Ingar Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Haha, godt spørsmål Bitteliten. Det mangler ett alternativ, både nord og kurs opp! Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Da jeg startet denne tråden og pollen, regnet jeg med at en har papirkartet liggende slik at nord på kartet peker mot baugen, alstså slik som en leser en avis! Men som enkelte av de som har kurs opp på plotteren sier, må en da dreie papirkartet dersom en ønsker at papirbilde og plotterbilde skal se likt ut. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Da har jeg altså papirkart N opp, og radar og plotter head up. Synes det fungerer aldeles utmerket. Frustrasjonen er stor når kartet på plotteren av og til låser seg i N opp (det hender av og til når jeg deler skjermen i kart og radar - vet ikke hvorfor - men jeg misliker det sterkt) Link to post
oddgeir Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Alle fly med elektronisk kart flyr kurs opp, hva Røyken gjør som sitter stille uten å bevege seg er noe annet. I mitt fly, og i de fleste andre jeg kjenner til, bruker vi nord opp, også på elektroniske kart. "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sydvesten Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Er det da N opp eller er det kurs opp? Jeg som i min naivitet trodde vi snakket kart nord og ikke noe annet når vi snakket om nord opp Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Karla Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Papirkart har vi alltid framme til bruk, og med nord opp. Da vi hadde kartplotter på PC kjørte vi den med nord opp. Nå har vi fått ny båt m. kombiinstrument radar + plotter. Her synes vi det er flott å dele skjermen mellom radar og kart, begge med kurs opp. Når vi sammenligner de to bildene på skjermen lærer vi også, som bonus, en del om å lese radar. K Link to post
Anonym Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Som o-løper brukte jeg kurs opp, den eneste måte å gjøre det. Men på plottere har jeg nord opp, og båten er selvsagt plassert i de nedre 1/3 - del av skjermen. Som o-løper hadde jeg selv alltid nord opp, det fungerte best for meg, så det er nok flere måter å gjøre det på :) Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Mulig det allerede er nevnt, men en grunn til at man bruker papirkart med nord opp er vel at dybde og stedsangivelser blir lettere å lese. Dette gjelder vel ikke på en plotter med vektorkart? Link to post
Seastar Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 (redigert) Har vendt meg til å bruke "kurs opp" også nå etterhvert......, fra gammelt av er jeg fortrolig med nord opp, men når kona begynte å interessere seg for å ta sin tørn ved roret, så likte hun best "kurs opp" på kartmaskinen. Vi bruker PC og vektorkart slik at navn og dybder og alt annet som skal "leses" hele tiden er riktig, uansett hvor selve kartet dreier hele tiden ved kursendringer eller om man går oppover eller nedover kysten! Da fikk hun uten problemer alt til å stemme med det hun i fartsretningen kunne se av skjær, staker og holmer til styrbord og babord for båten, - med det som vises på skjermen. Derfor er vi blitt enige om at på vår båt så bruker vi "kurs opp" for å unngå misforståelser! Så får heller bare "skipperens" gamle kunnskap og "stolthet" for "ALLTID nord opp" bare være......! NB! Tok Hurtigruten fra Bergen og hjem her forleden, og rigget meg til med pc for å følge leia og stedene den var innom oppover kysten. Været var meldt bra, slik at det var veldig spennende å prøve å "tolke" fyr og lykter og hvor de skulle gå i ganske trange farvann av og til. Alt stemte forbløffende bra med kartene mine, - egentlig helt imponerende nøyaktig! Ble derfor sittende oppe med mat og tilbehør og kose meg hele natten....., og jeg måtte frem med gamle språkkunnskaper da tyskere, amerikanere og andre turister viste interesse, så det var ikke vanskelig å holde seg våken heller......! Ship'o'Hoi! Redigert 7.Mai.2007 av Seastar (see edit history) Link to post
