Jump to content

Kan motoren stå uten diesel


eysteind

Recommended Posts

Yes, thats correct !

 

 

Vi har miljödiesel, även i hamnarna  !

 

samme diesel året runt, vinterdiesel var noe de slutet med 10-15 år tillbaks iallafall

i södra Sverige, hur det er lengst opp i norr det vet jag ikke,men i allafall söder om

dalälven så har vi samme diesel året om!

 

vi har även samma diesel i hamnarna, de fleste ivartfall, miljödiesel (ofärgad=skattad!  :yesnod: )

 

skriver de fleste, för du kan finne oskattad diesel oxo (=färgad/grön) i några hamnar!

 

kör diesel både i bilen o båten, o visst er denne dieseln litt sämre ur 'effektsynpunkt'

tror dom sa 5-10% lavare energiinnehåll, men det vet jeg ikke bestemt !

 

Alla moderne dieselmotorer går bra på miljödieseln, jag tillsätter inge stoff eller

2-taks olje i bränslet, jag anvender det som det er!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer, vanligvis er diesel blandet med "parafin" om vinteren for at den ikke skal bli for tykk. Det som mange ikke tenker på er dersom man flyller et sted der det er ikke så mye trafikk, så kan det ta helt ut mot midten av may før mange stasjoner bytter til sommerdiesel. Dette gjelder like mye på land som til sjøs!

Litt på siden av utgangspunktet, men jeg tror ikke det du skriver her er helt riktig.

Forskjellen på sommer/vinterdiesel er det mengden av voks. Sommerdiesel har høyere innhold av voks enn vinterdiesel og det er voksen som koagulerer når dieselen "fryser" på vinteren.

Dersom man tilsetter parafin til sommerdiesel hjelper dette marginalt i forhold "frysningspunktet" på dieselen fordi man fjerner ikke voksen av den grunn selv om det prosentuelle innhold av voks blir noe mindre. Dersom man tilsetter 40% parafin forsinker man koaguleringprosessen men 3-4 grader. Brennverdien på parafin er lavere enn på diesel og man vil få lavere effekt i motoren ved å gjøre dette.

 

brennverdien på sommer og vinterdiesel er den samme. Motoren skal alså yte det samme uavhengig av hva man fyller. Faktisk så skiller enkelte raffenerier ikke på produksjonen av sommer/vinterdiesel fordi det koster mer enn det smaker. Man kan alså få vinterdiesel hele sommeren.

Link to post
Share on other sites

så da er alle einige i at motoren ikke blir skadet av å stå uten diesel?

Og om eg "fyller" den med diesel vil dette vere negativt?

Nei, det er ikke negativt dersom du fyller helt opp. En tank med med vinterdiesel vil ikke skade motoren din! Det er ganske mange båter som kjører rundt omkring hele vinteren uten å ta større skade av det selv om de ikke tilsetter 2 taks olje! Jeg tror at det er smak og behag over hvordan man velger å vinterklargjøre motoren.
Link to post
Share on other sites

så da er alle einige i at motoren ikke blir skadet av å stå uten diesel?

Og om eg "fyller" den med diesel vil dette vere negativt?

Gjør hva du vil, bare ikke fyll bensin på tanken din. Hvis du likevel gjør det så finnes det heldigvis en i forumet med erfaring i påfølgende problemer. hehe.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at jeg er litt på villspor her, men er ikke voksen i dieselen lagd av en type parafin? :confused:

kjenner ikke til hvordan man "lager" voksen i diesel eller hvilket formål denne har. Det jeg skrev undersøkte jeg på labratoriet til en oljeprodusent i sammenheng med en annen historie. Jeg har med andre ord ikke noe særlig greie på dette selv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...