Jump to content

Hvor lenge kan man kjøre på 1,5 liter på en 6hk 4-takter


Sydvesten

Recommended Posts

Har akkurat hentet min nye Thailandske Suzuki 6 hk og min Kinesiske Suzumar VIB... har ikke kjøpt noen ekstra tank foreløpig og har kun den innbygde tanken som skal rommer 1,5 liter.. Det rekker vel til litt tenker, men hvor mye.. Må jo kjøre pent de første 2 timene og deretter de neste 8 med litt mere gass...

 

Er det noen som her erfaring hvor lenge en kan kjøre på en tank på 1,5 liter.. blanet kjøring tenker jeg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjøpte akkurat samme motoren for 2 uker siden. :flag:

 

Bruker den på seilbåten min (1,7tonn) og jeg kan kjøre i 12-20 minutter på de 1,5 literne som er i den innebygde tanken.

 

Skal få meg ekstren tak, da det er masete og fylle opp taken på sjøen i litt bølger.. :rolleyes:

 

Om jeg er fornøyd? Skal ikke ødelegge forventningene for å si det på den måten.. :wink::lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

10-12 minutter var ikke mye å skrive hjem om, tenker jeg bruker litt mindre drivstoff en din våt siden jeg skal ha den på en gummibåt meg egenvekt på noen og tredve kg. Kommer neppe til å kjøre motoren så hardt... Er greit om du venter med erfaringen din til jeg får testet min motor..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får snaut en time på interntanken (6 hk suzuki 4T -07),

med et behagelig turtall gjør folkbåten rundt 5mil.

 

Den motoren må jo lide av underernæring :diving:

 

Jeg tror denne motoren egner seg mye bedre til en gummibåt enn som hjelpemotor pga av den bare har 1 sylinder.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det bare er der det er hull på den motoren.. :headbang:

Skal ikke si noe før Sydvesten får sin motor... :rolleyes:

 

Mulig tanken holdt i 30 min. (tiden går fort på sjøen) men ikke mer!!

Jeg fyller også litt før motoren stopper. Slangesystemet er av en eller merkelig grunn så langt inni motoren at hvis jeg kjører taken tom må jeg dra i lange tider for å få bensinen inn i systemet.

Altså er det sikkert 1-2 desiliter bensin igjen når jeg fyller tanken på ny.

 

Men hvis du får den motoren til å gå i en time på den lille tulletaken så burde du fått nobels miljøpris.. (om den finnes da :lol: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å klage jeg..

Jeg har ikke målt turtall, men full fart gir ca 5.6 mil

og som sagt ved hastighet like under 5 bruker den en snau time på interntanken.

 

Men, jeg syns også det er altfor lite, og har handlet en 24 l biltema tank.

Interntanken er dermed blitt en romslig reservetank.

 

Vi seilte fra Horten til Notodden forrige uke og brukte jønnvind Horten-Tønsberg, Galten-Svenner

samt mot vårflommen i telemarksvassdraget Skien-Notoddden og har konsumert 12-13 l ..

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å klage jeg..

 

Jeg klager ikke på forbuket! Synes det er laft, selv om jeg tydelig vis bruker mer enn deg.

 

Men det er en liste på 5-6 punger på den motoren jeg trodde jeg slapp ved å kjøpe nytt :headbang::headbang:

 

Vi seilte fra Horten til Notodden forrige uke og brukte jønnvind Horten-Tønsberg, Galten-Svenner

samt mot vårflommen i telemarksvassdraget Skien-Notoddden og har konsumert 12-13 l ..

 

Som ekte Siddis sier det meg ingenting :lol::lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Her må det regnes litt på forbruket... om en tar utgangspunkt i Gladiator innlegg om 300 g/hkh og samtidig skjeler litt til manualen til denne motoren. etter hva jeg kan se så er 4, 5 og 6 hk samme motor med noe forkjellig toppturtall. Ser en 4 hk så uter den maks 4500, 5 yter dette ved 500 omd mer og 6 hk ved ytterlogere 250 omd.

 

Så om en antar at en benytter området rundt 3000 omdr som er oppgitt til halvfart i boken så yter denne motoren noen 2,5 til 3 hk, så det er vel et greit utgangspunkt for blandet kjøring med en gummibåt.

 

Så har vi disse 300 grammene som vi mulitpliserer med 3hk som da gir oss 900 g/h og siden en liter med dette fludiumet kun veier 0,75 kg så kompnensere vi for dette også.. og har 1,2 liter... Med andre ord så er det vel ikke umulig å kunne pussle rundt med denne motoren på en gummibåt i en times tid med blandet kjøring.

 

Når det gjelder denne motoren på en større og tyngre båt så er nok ikke dette rett motor, til det må den da være alt for liten. Hadde noek kikket på noe større om jeg skulle utstyrt en båt som veier mere enn noen hundre kg ferdig lastet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er innkjøingen så smått startet, motoren fikk sin første olje i dag, en skvett bensin... noen drag i snore og intet skjedde... sjekket bensinkranen, den sto på ekstern tank... skiftet dette om et par drag og den Thailansdske motoren tok seg noen velfortjente dunk... Den gikk greit fra 2 takt og utover..

