Jump to content

Har du sjøkartene i rull, eller brettet


skibsplast ohoi

Hvordan oppbevarer du sjøkart  

233 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Inspirert av pollen om nord opp eller kurs opp, fikk jeg lyst til å lage min første poll.

Jeg hadde sjøkartene i rull (slik du får dem i butikken) i mange år. Så fikk jeg tips om å brette dem i 4 like store deler. Dette gjorde navigeringen etter kart mye enklere. Og ikke minst ble oppbevaringen og sortering av kartene bedre etter at jeg kjøpte meg en mappe å ha dem i

 

Så min poll går på hvordan dere har sjøkartene ?

 

rediger: Jeg tenker da på kart i hovedserien, ikke på små båtsportskartene.

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg hverken bretter eller ruller dem :smiley: . Fulgte heller ikke med noe å rulle dem i fra butikken - burde det gjort det?

 

 

Redigert: Det jeg skulle si, er at alternativet mangler i pollen så jeg får ikke svart.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Vanlige store sjøkart har jeg sammenrullet i et papprør.

Båtsportkart har jeg i medfølgende plastlomme hengt

opp på skottet som bildet viser bak en kryssfinerplate.

Opphenget er fra ryggen av en 4-hulls ringperm som

jeg har skrudd fast på skottet.

 

Ellers er selvfølgelig minst et papirkart fremme på

kartbordet ved førerplassen under gange.

 

kartoppheng.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager om jeg har uttrykt meg krøkkete. Å stille et spørsmål på en slik måte at alle får samme oppfattelsen av spørsmålet er ikke lett. Men som det sies, en dåre kan spørre mere enn 10 vise kan svare........

Når det gjelder bretting kontra rulling, mente jeg selvfølgelig hovedserien. Båtsportkartene kommer jo i miniformat, og da er vel hverken rulling eller bretting aktuelt. Derfor tok jeg det som et eget alternativ. Men jeg vet ikke hvordan dette ble etter at Ingar redigerte pollen

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke endret svaralternativene, kun lagt til den siste svarmuligheten, Verken bretter eller ruller.

Skal legge til i spørsmålet at det dreier seg om hovedkart.

 

"bruker ikke papirkart" burde kanskje også vært med...

 

Det er lett å ikke få med seg alle alternativer når man setter opp en poll.

Vurder om man først bør poste at man ønsker å sette opp en poll samt hvilke svaralternativer man ser for seg.

Da kan andre medlemmer evnt. foreslå alternativer de mener mangler.

Så legger man til poll'en etterpå.

 

Skulle man oppdage at alternativer mangler etter at pollen er startet kan man be en av oss i Teknisk om å legge det til.

Dette er kun aktuelt helt i starten fordi de som allerede har svart ikke kan stemme om igjen.

Link to post
Share on other sites

Selv synes jeg det er så vanskelig å sette opp svaralternativer når en starter en poll at en kanskje først

burde hatt en tråd gående i noen dager med ønske om forslag til svaralternativer før en starter pollen? :crazy::rolleyes::blush::rolleyes:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De er i hvert fall for små dersom en skal planlegge en seilas ofer lengre strekk. Men de er en anelse større enn de siste svenske båtsportkartene. Disse leveres nå forresten i ringperminnbinding. Så skal en legge flere kartblad etterhverandre på dørken for å planlegge et lengre strekk, må de rives ut av permen! :nonod::smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker sjøkart fra hovedserien og de ruller jeg som fra butikken.

Hvor kjøper du kart? De kartene jeg har kjøpt fra Nautisk forlag er vitterlig flate/brettet. Men jeg har hentet de selv. Det er kanskje anderledes hvis de skal sendes i posten?

 

Rullete kart som har ligget en stund synes jeg er håpløse å bruke. Jeg har en del kart over Stillehavet jeg har kjøpt brukt. De er rullet. Gleden ved å ta de ut og drømme, oppveies av frustrasjonen over at de aldri ligger stille og må festes til bordet med tunge lysestaker o.l.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Alle mine kart er handlet hos bokhandel. enten i Steinkjer, Namsos eller Brønnøysund, og alle var i rull, derfor gikk jeg ut fra at alle ver det, men var det jo ikke.... Lærer noe nytt hver dag.

