Jump to content

Sjøveisreglene ombord? Og i hvilket format?


roaldbj

Recommended Posts

Antar at mange her på båtplassen kjenner til regelen om at Sjøveisreglene må finnes ombord i de fleste båter, med unntak av robåter og visse andre (kjenner ikke til definisjonen av "dekket norsk fartøy).

 

Regelen lyder slik:

 

 

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

 

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

 

 

 

Reglene finnes bl.a. på:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldrens?...51201-0005.html

 

og heter:

 

FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

 

 

Jeg mener å ha forstått at det ikke spiller noen rolle om disse regelene finnes som særtrykk kjøpt fra bokhandel/båtforretning ( kr 108.00) eller som utskrift fra eksempelvis Lovdata.no.

 

Spøsmålet mitt gjelder om det også er akseptabelt at Sjøveisreglene finnes i elektronisk format ombord i båten.

 

Filen tar 823 kb på PCen / minnepenn.

 

Jeg har minnepenn ombord hvor jeg har scannet alle/de fleste:

 

- viktige dokumenter

- sertifikater

- kvitteringer

- tegninger

- brukermanual

- mv

 

Min fortolking av Sjøveisregel 54 er at sjøveisreglene skal finnes ombord, men at det ikke er krav om i hvilket format de skal foreligge, dvs at elektronisk format må kunne aksepteres.

 

Noen synspunkter fra medlemmene?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De finnes i de båtbøker((båtførerprøven og D5L boken vi hadde på kurset) jeg har ombord, og det rekker etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Print av lovdatas versjon er på 31 sider - alt papir tar plass ombord.

 

Jeg har etter hvert ganske mange kilo med papirer ombord - men det håndterer båten - verre er det med min oversikt i et "hav" av manualer - det har vel nå blitt på godt over meteren.

 

Jeg har etablert et brukbart elektronisk system ombord med dokumentasjon,

 

hvor en HP scanjet 5530 koblet til bærbar PC brukes til å scanne kvitteringer o.a. scannes samme dag eller kort tid etter at de er mottatt.

 

Scanneren betjenes effektivt ved å trykke på en knapp og få sekunder senere er scanningen lagret på eget område på PCen.

 

Deretter kan jeg sende de elektroniske dokumentene til et lagringsområde som er tilgjengelig "world wide".

 

Jeg kan lese Sjøveisreglene på dataskjermen og via intranettet ombord (Raymarine) - men tilfredsstiller dette kravet i regel 54?

Link to post
Share on other sites

Alle førere av norske fartøy (Enhver fører av dekket norsk fartøy) skal sørge for at dette er ombord. Og ordet fartøy er deffinert med: "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet." (fra Lovdata Regel 3a)

 

Dvs. alt som går på vannet. Dette innebærer alt fra joller til skip, innom sjøfly, kanoer og seilbrett og førere av disse, skal sørge for at det ligger regler ombord. Så folkens. Husk å ha med sjøveisreglene når du sitter i et fartøy som blir tauet av et annet...leses gummiring etter båt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg menter at sjøveisreglene sier at disse skal være om bord, og at sjøveisreglene gjelder for alle fartøy. (Fra Lovdata:) "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet."

 

Dvs. at som går på vannet. Dette innebærer alt fra joller til skip, innom sjøfly, kanoer og seilbrett.

 

Ja, sjøveisreglene gjelder for alle fartøy, ingen tvil om det.

Men regel 54 refererer som angitt til "... dekket fartøy ..." og jeg kan ikke helt se for meg hvordan de nevnte kanoer og seilbrett skulle komme i den kategorien :eek::eek:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men regel 54 refererer som angitt til "... dekket fartøy ..." og jeg kan ikke helt se for meg hvordan de nevnte kanoer og seilbrett skulle komme i den kategorien :eek::eek:

 

Endelig har jeg skjønt behovet for obligatorisk båtførerprøve for jeg måtte faktisk slå opp begrepet "dekket fartøy" for å være sikker på at jeg forstod det!

 

Dekket fartøy: Betegnelsen for et fartøy som i motsetning til en åpen båt er utstyrt med dekk og kahytt.

 

Kilde; http://maritimstart.com/maritimordliste.shtml#D

 

Så lærte jeg litt i dag og!

 

ps

lurer på hvor mange innehavere av båtførerprøven som har kopi av sjøveisreglene ombord i sitt "dekkete fartøy"- 5 %? Færre?

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kravet til slike bøker er selvfølgelig at de finnes i en trykket utgave ombord men disse reglene er jo først og fremst beregnet på handelsflåten så jeg vil tro at det ses igjenom fingrene når det gjelder fritidsbåter. Husk at sjøveisreglene står i de fleste bøker av typen "veien til båtførerprøven" o.l. og så er holder å ha med seg en slik.

