Jump to content

12 volt i båt


Grisli

Recommended Posts

Ok, da er det D+ det er snakk om, den som ladelampa normalt er koblet til. Dynamoen må ha strøm her for at ladingen skal komme igang. Denne må gå via "tenningsnøkkel", må kun være spenning her når motoren er i drift. Evnt. kan du koble inn en ladelampe også.

Og så ville jeg ikke hatt noen bryter på kabelen mellom dynamo og forbruksbatt.

 

Hva er bryteren i midten til, koble sammen batteriene for nødstart? Isåfall ville jeg kuttet ut denne, sannsynligvis får du aldri bruk for den.

Link to post
Share on other sites

Ja, "ladelampen" som den står nå på tegningen kommer til å lyse i hele tida fordi den får ikke pluss fra andre sida,

men ligger bare på minus = strømkrets med forbruker.

Voltmeteret skulle monteres enten på startbatteriet, eller (bedre i så fall) på forbruksbenken.

Ang./via BEP kan ladingen ikke virke på start så sant dette startreleet bare slår inn når tenningsnøkklen blir brukt

(som det står nå på tegningen).

At det finnes en bryter i tillegg til andre startbatteri er heller ikke nødvendig, som reservestartbatteriet overhodet.

 

Kort sagt: gjør det enklere og bruk best ikke så mange brytere heller.

Dette er bare en uvane til å forsikre seg i mot noe som ikke finnes, hvis man har gjort det ordentlig.

 

Men, Ingar, ikke alle dynamoer få D+ med ekstraledning.

Det er skjelden men det finnes noe (f.eks Delco montert på anleggsmaskiner) som ikke har det.

Disse får D+ fra B+ (internt bro med diode).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Ok, da er det D+ det er snakk om, den som ladelampa normalt er koblet til. Dynamoen må ha strøm her for at ladingen skal komme igang. Denne må gå via "tenningsnøkkel", må kun være spenning her når motoren er i drift. Evnt. kan du koble inn en ladelampe også.

Og så ville jeg ikke hatt noen bryter på kabelen mellom dynamo og forbruksbatt.

 

Hva er bryteren i midten til, koble sammen batteriene for nødstart? Isåfall ville jeg kuttet ut denne, sannsynligvis får du aldri bruk for den.

 

Javel, da gjenstår det bare å finne ut hvilken av kontaktene som er D+ som sagt er de ikke merket.

Som dere ser er det en bolt med mutter på, tipper det skal være ladestrøm ut til batteriene.

så er det to flatstift kontakter, og til slutt en svart ledning med flatstift i enden. er dette B- eller W(turteller???)

 

baard_mob_7.jpg

 

Nå har ikke jeg tenningsnøkkel, bare startbryter til relé (ikke tegnet inn) og så til solenoiden. Hva gjør jeg da med strømmen til dynamoen?

 

Og ja, det er en nødstrømbryter, men så lenge bryteren til startbatteriet står i posisjon "av", vil ikke batteriene kobles sammen, bare strøm fra forbruk vil gå til starteren. Jeg ser også at det kanskje kan være unødvendig med tre brytere, men har hatt så mye styr med lading tidligere, og har måttet hente strøm fra forbruk tidligere mange ganger for å få start på båten. Derfor tenkte jeg at det var like greit å gjøre det slik først som sist. Dessuten koster en slik bryter 35 spenn på Biltema, så store utgiften er det heller ikke.

 

Har også vært vitne til at min fars båt holdt på å brenne opp pga feil i strømanlegget, derfor vil jeg kunne bryte (nesten) all strøm fra begge batteriene i en håndvending dersom det skulle begynne å brenne. Faktisk er dette oppsettet med tre brytere tegnet inn i BEP sitt koblingsskjema.

 

Men skulle det være grunner til å gjøre det på en annen måte, sånn bortsett fra at sannsynligheten for at jeg vil ha bruk for de tre bryterene, kan jeg bare gjøre det om. De er ikke montert enda....

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarte ikke dy meg. Hva svarer man på sånt?:

 

 

 

Hei!

 

 

Jeg kjøpte en dynamo nr 63-630 for en tid siden. Men når jeg åpner den,

ser jeg at det mangler koblingsskjema. Det er vanskelig å finne ut

hvilke kontakter som skal kobles til hva uten et slikt skjema. Dessuten

er ikke kontaktene på dynamoen merket...

Koblingsskjema kan sendes meg på mail som feks pdf eller som bilde,

eller til

 

 

 

 

Hej

 

Det finns endast två trådar som skall kopplas in där den den ena skall till batteriet och den andra till en instrument lampa.

