Ingar Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Ok, da er det D+ det er snakk om, den som ladelampa normalt er koblet til. Dynamoen må ha strøm her for at ladingen skal komme igang. Denne må gå via "tenningsnøkkel", må kun være spenning her når motoren er i drift. Evnt. kan du koble inn en ladelampe også. Og så ville jeg ikke hatt noen bryter på kabelen mellom dynamo og forbruksbatt. Hva er bryteren i midten til, koble sammen batteriene for nødstart? Isåfall ville jeg kuttet ut denne, sannsynligvis får du aldri bruk for den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Ja, "ladelampen" som den står nå på tegningen kommer til å lyse i hele tida fordi den får ikke pluss fra andre sida, men ligger bare på minus = strømkrets med forbruker. Voltmeteret skulle monteres enten på startbatteriet, eller (bedre i så fall) på forbruksbenken. Ang./via BEP kan ladingen ikke virke på start så sant dette startreleet bare slår inn når tenningsnøkklen blir brukt (som det står nå på tegningen). At det finnes en bryter i tillegg til andre startbatteri er heller ikke nødvendig, som reservestartbatteriet overhodet. Kort sagt: gjør det enklere og bruk best ikke så mange brytere heller. Dette er bare en uvane til å forsikre seg i mot noe som ikke finnes, hvis man har gjort det ordentlig. Men, Ingar, ikke alle dynamoer få D+ med ekstraledning. Det er skjelden men det finnes noe (f.eks Delco montert på anleggsmaskiner) som ikke har det. Disse får D+ fra B+ (internt bro med diode). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 (redigert) Ok, da er det D+ det er snakk om, den som ladelampa normalt er koblet til. Dynamoen må ha strøm her for at ladingen skal komme igang. Denne må gå via "tenningsnøkkel", må kun være spenning her når motoren er i drift. Evnt. kan du koble inn en ladelampe også.Og så ville jeg ikke hatt noen bryter på kabelen mellom dynamo og forbruksbatt. Hva er bryteren i midten til, koble sammen batteriene for nødstart? Isåfall ville jeg kuttet ut denne, sannsynligvis får du aldri bruk for den. Javel, da gjenstår det bare å finne ut hvilken av kontaktene som er D+ som sagt er de ikke merket. Som dere ser er det en bolt med mutter på, tipper det skal være ladestrøm ut til batteriene. så er det to flatstift kontakter, og til slutt en svart ledning med flatstift i enden. er dette B- eller W(turteller???) Nå har ikke jeg tenningsnøkkel, bare startbryter til relé (ikke tegnet inn) og så til solenoiden. Hva gjør jeg da med strømmen til dynamoen? Og ja, det er en nødstrømbryter, men så lenge bryteren til startbatteriet står i posisjon "av", vil ikke batteriene kobles sammen, bare strøm fra forbruk vil gå til starteren. Jeg ser også at det kanskje kan være unødvendig med tre brytere, men har hatt så mye styr med lading tidligere, og har måttet hente strøm fra forbruk tidligere mange ganger for å få start på båten. Derfor tenkte jeg at det var like greit å gjøre det slik først som sist. Dessuten koster en slik bryter 35 spenn på Biltema, så store utgiften er det heller ikke. Har også vært vitne til at min fars båt holdt på å brenne opp pga feil i strømanlegget, derfor vil jeg kunne bryte (nesten) all strøm fra begge batteriene i en håndvending dersom det skulle begynne å brenne. Faktisk er dette oppsettet med tre brytere tegnet inn i BEP sitt koblingsskjema. Men skulle det være grunner til å gjøre det på en annen måte, sånn bortsett fra at sannsynligheten for at jeg vil ha bruk for de tre bryterene, kan jeg bare gjøre det om. De er ikke montert enda.... Redigert 15.Mai.2007 av Grisli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 15.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Skal jeg forstå det slik at "ladelampe" er en spesiell type lampe? En lampe som slutter å lyse når spenningen stiger til 14 volt? I så fall hvor finner jeg en slik? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 16.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Klarte ikke dy meg. Hva svarer man på sånt?: Hei! Jeg kjøpte en dynamo nr 63-630 for en tid siden. Men når jeg åpner den, ser jeg at det mangler koblingsskjema. Det er vanskelig å finne ut hvilke kontakter som skal kobles til hva uten et slikt skjema. Dessuten er ikke kontaktene på dynamoen merket... Koblingsskjema kan sendes meg på mail som feks pdf eller som bilde, eller til Hej Det finns endast två trådar som skall kopplas in där den den ena skall till batteriet och den andra till en instrument lampa. Hälsningar Kundservice Allan Hansen Tel: +46-775-200000 allan.hansen@biltema.com Biltema Nordic Services AB Kajpromenaden 21 S-252 67 Helsingborg, Sweden www.biltema.com Hei igjen Det er feil! det er 4 "trådar" 1 til batteriet (den er enkel, det er en stor skrue) 1 til turteller (har hørt at det skal være den som har en sort "tråd") så er det to identiske flatstifter som skal til ladelampe og strøm inn til dynamoen Man leter altså etter kontaktene som heter w, d+, b+ og b- så et koblingsskjema hadde vært veldig fint! Venter i spenning : -) Hej Har nu fått mer info ang inkopplingen. w, d+, b+ og b- B+ = Batteri + B- = Batteri - D+ = W = Signallampa Lycka till Allan Allan Hansen Kundservice Tel: +46-77-520 00 00 kundservice@biltema.com Takk Allan! Men problemet gjenstår, fordi ingen av kontaktpunktene er merket! Det står ikke b+. b-, d+ eller w noe sted på dynamoen ingen merker, navn eller indikatorer på hvilke "trådar" som skal hvor.... Hej Den info jag har är enligt nedan, vilken bil är det du skall koppla in den på? B+ = Den största kontakten som ska kopplas till batteriet B- = Det vanligaste är att koppla det i generatorhuset Signallampan kopplas antingen till W eller till kabeln som sticker ut Hoppas att allt löser sig med inkopplingen. Hälsningar Allan Hansen Kundservice Tel: +46-77-520 00 00 kundservice@biltema.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Den store, isolerte med mutter er sikkert B+, altså uttaket fra dynamoen til batteri pluss. Minus forbindelsen skjer via gods i dynamoen. I tillegg trenger du å koble D+ til B+ når motoren går, dette skjer normalt via tenningsnøkkelen. Du kan sette på en ladelampe på denne forbindelsen, en vanlig instrumentpære på ca 2W. W er kun til turteller, så her tar kundeservice feil. At dynamoen ikke er merket og at det heller ikke følger med tegning er merkelig, skulle tro kundeservice fikk en menge henvendelser om dette. Og enda vet de ikke hva som er hva... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Skal jeg forstå det slik at "ladelampe" er en spesiell type lampe? En lampe som slutter å lyse når spenningen stiger til 14 volt? I så fall hvor finner jeg en slik? Se på denne linken Dynamo. Der finner du en tegning og forklaring på ladelampe og mye mer om dynamo. Ser at det var ikke noe serlig gode råd du fikk fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Skal jeg forstå det slik at "ladelampe" er en spesiell type lampe? En lampe som slutter å lyse når spenningen stiger til 14 volt? I så fall hvor finner jeg en slik? Nå fikk du vel kanskje svar hos Ingar, men ladelampa er en vanlig 12V lyspære på et par watt. Det som skjer er at du tilfører 12V på den ene siden via tenningsnøkkelen, og lampa får "jord" via felt-viklingen i dynamoen (D+) (og lyser). Når dynamoen begynner å lade, så stiger spenningen på D+ til den samme spenningen som er på B+ (og batteriet), og spenningen over lampa bli 0V, og den slokker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 ok, To spørsmål: Er det bedre dersom jeg flytter kabelen fra BEP over til den andre siden av bryteren, slik at den alltid står koblet til start og forbruksbatteriene? Og hva gjør jeg med D+/B+ koblingen ettersom jeg ikke bruker startnøkkel, men kun en enkel bryter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Mai.2007 Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 Slik å forstå at du bare har en "ringeknapp" bryter som betjener starteren? For at dynamoen skal begynne å lade må den ha strøm på D+. Vanligvis får den det ved at "tenningen" står på. Hvis det ikke er noe alternativ å installere nøkkelbryter kan du montere en "Lading av/på" bryter i tillegg til den du har. Det er ikke noe i veien for at du kan montere BEP på andre siden av bryteren, men da blir det enda viktigere at dynamoen er tilkoblet forbruk siden det vil bli ett spenningsfall over bryteren. En fordel med denne koblingen er at du unngår at BEP tapper batteriet. Dog er det ikke mer enn 20ma det er snakk om så det har ingen betydning hvis ikke båten ligger i lengre perioder uten å bli brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 Stemmer det. Kun en trykknappbryter. Hadde tenningsnøkkel løsningen, men den iret så fælt at jeg tenkte en enklere løsning ville være bedre. Dessuten hadde ikke den nøkkelløsningen jeg hadde en slik mulighet. Den hadde bare venstre/gløding-høyre/start, og så gle den tilbake til av-posisjon. Hadde en eldgammel relé/regulatorløsning som jeg har revet ut. Er det den, da, som har sørget for at det ble lading med den gamle dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Mai.2007 Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 Vanskelig å si, det finnes dynamoer som er "self ignite", dvs at de starter å lade når motoren drar dem rundt. Den dynamo/regulatoren du har nå må ha strøm på D+ før den begynner å lade. Har ladingen først kommet i gang klarer den seg selv. Omtrent som en evighetsmaskin, den lager selv strømmen som er nødvendig for at den skal lade... Du kan ikke forbinde B+ med D+ permanent for da vil batteriet lades ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 skjønner! Da setter jeg inn en slik bryter, og setter den i på-posisjon før jeg starter motoren, og i av-posisjon, så fort ladelampa slutter å lyse. Tusen takk, Ingar for at du er så tålmodig med meg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Ok, Ingar. Jeg