Jump to content

Mine selvlagde båtputer, en oppskrift!


MartinN

Recommended Posts

Dette er utgangspunktet:

 

dsc00275.jpg

 

dsc00278.jpg

 

Ja, disse skal kastes, men brukes som mal..

 

Jeg skjærer nye kryssfinerplater og grunner med Jotun Visir og deretter Jotun dekkbeis før jeg limer skumgummien til finerplatene. Deretter legges skai og stiftes til finerplaten. Vola, nye puter!

 

 

Noen som synes dette høres ut som en god ide? Tips til lim mellom skumgummi og finerplater?

Tips til slitesterk skai?

 

Sluttbilde av de nye putene kommer!

 

Lurte litt på om jeg skulle kontakte http://www.stoffogstil.no

 

Skai

Vare nr.: 820583

Farve: Lys grå

Kvalitet: 50% bomull, 50% polyester

Bredde: 135 cm

Vask: Tørkes av

Krymp ca.: Ingen

Pris pr. m. kr.: 54,95

 

Martin

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til et sted på Østlandet de har billig skai og skumgummi til båtputer?

Stoff og Stil i Kopperviksdalen utenfor Drammen selger prima skai til under kr 50/m

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hallo!

Puten på min gamle sjark er laget på samme måte. De må skiftes og jeg lurte på om jeg skulle lage dem etter samme metode. Er dette vanlig?

Mvh

MagneO



Vet ikke om slik jeg gjør det er vanlig, men synes det høres ut som en knakende god idè selv mtp. holdbarhet og vannavstøtning! Hehe...
Link to post
Share on other sites

dette ligner et av mine planlagte prosjekter som har kokt bort. :rolleyes:

 

hvordan blir det i hjørnene her? en søm eller en brett? Hvordan sy hjørnene. Og har noen tips hvordan man kan lage en "profil" i puta, slik at man ikke rauser under bordet. Spennende prosjekt iallefall.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Når du skal tilvirke puter selv, må du alltid beregne 1 cm ekstra i alle retninger på skumgummien en den ferdige puta. Dette for å oppnå rett spenn i den.

Mao skal puten være 5ox80x10cm bør skummgummien være 51x61x11cm. Stoffet/skaien syes i rett mål. Da vi sydde puter klippet vi alle flater med 1,5 cm sømningsmonn og sydde dette sammen. Da får du perfekt fasong og kanter på putene. Har du tilgang på overlock maskin trengs bare 1 cm sømningsmonn, men dette er jo ikke aktuelt med skai. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei,

Når du skal tilvirke puter selv, må du alltid beregne 1 cm ekstra i alle retninger på skumgummien en den ferdige puta. Dette for å oppnå rett spenn i den.

Mao skal puten være 5ox80x10cm bør skummgummien være 51x61x11cm. Stoffet/skaien syes i rett mål. Da vi sydde puter klippet vi alle flater med 1,5 cm sømningsmonn og sydde dette sammen. Da får du perfekt fasong og kanter på putene. Har du tilgang på overlock maskin trengs bare 1 cm sømningsmonn, men dette er jo ikke aktuelt med skai. Lykke til

 

Hmm, fancy ord og gode tips! Tar en print og gir den til en som kan mer om stoff og søm enn meg! Det blir nok stiftepistol og bretting i kanter!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjærer nye kryssfinerplater og grunner med Jotun Visir og deretter Jotun dekkbeis før jeg limer skumgummien til finerplatene.

 

Skal putene brukes inne i båten ville jeg ikke brukt visir/dekkbeis da de vel er tilsatt en del soppdrepere osv som kan gasse litt og ikke være så kult å ha inne. Er det ute-puter må det vel være en kurrant fremgangsmåte.

Link to post
Share on other sites

Skal putene brukes inne i båten ville jeg ikke brukt visir/dekkbeis da de vel er tilsatt en del soppdrepere osv som kan gasse litt og ikke være så kult å ha inne. Er det ute-puter må det vel være en kurrant fremgangsmåte.

 

Hei,

 

Jepps, noen av putene skal innendørs! Du har et poeng der jeg ikke har tenkt på, men det er jo også en del fukt i en kabin..

Hmm, hvis det gasser blir det ingen bra sesong! Målet er å bevare putene best mulig og gjøre en god jobb fra A til Å.

 

Hva tror folket om det?

 

Dette er et svært godt poeng Honduras!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde akkurat jobben på noen gamle benkeputer i en liten 16 føtters jolle.

 

Lurte fælt på hva slags skumgummi jeg skulle ha, og fant heller ikke Jysk der min kone sa bestemt at det skulle være; Dro derfor innom Maritim (som jeg visste nøyaktig hvor lå) og kjøpte 30mm motorromsisolasjon :-)

 

Ble akkurat passe hardt underlag for den type båt, og tror heller ikke det ble så fælt dyrt, men på den annen side aner jeg ikke hva en skumgummi "plate" med sånn-&-sånn hardhet og tilskjæring koster... Motorromsisolasjon kostet 130,- pr. 100x50 cm plate i 30mm. Det ble 4 plater. Skaien ble stiftet med brett i hjørner, greit nok selv om jeg gjerne skulle ha sydd.

 

Hadde det travelt, så det ble slike det ble. Fungerte helt greit :-)

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Vi gjorde en tilsvarende operasjon i vår første båt. Vi brukte flere strøk Benar-olje på alle platene med godt resultat. Platene til de putene som lå over stuverom boret vi en drøss med hull i for å oppnå best mulig lufting og lite fuktighet. Et sant pirkarbeid å få Benarolje i alle hullene, men resultatet ble bra. Vi brukte de gamle trekkene som mal, og sydde i hjørnene, men du får nok et godt resultat om du bretter også.

Link to post
Share on other sites

Om man skal trekke om puter som er under 5 cm tjukke går det fint ann å karve av hjørnene, slik at de blir litt rundere på toppen, og rundt sidene. Da kan man klare seg uten søm, og putene blir fine, uten brett, om man strekker skaien skikkelig, og stifter litt ekstra godt, så det skal holde. Att det holder med å legge på 1 cm på målene synes jeg høres litt lite ut.. Lim fast skumgummien til plata, legg så alt oppå skaien og klipp til med 5-6cm ekstra. Da holder det,og man kan stifte litt bort fra kantene som puta gjerne skal hvile på. Har gjort dette i et par gamle skibsplaster med kjemperesultat :sad::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Hva ble egentlig resultatet her? Jeg er i starten på et Draco prosjekt og snuser litt på putevarianter....

 

En annen ting; litt kjedelig å lese tråder som avsluttes midt i et prosjekt/dialog.

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...