 

Den fikk seg en 20 minutter stående i en balje med vann, proisedyren sa min 15 min på tomgang... Tenkte jeg skulle se om jeg får satt ut den kinesiske gummibåten en vakker dag... og hekte på den Thailandske motoren... Det eneste som er Japansk på denne er vel adressen til modersekslapet formoder jeg.

 

Synes motoren gikk veldig pent, med minimalt med vibrasjoner til å være en ensylidret sak på 138cm3, så langt er jeg nøgd..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Syntes den hørtes ut som en gressklipper i havsnød jeg!

 

Men Sydvesten, vær forsiktig når du skrur på lokket oppå motoren. Mitt lokk kan jeg ikke teite skikkelig till for det "glipper" hele tiden.

Enda Motoren var ny for 2 uker siden.. :headbang:

 

Å så har jeg et problem med at turtallet konstant stiger på motoren når den står i fri. Ikke når jeg har startet den, men når den han stått i gear en stund, og så blir satt i fri. Har du det problemet? Kansje jeg bør oppsøke forhandleren.. :confused:

Lagt til; Kan det ha noe med at båten er for tung til motoren og at den blir "overbelastet"?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lagt merke til det at turtallet av og til øker når jeg setter den i fri,

overbelastning har det ingenting med å gjøre. men nok det at den av en eller annen grunn leaner seg ut.

 

Jeg ser forøvrig ikke poenget ved å argumentere generellt at båter over noen hundre kilo bør ha større motor,

typisk på seilbåter i størrelsen vi snakker om her nås skroghastigheten lenge før fullt turtall

og innfestingene i skroget har gjerne utfordringer nok som det er med vekt og moment fra disse småmotorene.

Folkbåtene ser du kun unntaksvis med større motor enn 6 hk og da MYE forsterka i akterspeilet, de fleste har 4-6 hestere , vekta er minimum 1930kg ..

Redigert av Solitaire (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes den hørtes ut som en gressklipper i havsnød jeg!

 

Men Sydvesten, vær forsiktig når du skrur på lokket oppå motoren. Mitt lokk kan jeg ikke teite skikkelig till for det "glipper" hele tiden.

Enda Motoren var ny for 2 uker siden.. :headbang:

 

Å så har jeg et problem med at turtallet konstant stiger på motoren når den står i fri. Ikke når jeg har startet den, men når den han stått i gear en stund, og så blir satt i fri. Har du det problemet? Kansje jeg bør oppsøke forhandleren.. :confused:

Lagt til; Kan det ha noe med at båten er for tung til motoren og at den blir "overbelastet"?

Hadde jeg vært deg hadde jeg enkelt og greit levert motoren tilbake, det er ikke slik det skal være. Nå har jeg ikke merket noe til turtallsøkningen på tomgang, annet enn at min motor gikk litt penere ettter noen minutters gange etter først oppstart. Jeg regnet med at det hadde noe med at motoren fikk noe tempertur...

 

Når det gjelder det at motoren bli overbelastet så skal ikke dette hende i prinsippet, men innkjøring er viktig på disse motorene... Så det kan vel tenkes at innkjøring på en stor båt ikke er optimalt siden en da ikke tar mere enn par-tre hestekrefter de første to timene, og noe mere variert de neste 8 timene. Ser du har motoren på en seilbåt og har hatt denne motoren i kun 14 dager, da er den vel knapt nok innkjørt tenker jeg... Dette medfører vel at du ikke har kjørt den på fullt turtall i mere en 5 min av gangen ennå.

 

Generelt på undermotoriserte båter, så er dette neppe noen fordel slik som jeg ser det. En belaster motoren unødvendig høyt hele tiden siden den må jobbe tungt tilhver tid.. Selv om en kun trenger 6hk for å oppnå skrogfarten, så er det etter mitt syn greit ha noe effekt i "banken" som man ta ut litt av når man trenger det, samt at motoren jobber på et mere behagelg turtall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du sier noe...

 

Har kjørt i underkant av 5 timer med motoren. Spurte forhandler spesielt med dette med innkjøring, han fortale meg at innkjøring av 4-taktere var tull og unødvendig. :diving:

 

Nå vet jeg jammen ikke hva jeg skal gjøre. Fikk den billig så kansje jeg bare skal selge den og få tak i en 2- takter.. :smash:

 

Nå kjører jeg aldri på "bånn gass" med motorene, for å bevare dem. Og Suzukien synes jeg går penere når jeg tar håndtaket 1cm tilbake. Taper så godt som ikke fart på det heller, men vet jeg har litt ekstra kraft til den gangen jeg skulle få bruk for det.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

vet ikke om dette er direkte analog men Honda sin BF5 er oppgitt til 0.46 l/t her - uten spesifikke referanser for belastning men skulle anta at det gjenspeiler rimelig hard bruk slik det er normalt for små motorer.

