Jump to content

Kurs opp, eller nord opp på kartplotteren?


Lars H.

Nord eller kurs opp på kartplotter?  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Arrgg! Her skulle det vært en poll om dette emnet!

Hvis du poster ett nytt innlegg i denne tråden skal du se "Legg til/rediger meningsmåling" over editoren.

 

(Vi har satt Number of hours to keep open the ability for topic starters to attach a poll to their topic til uendelig.)

Link to post
Share on other sites

Kurs opp. Da ser jeg landskapet jeg kjører i, med fyr, staker og skjær komme som anvist i Bluechart ift båtens posisjon og hastighet.

 

Om jeg skulle brukt nord opp, ville jeg nok blitt uoppmerksom da endel mental kapasitet ville blitt beskjeftiget med å "regne forholdstall" mellom nord og kurs...

 

Men dette har med hvordan man lærte å navigere. Enhver må gjøre det som føles tryggest, og det fins ingen fasit.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå var ikke meningen med denne tråden å starte et korstog for å få alle til å bruke nord opp på plottere, men heller litt nysjerrighet på hva andre gjør. Derfor var det meningen å få til en poll, hvilket jeg misslykket i. Men jeg synes nå likevel at nord opp er best!

 

Men kan oppfatningen om hva som er best ha noe med hastigheten en går i å gjøre? Det er kanskje lettere å orientere seg med kurs opp om en raser avgårde i 25 knop, enn som når jeg går i max 8 knop?

 

Lars H.

Jeg bruker noen ganger nord opp og andre ganger kurs opp.

Kommer helt an på hva jeg synes er best i hver enkelt situasjon. Det er enkelt å skifte.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Nå får vi se om det funker, jeg har forsøkt å legge til en poll om nord eller kurs opp på plotteren.

Lars H.

 

Obs. Det ble litt dumt, kunne vel klart meg med et spørsmål med svaralternativene Nord eller Kurs, men dere forstår det nok likevel. Men nå har Ingar hjulpet meg å forenkle pollen. Takk Ingar.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nord opp på papirkart, nord opp på plotteren og nord opp true motion på radaren.

Mye enklere å få øye på båter på radaren når en bruker true motion og trails.

Har nå skaffet meg en ny rategyro som kompenserer for deviasjon og avvik så nå skal baugen stemme bra! :yesnod:

 

Hva er forskjellen på kurs opp og baug opp med en vanlig standard GPS koblet til plotteren? :rolleyes:

Om du ikke har kompass tilkoblet har du aldri muligheten til å velge baug opp på en plotter, og sier den at du har muligheten så er det egentlig kurs opp den viser.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på kurs opp og baug opp med en vanlig standard GPS koblet til plotteren? :rolleyes:

 

Lars H.

 

Heading er retningen på baugen mot et punkt, eller "heading". Sann kurs er retningen man seiler.

Og her kan man tenke seg at litt sidevind forfra gjør at for å oppnå ønsket kurs må headingen være litt opp mot vinden.

Om man har elektronisk kartsystem som viser Heading og sann Kurs som vektorerer, bruker man dette aktivt få å redusere seilingsavstand.

Med gamle papirkart satte jeg kursen utfra bestikket. Da var den beste kursen headingen.

I dag setter jeg sann kurs mot punktet jeg skal seile mot, og da vil jo headingen(kompasskursen) variere med retning og styrke på vinden og strømmen.

 

Generelt når det gjelder Nord opp eller baug opp, så handler dette for meg mye om hvordan man bruker tilhørende utstyr.

 

Om jeg bare hadde hatt en ren karplotter ville jeg nok brukt denne på samme måten som jeg bruker bilnavigasjon. Headingeller eller sann kurs opp.

Jeg tror dette er den mest logiske måten å gjøre dette på for de fleste Hjerner, og nettop derfor brukes dette mest i bilnavigasjon

 

Om jeg ønsker å bruke flere instrumenter som radar m/ARPA, AIS, vindmåler og alltid vite hvordan jeg er orientert i forhold til andre båter, og ikke minst forklare andre båtrer om data fra disse instrumentene eller egen orientering, så bruker jeg nord opp ALLTID nord opp, og det tror jeg alle i handelsflåten gjør også. Jeg er rimelig sikker på at godkjente elektroniske kart bare får lov å kjøre med nord opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt overrasket av at så mange bruker kurs opp på plotteren. Trodde det var bare meg, og at "skikkelige " navigatører hadde nord opp.

