Jump to content

Kurs opp, eller nord opp på kartplotteren?


Lars H.

Nord eller kurs opp på kartplotter?  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei.

 

Da jeg etter mange år som båtfører uten kartplotter alltid hadde papirkartene liggende orientert med nord opp, ble det naturlig for meg å velge nord opp da jeg kjøpte min første Cetrek 10" kartplotter i 1997. Og det har jeg fortsatt med siden. Men hva med dere andre, både dere som har en fortid med kun papirkart, og dere som hadde mulighet for kartplotter da dere startet båtlivet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Arrgg! Her skulle det vært en poll om dette emnet! Så jeg har jo surret litt, men da får vi nøye oss med svarene i form av innlegg.

(fikk lagt til pollen senere selv om den ble litt unødvendig komplisert men senere pyntet på av Ingar)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjører head up på plotter, radar og papirkart.

Papirkartene er Kystkart (1:50.0000). Bretter de slik at jeg kan holde de i venstre hånd og ha tommelen på der jeg er.

 

Plotter/radaren er en CX 44. Kjører som regel nå radar/plotter i en split screen (deler skjermen i 2 like store deler). Har jeg behov for å se detaljer på plotteren bytter jeg til full skjerms kart

Link to post
Share on other sites

Her ombord er det kurs opp som gjelder, ser ikke noen grunn til noe annet... Som gammel o-løper så snudde jeg alltid kartet slik at kursen var opp, og det har jeg fortsatt med i ettertiden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ALLTID nord opp, både på kart og plotter. Har prøvd litt med kurs opp på plotter men da blirr jeg med en gang litt "lost", kjenner meg ikke igjen på kartet. Plotter med nord opp og radar med head up går glimrende, gikk f.eks. fra Stadt til Florø i bekmørke i 23 knop med denne konfigurasjonen.

 

Har en kompis som alltid bruker kurs opp på papirkart og for meg ser det mest ut til at han bruker mer tid på å orientere kartet enn på navigering...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En poll er jo ok til dette, men jeg svarer likevel:

Tidligere brukte jeg kun kurs opp, men på turen fra Molde brukte jeg nord opp. Jeg heller imidlertid til kurs opp, fordi det er i den retning du går, og jeg syns det er lettere å forholde seg til både kart og terreng da. En slipper å tenke opp ned, eller stå på hodet, med hensyn til staker etc.........alt blir jo en vane, men dog.

Link to post
Share on other sites

"Head up" her. Har med opplæringen fra militæret å gjøre tror jeg, da vi løp orienterings- og infanteriløp. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan folk kan synes det er riktig og naturlig å gå med radaren på "hed up", mens de med papirkart og plotter sverger til Nord opp?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg blitt "sluppet løs" i farvann der jeg ikke på noen måte var kjent, hadde det muligens vært greit med kurs opp. Men i hjemlige farvann, Sørlandet og svenskekysten, har jeg et bilde i hodet som stemmer med pairkartene med nord opp. Skal jeg til Strømstad ut Oslofjorden, skal jeg jo "nedover", og ikke "oppover"? Tegnet for båten i kartet er uansett plassert slik at jeg har mest mulig kart fremfor meg. Skal jeg i retning NNØ, vil alltid symbolet for båten befinne seg nede til venstre på skjermbildet. Muligens er jeg litt gammeldags, men jeg har tross alt hatt plotter i 10 år nå.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

. Men i hjemlige farvann, Sørlandet og svenskekysten, har jeg et bilde i hodet som stemmer med pairkartene med nord opp. Skal jeg til Strømstad ut Oslofjorden, skal jeg jo "nedover", og ikke "oppover"?

Jeg har også bildet i huet Lars - bare at jeg foretrekker å ha kartet i retningen jeg kjører. Vet jo at Oslo ligger N for Strømstad - allikevel trives jeg best med å ha kartet i fartsretningen. Tror ikke det har noe som helst med å være moderne eller gammeldags - bare hva man er vant til.

 

Tror jeg har lært det av fattern - han har alltid karta sine i kurs opp (også båtsportkarta)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå var ikke meningen med denne tråden å starte et korstog for å få alle til å bruke nord opp på plottere, men heller litt nysjerrighet på hva andre gjør. Derfor var det meningen å få til en poll, hvilket jeg misslykket i i første omgang men som Ingar hjalp meg med å få til likevel. Men jeg synes nå likevel at nord opp er best!

 

Men kan oppfatningen om hva som er best ha noe med hastigheten en går i å gjøre? Det er kanskje lettere å orientere seg med kurs opp om en raser avgårde i 25 knop, enn som når jeg går i max 8 knop?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker både radar og plotter med kurs opp. Ville vært rart å ha en med nord opp og radar med kurs opp. På radaren har jeg ingen valgmuligheter. Når jeg bruker papirkat som supplement ser jeg et stykke fremover på papirkartet, og bruker plotteren i nærområdet rundt båten.

Men vi venner oss til forskjellige vaner. Å si at noe er feil ville blitt galt. Enhver må gjøre som det passer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En god del undersøkelser av menneskets hjerne tyder på at det er endel forskjeller mellom oss når det gjelder evnen til å oppfatte "rommet" (eksempelvis kart, tredimensjonakle tegninger o.a.).

 

Ut fra dette kunne det vært av interesse å ha en poll her på BP som sier noe om hvor mange som må/ kan ha kartet nord/ sann kurs opp.

Link to post
Share on other sites

Og det var det jeg forsøkte å få til, men misslykkedes med da jeg startet denne tråden! Grrrrr!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Papirkartet har jeg alltid nord opp, plotteren kurs opp. Forstå det den som vil.

Det kan vel ha sin forklaring i at tekstingen på plotteren alltid vil snu seg rett vei, mens på papirkartet må du lese opp/ned hvis du går med kurs opp?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler ikke med Kurs opp, heller ikke med Nord opp.

Derimot med Baug opp/Head Up.

Kjører ofte med split skjerm med radar/kart.

Eller med split skjerm med 2 kart med forskjellige zoom nivåer.

 

Min første plotter for ca. 12 år siden ble kjørt med Nord opp.

Den hadde ikke Cpu kapasitet til å orke Baug opp/Head Up.

Kurs opp/Course Up var nok utopi på denne. Tviler på at den hadde forstått noen NMEA setninger fra noe Heading sensor.

Dessuten hadde nok en Heading Sensor kostet skjorta den gang. Og GPSkompasset var nok ikke født enda.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på kurs opp og baug opp med en vanlig standard GPS koblet til plotteren? :rolleyes:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...