Jump to content

Baatplassere! Foren eder!


Avmønstret2

Recommended Posts

Har en tanke som kanskje er litt vanskelig å gjennomføre i praksis, men slenger den ut allikevel:

 

Det er slik at det er mange som gjør innkjøp av dyre duppedingser til båten sin hvert år. F.eks plottere, radarer, GPS'er, letbåter m/motorer, varmtvassberedere, trykkvann, kalesjer, batterier, vinsjer osv osv.

 

Selv vurderer jeg plotter, varmtvann, vinsj.

 

Som forbruker står man alltid sterkest om man er mange. Er det en ide å samkjøre en del innkjøp blant baatplassens medlemmer? Er det f.eks 10 stk som skal ha plottere kan det være best å få "anbud" på et slikt stort antall fra forkjellige leverandører. Har ingen stor kongstanke om gjennomføringen av dette, men er dette en ide som noen mener har noe for seg?

 

mvh Plenen

Link to post
Share on other sites

Tanken er god den, men det kan nok bli vanskelig og gjennomføre. Først vil det bli vanskelig å få alle til å kjøpe samme produkt, samt at 10 nok vil være lite for mange aktører, men på noen produkter gjøres jo dette i dag (eks. voltmeter og t-skjorter). Så lykke til og jeg krysser fingre og henger meg gjerne på om det er noe som klaffer med mine behov her!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler ideen.

 

Det er ikke bare "større" deler det er endel å spare på.

 

Eksempelvis koster et sett med motorsinkanoder til Yanmar 6LYA omlag kr 700 kr i Norge (6 stavanoder).

 

I USA koster de under 5 $ stykket. Selv med moms og frakt er det mye å spare her.

 

Vi har i alle fall en erfaring med felles innkjøp av voltmetre, organisert av Svein H, som ble videreført tidligere i år av et annet medlem.

 

Et tidligere felles innkjøp av kikkert strandet vel opp..

 

Et forsøk på felles innkjøp av sekstant vet jeg ikke riktig status til...

 

Man skal også ta i betraktning at felles kjøp av eksempelvis vannvarmer bør vurderes i forhold til garantiordninger her i landet samt hvor stor besparelsen vil være.

 

Blir spennende å se utviklingen av denne tråden...

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Tanken er god den, men det kan nok bli vanskelig og gjennomføre. Først vil det bli vanskelig å få alle til å kjøpe samme produkt, samt at 10 nok vil være lite for mange aktører, men på noen produkter gjøres jo dette i dag (eks. voltmeter og t-skjorter). Så lykke til og jeg krysser fingre og henger meg gjerne på om det er noe som klaffer med mine behov her!

 

Ser problemet. Men man trenger ikke nødvendigvis bestille samme produkt. Skal man ha kartplottere så fører jo flere butikker de samme produktene. om man har 10-20 som kan bestille i sortimentet deres vil det være interessant å få denne bestillingen?

 

Alternativt kan man gå til forhandlere og få de til å gi spesielle tilbud på enkelte produkter til økende rabatt, forutsatt at det er 5, 10, 15 20 osv som bestiller. En mulighet det også.

 

P

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en tanke som kanskje er litt vanskelig å gjennomføre i praksis, men slenger den ut allikevel:

Tanken er god og edel den Plenen...

 

Men det er sånn at:

- Vi først skal vi være flere som sikler etter samme duppeditt...

- Så skal vi ha kronasje å bla opp samtidig.

- Og ikke minst samtidig lykkes i å ha en synkron overtalelsesprosess med våre respektive...

 

Som du skjønner er det da mange som ramler av lasset - før de engang får tenkt tanken :wink:

Men, i den ideelle verden er ideen god.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Tanken er god og edel den Plenen...

 

Men det er sånn at:

......

- Og ikke minst samtidig lykkes i å ha en synkron overtalelsesprosess med våre respektive...

 

.....

Men, i den ideelle verden er ideen god.

 

.....

 

 

I den idèelle verden burde Plenen komme hit og overtale min respektive når jeg har lyst på en slik duppedings...nemlig! :yesnod:

Da kunne jeg kanskje blitt med på flere slike runder.... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ta av dere problembrillene og se litt positivt på det.

En ting er sikkert, om en fokuserer på det som kan være vanskelig blir det vanskelig.

 

Synes audio/videoforumet har en fin løsning.