Men når det gjelder kart, bruker jeg stort sett nord opp. Dett har vel med at kartene er så pass store, at selv brettet i 4 tilsvarer de en drøy A3 størelse.

Det fins jo ikke "lekekart" (les båtsport kart) nord for Trondheimsfjorden :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg navigerer med kart har jeg alltid hatt nord opp og regnet derfor med at jeg også ville bruke det på kartplotter da jeg anskaffet meg det. Men jeg må innrømme at det fungerer veldig greit med kurs opp på plotteren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Når jeg navigerer med kart har jeg alltid hatt nord opp og regnet derfor med at jeg også ville bruke det på kartplotter da jeg anskaffet meg det. Men jeg må innrømme at det fungerer veldig greit med kurs opp på plotteren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke benytte begge muligheter?

 

Jeg mener det gir den beste utnyttelsen av plotteren - å velge avhengig av sted/farvann.

 

Eksempel på et typisk område der jeg vil ha kurs opp (Nordstrømmarna).

Det ser kanskje ikke så skummelt ut, men kartet vist her er 1:2500, så det er nokså trangt.

Hva som er nord spiller ingen rolle her. Det eneste som teller er at man holder seg på ledstreken.

ns.jpg

 

Eksempel på seilas der jeg ville brukt nord opp. Passering Øst - vest på utsiden av Svenner og Rakke:

 

svenner.jpg

Link to post
Share on other sites

åpent farvann: N opp

trangt/ere ukjent farvann: baug opp.

 

Tilbøyelig til å være enig.

Når vi er i utrygt/trangt farvann sitter jeg alltid med plotter med nord opp, og min kone og leser papirkart med kurs opp.

Så sitter vi hele tiden å diskuterer det vi ser i leia fremfor oss og kryss sjekker at vi oppfatter ting likt. Og jeg må bare innrømme, det har hendt at jeg har tatt feil.

Link to post
Share on other sites

Eksempel på et typisk område der jeg vil ha kurs opp (Nordstrømmarna).

Det ser kanskje ikke så skummelt ut, men kartet vist her er 1:2500, så det er nokså trangt.

 

her Lasse har du en 'snarveg'........men den kansje du kände til sen tidl

 

ns_alt.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva som er nord spiller ingen rolle her. Det eneste som teller er at man holder seg på ledstreken.
Selv om jeg tidligere skrev "ALLTID nord opp" så kan jeg være enig i at i enkelte tilfeller bruker jeg kurs opp (det har vel bare hendt en gang som jeg kommer på i farten :blush: ).

 

Har tro på at når du bruker nord opp så får en litt bedre peiling på hvor en er i verden og ikke bare hvor de aller nærmeste skjærene er...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Nord opp......men det har nok en sammenheng med at for meg som radarflygeleder så er verden alltid nord opp... :wink:

 

Og som småflypilot som snakker med Røyken rett som det er, så er det også nord opp som gjelder. Det har vel med vane å gjøre antar jeg, samt at i et trangt fly er det lite hensiktsmessig å drive å snu på kartet hele tiden. Da blir det slik i båten også.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Alltid kurs opp, uten tvil det enkleste å forholde seg til, da ligger terrenget slik du ser det på plotteren.

Sitat

Og som småflypilot som snakker med Røyken rett som det er, så er det også nord opp som gjelder. Det har vel med vane å gjøre antar jeg, samt at i et trangt fly er det lite hensiktsmessig å drive å snu på kartet hele tiden. Da blir det slik i båten også.

 

Alle fly med elektronisk kart flyr kurs opp, hva Røyken gjør som sitter stille uten å bevege seg er noe annet.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å lure litt på hva som egentlig er N opp på papirkartet. Man skal jo alltid orientere kartet etter N på kompasset - så når dere sier at dere har N opp på papirkartet - vender dere da alltid papirkartet etter kompasset - eller er det slik at dere har det slik at toppen på kartet alltid vender samme vei som baugen?

 

Papirkartene mine ligger helt i ro på kartbordet mitt - med toppen av kartet pekende mot baugen. Er det da N opp eller er det kurs opp?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...