Jump to content

Hvor lenge kan man kjøre på 1,5 liter på en 6hk 4-takter


Sydvesten

Recommended Posts

Vell... :rolleyes: ... :lol:

Jeg bestilte bare strømuttak til motoren og venter og ser hva jeg får :smash:

I følge manualen skal den klare og få 80W ut av motoren :eek: Tror det var 8A og.. Syntes det hørtes fryktelig mye ut jeg.. :crazy:

 

Håper det medfølger likeretter :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Spennende "forkningsprosjekt" dette, Sydvesten :yesnod: ..som vanlig av det litt sære slaget som vi Båtplassen-folk pleier å være :flag:

 

Har erfaring med en 4 HK Mercury og har ikke for vane å kjøre med stoppeklokke, men mener at vi kjører en 30-40 min. med litt ulikt turtall før den begynnte å hoste. Har alltid med reservekanne i båten.

Link to post
Share on other sites

bråker nesten ikke alikevel. :cool:

 

Håper det var ironi! :nono:

 

Har hatt motorer fra 5 merker og denne er den desidert verste motoren jeg har vært borti lydmessig. I tilleg er lyden stygg. Høres ut som en gressklipper i havsnød!

Men på halv gass går det helt fint! :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

"Hvor lenge kan man kjøre på 1,5 liter på en 6hk 4-takter?"

Det kommer helt an på hvor mange av de 6 hestene du tar ut...

Lar du den gå på tomgang med propellen inne og bruker bare 1 - en av de hestene, vil den etter rask beregning bruke 0,31 L i timen...

Tar du ut ALLE 6 hestene, vil den (etter samme beregning) bruke 1,87 L / time.

:rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli glad i den motoren, har bestilt ekstern tank og generator også

 

Sjekk at du har en 6mm gjengetapp før du begynner montering,

hullene for boltene til ladespolen var ikke gjenget hos meg.

Momentnøkkel og avdrager er og greit for svinghjulet.

 

Skal testes imorgen :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ny tohatsu 4 takt og skal såkallt kjøre inn denne....

Jeg har holdt på med motorer og mekanikk i mange år og min lærdom om innkjøring er at den beste innkjøringen er når motor blir startet og står å blir varm før en foretar noe som helst. Mot slutten av oppvarming øke turtallet noen 100 o/min. La motor stå i ca 10 min. Når kjøringen starter kjøres motor på variert turtall opp til ca halv gass i 10-15 min og etter det opp til nesten fullt turtall. Neste gang jeg bruker båten gjør jeg samme prosedyre men øker da til fullt turtall. Videre lar jeg ALLTID motor gå i noen minutter før kjøring. Og gir aldri full gass med det samme.

Årsaken til at jeg kjører inn på denne måten er at stempelfjærene mot sylindtene kjøres best inn med variert "høyt" turtall Og rullelager/glidelager kjøres best inn med variert moderat turtall. Det viser seg ofte at motorer som er kjørt inn hardt holder best og yter mest.

Dessuten er det nå under innkjøringen at fabrikkasjonsfeil som sprekker i råder, stempler, og feil/defekte lagre skal bli avdekket mener jeg. Og holder det nå holder det i mange mange år for da er det i orden! :sailing:

Men husk at det er vedlikehold og varmkjøring som gjør at en motor holder i år etter år og ikke innkjøringen.

Link to post
Share on other sites

Takk for ditt instruktive innlegg Selco18. Holder også på med å kjøre inn ny motor, 90hk Suzki 4-takter, men i boken så står det at man IKKE skal ha mere enn 3000 omdreininger første 2 timer, kan avvikes kort for å få båten i plan. Mener du at man også de første to timene , etter god oppvarming osv, bør kjøre den noe med høyere, ja sogar langt høyere turtall enn 3000?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja og båten bør gå i plan for at den skal gå lettest mulig. Varier turtallet litt og etter litt kan du sikkert øke turtallet litt over det skrevne men det må du vurdere selv :yesnod: Årsaken til at en ikke skal opp til full gass er rådelagrene som er litt trange og periferihastighetene gjør at rådearmen blir påvikret av høye sentrifulgalkrefter som påvirker lageret, dette kan føre til litt varmegang som igjen gjør at det blir enda trangere, og ergo enda varmere, så har du en ond sirkel som kan føre til skjæring av lageret. Viktig å bytte olje på det timeantallet som står i boka den første gangen. :nono: Akslerasjon er ikke noe som anbefales å prøve under innkjøring. Jeg personlig mener at motoren skal varieres på turtall og etterhvert i kortere intervall opp til det som er masjfart/turtall på motoren. Motoren bør gå lettest mulig og det vil si helst i plan og med bare fører i.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at du har en 6mm gjengetapp før du begynner montering,

hullene for boltene til ladespolen var ikke gjenget hos meg.

Momentnøkkel og avdrager er og greit for svinghjulet.

 

Skal testes imorgen :)

 

Takk for tipset :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jepp Seilaren det var nok ironi :yesnod: Det er 3 positive ting med den suzukien 1:rimlig i innkjøp 2:Lett til og være 4takter (25kg) 3: drivstoffgjerrig.

Har den på gummijolla og etter en stund blir man helt nummen i hånden av vibrasjonene og den er som du skriver ikke helt lydløs :lol:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Er en helt vanlig spole! Nei dette var ikke særlig komplisert. Var dette med å få svinghjulet til å løsne da..... avtrekker og en kakk med hammer på veitappen(med en annen mutter skrudd på for å beskytte gjengene) Men det var litt problematisk å få koblet denne likeretteren da denne har bare en ledning inn og en ut, i motsetning til andre likeretterer jeg har montert som har to inn og + og - ut Men etter et par mailer til japan var dette problemet løst. Brukte litt locktite på alle boltene slik som løsner ved å bli varmet opp til 100 grader.

Redigert av Selco18 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...