Jump to content

Erfaringer med Navman/Northstar autopilot


SveinHa

Recommended Posts

For de som setter prisen høyest så kan man altså kombinere produktene med hverandre. En trenger ikke å kjøpe den hydrauliske pumpen av simrad selv om en har simrad pilot, kompasset trenger normalt ikke være av samme produsent heller (tror raymarine sliter akkurat der). Selv har jeg kjøpt en AP9 med raymarine pumpe og furuno rate kompass, det hele kom på kroner 5500,- stikkordene er tommeltotter, brukt og ebay... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i grunnen ikke planer om å refere selgeren jeg snakket med hos Boatersland i januar siden jeg ikke har noe som kan dokumentere dette... vel noe kan vel spores tilbake til pollen om feil på elektronikk hvor ikke akkurat Raymarine og Garmin gikk seirende ut som det mest feilfrie merket, men denne pollen hadde en svakhet som jeg skrev om på slutten av pollen og må dermed tolkes som den er.

 

Jeg har Raymarine vindinstrumenter ombord og skal ha Raymarine autopilot når bare lommeboken blir mere velfyllt, så det å hevde at jeg ikke liker Raymarne finner jeg litt merkelig Selvsagt kan du konkludere hva du vil om mitt forhold til Raymarine men jeg forbeholder meg retten til å korrigere deg med litt fakta og ikke konkludering uten rot i virkeligheten som du her bedriver.

 

Det er riktig at jeg ikke fant meg tilrette med Raymarine A65 og det har jeg gitt tilkjenne her på forumet, men til da å trekke konklusjonen at jeg ikke liker Raymarine generelt finner litt merkelig.

 

Jeg referete til det som selgeren sa til med meg når jeg diskuterte plottere som han hadde i utstillingen sin, og han sa at de som han fikk mest reklamasjon på var Raymarine. Boatersland.com selger vel et par plottere de også vil jeg tro, så litt peiling formoder jeg nok selgere der også har, men neppe så mye som du gir uttrykk for å ha....

 

 

Slapp av litt da mann!! :headbang:

 

Det var ikke meningen at du skulle la dette gå slik innpå deg,og hvis du mener at jeg har tråkket deg på tærne :confused: så får du virkelig ha meg unnskyldt....du så vel denne :wink: i innlegget mitt eller?

 

Grunnen til at denne Selgeren din hadde mye reklamasjoner på Raymarine produkter,henger vel sammen med stor markedsandel, mye egenhendige montasjer,lite vilje til å sette seg inn i manualene og til slutt at det tross alt er Amerikanere vi snakker om her :wink::lol:

 

Som sagt over så har vi solgt en masse Raymarine produkter til nå,og heldigvis så har vi ikke hatt noen reklamasjoner så langt på noen av disse :yesnod: Dette tror jeg i stor grad skyldes at vi monterer dette for kundene,så slipper vi maset i etterkant fra folk som skal plage livet av oss med konfigureringer og spørsmål som vi hadde sluppet hvis ikke Ola Dunk hadde vært så jævlig dårlig til å lese manualene FØR monteringen :yesnod::wink:

 

Uansett,ha en riktig fin onsdag :cheers:

Link to post
Share on other sites

så slipper vi maset i etterkant fra folk som skal plage livet av oss med konfigureringer og spørsmål som vi hadde sluppet hvis ikke Ola Dunk hadde vært så jævlig dårlig til å lese manualene FØR monteringen

Så dine kunder er bare idioter? Tror du skal holde dette for deg selv...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Begynner så smått å tenke i retning Ray... S2G er noenlunde passe størrelse men vurderer S3G for å ha litt å gå på (dobbelt så stor strøm til drivenheten). Neste spørsmål blir da om de mekaniske lineære drivenhetene til Ray er brukende eller om jeg heller skulle satse på hydraulisk. Prismessig er de nokså like men jeg mistenker nok at mekanisk er mer strømgjerrig men at hydraulisk er mer robust. Finner forsvinnende lite data på strømforbruk, både for motor og clutch. Synspunkter?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke et innlegg i Seilas eller Seilmagasinet, som viste at de fleste langturseilere velger elektrisk fremfor hydraulisk .....?

