Jump to content

Har du sjøkartene i rull, eller brettet


skibsplast ohoi

Hvordan oppbevarer du sjøkart  

233 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Før fantes det en holder for kart på rull slik at de ble mer håndterlig i bruk, men jeg har ikke sett disse på en stund.
Mener å ha sett disse ganske nylig men fant dem ikke hos et par nettsjapper akkurat nå. På min første store båt var dette noe jeg syntes virket svært smart og kjøpte en slik. Etter et par gangers bruk ble den pynt på skottet og lot dem gladelig følge med da båten ble solgt... Fant fort ut at det var betydelig bedre å ha et eller annet liggende på kartet mellom de to rullene, kikkert ble mye brukt. Da holder kartet seg åpent der jeg vil og jeg slipper å klure med å få kartet inn i holderen og prøve å flytte det uten at det kiler seg på vei ut av holderen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker å brette. Først en gang horisontalt og så to ganger vertikalt. Da er det lett å håndtere, lett å finne frem i og har ikke så strot vindfang at vinden stiller av med det. Har også en sånn dobbel holder for rullede kart, men har ikke fått taket på bruk av denne. Blir som regel skjevt og kiler seg, samt at den jo fortsatt tar like mye plass som bredden av kartet! Og rullede kart uten holder ruller seg sammen i tide og utide, lite praktisk til mitt bruk!

 

Fikk også en del kart fra en slektning. Han hadde klippet dem i tre og brettet dem en gang, slik at de passet inn i plastlommer med huller oppe. Disse var så merket med nummer og del, f.eks 19N, 19M og 19S. med et par kroker skrudd inn på et passende sted i båten har man da et ryddig og oversiktig kartsystem. Ikke så dumt det heller, egentlig... Særlig ikke i en liten båt!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har stort gammeldags kartbord og under det er det et passe dypt rom hvor kartserien fra Bergen til Lofoten ligger pent brettet med nummeret lesbart i hjørnet. Kart over aktuellt farvann er alltid fremme ( untatt dagseilaser i Trondheimsleia )

Fikser ikke kart som har vært opprullet. Noe herk å få til å ligge skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Har stort gammeldags kartbord og under det er det et passe dypt rom hvor kartserien fra Bergen til Lofoten

 

samme her Arild....... kartbord m en 5-6 låder/skuffer

 

men mangler Bergen-Lofoten....annars har jag en del kart sörover..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og jeg har enda et alternativ....

 

Jeg har 4 stk. plastlommer for svenske sjøkart, med "lynlås". De aller fleste norske sjøkart passer oppi etter å ha brettet dem en gang, og trimmet ned de hvite kantene.

 

Dvs. at jeg har de nærmeste (Ryfylke) kartene i plastlomme, men om jeg drar på ferie nord eller sørover bytter jeg dem ut etterhvert. De som ikke er i plastlomme ligger sammenrullet i pappesker jeg har fra (A0) plotterpapir. Plasten er "tung" nok til å ta ut formen fra rullingen.

 

Jeg ville nok likevel foretrukket båtsportkart, men fikk et godt tilbud på vanlige kart så...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...