Jump to content

Kan motoren stå uten diesel


eysteind

Recommended Posts

Har byttet dieselfilteret, vasket vannutskilleren(uten filter) og rengjort dieseltanken. Lurer på om eg kan vente med å fylle diesel i systemet til våren? Ruster noe?

 

Trur kanskje at dersom eg bare fyller omlag 10 liter på tanken nå og lufter systemet og det då er lettere å få kondensproblemer enn om eg venter til våren.

 

Dette blir nok siste gangen tanken er ute av båten. Nå blir det teakdørk og det blir da ikke anledning til å ta ut tanken. Men det går vel greit å vaske/tørke den via inspeksjonsluken??

Kor lang tid tar det mellom kvar gong eg bør reingjere tanken(plast). Bruker va. 500 liter i året tenker eg. (naboen bruker 80l/t!!!!). Det var ganske mykje drit på bunnen, ja. Gelekosistens.

Rekner ikke med den var blitt rengjort før da en må demontere omtrent heile båten for å komme til. Det har nok passert 2000 liter diesel på tanken.  

Link to post
Share on other sites

Har byttet dieselfilteret, vasket vannutskilleren(uten filter) og rengjort dieseltanken. Lurer på om eg kan vente med å fylle diesel i systemet til våren? Ruster noe?

 

Trur kanskje at dersom eg bare fyller omlag 10 liter på tanken nå og lufter systemet og det då er lettere å få kondensproblemer enn om eg venter til våren.

 

Dette blir nok siste gangen tanken er ute av båten. Nå blir det teakdørk og det blir da ikke anledning til å ta ut tanken. Men det går vel greit å vaske/tørke den via inspeksjonsluken??

Kor lang tid tar det mellom kvar gong eg bør reingjere tanken(plast). Bruker va. 500 liter i året tenker eg. (naboen bruker 80l/t!!!!). Det var ganske mykje drit på bunnen, ja. Gelekosistens.

Rekner ikke med den var blitt rengjort før da en må demontere omtrent heile båten for å komme til. Det har nok passert 2000 liter diesel på tanken.  

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette område, men jeg vil råde deg til å fylle opp helt for å forminske kondens risikoen. Etter min erfaring så er ikke diselmotorer noe særlig glad i fuktighet i systemet. Med unntak av i kjølesystemet! :confused:
Link to post
Share on other sites

La det være som det er.  Etter dieselfilteret er det jo diesel, så motoren har det bra.

Vannutskiller er gjerne av aluminium, dessuten er det tett når du skrur på lokket.

Tanken din er nyvasket og fin. Litt kondens kan du fjerne til våren. Ikke det at det blir noen mengder å snakke om heller. Jeg har en 120 liter tank i plast i tillegg til hovedtanken. Vannmengden i denne tanken på vårparten er et par teskjeer. Jeg gidder ikke engang å tørke det opp.

 

Hvorfor blir det så lite vann? Jeg har jo en åpen lufting.

 

For det første er man avhengig at den luften som finnes i tanken kondenseres. Det gjør den når den relative fuktigheten når 100%. Det skjer når temperaturen synker. Da skilles det ut vann. Ved et par plussgrader inneholder luft kun noen få gram vann pr. liter. Bare en lten del av dette skilles ut. Hadde alle grammene blitt skilt ut, betydde det at luftfuktigheten gikk fra 100% til 0%. En umulighet.

 

Selv om det er åpen lufting, betyr ikke det en utstrakt sirkulasjon. Det skjer neming ikke den store utvekslingen av luft gjennom en 1/2" slange fra tanken til lufteventilen. Hvis du absolutt vil kan du tape igjen luftingen.

 

La det stå som det står. Fortell oss heller hvor mange teskjerer vann som ligger i bunnen av din tank neste vår. I praksis er mengden så liten at den ikke betyr noe.

 

Bedre å gjøre denne jobben i en anstendig vårtemperatur og med fersk diesel. Har du vinterkonservert motoren, er det jo enda mer bryderi.

 

Lotus

 

Retting. Skrev noen gram pr. liter ved et par plussgrader. Mente selvfølgelig noen gram pr kubikk.

Link to post
Share on other sites

Trur likevel eg velger å fylle systemet så godt som eg kan uten å måtte starte motoren. Da er eg iallefall på den sikre siden.

Sikre siden? Jeg vil nå si at du er på den usikre siden. Masse gammel diesel, med langt lavere cetantall enn da det var nytt. Karbonkjeder som har spaltet seg og dannet mer av det bunnfallet du så ivrig nettopp har vasket vekk. For ikke snakke om det bryderiet det er å fylle tanken full fra kanner. Og når våren kommer, så har du endog tanken full av vinterdiesel.  Så hvilken sikre side er det du snakker om? Den siden som hindrer deg i å få 3 dråper vann i tanken? De 3 dråpene og mye mer til får du kanskje inn ved en yalla drivstoffylling neste sommer eller allerede nå. Det er mange undermåls tankanlegg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

men når motoren står uten diesel kommer det jo fuktig luft til og da ruster det vel fort?

