Jump to content

Sjøveisreglene ombord? Og i hvilket format?


roaldbj

Recommended Posts

Hadde min første sommer i Kragerøs flotte skjærgård i 1960 og har siden hatt i gjennomsnitt 50/60 overnattingsdøgn der hvert år og i perioden fra april til oktober. Dette har vært ute i skjærgården og all, absolutt all, ferdsel har foregått per båt i alle størrelser og fasonger, og til alle døgnets tider.

 

Hvor mange farlige episoder har jeg opplevd eller vært i nærheten av eller hørt om? Svært få, og de få har vært "forvoldt" av godt voksne fulle mannfolk! De har alle vært lokalkjente, båtvante og normalt fungerende mennesker. Vet ikke noe om deres formalkompetanse, men tviler på at det må et båtførerkurs til for at de skal forstå at alkohol nedsetter deres reaksjonsevne og evne til å treffe de rette valgene det være seg til sjøs eller på land! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når vi så leser div. innlegg om motstand mot kompetansekrav her på Bp de siste par-tre årene,

 

Ja, det blir sikkert tryggere på sjøen av at alle sitter med nesa i hver sin bok, de få gangene det ikke glanes på Nintendo`en..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

...... motstand mot kompetansekrav her på Bp de siste par-tre årene, står dette kanskje i stil med manges mangel på oppførsel på sjøen!......

Du må ha lest noe jeg har oversett. Vi motstandere av tvungen opplæring som den endelige løsning er absolutt ikke motstandere av kompetanseheving våger jeg å påstå. Dere som mener løsningen ligger i umiddelbar tvungen opplæring kan kanskje fortelle meg noe om strykprosenten blandt de som tar båtførerprøven eller kommende nyordning. Ligger vel på høyde med "VHF - eksamen" tenker jeg. Om det er like enkelt som mange påstår, hva er da verdien av denne opplæringen? Ett kurs med eksamen der de aller aller fleste består kan umulig være rare greiene!

Link to post
Share on other sites

Regel 54 har jeg kjent til lenge, men jeg var positivt overrasket da jeg kjøpte ny båt og importøren hadde dette punktet med på sjekklisten sin. :yesnod:

 

Min løsning er å ha med boka Føre Var - Sjøveisreglene med kommentarer i skipsbiblioteket. Den har nyttig tilleggsinformasjon.

 

Hvor mange farlige episoder har jeg opplevd eller vært i nærheten av eller hørt om?

Akk ja, jeg har hatt noen somre med nær kontakt med Kragerø sykehus og sett en helt annen virkelig het enn den du har hørt om. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Akk ja, jeg har hatt noen somre med nær kontakt med Kragerø sykehus og sett en helt annen virkelig het enn den du har hørt om. :rolleyes:

 

Vel, mangel på kontakt med Kragerø sykehus og sommervikarene der har det ikke manglet på. Ja, det har vel vært somre hvor jeg har spurt om klippekort, men ingen av besøkene hadde vært unngått ved at pasienten hadde hatt et obligatorisk båtførerbevis!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke finne ordet "dekket fartøy" i Sjøveisreglene om hva deffinisjonen på dette ordet var. Noen som har en referanse til Lovdata? Nærmeste jeg kommer er Regel 3 som forteller om de forskjellige fartøyene og deffinisjon på disse.

Denne regelen forteller at det er krav om å ha sjøveisreglene ombord i en dekket båt. Jeg spurte om deffinisjonen på "norsk dekket båt" fra lovdata. Nærmeste jeg kommer deffinisjoner er:

http://lovdata.no/for/sf/nh/xh-19751201-0005.html#map005

Men ingen ting nevt om "norsk dekket båt", annet enn en tråd litt tidligere her som ikke referer til lovdata.

Link to post
Share on other sites

Men ingen ting nevt om "norsk dekket båt", annet enn en tråd litt tidligere her som ikke referer til lovdata.

 

Klar over det, og det var også grunnen til at jeg (for det var faktisk meg, og det var velment) la inn ref til det beste jeg fant siden det, tilsynelatende, ikke finnes noen def på lovdata!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klar over det, og det var også grunnen til at jeg (for det var faktisk meg, og det var velment) la inn ref til det beste jeg fant siden det, tilsynelatende, ikke finnes noen def på lovdata!

Vet du hvor grensene går? Skal det være både dekk og kahytt? Går Kano under kategorien med dekk? Et mer nærliggendes eksempel er bror min sin speed båt. Er 23 fot lang, plass til 4 helt i akterenden. Den har dekk (15 fot eller no), men er ikke akkurat noen kahytt der. Går an å presse seg inn for å komme til diverse kabler ol, med slett ikke konfortablet å sove der. Går denne båten under "norsk dekket fartøy"?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lært mye på Båtplassens D5L undervisning.