Marwin Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Nord opp - Kurs opp - baug opp (head Up) :rolleyes: Jeg har kartet (når jeg bruker DET) liggende på kartbordet med Head Up. Orker ikke å drive å snu på lefsa. TelChart-plotteren brukes mest med Nord opp; I trange farvann stilles den av og til til kurs opp (Head Up, jeg har da motorbåt!!); Likeledes for lengre strekk med liten forstørrelse, slik at jeg tydelig ser på hvilken side av div. holmer jeg bør gå for orientering for best mulig kurs... Den avfeldige gamle radaren er det kun et valg: Baug Opp! Ny radar dukker KANSKJE opp hvis pengebingen begynner å vokse... Da vil kanskje noe "rette seg"... :rolleyes: AIS derimot er bestillt og monteres i slutten av mådeden (håper jeg...). men resultatet av den vil vel settes av på TelChart-en Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
prin435 Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Bruker kurs opp! Synes det er rett og slett mest naturlig Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
SvartRøyk Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Begge deler automatisk. På min plotter slår den automatisk av kartrotasjon ved ett valgt zoomnivå. Synes det er kjekt da jeg har liten skjerm (5") Synes det er lettere å orientere seg over lengre strekk når papirkart og plotter stemmer overens. Har Geonav 5T nå, hadde Garmin før. Begge hadde denne muligheten. Link to post
Nøtterøy Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Bruker alltid Nord opp, fordi da stemmer kartbildet med papirkartet,slik det er lettere å raskt finne ut av hvor en er (for meg ihvertfall) Link to post
giver Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 (redigert) Er litt yngre enn Lars H men bruker plotteren på samme måte: Kartet er alltid med nord opp - mens radaren er med "head up". Dette er en av grunnene til at jeg ikke har noe glede av "radar overlegg på kartet". Hei Mailet Belamarin, og fikk følgende svar: Hei Når du kjører radar overlay er du allerede i kart modus. Du velger da kurs opp som er det mest vanlige . Og dette blir da også orienteringen på radar. Man kan ikke velge forskjellig her i kartmodus/med overlay. Under modus kurs opp vil bilde bli stabilisert av den valgte kurs i øyeblikket.Kurs opp og baug opp vil i praksis gi tilsvarende bilde bortsett fra i baug opp vil bilde rotere hele tiden med forandring av retning. I kurs opp vil bare heding variere og når du velger en ny kurs vil bilde resette seg etter den nye kursen. Vennlig hilsen / Best Regards Frank Stene Servicetekniker/serviceengineer Belamarin as Redigert 8.Mai.2007 av giver (see edit history) Link to post
bwh Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 (redigert) Bruker kurs opp, da blir kart og terengriktig i mitt hode. Vanligvis benyttes split skjerm med ett oversiktsbilde og et detaljert. Men vi må ikke glemme at det er papirkartet som er det beste og der funker nord opp (sikkert gammel vane) Redigert 8.Mai.2007 av bwh (see edit history) Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Apollo32 Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Men vi må ikke glemme at det er papirkartet som er det beste og der funker nord opp (sikkert gammel vane) Hvor i all verden har du dette fra da ??? Papirkart er greit nok om plotteren skulle kutte ut, men forøvrig bør de ligge trygt oppbevart i skuffen. Kan du til enhver tid se rimelig nøyaktig hvor båten befinner seg i forhold til grunner, staker etc med et papirkart ? Nei ! ( om du ikke er så heldig å ha en navigatør da, som kan sitte med nesa nedi kartet og fortelle deg til enhver tid nøyaktig innenfor ca 5-10 meter hvor du befinner deg). De færreste har det. Kartplotteren benytter jo de samme kartene som er skannet eller det er digitale utgaver av sjøkart, les: papirkart. Her kan du zoome inn bildet og til enhver tid vite hvor du er i forhold til div. uhumskheter som måtte befinne seg over eller under overflaten, uten å sitte med lupe og nesa langt nedi et papirkart mens båten seiler "sin egen sjø" for å si det sånn...Greit nok å kunne "basis" navigasjon med bruk av papirkart og benytte krysspeiling, overettmerker, varder etc, men verden har faktisk kommet et stykke videre når kartplotterne i dagens versjoner kan tilby det de faktisk kan, mht. prosessor kapasitet, lyssterke skjermer, størrelser, you name it... :yesnod: Link to post