 

Strøm bruker de jo uansett MYE av. ( Det har hvertfall jeg erfart ) Jeg har 2 stk Raymarine paneler og er fornøyd. ( Inne og ute )

Type 2 driverenhet.

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sendte følgende forespørsel til Raymarine:

I'm about to replace my old Simrad/Navico autopilot. I want a proper autopilot that will last for years but cost is naturally also a point to consider. I need a 12" linear drive unit and I guess a rategyro is adviceable but how to select corepack and drive unit (hydraulic or mechanical, type 1,2 or 3) for my 44 ft Beneteau Oceanis 443 sailboat with weight about 10.000 kg? Any advice would be greatly appreciated.
og fikk følgende svar i dag:
For your boat I would recommend that you use a Type 2 linear drive (Supports up to 15.000kg) with an S3G course computer the "G" version has the rate gyro installed and is most suited to your boat.
Fikk ikke noe hint om mekanisk eller hydraulisk drivenhet men jeg føler meg nok litt mer komfortabel med hydraulikk. Har sendt prisforespørsel til Defender. Listepris der for ST6002+, S3G, Northstar 12" hydraulisk drivenhet er $3.790.- Har også tatt med en del mer og håper en større pakke kan hjelpe litt på totalprisen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fikk ikke noe hint om mekanisk eller hydraulisk drivenhet
Dette svaret kom etter tilleggsspørsmål:
Use the Mechanical drive, the Hydraulic is designed for a lot heavier boats than yours, however by all means you could use one but you would just be waisting your money as there would be no benefit for you
Dette svaret passer nok for originale Raymarine drivenheter men Navman drivenheten er jo vesentlig billigere enn de mekaniske til Ray...

 

 

Da er autopiloten på vei og om noen lurer på prisen så er den 3109$ inkludert frakten med UPS, så kommer momsen i kongeriket i tillegg og da blir det 3886$ eller rundt 23800 kroner med 6,10 i kurs, denne er priset til 32350 kroner hos Seatronic
Da har jeg også bestilt meg autopilot. Det ble ikke Navman/Northstar da jeg også vil ha en pakke med Vind/Logg/Lodd i samme serie som autopiloten og Navman/Northstar er ikke leveringsdyktige for tiden da designendring til Northstardesignet er på gang.

 

Valget falt på Raymarine med Navman 12" hydraulisk drivenhet. Handlet igjen hos Defender og etter litt pruting ble prisen for Raymarine S3G, ST6002+, trådløs fjernkontroll (den store) og drivenhet totalt $4052 og det blir omlag NOK30400 inkl MVA + frakt. Nå har jeg bestilt diverse andre saker med en del både volum og vekt til ca $1535 i tillegg så totalprisen inkl frakt og MVA blir NOK 44625.-. Nå finner jeg ikke alle disse delene hos Seatronic men prisen ser meget bra ut synes jeg :yesnod:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa, håper at du vil legge ut informasjon om monteringen av autopiloten og ikke minst kalibreringsdata. Jeg forstår at jeg nok er en av de her på BP som er opptatt av kalibrering av autopilot. Dette beror dels på at jeg seiler lange strekninger om natta/tidlig morgen når sjøværet ofte er bra - og bruker oppmerksomheten på å kontrollere seilasen på radar og papirkart. Har nå fått et system ombord som seiler bedre på ruter enn hva jeg selv kan gjøre manuelt. Unner flere denne gleden dersom den er ønskelig hos navigatøren.

