Jump to content

12 volt i båt


Grisli

Recommended Posts

Joda det kan jeg også gjøre.

 

Har (etter at jeg kjøpte det øverste releet) sett det andre du linker til. Hva er egentlig forskjellen, og har jeg gjort noe dumt? For en ukyndig som meg virker det andre litt mer avansert, og bedre, til marginalt høyere pris....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har "den enkle" varianten av BEP-rele og er godt fornøyd med funksjonen. Relèet kobler inn og ut når det skal.

Jeg har, slik det er anbefalt i monteringsanvisningen, koblet slik at startbatteriet lades først - og så, når dette har nådd 13,7V, kobler releet forbruksbanken også inn i ladekretsen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Alt funker i båten. Ny dynamo, laderele, startbryter og greier. Flink?

 

 

Så til noe annet. En nabo i havna kom til meg (!) med et spørsmål om hans "laderelé".

 

skillediode_001.jpg

 

Jeg kunne da briske meg, og si at nehei. Dette her er nok en skillediode, og den har fordelen at den ikke trekker strøm når den ikke er i bruk, men ulempen er et spenningstap på ca 0.7 volt når du lader. (flink igjen Ingar?)

 

Spørsmålet hans var: Hvor skal den svarte ledningen hen? Husker ikke hvor den var koblet.

 

Vi snakker da om kabel nr to fra venstre av de som er nederst på bildet

De øvrige er ladestrøm inn (øverst) og tre batteribanker. Jeg tipper at dioden trenger å være koblet til minus for å kjenne på spenningen på batteriene.

 

skillediode_002.jpg

 

Min ville gjetning var at den skal til minus, altså til gods. Det gjorde ikke saken vanskeligere at det hang og slang en kabel rett ved siden av som var koblet til gods, i den ene enden og til luft i den andre. :smiley:

 

Jeg ber fyren prøve å starte motoren, og måle ladestrømmen før og etter at han kobler den svarte kabelen til gods.

 

Han rapporterer at etter han kobler til til gods forsvinner ladestrømmen. En annen ting, sier han, er at nå når kabelen er kuttet, måler han langt lavere forbruk på ampmetert sitt. Han nevner som eksempel at 12v støvsugeren hans nå bare trekker 2 amp, mot mye mer tidligere.

 

Hvor skal så denne kabelen kobles? Anyone?

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det kan stemme. Kabelen er nok merket R. Lurte på hva dette kunne være. Etter hva jeg kan se på tegningen du linket til skal den altså være loddet fast til regulatoren på dynamoen, og så skal det gå en annen kabel fra det samme kontaktpunktet til noe som heter dash???? Iom at dette er til en bil, menes vel et instrument på dashbordet, amp meter??

 

Tror ikke kabelen har vært loddet fast til dynamoen før.....

 

Dette er en vanlig (etter hva jeg kan se) bosch type dynamo.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt litt mer hjelp med dette over. Har forsøkt nå å koble etter skjemaet til Sure Power, kat 3 alternators, som det er linket til over. (siden tar litt tid å laste, men den kommer) Der står det at man skal lodde på en kabel på et kontaktpunt inne på regulatoren. På den ene siden av regulatoren er det tydelig at en forbindelse går ut til skruehullet der regulatoren er festet. Har forsøkt å bruke denne koblingen, med det resultat at ladespenningen synker til 0,5-0,7 volt, fra ca 13,7. Naboen min, la oss kalle ham Arne, vil gjerne ha spenningen opp til 14,4 v. Når jeg nå ser på den eksellente posten til Ingar, ser jeg at denne koblingen jeg har brukt, sannsynligvis er til jord! Ikke rart det smalt og gnistret når vi prøvde å sette denne til + på startbatt :blush:.

 

1.

Jeg skal altså bruke kontaktpuntet på motsatt side av regulatoren, og dette tilsvarer uttaket D+ på dynamoen?

 

2.

Kabelen som står på D+ skal nå ut?

 

3.

Jeg vet ikke hvor denne (D+) er koblet, men det er vel til + på en av bankene, mest sannsynlig til startbatt?

 

4.

Kabelen som nå er nappet ut fra D+, skal gå til kontaktpunktet på skilledioden? Kabelen fra regulatorens D+ kontakt, skal også kobles til nevnte punt på skilledioden?

 

5.

Vi får da en forbindelse mellom D+ på regulatoren over skilledioden til + på en av bankene? Og hva tjener vi på dette?

 

6.

Hjælp!

Link to post
Share on other sites

Tja Grisli.

Du har spurt, da skal du får svare.

 

Jeg er bare lite begeistret og kan bare si det samme som Ingar tenker, kanskje "Jørg-like" litt utvidet.

 

Det som er ønsket med denne løsningen er vanlig spenningskompensasjon ved å overstyre originalregulatoren.

Greit så langt.

 

Men jeg ville aldri bruke en kombinert skillediode som skal få tak i styringen av dynamoen min.

Ellers, helt ærlig talt, ønsker jeg persønlig å se at slike "halvveisløsninger" havner på søpplen, og dette så rask som mulig.

 

Da er det bedre ( :cryin: ) med relè som Ingar foreslår, eller med dynamoregulator som selv kan både sense og kompensere på batterispenningen

 

Altså anbefaling:

Bruk bedre en f.eks. BEP eller annen relè (...grummelgrummel...) hvis dere bare ikke ønsker spenningsfall,

eller en w-regulator som kan sense på batteri, eller en vanlig skillediode og i tillegg

en fornufig regulator som for min skyld er det beste løsningen uansett.

 

 

Lykke til !

:seeya:

 

ps: D+ skal forresten aldri ligge rett på batteriene, fordi i så fall kan den ikke slås av (tenningslås) og bruker strøm i hele tida.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Et spørsmål til dere strømkyndige:

 

En bekjent har en båt med 80Ah startbatteri og 2x 100Ah forbruk. Har ikke tidligere hatt fastmontert landstrømslader. Han skal nå sette inn et skillerele fra Biltema, og en 25A CTEK-lader for landstrøm.

 

Spørsmålet blir da, hvor skal laderen kobles til for å lade både start og forbruksbank?

 

Alternativ 1: Om lader kobles til forbruk, vil den aldri lade startbatteri. Greit om sommeren, men ugreit for vedlikeholdslading av startbatteri om vinteren.

Alternativ 2: Om lader kobles til startbatteri, må all strøm til forbruksbank passere gjennom startbatteri og skillerele. Jeg er usikker på hvordan dette vil arte seg. Batterilader vil senke ladestrøm ettersom startbatteri topplades. Men deretter slår skillerele inn og kobler til delvis nedtappet forbruksbatteri. Ladestrøm vil kanskje dermed økes fra lader, startbatteri koker og releet slår ut. Da vil den gå en liten stund, før det hele gjentar seg sjøl?

 

Fare for tørrkoking av startbatteri, eller overbelastning av skillerele? Vil man i det hele tatt på toppladet forbruksbanken ved å koble dette som skissert i alternativ 2?

 

Om noen har lyktes bra med et sånt opplegg, og kan belyse fordeler og bakdeler, sier jeg takk på forhånd.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har startbetteri på 180Ah og forbruksbatteri på 235Ah. Batteriladeren er koblet til forbruk. Mellom forbruk og start står en batteristrømbryter, egentlig tenkt som "startkabel" i tilfelle... Når båten forlates om vinteren settes denne bryteren "på". Laderen gir da vedlikeholdslading til begge batteriene. Når laderen frakobles setter jeg igjen bryteren til "av". Dette funker helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...