m/s draugen Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 (redigert) Bruker kurs opp,men går bare etter plotter i "lokalmiljøet".Ved ukjente steder er plotteren kun ett supplement til papirkartet.Har en liten skjerm så jeg får ikke oversikten,derfor brukes papiret flittig.Men plotteren er kjempefin når man skal fin-navigere,det er ikke så enkelt med papiret med tanke på eksakt posisjon til grunner etc. Redigert 9.Mai.2007 av m/s draugen (see edit history) Link to post
jutul Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Jeg syntes kurs opp er lettest, har best kontroll da. Link to post
Kenneth Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Her går det i nord opp. Har nok sammenheng med at det er det jeg bruker på "storebåten" på jobb. Der er det ganske greit å vite til enhver tid hva som er vest og øst, feks om man skal kalle opp en båt som ikke har AIS eller andre situasjoner. Da slipper man å regne tilbake fra den kursen man er på. Det stemmer også best med tanke på papirkartet (har dessverre ikke fått ECDIS enda) Synes rett og slett det er vanskeligere med kurs opp, men det er jo en smakssak. Folk får gjøre som de synes er best/lettest. Link to post
Grønnålen Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Hvis du stopper opp (pga at du kanskje er i tvil), mister du kursen. (Hvis du bare navigerer etter GPS). Da vet du bare hvor du er, men ikke hvor du skal med mindre du tolker retningsvinkelen på GPS og orienterer deg i forhold til dette. Kursen vil du først få etterhvert som du begynner å kjøre. Dette kan være ugunstig i ukjent farvann. Kanskje det er sikrere med Nord opp? Link to post
bph Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Dette blir jo mest etter hva en selv føler seg mest komfortabel med. Bruker selv N opp på Ecdis og radar, på storbåten. I kyst farvann legger jeg av og til radar bilde over kartene, da også i N. opp, men det blir ofte for mye på skjermen. Men jeg kan fint bruke kurs opp. Som kan være vell så nyttig. Mens på privaten går det kun i papir og kompass. Link to post
Laholm Svart 17.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2007 Bruker nord opp både på kart og plotter. Lærte kartbruk i båt. Min etterhvert svært gamle far, som var en brukbar o-løper i sin ungdom, er stadig borte og stiller plotteren på kurs opp når han er med. Så kan man jo da spørre hva som er tegn på alder...... Laholm Link to post
Athene Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Nord opp og ikke noe annet! Hadde en opplevelse på Svenskekysten i fjor som mannskap i en seilbåt jeg ikke var helt kjent med... Skippern ombord hadde nettopp investert i ny kartplotter med forholdsvis liten skjerm og var nok ikke helt komfortabel med alle innstillingene. Plotteren sto i kurs opp mode og med altfor stor zoom når vi kom ut fra Havstensund og skulle snike oss langs land inn til Grebbestad. Jeg har gått der mange ganger før og vet hva Gula Humpen kan bety av bølger og ble ikke skuffet denne gangen heller. Vi var omgitt av bølger fra alle kanter,- det brøt på grunnene, men med en 47 fots skute var ikke det noe problem. Problemet oppsto når rormannen plutselig trodde han så det brøt rett foran båten og dro av på farten. Sannsynligvis var det bare skum han så, men resultatet var at kartet på plotteren begynte å rotere. Stadig viste den at vi hadde kurs rett mot grunner og dermed fikk rormannen panikk og ville snu.. Innimellom grunnene der var det neppe det lureste. Samtidig gjorde kursendringen i lav fart at plottet ble enda mer ustabilt og vi kjente oss overhode ikke igjen eller visste hvor vi skulle på plottet. Heldigvis hadde jeg gått der så mange ganger før og visste kursen vår var trygg, men vi hadde noen nervepirrende sekunder før vi hadde beveget oss så langt at plotteren roet seg og viste en fornuftig kurs igjen. Link to post
Helge Svart 18.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 Jeg har nesten alltid plotteren på Nord opp. Dette har både sammenheng med at jeg som mange andre er vandt med å ha papirkart med Nord opp, men henger for min del også sammen med at jeg synes grafikken på kartplotterskjermen blir DÅRLIG med kurs opp i forhold til nord opp. Med dårlig grafikk mener jeg: - dårlig lesbar tekst og stedsnavn når disse vrir seg på skjermen - mindre skarpe kartdetaljer og linjer etter som disse også vrir seg på skjermen Nå har nok dette litt sammenheng med at min plotter begynner å bli litt gammel (fra 2001). Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn