Jump to content

Mobilkran veltet, tre båter gikk ned


kristian

Recommended Posts

Mobilkrana veltet og 3 båter gikk ned i Korsvik utenfor Kristiansand. Et trist syn for de som hadde klargjort båtene for våren.

FVN

 

Bilder

seilbaat.jpg

Denne skulle løftes ut på vannet, mellom noen andre båter, men når vinklen fra bilen ble for stor, veltet bilen. Denne deiset i vannet, og fikk krana over bauen, så gikk den ned.

collin.jpg

 

Denne Collin A, og motorbåten under krana gikk også ned, den ene pga lastebilen og den andre pga krana.

mobilkran.jpg

Her ligger krana, som fikk for mye vekt på siden. Den skulle heises ut på yttersiden av den seilbåten med blå spayhood, han kan være glad den bare er på 35 fot, hadde den vært litt større så hadde krana tatt den også.

 

En tredje Collin fikk masta ødelagt, krana smalt i bakken på andre siden av bukta. Ingen ble skadet, men kranfører måtte hoppe i sjøen.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To av de tre båtene som gikk ned var Colin Archer-skøyter. :nonod::nonod:

Nei, bare en Colin Archer-skøyte gikk ned, feil i avisa Fevennen. Masta brakk på den andre Colin Archer skøyta. Men det var en Bennetau som ble heist og gikk ned, samt en motorbåt av et merke jeg ikke kunne se, den ligger under krana.

Link to post
Share on other sites

Er til å grine av. :cryin:

Skjer jo 1 eller 2 sånne ulykker hvert år. Hvorfor skal man alltid tøye grensene.

Var borti en kranfører, han hadde koblet ut alarmen, så de som skulle ha båtene sine opp/ut. fikk beskjed om å se på venstre forhjul på bilen. Hvis det var mer enn 10cm klar av bakken måtte de se fra til opratøren, for da var det på grensen.

Tillitsvekkende??????????????

Har ikke brukt han siden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

"Sette ned båten på den andre siden av båten med blå sprayhood" ???

 

 

Er dette en båteier som har fått låne krana, så kan jo den dumme tanken forklares. -Men er det en sertifisert kranfører bør han jo miste kranfører-lappen for livstid....

 

:eek: :eek: :eek:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Med slike krefter, så blir det ofte store skader. I slike tilfeller, blir ofte skroget klemt som resulterer i at dette sprekker. Er en del "plast" jobb for å få dette pent igjen. I tillegg er mye av interiør ødelagt av vann (det som ikke har blitt knekt), motor må totaloverhales, elektronikk byttes om dette ikke er 100% vanntett. Tror nesten det går fortere og blir billigere å bygge ny båt isteden for å reparere gammelt.

 

Nå har ikke jeg noe kjennskap til slike enorme reperasjoner av båter, men har hørt fra byggebransjen at renovering av gamle hus er laaangt mer tidkrevende enn å rive å bygge nytt.

Link to post
Share on other sites

Grusomme greier. :headbang:

 

Motorbåten - Den så ut som vrak!! :cryin: Kansje en smarting kan bruke skroget til noe..?

 

Bennetauen - Hvis den ikke har veldig store skalder i skrget kan den sikkert reddes. Men det er jo voldsomt mye arbeid :headbang: Fordelen er kansje at mange nye deler kan kjøpes fra frabrikk??

 

Colin Archer-skøyten - Håper for all del at noen tar tak i den og får den fin igjen. Så lenge den ikke har store skadet i skroget så burde det vell gå fint.. Men det blir voldsomt dyrt :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tilsynsleder Nerheim i Arbeidstilsynet: "- Vi må innhente opplysninger og se om vi trenger en kontroll av krana når den kommer opp igjen, sier Nerheim. "

 

Se OM vi trenger en kontroll??????

 

:lol::crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tilsynsleder Nerheim i Arbeidstilsynet: "- Vi må innhente opplysninger og se om vi trenger en kontroll av krana når den kommer opp igjen, sier Nerheim. "

 

Se OM vi trenger en kontroll??????

 

:lol::crazy:

Det er nok ikke krana som har vært problemet her. Om utsagnet om at båten skulle løftes over seilbåten, er det nok kranfører som har hele skylden her :wink:

En skal ikke mange meter ut med bomen, før max vekt reduseres betraktligt.

Link to post
Share on other sites

Nå var jo dette en 65 tonns kran, og det er vel på metern ute? Hva den kan løfte med så mange meter som 45 ute vet jeg ikke, men det er vel noen standarder for dette? Kranfører sier at krana har et maksløft på 9 tonn.....betyr dette 9 tonn med alle meterne (65) ute? Det høres i tilfellet fryktelig tungt ut...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Man skulle tro at disse moderne redskapene også var utstyrt med følemekanismer og et instrumentpanel som fortalte føreren hvordan ting lå an underveis?