gav meg. Har kjøpt vanlig tenningslås med nøkkel til båten. Nå er spørsmålet hvor alle koblingene skal gå. Jeg har en stor flatstift, resten er i "vanlig" størrelse. På den store står det 30. Antar at dette er + til startreleet, evt + inn. så er det 50 15a 15 og p Noen som har peil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 50 er til starter/startrelé 15 er ladelampe Vet ikke hva 15a/p er. Strøm inn på bryteren er normalt 30. Kanskje enklest å måle seg frem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Så altså d+ (hvor nå den er) skal til ladelampa, så til tenningsnøkkelen, der hvor det er kontakt med startbatt + i posisjon 2, altså tenning, slik det er på biler. Har målt meg frem, og tror jeg har koblet riktig. Vil ladelampa kun begynne å lyse etter at motoren har startet, eller skal den normalt lyse når nøkkelen står i posisjon 2? Har enda ikke fått lys i lampa, og ettersom båten fortsatt står på land vil jeg ikke starte motoren. Forøvrig funket tenningsbryteren helt supert! billlig er den og. Det eneste jeg savner er at den ikke fjærer tilbake også fra posisjon 1, gløding. slik den gjør fra posisjon 3 start. Velger derfor å beholde glødingen på egen trykknappbryter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Ladelampa skal lyse så snart du setter på "tenningen", akkurat som i bilen. Og slukke når motoren er startet og dynamoen begynner å lade. Har du ikke lys i lampa må du først sjekke at det er 12V på den, mål mellom lampa og jord. Hvis ikke må du sjekke koblingen av nøkkelbryteren. Er det 12V på lampa og den ikke lyser så er den ikke koblet til D+. (Lampa jordes via D+) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Har nå koblet opp dynamo til BEP relé og videre til batterier. Det ble 25 mm2 kabler over hele linja. (fikk god plass i releet. Kunne godt ha brukt 35mm2 om jeg ville...), ladelampe og nøkkel/startbryter. Etter en del plunder med releet (fikk ikke den lille dioden til å lyse, og ble ikke riktig klok på om startbatteriet ble ladet eller ikke) gikk det plutselig opp et lys(!) for meg. Hadde misforstått noe ingar skrev, og koblet d+ på dynamo til forbruksbanken. Fikk nappet ut kabelen, og prøvde meg frem med å flytte frem og tilbake kablene på dynamoen, og vips! Ladelampen virker som den skal (fortsatt uten motstand, men dette skal jeg fikse i løpet av sommeren), starteren går, og ladingen ser ut til å virke( båten ligger på land, så har ikke fått startet motoren enda.) Lyset på releet virker ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 5.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Nå skjønner jeg ingenting. Nå har dioden sluknet igjen. Hva skjer? Er det sånn at dioden bare lyser når startbatteriet (som er tilkoblet på motsatt side av ladestrømmen) lades? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 16.Juni.2007 Del på Facebook Svart 16.Juni.2007 Lysdioden på BEP-relèet lyser når ladespenningen kommer opp i 13,7 V. Da kobler relèet sammen begge batteribankene. Når ladespenningen synker under 12,8V bryter relèet forbindelsen mellom batteribankene og lysdioden slukker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Ja det er det som er litt rart. For jeg ville anta at når laderen min sier at batteriet er fulladet, ville dioden lyse iom at bankene da er koblet sammen.... Men det gjør den ikke. Får vente og se til båten har trutna ferdig og jeg får startet motoren, og dermed brukt litt av startbatteriet. Kanskje jeg får lys i dioden da?... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Er du sikker på at reléet er koblet riktig vei, altså slik at den koblingen det føler spenningen på går til samme batteri som laderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Nå hadde jeg inntrykk av at det er likegyldig hvilket batteri som er koblet til hvilken side av releet. Stemmer ikke det? Laderen har jeg koblet direkte på releet, sammen med kabelen til forbruksbatteriet, på den kontakten som er på høyre side av releet når man står og titter på den ikke lysende dioden. Kabelen til startbatteriet er da naturligvis koble til den venstre kontakten. Er ikke det like greit da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Meg bekjent finnes det to typer, en der tilkoblingen er likegyldig og en der den ikke er det. Ja, det stemmer: http://www.maritim.no/product.aspx?id=70&a...upkey=006002120 http://www.maritim.no/product.aspx?id=2000...upkey=006002120 Hvis du har den første varianten, samt at dynamoen er tilkoblet forbruk, ser det ut fra tegningen ut som om du har koblet feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grisli Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Ja jeg har den første varianten. Kjøpte den på impuls etter at du hadde linket til den i en eller annen tråd. Hvordan skal jeg da koble det for å få det riktig? Hvilken tegning er det du refererer til ? Min eller BEP sin? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.