Og for en dieselmotor er vel ikke fuktig luft det beste den vet?

 

Kan jo alternativt sette en isboks under brennstoffslangen(inntak på toppen av tanken) og fylle diesel kun i denne og så lufte systemet slik at diesel kommer til i vannutskilleren og i dieselfilteret. Da slipper eg jo  fuktig luft i motoren og gammel diesel på tanken. Til våren fjerner eg isboksen, fyller tanken med fersk diesel og lufter systemet på nytt.

Kanskje litt tungvint?

Link to post
Share on other sites

Men motoren står jo ikke uten diesel. Du har jo bare renset vannutskiller og filter. Videre fremover til dysene er det jo diesel i fleng. En luftbole et sted? Kanskje, men har du ikke tørnet motoren eller herjet med starteren, er høytrykkssystemet fullt opp. Litt luft i lavtrykksdelen? Ja hva så? Intet problem. Når du så lufter til våren, er det en smal sak med luftingen på lavtrykksdelen.

 

Når nye motorer leveres, står de jo akkurat på samme viset. Koble til tur og retur. Lufte litt på lavtrykksiden. Tut og kjør.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lytt til Lotus. IKKE FYLL PÅ VINTERDIESEL!!!  :smash:Mye dårligere effekt. Smører dieselpumpa dårlig!

Dette stemmer, vanligvis er diesel blandet med "parafin" om vinteren for at den ikke skal bli for tykk. Det som mange ikke tenker på er dersom man flyller et sted der det er ikke så mye trafikk, så kan det ta helt ut mot midten av may før mange stasjoner bytter til sommerdiesel. Dette gjelder like mye på land som til sjøs!
Link to post
Share on other sites

Ville gått for iskremboksmetoden og luftet frem til og med finfilter! Er filtere og ledninger fulle av diesel kan det ikke komme noe annet inn.

 

Er tanken din helt tom ville jeg ikke fylt diesel i høst. Skulle det komme vann/kondens på den så mangler dieseldyrene en forutsetning for å leve.

 

Redusert smøreeffekt i vinterdiesel behøver du ikke å tenke på, det kjører tross alt noen tusen biler rundt med dette hver vinter.  :rolleyes:  Hadde det vært et problem ville vi garantert hørt om det!

 

Redusert energi-innhold i vinterdiesel, hvor mye er det snakk om? Dette er neppe merkbart med din båt og motor. Kanskje mister du litt fart på max og kanskje litt økt forbruk på marsjfart, men knapt målbare utslag.

 

Uansett hva du gjør, så kan du ikke gjøre noe galt. Men, skal du ha diesel på tanken så er full tank å foretrekke fremfor delvis fylt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Redusert energi-innhold i vinterdiesel, hvor mye er det snakk om?

Kanskje jeg kan gi en ide om hvor mye det er snakk om i praksis: For 13-14 års tid siden kjørte jeg fra Karmøy til Voss med en Range Rover med en VW 2.4 L dieselmotor på 75 Hk. Siste bakken før jeg kom fram (lang bratt bakke) kjørte jeg greit opp i 3. gir. Neste dag fylte jeg tanken og hadde problemer med å komme opp i 2. gir, ikke større problemer enn at jeg så vidt klarte å holde fartsgrensen men det var tross alt et gir lavere. Eneste forskjellen må være at jeg hadde sommerdiesel på tanken fra før (tror ikke vi får vinterdiesel på Karmøy nesten uansett vintertemperatur) og fylte vinterdiesel på Voss.

 

Kan ikke se for meg at det er noe problem for deplasementsbåter men halv- og helplanere som har litt snaut med motorkraft vil nok kunne merke forskjellen. Nå er jo også temperaturen ombord i en båt nokså sommerlig hele året så vinterdiesel er skjelden aktuelt i sørlige halvdelen av landet i alle fall. Kanskje mer aktuelt i lenger nord, men sjøen er nå flytende der også og den påvirker temperaturen i motor/tankrom vel så mye som lufttempen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siste bakken før jeg kom fram (lang bratt bakke) kjørte jeg greit opp i 3. gir. Neste dag fylte jeg tanken og hadde problemer med å komme opp i 2. gir, ikke større problemer enn at jeg så vidt klarte å holde fartsgrensen men det var tross alt et gir lavere.

