roaldbj Startet 11.Mai.2007 Del på Facebook Startet 11.Mai.2007 (redigert) Antar at mange her på båtplassen kjenner til regelen om at Sjøveisreglene må finnes ombord i de fleste båter, med unntak av robåter og visse andre (kjenner ikke til definisjonen av "dekket norsk fartøy). Regelen lyder slik: Regel 54. Reglene skal finnes om bord Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Reglene finnes bl.a. på: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldrens?...51201-0005.html og heter: FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Jeg mener å ha forstått at det ikke spiller noen rolle om disse regelene finnes som særtrykk kjøpt fra bokhandel/båtforretning ( kr 108.00) eller som utskrift fra eksempelvis Lovdata.no. Spøsmålet mitt gjelder om det også er akseptabelt at Sjøveisreglene finnes i elektronisk format ombord i båten. Filen tar 823 kb på PCen / minnepenn. Jeg har minnepenn ombord hvor jeg har scannet alle/de fleste: - viktige dokumenter - sertifikater - kvitteringer - tegninger - brukermanual - mv Min fortolking av Sjøveisregel 54 er at sjøveisreglene skal finnes ombord, men at det ikke er krav om i hvilket format de skal foreligge, dvs at elektronisk format må kunne aksepteres. Noen synspunkter fra medlemmene? Redigert 11.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Intensjonen er vel at du skal kunne lese reglene ombord, så du må vel uansett ha en el.l i tillegg til minnepinnen. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Jeg har print av Lovdata - satt inn i en plastfolder Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 De finnes i de båtbøker((båtførerprøven og D5L boken vi hadde på kurset) jeg har ombord, og det rekker etter mitt syn.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Print av lovdatas versjon er på 31 sider - alt papir tar plass ombord. Jeg har etter hvert ganske mange kilo med papirer ombord - men det håndterer båten - verre er det med min oversikt i et "hav" av manualer - det har vel nå blitt på godt over meteren. Jeg har etablert et brukbart elektronisk system ombord med dokumentasjon, hvor en HP scanjet 5530 koblet til bærbar PC brukes til å scanne kvitteringer o.a. scannes samme dag eller kort tid etter at de er mottatt. Scanneren betjenes effektivt ved å trykke på en knapp og få sekunder senere er scanningen lagret på eget område på PCen. Deretter kan jeg sende de elektroniske dokumentene til et lagringsområde som er tilgjengelig "world wide". Jeg kan lese Sjøveisreglene på dataskjermen og via intranettet ombord (Raymarine) - men tilfredsstiller dette kravet i regel 54? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 (redigert) Alle førere av norske fartøy (Enhver fører av dekket norsk fartøy) skal sørge for at dette er ombord. Og ordet fartøy er deffinert med: "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet." (fra Lovdata Regel 3a) Dvs. alt som går på vannet. Dette innebærer alt fra joller til skip, innom sjøfly, kanoer og seilbrett og førere av disse, skal sørge for at det ligger regler ombord. Så folkens. Husk å ha med sjøveisreglene når du sitter i et fartøy som blir tauet av et annet...leses gummiring etter båt. Redigert 11.Mai.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Jeg menter at sjøveisreglene sier at disse skal være om bord, og at sjøveisreglene gjelder for alle fartøy. (Fra Lovdata:) "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet." Dvs. at som går på vannet. Dette innebærer alt fra joller til skip, innom sjøfly, kanoer og seilbrett. Ja, sjøveisreglene gjelder for alle fartøy, ingen tvil om det. Men regel 54 refererer som angitt til "... dekket fartøy ..." og jeg kan ikke helt se for meg hvordan de nevnte kanoer og seilbrett skulle komme i den kategorien Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Dette har jeg aldri hørt om.. Kunne vært intr. med en poll på hvor mange som kjente til dette før de leste denne tråden.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Men regel 54 refererer som angitt til "... dekket fartøy ..." og jeg kan ikke helt se for meg hvordan de nevnte kanoer og seilbrett skulle komme i den kategorien Endelig har jeg skjønt behovet for obligatorisk båtførerprøve for jeg måtte faktisk slå opp begrepet "dekket fartøy" for å være sikker på at jeg forstod det! Dekket fartøy: Betegnelsen for et fartøy som i motsetning til en åpen båt er utstyrt med dekk og kahytt. Kilde; http://maritimstart.com/maritimordliste.shtml#D Så lærte jeg litt i dag og! ps lurer på hvor mange innehavere av båtførerprøven som har kopi av sjøveisreglene ombord i sitt "dekkete fartøy"- 5 %? Færre? ds Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Håper det er ok Roald at jeg legger til en poll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Kunne ikke finne ordet "dekket fartøy" i Sjøveisreglene om hva deffinisjonen på dette ordet var. Noen som har en referanse til Lovdata? Nærmeste jeg kommer er Regel 3 som forteller om de forskjellige fartøyene og deffinisjon på disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 http://lovdata.no/for/sf/nh/th-19751201-0005-073.html Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Ble oppmerksom på kravet i 95 da jeg tok båtførersertifikat og har hatt en utskrift av det i båten siden. Den skal nå få med de nye endringer fra august 2006. Det var lærer på kurset som gjorde oss oppmerksom på dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Har dem ombord utprinta i perm og som filer på data (alltid oppdatert)...men hva er egentlig vitsen? Kommer man opp i en kinkig situasjon er det som regel litt for dårlig tid til å lese seg til hva som er rett. Det er i