baatsman Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Det er alltid best å starte med å feie for egen dør (fører motorbåt selv), men siden vi er inne på forskjellige Sjøveisregler, underpunkt: (e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned. Tidvis observerer jeg på mine kanter i Oslofjorden at seilbåter går med brukbar fart til tross for at seilene fanger liten vind. Dette kan tyde på at de også går for motor. Men det er ikke så ofte jeg ser den kjegleformede signalfiguren. Motorseiler jeg, har jeg ikke brukt dagsignal. Men kan heller ikke erindre at jeg har sett noen andre heller. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tuffff Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Nei, ikke jeg heller - men jeg har sett bilde av den i en bok en gang. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2007 Ser jeg en pinnebåt med motoren i gang (ekshos ut fra siden) betegner jeg den som en motorbåt og tar vikeplikten etter dette. Selvfølgelig. Har enda til gode å se en pinnebåt med dagsignal oppe når den går for motor. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Epoq Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Løfter denne tråden mtp at det er mange år siden tråden ble startet, og mange nye båtførere ink meg selv som ikke var klar over dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Jeg tenker steg 1 er å lese og forstå Sjøveisreglene. Så ha de ombord. Jeg vet ikke om det er formkrav. Jeg har de printet ut på papir i kartbordet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Er det noen som noensinne er blitt kontrollert på dette punktet? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Jeg har aldri hatt noen myndighet om bord. Men jeg mener det er krav i Norge til at sjøveisreglene skal være om bord. Jeg har det, fra jeg tok båtførerprøven i 1967, båtførerbevis nr. 4514. Den gangen en fersk utgave av reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Epoq Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Regel 54. Reglene skal finnes om bord. Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Ja dem kan jeg! 1. Det er ingen skamm å snu i tide 2. Det finnes ingen grenser under vann 3. ved manøvreringsproblem, sikt på den billigste båten 4. påkjørsrett når det er en båt med pinne midt i Har dem på nett. Det er svært liten sjangsen for at et statlig organ kommer ombord å sjekker dette i området jeg ferdes! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NilsPils Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Jeg har dem på PC. De er vedlegg til brukermanualen (som jeg skrev selv i sin tid for CE-merking). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.