 

http://www.trademe.co.nz/Browse/PrintListi...spx?id=91432048

 

verage fuel consumption for a day on the water: 0.46 Litres per hour
Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spurte forhandler spesielt med dette med innkjøring, han fortale meg at innkjøring av 4-taktere var tull og unødvendig. :diving:

Det er lov å lese instruksjonsboken.... selv om forhandleren ikke har gjort det..

 

Innkjøringen på en Suzuki 4, 5 og 6 hk er som følger... fritt etter hukommelsen

 

Første 15 min, motoren kun på tomgang helt ubelastet.

De neste 1 time og 45 min skal motenr aldri over 3000 o/min og kjøres lett.

De neste 8 timene så kan en inntil 5 min kjøre på full fart 6000 o/min, kun i perioder.

 

Jeg er kommet til punkt 2, skal snart hive jolla på sjøen og begynne med neste runde innkjøring.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er lov å lese instruksjonsboken.... selv om forhandleren ikke har gjort det..

 

Innkjøringen på en Suzuki 4, 5 og 6 hk er som følger... fritt etter hukommelsen

 

Første 15 min, motoren kun på tomgang helt ubelastet.

De neste 1 time og 45 min skal motenr aldri over 3000 o/min og kjøres lett.

De neste 8 timene så kan en inntil 5 min kjøre på full fart 6000 o/min, kun i perioder.

 

Jeg er kommet til punkt 2, skal snart hive jolla på sjøen og begynne med neste runde innkjøring.

 

Hadde jeg bare fått med en instruksjonsbok så... :rolleyes: Den glemte vi på forhandleren sitt kontor, og har ikke hatt tid til å hente den. :headbang: Men det er jo min feil...

 

Men den fikk 1 pungt på lista oppi en duki i hagen! :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Spurte forhandler spesielt med dette med innkjøring, han fortale meg at innkjøring av 4-taktere var tull og unødvendig. :diving:

 

Helt utrolig at en forhandler kan si noe sånt!

 

Liten presisering til Sydvestens innkjøring; du kan gi mere fart et kort øyeblikk for å få båten opp i plan, men så redusere turtallet. Nå er vel neppe det et tema/problemstilling for en liten påhenger på en seilbåt med fast kjøl!

 

Har selv en 15hk Suzuki på min seilbåt og den gir et visst kraftoverskudd som føles godt å ha. Betyr også at jeg ikke må ta ut så mye krefter for å oppnå tilfredsstillende marsjfart (5,5 til 6 knop) og fortsatt ha behagelig lydbilde.

 

Skal hente ny båt/motor til uken - 90hk Suzuki og den blir definitivt kjørt inn etter boken!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vill presisere at forhandler har lest instruksjonen, men mener det er unødvendig!

Han er mekaniker, og jeg har egentlig tro på han kunnskaper selv om jeg er i tvil...

Han pongterte også at det var stor forskjell på 2-, og 4-taktere.

 

Har selv kjørt inn andre motorer etter boken, men fikk da høre av "alle" andre at jeg måtte ha vert den eneste som har gjort det å x antall år. Fikk klar beskjed om at å kjøre 1 tank på halv gass var mer enn nokk!

 

Men nå er ikke jeg mekaniker, så jeg vet vell egentlig ikke.

Kjøper jeg en brukt motor, kan jeg være minst 60% sikker på at den er blitt slurvete innkjørt, for jeg tror ikke det er mange som gjør det 100% etter boken...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Vel om en mekaninker sier at innkjøring ikke er nødvdndig så er det nok fordi har driver med oppbygging av fremtidens kundegrunnlag. Det blir som i annen tråd... at når noen sier at dette er noe alle gjør eller ingen andre gjør... så er det etter mitt syn grunn til sette spørsmåltegn ved slike utsagn.

 

At behovet for innkjøring av motorer er blitt mindre, eller mindre omfattende de senere år beror på at produksjonen av delene har blitt bedre, bedre toleranser... Men helt borte blir nok ikke innkjøringen på ennå en stund

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt en flott helg med båten nå!

 

På hjemturen i dag blåste det ikke noe som helst! Måtte gi opp og seile, gikk fortere bakover.. :crazy::lol:

 

Så jeg startet opp Suzukien og kjørte på. Den lager jo (unnskyld meg) grusom lyd når en gir litt gass, så jeg kjørte på litt under halv gass i overkant av 6 timer.. Hold 4 knop.. :cool: På det turtallet likte motoren seg også og lager rolig behagelig lyd..

 

Men til poenget :smash: På de 6 timene kjer kjøte på litt under halv gass på fylte jeg bare tanken (1,5l) 1 gang. Tror den var rimelig tom når jeg fylte, men jeg sylte ikke helt opp. Så på de 6 timene har jeg sikkert brukt rundt 2 liter bensin.. :smash:

 

Jeg har også fått fikset problemet med at turtallet stiger i free. Det var bare til å justere litt på tomgangskruen :wink:

Nå begynner jeg å bli glad i den motoren, har bestilt ekstern tank og generator også :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...