 

Om noen tar tak i dette og jobber videre med det er jeg sikker på at dette kan la seg organisere.

Link to post
Share on other sites

Ta av dere problembrillene og se litt positivt på det.

En ting er sikkert, om en fokuserer på det som kan være vanskelig blir det vanskelig.

 

Synes audio/videoforumet har en fin løsning.

 

Om noen tar tak i dette og jobber videre med det er jeg sikker på at dette kan la seg organisere.

 

Helt enig med TJ, når dette lar seg gjøre andre plasser hvorfor skal det ikke gå her??

Link to post
Share on other sites

Pusekatter :-)

 

Forslag: opprett en hemmelig båtkonto som bare du disponerer. Faste trekk fra lønskonto til båtkonto hver måned, et par større overføringer fra sparekonto og viola - du er herre over båtpenger som kan brukes uten godkjenning :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Tanken er god og edel den Plenen...

 

Men det er sånn at:

- Vi først skal vi være flere som sikler etter samme duppeditt...

- Så skal vi ha kronasje å bla opp samtidig.

- Og ikke minst samtidig lykkes i å ha en synkron overtalelsesprosess med våre respektive...

 

Som du skjønner er det da mange som ramler av lasset - før de engang får tenkt tanken :wink:

Men, i den ideelle verden er ideen god.

 

Geir :seeya:

 

Nå er det ikke slik at jeg mener at folk skal kjøpe ting de ikke trenger....men har du behov for en ny plotter, og skal ha det uansett så kan dette være en ide.

 

Når det gjelder problemet med sjefen hjemme så der det noen som er herre i eget hus også... :wink:

 

Og kanskje er det nettopp et slikt røverkjøp som vipper kona over fra å være skeptisk til å si; "dette var jammen et godt kjøp" :wink:

 

Det er ikke værre enn at man lager en tråd som man f.eks kaller :

 

FELLESKJØP: varmtvannsbereder

 

Og så ser man hvor mange som er reellt interessert i å handle inn det, for deretter å innhente "anbud" på forskjellige typer med rabatt som øker jo flere man er med.

 

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pusekatter :-)...(forslag om hemmelig båtkonto)
Er ikke dette _egentlig_ det mest "pusete" å gjøre da? :lol:

 

Tror forøvrig forslaget i topic vil fungere best på følgende måte: Et medlem er i markedet for å kjøpe båtutstyr. Han regner også med at det er mange her på BP som er ute etter samme objekt, eller i alle fall noe lignende. Han ber om pris, og ymter frampå om hva slags rabatt de er villige til å gi dersom han legger inn bestilling på 5 eller 10 eller 20 stk. Pris m/påmeldingsfrist lanseres på BP. Dersom mange nok forplikter seg er det bare å gi gass. Dette kan sikkert betegnes som SveinHa-metoden?

 

Hvis en i motsatt fall starter ut med "Er det noen som har tenkt å kjøpe kartplotter? Tar i mot forslag til merke/type, så kjøper vi samlet", så kan en sikkert flytte topic til krangletråden med en gang :smiley:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Er ikke dette _egentlig_ det mest "pusete" å gjøre da? :lol:

Tror forøvrig forslaget i topic vil fungere best på følgende måte: Et medlem er i markedet for å kjøpe båtutstyr. Han regner også med at det er mange her på BP som er ute etter samme objekt, eller i alle fall noe lignende. Han ber om pris, og ymter frampå om hva slags rabatt de er villige til å gi dersom han legger inn bestilling på 5 eller 10 eller 20 stk. Pris m/påmeldingsfrist lanseres på BP. Dersom mange nok forplikter seg er det bare å gi gass. Dette kan sikkert betegnes som SveinHa-metoden?

Hvis en i motsatt fall starter ut med "Er det noen som har tenkt å kjøpe kartplotter? Tar i mot forslag til merke/type, så kjøper vi samlet", så kan en sikkert flytte topic til krangletråden med en gang :smiley:


Hehe, ja. Poenget er at man kan velge mellom alle Maritims plottere, eller alle Garmins produkter osv og få rabatter på dette.Å kontakte forhandlere/produsenter i forkant er kanskje den beste måten å gjøre det på :-)

P
Link to post
Share on other sites

Kikkertene var et godt eksempel på hvordan ting fungerer i prakis. Tror heller som det er nevnt, at å skape en generell

rabatt hos de forskjellige aktørene.

 

Bl. a Bavaria klubben har vært flinke der.

 

Be om priser på de største aktørene, båtmagasiner osv. Få en generell pris/rabatt. Ikke på spesifikt utstyr.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatplassen.no's innkjøpslag kunne vel vært en tanke, vi er mange nok til muligens å kunne passere forhandlere og gå rett som angros... som en forhandler på sett og vis... med en fast prosentsats til driften av baatplassen ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

FELLESKJØP: varmtvannsbereder

 

Og så ser man hvor mange som er reellt interessert i å handle inn det, for deretter å innhente "anbud" på forskjellige typer med rabatt som øker jo flere man er med.

 

Plenen

Tanken er grei nok, men det krever at noen (en innkjøspsjef) er villig til å påta seg visse forpliktelser ifht å administrere og organisere felles innkjøp. Det kan fort bli en del arbeid for vedkommende. Så hvem er villige til å påta seg den rollen?

 

Når det gjelder elekotronikk i lavere prisklasse som f.eks mindre kartplottere o.l, er konkuransen såpass hard og marginene hos norske forhandlere såpass små at det er lite å hente.

 

En generell rabatt basert på medlemsskap på baatplassen har jeg liten tro på, og jeg har heller ikke tro på at en eventuell rabatt basert på et slikt kriterium kan bli særlig stor. Da må det i såfall forhandles fram en avtale på vegne av baatplassen.no, utstedes medlemsbevis m.m. og forhandleren må ha en viss "garanti" for at han får noe igjen for avtalen.

 

Et annet problem er fraktutgifter, som fort kan spise opp rabatten. Jeg tror også det er feil årstid. Villigheten til å gi rabatt hos norske forhandlere er gjerne noe høyere om høsten/vinteren.

 

Det har opp gjennom de snart 5 årene vi har drevet baatplassen vært gjort flere forsøk på å få til felles innkjøp. Få av dem har vært vellykkede, men hvis noen har lyst til å prøve å få til noe er det selvsagt flott.

 

Tar du utfordringen, Plenen eller bare håper du på at noen andre gjør det?

 

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Som forbruker står man alltid sterkest om man er mange. Er det en ide å samkjøre en del innkjøp blant baatplassens medlemmer? Er det f.eks 10 stk som skal ha plottere kan det være best å få "anbud" på et slikt stort antall fra forkjellige leverandører. Har ingen stor kongstanke om gjennomføringen av dette, men er dette en ide som noen mener har noe for seg?

 

Tanken var godt ment, men håpløs å gjennomføre. Salgsleddene har opprettet forhandleravtaler for nettopp å hindre at slikt skjer. Men en kunderabatt kan sikkert avtales hos flere båtutstyrsforretninger.

Link to post
Share on other sites

Tar du utfordringen, Plenen eller bare håper du på at noen andre gjør det?

:sailing: Lasse

 

Regnet med at noen andre gjør det, selvfølgelig ;-)

 

Neida. Men vi kan jo legge ut en tråd om det er noe man vet man skal ha, og er det flere som trenger samme produktet kan de ev flagge interessen og man kan forhøre seg om det er noe å hente i kvantumsrabatter. Men jeg orker ikke å slite ræva av meg for å spare noen hundrelapper....

 

Grunnet til at jeg kom med forslaget er at jeg hadde et tilbud på Garmin 525s for 10 000 inkl. kart, og det anså jeg som relativt billig, men tenkte at det ville vært bedre å ha en større antall å slå i bordet med..., samtidig som flere kunne glede seg over dette tilbudet.

 

Frakt er jo også et problem på større saker...

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Tanken var godt ment, men håpløs å gjennomføre. Salgsleddene har opprettet forhandleravtaler for nettopp å hindre at slikt skjer. Men en kunderabatt kan sikkert avtales hos flere båtutstyrsforretninger.

 

Skjønner ikke helt hva du mener her....Hindre hva?

 

P

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sier meg enig i de innleggene som omtaler generell rabatt. Som mangeårig idrettsutøver har jeg n del erfaring om dette.

 

Man kan eksempelvis sende et "anbud" til flere forhandlere, og søke om generell rabatt for medlemmer. Om man oppnår eksempelvis 7-8%, vil dette utgjøre en god del på dyrt utstyr - samt at det vil lokke mange av bp-medlemmene til å benytte akkurat den forhandleren.

 

vinn-vinn

 

my thoughts.

Redigert av Puma 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...