Link to post
Share on other sites

Det kommer etterhvert. Kalibrering er viktig og er piloten god skal det ikke være noen heksekunst å få den til å gjøre en god jobb. Satte opp en Robetson pilot i en notorisk ustabil båt for en del år siden og etter noen få forsøk ble den helt suveren. Regner ikke med at S3G skal være noe vanskeligere og båten jeg har nå er jo LANGT mer takknemlig å styre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var piloten montert, ikke helt ferdig men såpass at jeg i alle fall har prøvekjørt og det ser lovende ut. Betjeningen er ikke montert da der kreves en større ombygging av pidestallen for å tette gamle instrumenthull og lage nye og ledninger er ikke festet enda. Bilder kommer etterhvert. Ikke vet jeg hvorfor men om en skal dømme etter ledige monteringshull så er dette den femte autopiloten ombord...

 

Har kjørt kompasskalibrering og endte med deviasjon på 3grd og det må være akseptabelt. Kom i skade for å justere kompasset etter triptelleren på GPSen :blush: men det ble bare 3-4 grader feil. Klarte ikke å finne kompasskurs på Garmin GPS76 annet enn som kompassrose og det er ikke godt nok i denne sammenheng. Kjørte deretter Autolearn og så langt ser det MEGET bra ut. Styrte båten tilnærmet snorbeint både for motor og seil etter disse enkle justeringene. Fjernkontrollen var også bare tut og kjør, satte den på lading en stund og deretter var den oppegående.

 

Var også en tur i masta og monterte vindgivere men har ikke koblet de enda.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har bare en gammel manual her og den beskriver forskjeller mellom 6000, 6000+ og 6001+. Dette er jo kun betjeningsenhetene og det er jo kurskomputeren som styrer båten. Der må nok være en viss samhørighet mellom disse for å få tilgang til alle funksjoner. Høyst sannsynlig kan jeg bruke en 6000 betjeningsenhet på min S3G for den daglige betjeningen men kan nok ikke gjøre alle innstillinger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
SveinHa, håper at du vil legge ut informasjon om monteringen av autopiloten og ikke minst kalibreringsdata.
Erfaring så langt: Har kun kjørt automatisk kalibreringsrutine og med denne har autopiloten fungert helt utmerket. Eneste manuelle justeringen jeg av og til gjør er Response. Denne står i utgangspunktet på 4 og om jeg synes piloten jobber litt vel mye i stor sjø setter jeg gjerne respons ned til 2 eller noe slikt.

 

Har seilt tur/retur Karmøy/Lyngdal, 2x123NM, i kuling og har ikke rørt rattet. I såpass sjø vil jo båten dreie 20-30 grader hele tiden men piloten har holdt stø kurs og jeg kunne ikke gjort en bedre jobb selv. Ved et tilfelle dreide båten 90 grader da en stor sjø traff oss skrått bakfra men piloten tok den greit inn igjen. Ved et annet tilfelle endret piloten kurs med 100 grader tilsynelatende umotivert men jeg har en ide om at fjernkontrollen, som da hang i nakkesnoren på pidestallen, har fått seg et par velrettede dunk og utført et slag :blush:

 

Har tidligere vært svært godt fornøyd med Simrad/Robertson autopilot men kan ikke si at Raymarine S3G står noe tilbake for den, snarer tvert i mot men så er det jo også noen år siden jeg hadde Simrad/Robertson og utviklingen går jo stadig videre mot bedre utstyr.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Der er lyd i den når den kjører i høy hastighet, ikke mye men godt hørbar. Høres ut som knurring, antar det er selve pumpen som pumper litt støtvis og at det er oljen som får pumpe og slanger til å bevege seg/riste. Har vært inne på tanken om å sette selve pumpen på ekstra gummiklosser men vet ikke om jeg gidder, kan være greit å høre når der er store rattutslag også. Dramatisk mindre lyd og langt lavere frekvens enn Simrad/Navico WP30 piloten. Det er forresten ikke Navman som produserer drivenheten (med mindre jeg har fått noe annet enn jeg bestilte) men Kanadiske Octopus.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik ser min montasje ut:

apdriv1.jpg

Dørkplaten som drivenheten er montert på var på plass fra tidligere autopilot, trengte kun 4 nye hull.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...