Til felles med Hermann iriterer jeg også meg over kart i rull, men har registrert at dette er ganske så vanlig.

Jeg er overhode ikke vant med å bruke båtsportkart da disse stopper ved trondheimsfjorden, men etter å sett litt på disse "pingle" kartene :wink: syns jeg det virker vanskelig å planlegge når hvert kart strekker seg over bare noen få sjømil.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte disse båtsportkartene i Sverige nå i påsken og jeg synes de helt topp de. De er jo stort sett beregnet for innaksjærsseilas på sett og vis og ikke for overseiling. Jeg klarer ikke med min beste fantasi å se at dette skulle være noen hindring for planlegging av en lengere seilas mellom homer og skjær, men det er sjelden jeg ser etter problemer, ser kun kun etter løsninger. Det var et oversiktskart i benynnelsen av denne ringpermen som jeg synes var rimelig grei for total oversikten av hva som var dekket av den gitte ringperm med kart.

 

Det er selvsagt fullt mulig at jeg ikke ser problemet med planlegging av lengere seilas fordi jeg aldri har seilt i dette området tidligere og vet dermed ikke hva som er neste havn eller by for den saks skyld.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gåkke ´an å lefle med store sjøkart i den lille skuta mi. Dem ligger godt lagret hjemme!

Derimot (som nevnt i annen streng her) har jeg laget et eget "kartsystem": Kopiert sjøkartene ned på A3-format (med god overlapp), i plasttlommer, i dertil egnet perm, lett tilgjengelig.

De vanligste kursene er streket opp, med kompasskurser angitt. I kjent farvann ligger kartene stuet bort, ellers ligger de oppe; Elektronikken KAN jo streike...

Funker fint for meg! :cool:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper du kart? De kartene jeg har kjøpt fra Nautisk forlag er vitterlig flate/brettet. Men jeg har hentet de selv. Det er kanskje anderledes hvis de skal sendes i posten?

Kartene kjøper jeg i bokhandel. Det er bokhandelen som lager en rull av kartene når jeg handler. Bokhandelen der jeg kjøper de har skuffer der hele kartet ligger flatt.

 

Har desverre ikke plass til det i båten så det er da mest praktisk for meg å ha de i en rull. Ser Ingar etterlyser en holder for kart på rull, har vert på jakt etter det samme uten å lykkes. Er det noen som vet om denne finnes fremdeles hadde det vert fint med tips hvor den er å få kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Ombord i Amica har vi kartskap som er beregnet på å oppbevare kartene sammenrullet stående, men vi synes kartene blir så uhåndterlig når de har vært sammenrullet, så vi har brettet dem i A3 størrelse og har dem inni ei gjennomsiktig plastmappe som vi oppbevarer stående nede i kartskapet når vi ikke bruker dem. Skapet er så dypt at vi må liksom dukke nedi for å få tak i dem, men de har i allefall sin faste plass der, og er greie å få fram når vi trenger dem. Oftest sitter 2. styrmann med papirkartet mens 1. styrmann bruker elektronisk kart.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Kart er forbruksvare. Når brettene gjør at kartet er for slitt, er det på tide å bytte. Mine er brettet "off-center" slik at kartnummeret viser. Da er det lett å finne rette kartet i bunken. Og bunken har jeg rett under førerstolen ... alltid klar og ofte fremme.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Før fantes det en holder for kart på rull slik at de ble mer håndterlig i bruk, men jeg har ikke sett disse på en stund.

 

Jepp, det husker jeg fra mine guttedager i foreldrenes båt. Smart sak med 2 hylser på hver side og med en gjennomsiktlig plastflate i midten. Denne var forøvrig utstyrt med kartrose og bevegelig pil. Kartet kunne dermed rulles fra den ene hylsa til den andre og det man ønsket å se befant seg lett leslig mellom hylsene. Forsvant kanskje da båtsportkartene inntok arenaen?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...