Ellers er vel det store spørsmålet hvordan det forholder seg med ansvar og forsikring. Bror min fikk løftet båten sin på en slipp for noen år siden. Han lurte på om slippen var forsikret godt nok, og fikk til svar: - Nei, men det er vel du?!

Link to post
Share on other sites

Ja her var det jo meninger om forskjellig ting, om båtene som gikk ned og om det går an å reparere, men vi må da være glad at det ikke ble skade på folk! Det kunne veldig lett gått mye verre. Selvølgelig er det leit med båtene, men hovedsaken må velvære at det gikk bra med de involverte.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det kan jo være underlaget for støttelabb(ene) som har sviktet. Hvis så skjer, så kommer den fort.
Slike kaier er ofte tuftet på ukjent fyllmasse og er ikke alltid til å stole på når den utsettes for kraftig belastning.

Det høres ut som en rimelig forklaring, ja.
Link to post
Share on other sites

Det kan jo være underlaget for støttelabb(ene) som har sviktet. Hvis så skjer, så kommer den fort.

 

Nei her var det ikke underlaget som sviktet. Det var nok heller at kranføreren gjorde en fatal feilvurdering av lasttilfellet. Han glemte rett og slett effekten av kraft x arm. Dessuten så var ikke kranbilen utstyrt med de riktige motvekter.

 

Vil på mandag avgi rapport til ulykkes-kommisjonen om at de ikke trenger å starte opp sitt arbeide. Vi på Båtplassen er allerede i ferd med å løse saken. Komplett utskrift av tråden vil avsendes.

Link to post
Share on other sites

Tenk så mye Norge vil spare på å slutte med alle slike granskingskommisjoner/ulykkeskommisjoner - vi her på BP kan i fremtiden finne årsak til alle ulykker til sjøs i egne tråder. Vi trenger minimalt med faktaopplysninger, og i vanskelige saker vil vi også kunne nedsette hurtigarbeidende medlemmer til å lage egnede faktaopplysninger, slik at vi har litt mer å gå på.

 

Det er gratis, det er gratis- tra la la la la la la la....det er gratis..gratis........

 

:wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er en svært trist sak.

 

I dette tilfellet synes ikke liv og helse å være direkte rammet, men det er vel liten tvil om at båteiere med familie og kranfører er ille berørt.

 

La oss håpe at vi lærer noe av granskningen som kan forhindre tilsvarende hendelser fremover.

Link to post
Share on other sites

Kranfører sier at krana har et maksløft på 9 tonn.....betyr dette 9 tonn med alle meterne (65) ute? Det høres i tilfellet fryktelig tungt ut...

Kraner oppgir sin "kapasitet" i tonnmeter. Eks. 65 tonnmeter som er en relativt stor kran. Tonnmeter er egentlig et moment og er ikke vanskligere enn at den kan løfte 65 tonn på 1 meter, og 1 tonn på 65 meter (forutsatt at vaiere tåler 65 tonn), men selve momentet på bilen blir det samme, og det er det som er feilvurdert her.

 

På alle kranarmer står det også en tabell over lende på bom og dermed max-vekt. Jeg ser problemet at båteier oppgir at båten veier 2 tonn, og krana har ikke noen automatiske sikkerhetsbegrensninger (eller de er slått av), og båten faktisk veier 4 tonn. Igjen, dette er kranførers problem som har det fulle og hele ansvaret under hele løftet. Kan hverken skylde på krana, feil opplysninger, dårlige grunnforhold osv. Er uansett kranføreren som er ansvarlig for dette da dette SKAL sjekkes uansett.

Link to post
Share on other sites

Vil på mandag avgi rapport til ulykkes-kommisjonen om at de ikke trenger å starte opp sitt arbeide. Vi på Båtplassen er allerede i ferd med å løse saken. Komplett utskrift av tråden vil avsendes.
Tenk så mye Norge vil spare på å slutte med alle slike granskingskommisjoner/ulykkeskommisjoner - vi her på BP kan i fremtiden finne årsak til alle ulykker til sjøs i egne tråder. Vi trenger minimalt med faktaopplysninger, og i vanskelige saker vil vi også kunne nedsette hurtigarbeidende medlemmer til å lage egnede faktaopplysninger, slik at vi har litt mer å gå på.

Kan ikke skjønne hva som er så galt med å minne folk på hva som er viktig å passe på når en løfter på en båt, noe er gått galt og jeg fatter ikke at det skal være ulovlig å spørre seg hva som kan ha skjedd. Det er ikke noe liv som er gått tapt her så en må vel få tenke høyt her om man vil?

 

Jeg satte ut båten min fullastet i alle tanker, og det av en semitrailer 10 meter ut fra bilen. La oss tippe 6-7 tonn...

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del hadde et :wink: etter mitt innlegg. Ville bare påpeke det, siden du ikke siterte denne. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...