 

 

Hälsningar

Kundservice

 

Allan Hansen

 

Tel: +46-775-200000

allan.hansen@biltema.com

Biltema Nordic Services AB

Kajpromenaden 21

S-252 67 Helsingborg, Sweden

www.biltema.com

 

 

Hei igjen

 

Det er feil!

 

det er 4 "trådar"

 

1 til batteriet (den er enkel, det er en stor skrue)

1 til turteller (har hørt at det skal være den som har en sort "tråd")

så er det to identiske flatstifter som skal til ladelampe og strøm inn

til dynamoen

 

Man leter altså etter kontaktene som heter w, d+, b+ og b-

 

så et koblingsskjema hadde vært veldig fint!

 

 

Venter i spenning : -)

 

 

 

 

Hej

Har nu fått mer info ang inkopplingen.

 

w, d+, b+ og b-

B+ = Batteri + B- = Batteri -

D+ =

W = Signallampa

 

Lycka till

 

Allan

 

Allan Hansen

Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00

kundservice@biltema.com

 

 

Takk Allan!

 

Men problemet gjenstår, fordi ingen av kontaktpunktene er merket!

 

Det står ikke b+. b-, d+ eller w noe sted på dynamoen

 

ingen merker, navn eller indikatorer på hvilke "trådar" som skal hvor....

 

 

Hej

Den info jag har är enligt nedan, vilken bil är det du skall koppla in den på?

 

B+ = Den största kontakten som ska kopplas till batteriet

B- = Det vanligaste är att koppla det i generatorhuset Signallampan kopplas antingen till W eller till kabeln som sticker ut

 

Hoppas att allt löser sig med inkopplingen.

 

Hälsningar

 

Allan Hansen

Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00

kundservice@biltema.com

Link to post
Share on other sites

Den store, isolerte med mutter er sikkert B+, altså uttaket fra dynamoen til batteri pluss.

Minus forbindelsen skjer via gods i dynamoen.

I tillegg trenger du å koble D+ til B+ når motoren går, dette skjer normalt via tenningsnøkkelen. Du kan sette på en ladelampe på denne forbindelsen, en vanlig instrumentpære på ca 2W.

W er kun til turteller, så her tar kundeservice feil.

At dynamoen ikke er merket og at det heller ikke følger med tegning er merkelig, skulle tro kundeservice fikk en menge henvendelser om dette. Og enda vet de ikke hva som er hva... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg forstå det slik at "ladelampe" er en spesiell type lampe? En lampe som slutter å lyse når spenningen stiger til 14 volt? I så fall hvor finner jeg en slik?

Se på denne linken Dynamo. Der finner du en tegning og forklaring på ladelampe og mye mer om dynamo. :yesnod:

 

Ser at det var ikke noe serlig gode råd du fikk fra Biltema. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg forstå det slik at "ladelampe" er en spesiell type lampe? En lampe som slutter å lyse når spenningen stiger til 14 volt? I så fall hvor finner jeg en slik?

Nå fikk du vel kanskje svar hos Ingar, men ladelampa er en vanlig 12V lyspære på et par watt. Det som skjer er at du tilfører 12V på den ene siden via tenningsnøkkelen, og lampa får "jord" via felt-viklingen i dynamoen (D+) (og lyser).

Når dynamoen begynner å lade, så stiger spenningen på D+ til den samme spenningen som er på B+ (og batteriet), og spenningen over lampa bli 0V, og den slokker.

Link to post
Share on other sites

ok, To spørsmål:

 

Er det bedre dersom jeg flytter kabelen fra BEP over til den andre siden av bryteren, slik at den alltid står koblet til start og forbruksbatteriene?

 

 

 

Og hva gjør jeg med D+/B+ koblingen ettersom jeg ikke bruker startnøkkel, men kun en enkel bryter?

Link to post
Share on other sites

Slik å forstå at du bare har en "ringeknapp" bryter som betjener starteren?

For at dynamoen skal begynne å lade må den ha strøm på D+. Vanligvis får den det ved at "tenningen" står på.

Hvis det ikke er noe alternativ å installere nøkkelbryter kan du montere en "Lading av/på" bryter i tillegg til den du har.

 

Det er ikke noe i veien for at du kan montere BEP på andre siden av bryteren, men da blir det enda viktigere at dynamoen er tilkoblet forbruk siden det vil bli ett spenningsfall over bryteren.