 

Kan ikke se for meg at det er noe problem for deplasementsbåter men halv- og helplanere som har litt snaut med motorkraft vil nok kunne merke forskjellen.

Interressant erfaring med Landroveren. 90 dieselhester i en Golf er da tydeligvis å betrakte som overmotorisert. :wink:

 

Er enig i at dette kan være et problem der det er behov for all effekten (og helst litt til).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Interressant erfaring med Landroveren. 90 dieselhester i en Golf er da tydeligvis å betrakte som overmotorisert. :eek:

 

Er enig i at dette kan være et problem der det er behov for all effekten (og helst litt til).

Dere snakker om biler som skal yte høy effekt, man har ikke samme ytelses behov på båt som i bil. :wink: Jeg tror ikke at man vil mærke stor effekt forskjell på vinterdiesel og sommerdiesel på båt. Selfølgelig kan det hende at man vil merke det dersom man har en f.eks. Dayliner med en gigantisk diesel dyr som motor eller andre bruksbåter som taubåter eller fraktebåter.

 

Dersom man er nøye med diesel hygenen når man fyller på så blir det ikke problemer med dieselen når sesongen starter.:wink:

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal jeg være nøye med dieselhygienen når jeg tanker? Bruke plasthansker?

 

GeirKS

En måte er å bruke trakt med f.eks. torki papir som filter nederst trakten, eller en trakt som har en sil nederst med små hull så ikke diesel dyr og støv kommer ned i diesel tanken. Det vil føre til at det vil ta lengre tid å fylle, men da slipper man å rengjør tanken så ofte og man kan være sikker på at det ikke kommer mye shit inn i motoren. Som de fleste vet så er dieselmotorer veldig var på renhet for å fungere skikkelig. På engelsk har man et ordtak som sier: It's better to be safe than sorry! :wink:
Link to post
Share on other sites

Du gjør absolutt ikke no galt ved å la tanken være tom.Dieselsystemet på motoren kan også

stå tomt uten fare for at så mye kan gå galt av den grunn.Slæpp åff.Snart kommer nissen :wink:

 

:eek:

Helt enig her. Snart kommer nissen. Det er ingen problemer om du fyller eller lar være. Autodiesel mikses før den kjøres ut til stasjonene alt etter område og årstid. Samme med grøn diesel (avgiftsfri). På vinteren i Finnmark så blander (gjerne folk flest :wink:) i litt to takts olje også fordi det smører litt bedre på en ellers tør vinterdiesel. Så om du starter på vinterdiesel bør du mikse i litt to takts olje. Sommer diesel er det ingenting å ta på vei for. La tanken stå. Fyll til sommeren, ny diesel, og etter første turen sjekker du vannutskilleren og gjør dette regelmessig. Om det er av den runde typen får du også filter i toppen om du bruker en lengere senterbolt.

 

God Jul.  :eek:

Link to post
Share on other sites

På vinteren i Finnmark så blander (gjerne folk flest :wink:) i litt to takts olje også fordi det smører litt bedre på en ellers tør vinterdiesel.

Nå er jeg ikke sikker på dette, men jeg ville tro at vinterdieselen opp i Finnmark er tørrere en det det er sør for Trondheim for at den ikke skal bli som sirup når det blir virkeligen kalt. Dersom vinterdieselen her, sør for Trondheim, hadde vært så tørr at en tank hadde slitt i stykker motoren, så ville nok en god del båt- / bileiere klagd ganske høylytt.

 

Alt dette snakk om tørr diesel får meg til å bli noe tørst!  :wink:

Link to post
Share on other sites

Dere snakker om biler som skal yte høy effekt, man har ikke samme ytelses behov på båt som i bil. :wink: Jeg tror ikke at man vil mærke stor effekt forskjell på vinterdiesel og sommerdiesel på båt. Selfølgelig kan det hende at man vil merke det dersom man har en f.eks. Dayliner med en gigantisk diesel dyr som motor eller andre bruksbåter som taubåter eller fraktebåter.

 

Dersom man er nøye med diesel hygenen når man fyller på så blir det ikke problemer med dieselen når sesongen starter.:wink:

En diesel bil bruker mindre av effekten og den har som regel 5 gir, mens en diesel båt kjører på samme giret og ofte med over 3000 omdreininger. Når dieselen da er tilsatt 30% parafin så blir effekten dårligere og høyere forbruk. Det har kanskje ikke det store utslaget på en snekke med 15-30 hk. Det er heller ikke bra for dieselpumpen. I Sverige er det enda værre for

der er det "miljødiesel" hele året. Gunga Din vet kanskje om det er "miljødiesel" som selges i svenske båthavner. Jeg ville i hvertfall ikke fyllt vinterdiesel på min båt, men så har jeg jo bensinmotor jeg da. :eek::santcheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...