Det skal også finnes et eksemplar av pensummet til VHF-eksamen for de som har dette ombord.

Link to post
Share on other sites

Veien til båtførerprøven og VHF blekka ligger ombord (trur jeg). At det var krav om å ha Sjøveisreglene ombord i fritidsbåter, viste jeg ikke før jeg leste det her nå.

 

Det som er relevant til mitt bruk av båt står omtalt i båtførerboka vil jeg tro. Så jeg gidder ikke å ta en med ennå mer papirer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Joda, sjøveisreglene har jeg da i utprintet form ombord. Men som andre har sagt, det er litt sent å bla i disse dersom en har en båt på kryssende kurs og lurer på hvem som skal vike. Men de var greie å slå i bordet med en kveld i en gjestehavn da diskusjonen gikk høyt om lanternebruk. :discuss: Kverulanten ga seg da han fikk se reglene svart på hvitt! :cryin:

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den de fleste har ombord er nok denne forenklede utgaven

 

http://www.sjovett.no/sj%C3%B8veisreglene.htm

 

Sjøveisreglene

Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt.

Et vesentlig element i Sjøveisreglene er prinsippene for styring og seilas:

Vikeregler for motorbåter

1. Hold til høyre for møtende båt

diplome.gif

Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.

2. Vik for båter fra styrbord

Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt,

skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord.

diplomd.gif

3. Motorbåt viker for seilbåt

Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike.

diplomf.gif

Vikeregler mellom seilbåter

1. Seilbåt med vinden inn fra babord viker for seilbåt med vinden inn fra styrbord

Når to seilbåter får vinden inn på forskjellig side, skal den som får vinden inn fra babord side vike for den andre.

diplomh.gif

2. Lobåt viker for lebåt

Når to seilbåter har vinden inn fra samme side, skal båten som er "nærmest" vinden vike for den andre. Ta ikke vinden fra andre seilere!

diplomg.gif

Andre vikeregler

1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

diplomc.gif

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

3. Hold til styrbord i trange led

En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.

4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt.

Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere.

Dette er bare et lite utdrag av Sjøveisreglene. Du kan kjøpe Sjøveisreglene i bokhandelen.

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

At 35-40% av svarene viser at de ikke hverken hadde regelverket ombord eller kjente til dette kravet, virker "skremjande"!!

Når vi så leser div. innlegg om motstand mot kompetansekrav her på Bp de siste par-tre årene, står dette kanskje i stil med manges mangel på oppførsel på sjøen!

Ikke rart at jeg var vettaskremt de få gangene jeg frekventerte f.eks. Kragerøskjærgården!

Skjærp dåkker folkens!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart at jeg var vettaskremt de få gangene jeg frekventerte f.eks. Kragerøskjærgården!

Skjærp dåkker folkens!

 

Det mest skremmende i Kragerøskjærgården er vel alle taxibåtene, med førere som nok vet bedre, men ikke har folkeskikk nok til å ta tilstrekkelig hensyn.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

At 35-40% av svarene viser at de ikke hverken hadde regelverket ombord eller kjente til dette kravet, virker "skremjande"!!
Jeg hadde egentlig trukket den motsatte konklusjonen: At så mange kjente til dette kravet om å ha regelverket om bord viser hvor spesiellt intereserte vi på baatplassen er i dette. Tar du samme statestikk blandt alle båtene vil det vise at ennå ferre kjenner til dette.

 

Denne regelen er jo strengere enn på bil, som i de fleste andre tilfeller er mye mer regulert.

 

Heldigvis så kjenner de fleste til det viktigste (utdraget til Laluna i innlegg #19). Det er jo derfor det tross alt oftest går bra.

 

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det mest skremmende i Kragerøskjærgården er vel alle taxibåtene, med førere som nok vet bedre, men ikke har folkeskikk nok til å ta tilstrekkelig hensyn.

 

mvh tuffff

 

Nå har jeg vært på Skåtøy hver sommer siden jeg ble født ( utenfor Kragerø) dvs. 40 år. Er enig at taxibåtene ikke tar hensyn til andre båter. Men kunnskap om skjær ser du tydelig når de suser i 30 knop der andre går i 3 med kona fram i baugen......Men det skal sies samtidig at de gjør en kjempejobb hver sommer da folketallet stiger med mange 100 prosent. Regner med at det ikke er helt enkelt når man er vant til å ha hele skjærgården for seg selv utenom fra Juni til slutten av august, da det kryr av hyttefolk og båtfolk som ikke nødvendigvis vet hvilken side man skal krysse på...... det er vel på samme måte som å lære å kjøre bil. Lærer du å kjøre i en Lada ( 80 mod) kjører du lett alle andre biler etterpå. Lærer du å håndtere en båt i Kragerø skjærgården, oppfører alle i resten av landet seg som de har båtførerbeviset og bruke det de har lært !!!!

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...