En fordel med denne koblingen er at du unngår at BEP tapper batteriet. Dog er det ikke mer enn 20ma det er snakk om så det har ingen betydning hvis ikke båten ligger i lengre perioder uten å bli brukt.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Kun en trykknappbryter. Hadde tenningsnøkkel løsningen, men den iret så fælt at jeg tenkte en enklere løsning ville være bedre. Dessuten hadde ikke den nøkkelløsningen jeg hadde en slik mulighet. Den hadde bare venstre/gløding-høyre/start, og så gle den tilbake til av-posisjon. Hadde en eldgammel relé/regulatorløsning som jeg har revet ut. Er det den, da, som har sørget for at det ble lading med den gamle dynamoen?

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si, det finnes dynamoer som er "self ignite", dvs at de starter å lade når motoren drar dem rundt.

Den dynamo/regulatoren du har nå må ha strøm på D+ før den begynner å lade. Har ladingen først kommet i gang klarer den seg selv.

Omtrent som en evighetsmaskin, den lager selv strømmen som er nødvendig for at den skal lade...

Du kan ikke forbinde B+ med D+ permanent for da vil batteriet lades ut.

Link to post
Share on other sites

Ok, Ingar. Jeg gav meg. Har kjøpt vanlig tenningslås med nøkkel til båten. Nå er spørsmålet hvor alle koblingene skal gå. Jeg har en stor flatstift, resten er i "vanlig" størrelse. På den store står det 30. Antar at dette er + til startreleet, evt + inn.

 

så er det

50

15a

15 og

p

 

Noen som har peil?

Link to post
Share on other sites

Så altså d+ (hvor nå den er) skal til ladelampa, så til tenningsnøkkelen, der hvor det er kontakt med startbatt + i posisjon 2, altså tenning, slik det er på biler. Har målt meg frem, og tror jeg har koblet riktig. Vil ladelampa kun begynne å lyse etter at motoren har startet, eller skal den normalt lyse når nøkkelen står i posisjon 2? Har enda ikke fått lys i lampa, og ettersom båten fortsatt står på land vil jeg ikke starte motoren. Forøvrig funket tenningsbryteren helt supert! billlig er den og. Det eneste jeg savner er at den ikke fjærer tilbake også fra posisjon 1, gløding. slik den gjør fra posisjon 3 start. Velger derfor å beholde glødingen på egen trykknappbryter.

Link to post
Share on other sites

Ladelampa skal lyse så snart du setter på "tenningen", akkurat som i bilen. Og slukke når motoren er startet og dynamoen begynner å lade.

Har du ikke lys i lampa må du først sjekke at det er 12V på den, mål mellom lampa og jord. Hvis ikke må du sjekke koblingen av nøkkelbryteren.

Er det 12V på lampa og den ikke lyser så er den ikke koblet til D+. (Lampa jordes via D+)

Link to post
Share on other sites

Har nå koblet opp dynamo til BEP relé og videre til batterier. Det ble 25 mm2 kabler over hele linja. (fikk god plass i releet. Kunne godt ha brukt 35mm2 om jeg ville...), ladelampe og nøkkel/startbryter.

 

Etter en del plunder med releet (fikk ikke den lille dioden til å lyse, og ble ikke riktig klok på om startbatteriet ble ladet eller ikke) gikk det plutselig opp et lys(!) for meg. Hadde misforstått noe ingar skrev, og koblet d+ på dynamo til forbruksbanken. Fikk nappet ut kabelen, og prøvde meg frem med å flytte frem og tilbake kablene på dynamoen, og vips! Ladelampen virker som den skal (fortsatt uten motstand, men dette skal jeg fikse i løpet av sommeren), starteren går, og ladingen ser ut til å virke( båten ligger på land, så har ikke fått startet motoren enda.) Lyset på releet virker ihvertfall!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja det er det som er litt rart. For jeg ville anta at når laderen min sier at batteriet er fulladet, ville dioden lyse iom at bankene da er koblet sammen.... Men det gjør den ikke. Får vente og se til båten har trutna ferdig og jeg får startet motoren, og dermed brukt litt av startbatteriet. Kanskje jeg får lys i dioden da?...

Link to post
Share on other sites

Nå hadde jeg inntrykk av at det er likegyldig hvilket batteri som er koblet til hvilken side av releet. Stemmer ikke det?

 

Laderen har jeg koblet direkte på releet, sammen med kabelen til forbruksbatteriet, på den kontakten som er på høyre side av releet når man står og titter på den ikke lysende dioden.

 

Kabelen til startbatteriet er da naturligvis koble til den venstre kontakten.

 

Er ikke det like greit da?

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent finnes det to typer, en der tilkoblingen er likegyldig og en der den ikke er det.

 

Ja, det stemmer:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=70&a...upkey=006002120

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2000...upkey=006002120

 

Hvis du har den første varianten, samt at dynamoen er tilkoblet forbruk, ser det ut fra tegningen ut som om du har koblet feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...