Pjolter Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Nord opp bruker jeg. har testet at kartet "vrir" seg, men trivdes ikke med det. Må vel være baug opp kanskje??? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Arrgg! Her skulle det vært en poll om dette emnet! Hvis du poster ett nytt innlegg i denne tråden skal du se "Legg til/rediger meningsmåling" over editoren. (Vi har satt Number of hours to keep open the ability for topic starters to attach a poll to their topic til uendelig.) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Kurs opp. Da ser jeg landskapet jeg kjører i, med fyr, staker og skjær komme som anvist i Bluechart ift båtens posisjon og hastighet. Om jeg skulle brukt nord opp, ville jeg nok blitt uoppmerksom da endel mental kapasitet ville blitt beskjeftiget med å "regne forholdstall" mellom nord og kurs... Men dette har med hvordan man lærte å navigere. Enhver må gjøre det som føles tryggest, og det fins ingen fasit. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Atco Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg bruker Nord opp......men det har nok en sammenheng med at for meg som radarflygeleder så er verden alltid nord opp... Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Nå var ikke meningen med denne tråden å starte et korstog for å få alle til å bruke nord opp på plottere, men heller litt nysjerrighet på hva andre gjør. Derfor var det meningen å få til en poll, hvilket jeg misslykket i. Men jeg synes nå likevel at nord opp er best! Men kan oppfatningen om hva som er best ha noe med hastigheten en går i å gjøre? Det er kanskje lettere å orientere seg med kurs opp om en raser avgårde i 25 knop, enn som når jeg går i max 8 knop? Lars H. Jeg bruker noen ganger nord opp og andre ganger kurs opp. Kommer helt an på hva jeg synes er best i hver enkelt situasjon. Det er enkelt å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 (redigert) Hei. Nå får vi se om det funker, jeg har forsøkt å legge til en poll om nord eller kurs opp på plotteren. Lars H. Obs. Det ble litt dumt, kunne vel klart meg med et spørsmål med svaralternativene Nord eller Kurs, men dere forstår det nok likevel. Men nå har Ingar hjulpet meg å forenkle pollen. Takk Ingar. Redigert 7.Mai.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ludde30 Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg har prøvd begge deler, men har kommet til at kurs opp passer meg best. Som mange andre så sverger jeg til nord opp på papirkartet. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Jeg bruker nord opp på papirkart, nord opp på plotteren og nord opp true motion på radaren. Mye enklere å få øye på båter på radaren når en bruker true motion og trails. Har nå skaffet meg en ny rategyro som kompenserer for deviasjon og avvik så nå skal baugen stemme bra! Hva er forskjellen på kurs opp og baug opp med en vanlig standard GPS koblet til plotteren? Om du ikke har kompass tilkoblet har du aldri muligheten til å velge baug opp på en plotter, og sier den at du har muligheten så er det egentlig kurs opp den viser. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 åpent farvann: N opp trangt/ere ukjent farvann: baug opp. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Hva er forskjellen på kurs opp og baug opp med en vanlig standard GPS koblet til plotteren? Lars H. Heading er retningen på baugen mot et punkt, eller "heading". Sann kurs er retningen man seiler. Og her kan man tenke seg at litt sidevind forfra gjør at for å oppnå ønsket kurs må headingen være litt opp mot vinden. Om man har elektronisk kartsystem som viser Heading og sann Kurs som vektorerer, bruker man dette aktivt få å redusere seilingsavstand. Med gamle papirkart satte jeg kursen utfra bestikket. Da var den beste kursen headingen. I dag setter jeg sann kurs mot punktet jeg skal seile mot, og da vil jo headingen(kompasskursen) variere med retning og styrke på vinden og strømmen. Generelt når det gjelder Nord opp eller baug opp, så handler dette for meg mye om hvordan man bruker tilhørende utstyr. Om jeg bare hadde hatt en ren karplotter ville jeg nok brukt denne på samme måten som jeg bruker bilnavigasjon. Headingeller eller sann kurs opp. Jeg tror dette er den mest logiske måten å gjøre dette på for de fleste Hjerner, og nettop derfor brukes dette mest i bilnavigasjon Om jeg ønsker å bruke flere instrumenter som radar m/ARPA, AIS, vindmåler og alltid vite hvordan jeg er orientert i forhold til andre båter, og ikke minst forklare andre båtrer om data fra disse instrumentene eller egen orientering, så bruker jeg nord opp ALLTID nord opp, og det tror jeg alle i handelsflåten gjør også. Jeg er rimelig sikker på at godkjente elektroniske kart bare får lov å kjøre med nord opp. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Jeg ble litt overrasket av at så mange bruker kurs opp på plotteren. Trodde det var bare meg, og at "skikkelige " navigatører hadde nord opp. Men når det gjelder kart, bruker jeg stort sett nord opp. Dett har vel med at kartene er så pass store, at selv brettet i 4 tilsvarer de en drøy A3 størelse. Det fins jo ikke "lekekart" (les båtsport kart) nord for Trondheimsfjorden Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
SF Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Når jeg navigerer med kart har jeg alltid hatt nord opp og regnet derfor med at jeg også ville bruke det på kartplotter da jeg anskaffet meg det. Men jeg må innrømme at det fungerer veldig greit med kurs opp på plotteren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Når jeg navigerer med kart har jeg alltid hatt nord opp og regnet derfor med at jeg også ville bruke det på kartplotter da jeg anskaffet meg det. Men jeg må innrømme at det fungerer veldig greit med kurs opp på plotteren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 kunne vel klart meg med et spørsmål med svaralternativene Nord eller KursHar endret den til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 (redigert) Nord opp, både på papir og plotter. I det lange løp så minsker dette sjansen for feil. Redigert 7.Mai.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Nord opp, både på papir og plotter. samme her .....vid några enstake tillfeller har jag skiftet plotter til baug opp.....men legger aldrig papirkartet opponer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Hvorfor ikke benytte begge muligheter? Jeg mener det gir den beste utnyttelsen av plotteren - å velge avhengig av sted/farvann. Eksempel på et typisk område der jeg vil ha kurs opp (Nordstrømmarna). Det ser kanskje ikke så skummelt ut, men kartet vist her er 1:2500, så det er nokså trangt. Hva som er nord spiller ingen rolle her. Det eneste som teller er at man holder seg på ledstreken. Eksempel på seilas der jeg ville brukt nord opp. Passering Øst - vest på utsiden av Svenner og Rakke: Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 åpent farvann: N opptrangt/ere ukjent farvann: baug opp. Tilbøyelig til å være enig. Når vi er i utrygt/trangt farvann sitter jeg alltid med plotter med nord opp, og min kone og leser papirkart med kurs opp. Så sitter vi hele tiden å diskuterer det vi ser i leia fremfor oss og kryss sjekker at vi oppfatter ting likt. Og jeg må bare innrømme, det har hendt at jeg har tatt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Eksempel på et typisk område der jeg vil ha kurs opp (Nordstrømmarna). Det ser kanskje ikke så skummelt ut, men kartet vist her er 1:2500, så det er nokså trangt. her Lasse har du en 'snarveg'........men den kansje du kände til sen tidl Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Hva som er nord spiller ingen rolle her. Det eneste som teller er at man holder seg på ledstreken.Selv om jeg tidligere skrev "ALLTID nord opp" så kan jeg være enig i at i enkelte tilfeller bruker jeg kurs opp (det har vel bare hendt en gang som jeg kommer på i farten ). Har tro på at når du bruker nord opp så får en litt bedre peiling på hvor en er i verden og ikke bare hvor de aller nærmeste skjærene er... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
oddgeir Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Jeg bruker Nord opp......men det har nok en sammenheng med at for meg som radarflygeleder så er verden alltid nord opp... Og som småflypilot som snakker med Røyken rett som det er, så er det også nord opp som gjelder. Det har vel med vane å gjøre antar jeg, samt at i et trangt fly er det lite hensiktsmessig å drive å snu på kartet hele tiden. Da blir det slik i båten også. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
bliss X Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 her Lasse har du en 'snarveg'........men den kansje du kände til sen tidl Nei den kjente jeg ikke til Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Nei den kjente jeg ikke til Äh du har sikkert SXK spesialerna....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kristian Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 (redigert) Alltid kurs opp, uten tvil det enkleste å forholde seg til, da ligger terrenget slik du ser det på plotteren. Sitat Og som småflypilot som snakker med Røyken rett som det er, så er det også nord opp som gjelder. Det har vel med vane å gjøre antar jeg, samt at i et trangt fly er det lite hensiktsmessig å drive å snu på kartet hele tiden. Da blir det slik i båten også. Alle fly med elektronisk kart flyr kurs opp, hva Røyken gjør som sitter stille uten å bevege seg er noe annet. Redigert 7.Mai.2007 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Jeg begynner å lure litt på hva som egentlig er N opp på papirkartet. Man skal jo alltid orientere kartet etter N på kompasset - så når dere sier at dere har N opp på papirkartet - vender dere da alltid papirkartet etter kompasset - eller er det slik at dere har det slik at toppen på kartet alltid vender samme vei som baugen? Papirkartene mine ligger helt i ro på kartbordet mitt - med toppen av kartet pekende mot baugen. Er det da N opp eller er det kurs opp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.