Jump to content

Baatplassere! Foren eder!


Avmønstret2

Recommended Posts

En generell rabatt basert på medlemsskap på baatplassen har jeg liten tro på, og jeg har heller ikke tro på at en eventuell rabatt basert på et slikt kriterium kan bli særlig stor. Da må det i såfall forhandles fram en avtale på vegne av baatplassen.no, utstedes medlemsbevis m.m. og forhandleren må ha en viss "garanti" for at han får noe igjen for avtalen.

 

 

Tanken var godt ment, men håpløs å gjennomføre. Salgsleddene har opprettet forhandleravtaler for nettopp å hindre at slikt skjer. Men en kunderabatt kan sikkert avtales hos flere båtutstyrsforretninger.

 

 

Dette synes jeg er en spennende tanke og jeg vil gjerne få komme med noen tanker rundt dette.

BP har etter som tiden går opparbeidet seg en betydelig antall medlemmer, og å knyte disse medlemmene til seg burde være av interesse for leverandører av båtutstyr. Norsk Maxiklubb har vel en plass mellom 100 og 150 medlemmer og de klarer å få rabatter. Arendal seilforening klarer å oppnå rabatter. Begge disse er organisasjoner som har betydelig færre medlemmer enn BP, så dersom man kunne lage en ordning med f.eks. Maritim eller Seatronic som gjrde det atraktivt for medlemmer å handle hos dem, så skulle jeg tro det ville være av interresse for de nevnte butikker. M.h.p. frakt er det flere av båtutstyrsbutikkene som allerede baserer seg på netthandel, og har fornuftige rater på frakt, og mange av oss er vel vant til å betale frakt når vi skal bestille noe uansett.

Når dette er sagt, skal jeg være den første til å inrømme at det er en del utfordringer m.h.p. på praktisk gjennomføring. Ikke minst vil det være en utfordring å få noen til å stå for den praktiske gjennomføringen. Jeg har ikke tid og mulighet til det, og tror vel egentlig at mange har det som meg, ledig tid blir brukt til båt og BP.....

En variant som er vel verd å tenke gjennom er å få til an avtale der hele eller halve rabatten automatisk ble tilbakeført til driften av BP. Med tanke på handleiveren som legges for dagen her på BP, kunne dette medført et kraftig økonomisk løft for BP.

 

Jeg støtter idèen, og om noen andre vil ha varmtvannstank på 20-30 l i løpet av de neste 5 dagene kan vi jo sette det hele ut i livet og se om det fungerer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg er en spennende tanke og jeg vil gjerne få komme med noen tanker rundt dette.

BP har etter som tiden går opparbeidet seg en betydelig antall medlemmer, og å knyte disse medlemmene til seg burde være av interesse for leverandører av båtutstyr. Norsk Maxiklubb har vel en plass mellom 100 og 150 medlemmer og de klarer å få rabatter. Arendal seilforening klarer å oppnå rabatter. Begge disse er organisasjoner som har betydelig færre medlemmer enn BP, så dersom man kunne lage en ordning med f.eks. Maritim eller Seatronic som gjrde det atraktivt for medlemmer å handle hos dem, så skulle jeg tro det ville være av interresse for de nevnte butikker. M.h.p. frakt er det flere av båtutstyrsbutikkene som allerede baserer seg på netthandel, og har fornuftige rater på frakt, og mange av oss er vel vant til å betale frakt når vi skal bestille noe uansett.

Når dette er sagt, skal jeg være den første til å inrømme at det er en del utfordringer m.h.p. på praktisk gjennomføring. Ikke minst vil det være en utfordring å få noen til å stå for den praktiske gjennomføringen. Jeg har ikke tid og mulighet til det, og tror vel egentlig at mange har det som meg, ledig tid blir brukt til båt og BP.....

En variant som er vel verd å tenke gjennom er å få til an avtale der hele eller halve rabatten automatisk ble tilbakeført til driften av BP. Med tanke på handleiveren som legges for dagen her på BP, kunne dette medført et kraftig økonomisk løft for BP.

 

Jeg støtter idèen, og om noen andre vil ha varmtvannstank på 20-30 l i løpet av de neste 5 dagene kan vi jo sette det hele ut i livet og se om det fungerer?

Jeg tror nesten ikke at noen forhandlere ville gått med på at registrering (gratis) på en internettside ville gitt 10% rabatt. Hva tror dere? Men dersom en formandler ga %'er ville nok omsettningen økt betrakelig - kanskje denne og fikk en liten reklameplass på BP med link til butikken???

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nesten ikke at noen forhandlere ville gått med på at registrering (gratis) på en internettside ville gitt 10% rabatt. Hva tror dere? Men dersom en formandler ga %'er ville nok omsettningen økt betrakelig - kanskje denne og fikk en liten reklameplass på BP med link til butikken???

 

Njaaa, om det er gratis å bli medlem i BP eller ei betyr vel lite for den enkelte butikk. Det som er viktig er vel om omsetningen øker så mye at inntjeningen blir større enn rabatten han/hun gir. Og dette er jo et regnestykke som den enkelte butikk må ta stilling til. Dette med reklame er vel litt .... ugreit, da BP profilerer seg på å være reklamefri, i alle fall m.h.p. vanlige forretninger.

 

Om jeg var daglig leder for et nettbutikk som handlet med båtutstyr, ville jeg vel tenkt som så: Hva kan dette gi meg i form av økt inntjening og økt goodwill?

Om jeg var av den mening at de fleste kundene allerede handlet hos meg, ville det jo bare bli en ren gavepakke, men om jeg anntok at dette kunne gi en så stor økning i omsetning at jeg gikk i null eller bedre i forhold til dagens situasjoner (da medberegnet interne kostnader og etterbehandlingskostnader) ville jeg absolutt satset på dette.

Selv om det ikke ga noen direkte gevinst, ville jeg ta salg fra konkurentene, jeg ville befeste mitt forhold til leverandørene OG jeg ville fått en ikke ubetydelig mengde goodwill hos en del personer som er ekstremt båtintresserte. Disse personene vil i sin tur anbefale andre å bruke den aktuelle butikk osv.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Å få rabatter er egentlig ganske enkelt, men krever litt planlegging f.eks Seasea har salg på alt (bortsett fra elektronikk) med 15% når det er båtutstilling på Lillestrøm, Nautisk forlag har vel 15% på en masse kartplottere osv som standard, Malfix har vel 20% (?), tauverk hos Albert Bøe i Larvik, medlemmer i Leangbukta båtforening får 15% hos Rønsdal på båtpleiemidler ved fremvisning av annonse som ligger åpent ute på internett osv osv osv

 

Seasea, Maritime, Seatronic, Swang, Biltema, Torshov, Claes osv osv ligger jo på nett med kataloger og mye penger å spare ved å sjekke rundt. I tillegg har man jo alle utenlandske butikker man kan kjøpe fra eller oppsøke.

 

Ville også tro at det er tungt å administrere felles innkjøp, og hvordan går man frem når det gjelder oppgjør hvis ikke butikken vil sende, og fakturere, den enkelte?

 

Sikkert og godt mulig at noe av ovennevnte ikke er helt presist, men regner med at poenget allikevel er forstått. Dessuten er det jo svært mye bra brukt til salgs på Finn da.

 

Det som kan være en god ide (og gjøres vel også i noen grad) er å informere om spesielt gode tilbud? Sånne tilbud er jo ofte tidsbegrenset og også begrenset i antall, så det må være informasjon som er lett tilgjengelig og synlig på forumet. Har ingen meninger om riktig metode!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det som kan være en god ide (og gjøres vel også i noen grad) er å informere om spesielt gode tilbud? Sånne tilbud er jo ofte tidsbegrenset og også begrenset i antall, så det må være informasjon som er lett tilgjengelig og synlig på forumet. Har ingen meninger om riktig metode!

Det var også den opprinnelige tanken da vi startet opp mulighet for leverandører til å annonsere gratis på baatplassen

En rekke leverandører ble kontaktet, og det ble opplyst om denne tjenesten, men vi fikk svært liten respons.

 

Priser for å annonsere på havna.com:

 

toppbanner 768x150 3500,- pr uke

netboard 468x400 2750,- pr uke

plakat 180x250 2075,- pr uke

knapp 180x60 2500,- pr mnd

banner 468x60 2075,- pr uke

 

Priser for å annonsere på batmagasinet.no:

 

Nettboard:

Størrelse 468 x 400 px.

Pris kr. 900,- pr. døgn front oppe / kr 7.500 pr uke

 

Toppbanner (Toppboard)

Størrelse 768 x 150 px

Pris kr. 10.000,- pr.uke

 

Toppknapper (Banner)

Rulerende banner med plassering topp på Båtmagasinets forside.

Størrelse 180 x 60 px

Pris kr 6.000,- pr.mnd

 

Knapper (Mini Banner) Høyre skulder

Rulerende banner med plassering på høyre side av Båtmagasinets forside nedover

Størrelse 180 x 60 px

Pris kr 5.000,- pr.mnd

 

SuperTower (Web-board)

Plassering til høyre på Båtmagasinets hovedside.

og til høyre på alle artikkelsider. Roterende.

Størrelse 180 x 250 px. Max: 15 kb.

Pris kr. 4.500,- pr. uke

 

Størrelse 180 x 500 px. Max 15 kb

Pris kr 7.500,- pr uke

 

Det ser ikke ut til å være noe problem å fylle opp de komersielle sidene med dyre bannerannonser.

 

 

Alternativt: Tilnærmet ubegrenset mulighet for produktannonsering på baatplassen.no (ikke bannerannonser): Gratis

Båtustyrsleverandører velger heller å betale i dyre dommer for bannere på komersielle sider med framfor å legge litt arbeid ned i å annonsere gode tilbud gratis her på BP. Forsjellen ligger i at vi vil ha informative produktannonser - noe som krever litt arbeid, mens leverandørene tydligvis heller foretrekker dyre bannerannonser.

Link to post
Share on other sites

Siterer her innlegget til Lasse i # 33:

 

Jeg tviler på at Havna.com ikke engang klarer å oppnå 1/5 dekningsgrad av de prisene du skisserer på årsbasis.

Men det gjør ikke ditt poeng mindre...

 

Jeg tror ikke at BP hadde blitt dårligere om det hadde blitt åpnet for noe annonsering...det styres lett på hvordan dette gjøres.

Her kan annonser plasseres og utformes slik at de passer inn i designet, og slik at de informerer utifra hvilke emner som bruker leser om (tagstyring som jo brukes i tråder i dag..). All reklame er langt fra negativ om den gjøres riktig.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at BP hadde blitt dårligere om det hadde blitt åpnet for noe annonsering...

Nå var det gode tilbud på båtprodukter gjennom annonsering vi ønsket oss da, og det er det vi har har lagt til rette for og forsøkt å få til.

 

Hva skal vi med bannere?

Link to post
Share on other sites

Til Lasse og Ben Sin:

 

Nå var det nettopp slik type "reklame jeg tenkte på. Om dere ser på Google eksempelvis så er det på mange søkeord lagt inn tekstreklamelinker i høyreside hvor man får en link med produkter/sider relatert til det søk man foretar. Slike produkt/linker kunne det også vært på BP i en slik fellesavtale.

 

Med en avtale eksempelvis med Maritim, så kunne linker til Maritims produktsider kommet i en kolonne ved tråder som omhandlet et bestemt produkt. Eks.:

 

Problem med min centaflexkobling - tråd................------------------------------------( Maritim-link til Centaflexside - etter at man har kommet til tråden)

 

Garmin 4010 plotter starter sent - tråd ...............---------------------------------------( Maritim-link til Garminsidene - etter...... osv..... osv....

 

Bannere/ pop-ups er jeg enig i at det ikke bør være her...en uting som egentlig er null verd! Men meta-tags kan være informativt om det gjøres riktig og ikke overdrives.

 

Red.: Med det antall brukere som BP har aktive, og med det antall lesere som BP sikkert kan dokumentere ovenfor potensielle kjøpere av denne type reklame, så vil jeg nok anta at slik direkte målstyrt markedsføring er gull verd for annonsører og er verd mye penger!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...