 

Ett forhold som jeg faktisk ikke hadde registrert/ fått med meg, trass i at jeg seiler en del om natten, er kardinalmerkenes lyskarakter.

 

Lurer på hvor mange som seiler i mørket som eksempelvis husker forskjell på østmerkets og nordmerkets lyskarakter uten å "se i boka"?

 

Når man først har lært det - tror jeg den kunnskapen sitter relativt godt.

 

Det er kanskje endel som seiler i farvann uten at disse lyskarakterene benyttes så ofte, men fra Oslofjorden og nedover mot Gøteborg er det en god del - og videre mot Anholt, Samsø og det sydlige Danmark.

 

Det undrer meg at jeg ikke hadde fått med meg lyskarakteristikken for kardinalmerkene før jeg tok D5L hos Poseidon.

Link to post
Share on other sites

Jeg som tok Båtførerprøven på slutten av 60-tallet har fått meg mange ah-ha-er da jeg tok D5L i vinter. Mye har forandret seg og endel viktige ting lå godt gjemt i glemmeboken.

 

Nå har jeg pensumboka liggende ombord. Og det morsomme er når vi utpå kvelden diskuterer regler og kan ta boka fram for å se hva som er rett eller galt.

 

Måtte flere ta Båtførerprøven. Kunnskap man trenger når man ferdes på sjøen. Gjerne både mann og kone/samboer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mange som seiler i mørket som eksempelvis husker forskjell på østmerkets og nordmerkets lyskarakter uten å "se i boka"?

Ikke for å skryte, men det er faktisk ganske så enkelt. Om man sammenligner med klokke. Klokke 12 (nord) - kont. blink i løpet av 10 sek. Øst = klokken 3 = 3 blink. Sør = klokken 6 = 6 blink, vest = 9 blink = klokken 9. I grunn ganske så enkelt når man har sett dette. Denne "regelen" lærte vi på D5L.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan se ut som det er små "nyanser" i det Larspo sier og det side 10 sier, men "for all practical purposes" så holder vel huskeregelen?

Nja, nyansen er der fordi urskive-regelen faktisk ikke er så lett i praksis. Det kan være litt vanskelig å skille mellom seks og ni blink, derfor er det blitt 6 LF på sørmerket. Nå ble det ved en feil trykket opp en sjømerkeoversikt for et drøyt år siden hvor sørmerkets LF var utelatt, så det kan hende det er en del båtførere som seiler rundt i en liten villfarelse. :crazy:

Link to post
Share on other sites

En annen "nyanse" er at Larspo nevner noe om en periode på 10 sekunder for nordmerket, det riktige er at nordmerket blinker konstant, altså uten mørkeperiode.

 

Og da blir ikke nyansen så liten lenger, i tillegg til det som Sjøtummel sier om sydmerket og longflashen. Men, bruker urskiveregelen selv.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Det er alltid best å starte med å feie for egen dør (fører motorbåt selv), men siden vi er inne på forskjellige Sjøveisregler,

 

har jeg i en del sammenhenger ment å observere variabel praktisering av Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd,

 

underpunkt:

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

Tidvis observerer jeg på mine kanter i Oslofjorden at seilbåter går med brukbar fart til tross for at seilene fanger liten vind. Dette kan tyde på at de også går for motor. Men det er ikke så ofte jeg ser den kjegleformede signalfiguren.

 

I fall dette er riktig observert, kan det være litt avstand også på dette området mellom liv og lære.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan gikk det med det opprinnelige spørsmålet?

 

Min fortolking av Sjøveisregel 54 er at sjøveisreglene skal finnes ombord, men at det ikke er krav om i hvilket format de skal foreligge, dvs at elektronisk format må kunne aksepteres.

 

Noen synspunkter fra medlemmene?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men det er ikke så ofte jeg ser den kjegleformede signalfiguren.

Kanskje det er mange som har fått trykket sjøveisreglene på dagfigurene slik at det ikke blir så mye papir i båten? Jeg har sett servietter med sjøkartmotiv, så kanskje det er en trend. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å skryte, men det er faktisk ganske så enkelt. Om man sammenligner med klokke. Klokke 12 (nord) - kont. blink i løpet av 10 sek. Øst = klokken 3 = 3 blink. Sør = klokken 6 = 6 blink, vest = 9 blink = klokken 9. I grunn ganske så enkelt når man har sett dette. Denne "regelen" lærte vi på D5L.

 

takk for regelen, om 6 mnd er den regelen glemt :wink:

 

kardinalmerkene har jeg hatt flere teknikker på å huske, men det nytter ikke. Det blir for komplisert for en mann. Makan til upsykologisk "trafikkmerker" finnes ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...