hvertfall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Kravet til slike bøker er selvfølgelig at de finnes i en trykket utgave ombord men disse reglene er jo først og fremst beregnet på handelsflåten så jeg vil tro at det ses igjenom fingrene når det gjelder fritidsbåter. Husk at sjøveisreglene står i de fleste bøker av typen "veien til båtførerprøven" o.l. og så er holder å ha med seg en slik. Det skal også finnes et eksemplar av pensummet til VHF-eksamen for de som har dette ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Jeg syns denne boka er kjekk å ha liggende. Sidene er plastbelagt, så våte fingre er ingen hindring Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Veien til båtførerprøven og VHF blekka ligger ombord (trur jeg). At det var krav om å ha Sjøveisreglene ombord i fritidsbåter, viste jeg ikke før jeg leste det her nå. Det som er relevant til mitt bruk av båt står omtalt i båtførerboka vil jeg tro. Så jeg gidder ikke å ta en med ennå mer papirer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Joda, sjøveisreglene har jeg da i utprintet form ombord. Men som andre har sagt, det er litt sent å bla i disse dersom en har en båt på kryssende kurs og lurer på hvem som skal vike. Men de var greie å slå i bordet med en kveld i en gjestehavn da diskusjonen gikk høyt om lanternebruk. Kverulanten ga seg da han fikk se reglene svart på hvitt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 (redigert) Den de fleste har ombord er nok denne forenklede utgaven http://www.sjovett.no/sj%C3%B8veisreglene.htm Sjøveisreglene Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt. Et vesentlig element i Sjøveisreglene er prinsippene for styring og seilas: Vikeregler for motorbåter 1. Hold til høyre for møtende båt Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side. 2. Vik for båter fra styrbord Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord. 3. Motorbåt viker for seilbåt Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike. Vikeregler mellom seilbåter 1. Seilbåt med vinden inn fra babord viker for seilbåt med vinden inn fra styrbord Når to seilbåter får vinden inn på forskjellig side, skal den som får vinden inn fra babord side vike for den andre. 2. Lobåt viker for lebåt Når to seilbåter har vinden inn fra samme side, skal båten som er "nærmest" vinden vike for den andre. Ta ikke vinden fra andre seilere! Andre vikeregler 1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det. 2. Hold god avstand til nyttetrafikk Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk. 3. Hold til styrbord i trange led En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp. 4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt. Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere. Dette er bare et lite utdrag av Sjøveisreglene. Du kan kjøpe Sjøveisreglene i bokhandelen. Redigert 12.Mai.2007 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Kajakken min er vel dekket? steike...blir vel bot nå snart :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Dekk kjøper eg- men kajakk med kahytt har eg til gode å sjå... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 At 35-40% av svarene viser at de ikke hverken hadde regelverket ombord eller kjente til dette kravet, virker "skremjande"!! Når vi så leser div. innlegg om motstand mot kompetansekrav her på Bp de siste par-tre årene, står dette kanskje i stil med manges mangel på oppførsel på sjøen! Ikke rart at jeg var vettaskremt de få gangene jeg frekventerte f.eks. Kragerøskjærgården! Skjærp dåkker folkens! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Ikke rart at jeg var vettaskremt de få gangene jeg frekventerte f.eks. Kragerøskjærgården!Skjærp dåkker folkens! Det mest skremmende i Kragerøskjærgården er vel alle taxibåtene, med førere som nok vet bedre, men ikke har folkeskikk nok til å ta tilstrekkelig hensyn. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 At 35-40% av svarene viser at de ikke hverken hadde regelverket ombord eller kjente til dette kravet, virker "skremjande"!!Jeg hadde egentlig trukket den motsatte konklusjonen: At så mange kjente til dette kravet om å ha regelverket om bord viser hvor spesiellt intereserte vi på baatplassen er i dette. Tar du samme statestikk blandt alle båtene vil det vise at ennå ferre kjenner til dette. Denne regelen er jo strengere enn på bil, som i de fleste andre tilfeller er mye mer regulert. Heldigvis så kjenner de fleste til det viktigste (utdraget til Laluna i innlegg #19). Det er jo derfor det tross alt oftest går bra. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Det mest skremmende i Kragerøskjærgården er vel alle taxibåtene, med førere som nok vet bedre, men ikke har folkeskikk nok til å ta tilstrekkelig hensyn. mvh tuffff Nå har jeg vært på Skåtøy hver sommer siden jeg ble født ( utenfor Kragerø) dvs. 40 år. Er enig at taxibåtene ikke tar hensyn til andre båter. Men kunnskap om skjær ser du tydelig når de suser i 30 knop der andre går i 3 med kona fram i baugen......Men det skal sies samtidig at de gjør en kjempejobb hver sommer da folketallet stiger med mange 100 prosent. Regner med at det ikke er helt enkelt når man er vant til å ha hele skjærgården for seg selv utenom fra Juni til slutten av august, da det kryr av hyttefolk og båtfolk som ikke nødvendigvis vet hvilken side man skal krysse på...... det er vel på samme måte som å lære å kjøre bil. Lærer du å kjøre i en Lada ( 80 mod) kjører du lett alle andre biler etterpå. Lærer du å håndtere en båt i Kragerø skjærgården, oppfører alle i resten av landet seg som de har båtførerbeviset og bruke det de har lært !!!! Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.