Rune Braadland Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Hva slags generator er det du har bestilt, Seilaren? Ble litt nysgjerrig:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Vell... ... Jeg bestilte bare strømuttak til motoren og venter og ser hva jeg får I følge manualen skal den klare og få 80W ut av motoren Tror det var 8A og.. Syntes det hørtes fryktelig mye ut jeg.. Håper det medfølger likeretter Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Spennende "forkningsprosjekt" dette, Sydvesten ..som vanlig av det litt sære slaget som vi Båtplassen-folk pleier å være Har erfaring med en 4 HK Mercury og har ikke for vane å kjøre med stoppeklokke, men mener at vi kjører en 30-40 min. med litt ulikt turtall før den begynnte å hoste. Har alltid med reservekanne i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Ladekitet består av nytt svinghjul, ladespole, regulator, sikring, ledninger, nødvendige braketter skruer osv. Det som er totalt fraværende er koblingskjema/installasjonsbeskrivelse. Jeg fikk mitt idag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Da kan jeg jo bruke suzukien som strømagregat Må bare stå og gå hele døgnet,men det gjør jo ikke noe ,bråker nesten ikke alikevel. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 bråker nesten ikke alikevel. Håper det var ironi! :nono: Har hatt motorer fra 5 merker og denne er den desidert verste motoren jeg har vært borti lydmessig. I tilleg er lyden stygg. Høres ut som en gressklipper i havsnød! Men på halv gass går det helt fint! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 "Hvor lenge kan man kjøre på 1,5 liter på en 6hk 4-takter?" Det kommer helt an på hvor mange av de 6 hestene du tar ut... Lar du den gå på tomgang med propellen inne og bruker bare 1 - en av de hestene, vil den etter rask beregning bruke 0,31 L i timen... Tar du ut ALLE 6 hestene, vil den (etter samme beregning) bruke 1,87 L / time. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Nå begynner jeg å bli glad i den motoren, har bestilt ekstern tank og generator også Sjekk at du har en 6mm gjengetapp før du begynner montering, hullene for boltene til ladespolen var ikke gjenget hos meg. Momentnøkkel og avdrager er og greit for svinghjulet. Skal testes imorgen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 2.Juni.2007 Del på Facebook Svart 2.Juni.2007 Jeg har en ny tohatsu 4 takt og skal såkallt kjøre inn denne.... Jeg har holdt på med motorer og mekanikk i mange år og min lærdom om innkjøring er at den beste innkjøringen er når motor blir startet og står å blir varm før en foretar noe som helst. Mot slutten av oppvarming øke turtallet noen 100 o/min. La motor stå i ca 10 min. Når kjøringen starter kjøres motor på variert turtall opp til ca halv gass i 10-15 min og etter det opp til nesten fullt turtall. Neste gang jeg bruker båten gjør jeg samme prosedyre men øker da til fullt turtall. Videre lar jeg ALLTID motor gå i noen minutter før kjøring. Og gir aldri full gass med det samme. Årsaken til at jeg kjører inn på denne måten er at stempelfjærene mot sylindtene kjøres best inn med variert "høyt" turtall Og rullelager/glidelager kjøres best inn med variert moderat turtall. Det viser seg ofte at motorer som er kjørt inn hardt holder best og yter mest. Dessuten er det nå under innkjøringen at fabrikkasjonsfeil som sprekker i råder, stempler, og feil/defekte lagre skal bli avdekket mener jeg. Og holder det nå holder det i mange mange år for da er det i orden! Men husk at det er vedlikehold og varmkjøring som gjør at en motor holder i år etter år og ikke innkjøringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.Juni.2007 Del på Facebook Svart 3.Juni.2007 Takk for ditt instruktive innlegg Selco18. Holder også på med å kjøre inn ny motor, 90hk Suzki 4-takter, men i boken så står det at man IKKE skal ha mere enn 3000 omdreininger første 2 timer, kan avvikes kort for å få båten i plan. Mener du at man også de første to timene , etter god oppvarming osv, bør kjøre den noe med høyere, ja sogar langt høyere turtall enn 3000? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Ja og båten bør gå i plan for at den skal gå lettest mulig. Varier turtallet litt og etter litt kan du sikkert øke turtallet litt over det skrevne men det må du vurdere selv Årsaken til at en ikke skal opp til full gass er rådelagrene som er litt trange og periferihastighetene gjør at rådearmen blir påvikret av høye sentrifulgalkrefter som påvirker lageret, dette kan føre til litt varmegang som igjen gjør at det blir enda trangere, og ergo enda varmere, så har du en ond sirkel som kan føre til skjæring av lageret. Viktig å bytte olje på det timeantallet som står i boka den første gangen. :nono: Akslerasjon er ikke noe som anbefales å prøve under innkjøring. Jeg personlig mener at motoren skal varieres på turtall og etterhvert i kortere intervall opp til det som er masjfart/turtall på motoren. Motoren bør gå lettest mulig og det vil si helst i plan og med bare fører i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Sjekk at du har en 6mm gjengetapp før du begynner montering, hullene for boltene til ladespolen var ikke gjenget hos meg. Momentnøkkel og avdrager er og greit for svinghjulet. Skal testes imorgen :) Takk for tipset Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 På min tohatsu har jeg montert ladespole og likeretter. På hjemmesiden min kan du se bilder av montasje.... http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm se nederst på siden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Jepp Seilaren det var nok ironi Det er 3 positive ting med den suzukien 1:rimlig i innkjøp 2:Lett til og være 4takter (25kg) 3: drivstoffgjerrig. Har den på gummijolla og etter en stund blir man helt nummen i hånden av vibrasjonene og den er som du skriver ikke helt lydløs Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Braadland Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 På min tohatsu har jeg montert ladespole og likeretter. På hjemmesiden min kan du se bilder av montasje.... http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm se nederst på siden Hva slags ladespole er dette? Ser jo ut som en relativt smal sak å montere denne.. (Eller tar jeg feil?) Takknemlig for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 (redigert) Er en helt vanlig spole! Nei dette var ikke særlig komplisert. Var dette med å få svinghjulet til å løsne da..... avtrekker og en kakk med hammer på veitappen(med en annen mutter skrudd på for å beskytte gjengene) Men det var litt problematisk å få koblet denne likeretteren da denne har bare en ledning inn og en ut, i motsetning til andre likeretterer jeg har montert som har to inn og + og - ut Men etter et par mailer til japan var dette problemet løst. Brukte litt locktite på alle boltene slik som løsner ved å bli varmet opp til 100 grader. Redigert 4.Juni.2007 av Selco18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.