Jump to content

Sjøveisreglene ombord? Og i hvilket format?

roaldbj

Recommended Posts

Det er alltid best å starte med å feie for egen dør (fører motorbåt selv), men siden vi er inne på forskjellige Sjøveisregler,

underpunkt:

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Tidvis observerer jeg på mine kanter i Oslofjorden at seilbåter går med brukbar fart til tross for at seilene fanger liten vind. Dette kan tyde på at de også går for motor. Men det er ikke så ofte jeg ser den kjegleformede signalfiguren.

Motorseiler jeg, har jeg ikke brukt dagsignal. Men kan heller ikke erindre at jeg har sett noen andre heller.

Vi sees!

Ser jeg en pinnebåt med motoren i gang (ekshos ut fra siden) betegner jeg den som en motorbåt og tar vikeplikten etter dette. Selvfølgelig.

Har enda til gode å se en pinnebåt med dagsignal oppe når den går for motor.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 17 år senere...

Jeg har aldri hatt noen myndighet om bord. Men jeg mener det er krav i Norge til at sjøveisreglene skal være om bord. Jeg har det, fra jeg tok båtførerprøven i 1967, båtførerbevis nr. 4514. Den gangen en fersk utgave av reglene. 

Ja dem kan jeg!

1. Det er ingen skamm å snu i tide

2. Det finnes ingen grenser under vann

3. ved manøvreringsproblem, sikt på den billigste båten

4. påkjørsrett når det er en båt med pinne midt i

Har dem på nett. Det er svært liten sjangsen for at et statlig organ kommer ombord å sjekker dette i området jeg ferdes! :forvirret:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...