Jump to content

Erfaringer med Navman/Northstar autopilot


SveinHa

Recommended Posts

Er på jakt etter ny autopilot til tekstilcruiseren da den Simrad/Navico rattpiloten jeg har ikke er brukende til så stor båt. Min lokale skipselektronikkpusher sa en gang til meg at hvis jeg kjøpte noe annet enn Simrad/Robertson så var jeg en forb... idiot.

 

Har hatt en Simrad/Robertson og var godt fornøyd med den med nå har jo Navman dukket opp (og ned :wink: og dukket opp igjen som Northstar). Navman G3380/Northstar 3300 ser jo ganske fancy ut og har rategyro som standard og prisen er jo betydelig lavere enn konkurrentene. Det store spørsmålet er jo da om dette er brukende saker eller om det er bare å grave dypere i pungen.

 

Noen som har denne eller har hørt rykter eller noe slikt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er et omfattende spørsmål.

 

Jeg forstår ikke formuleringen:

 

Er på jakt etter ny autopilot til tekstilcruiseren da den Simrad/Navico rattpiloten jeg har ikke er brukende til så stor båt.

 

Er det slik at du har vaierstyring og bør gå over til hydralikkstyring?

 

Er det styresylinderen som er for liten?

 

Er det hydralikkpumpa (reversibel eller monstantgpende) som er for liten?

 

Eller er det andre forhold som reduserer autostyrefunksjionen?

 

Selve elektonikken i autopiloten "bryr" seg ikke om hardware - men å opparbeide god autopilot i båten krever ganske mye detaljarbeid.

 

Jeg har nå et system hvor autopiloten kjører atskillig bedre enn meg selv i 2 - 4 meter bølger, med sjøen aktenfra.

 

Men jeg har brukt lang tid på ulike kalibreringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke formuleringen:
Da skal jeg presisere litt: Har standard wirestyring og en rattmontert Simrad WP30. WP30 mener jeg er dimensjonert for opptil 40 fot og jeg har 44. Problemet er at der er en reimdrift direkte på rattet og piloten har kun av/på styring. Når den så drar til med full hastighet (den kan ikke noe annet) samtidig som der er litt belastning på roret så slurer reimen. Tidlegere eier har slitt ut en reim og piloten kom rett fra verksted da jeg kjøpte båten.

 

Den nye piloten kan ha elektrisk drivenhet eller hydraulisk lineær drivenhet.

 

Litt klarere nå?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på denne Navman/Northstar autopiloten, ser prisen ligger på rundt 2000$, i tilleg kommer vel den lineære drivenheten som koster mellom 1000 og 1500$ som tilsammen blie dyrere enn Raymarine sine piloter (S2G med lineær drivenhet inntill 11000kg koster 2800$)... eller er det jeg som har bommet fælt med priser og specer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Priser hos www.defender.com

Navman corepack $1.200

3300 controlhead $640

12" linear hydraulic drive $1.150

 

S2G corepack: $1.670

ST6002 Controlhead: $570

Type 1 drivenhet fant jeg ikke men en type 2 koster $2.180.

 

Skal en gå for Simrad starter prisene på rundt $3.800 uten rategyro og drivenhet...

 

Liker nok betydelig bedre utseende og betjeningen på Navman enn Ray. Litt synd Northstar har endret designet en smule for å passe bedre til deres egne system.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde valgt Raymarine S2G med ST6002 og drivenheten fra Navman, bruker selv en S3G og ST6002 med en type 2 drivenhet fra Raymarine på våres 42C.

 

Denne autopiloten er etter min erfaring veldig god, også drivenheten, men den er priset for høyt i forhold til drivenheten fra Navman.

Hadde valgt en S2G eller en S3G med Navman sin drivenhet dersom jeg skulle kjøpt ny autopilot i dag. Har snakket med flere som bruker drivenheten fra Navman og de er alle fornøyd med den.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

[quote name='SveinHa' date='14.05.07 22:00' post='38095

 

Liker nok betydelig bedre utseende og betjeningen på Navman enn Ray. Litt synd Northstar har endret designet en smule for å passe bedre til deres egne system.

 

 

Jøss, man e då vel ikkje forfengelige :lol:

 

Rattstyringen din er for mindre båter.

så kjøp deg en hyd utgave og så er jo importøren for Northstar ikke langt unna.

Blir lettere å få service. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har du regnet på kostnadene ved å gå over fra wirestyring til hydraulisk styring? Du trenger vel i prinsippet bare hydralikkpumpe på rattet (aksial stempelpumpe) og sylinder festet til roret, samt fleksible slanger.

 

Jeg kan ikke så mye om autopilot og wirestyring, men har hørt fra enkelte med slik styring at det kan være krevende å holde overføringene i autopilot systemet vedlike.

Link to post
Share on other sites

Jøss, man e då vel ikkje forfengelige :lol:
Akkurat designet er jo ikke så veldig viktig men Northstardesignet ser virkelig simpelt ut i forhold til Navman.

 

Den viktigste fordelen med Navman i forhold til Ray er betydelig bedre skjerm og skruknott som kursvelger. Prisene er der jo ikke den helt store forskjellen på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ring ProNav og spør om de har en av de gamle liggende til en god pris, nå som de har forandret navn og greier.

Sjefen i ProNav har konvertert til seilbåt han også. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sylinderen her monteres vel rett på rorstammen vil jeg tro, slik er det i allefall på min båt. Da er det ikke noen sammenheng mellom den mekaniske styringen og den lineære drivenheten. Så om den mekaniske tar kvelden, så har man utopiloten og vica versa.

 

Ulempen med hydrauliask styring på en seilbåt må vel bli antall omdreininger på rattat, på min så har jeg 1 og 1/4 omdreinig fra borde til borde, på motorbåten hadde jeg 6 omdreinger. Det finnes sikker pumper som er store nok til dette vil jeg tro..

 

Er enig i at dispalyet til Navmann 3380 er fancy, men lurer på hvor mye jeg skal kikke på det... Setter vel ut en kurs ut fra et antall grader eller fra kartplotteren formoder jeg... Skruknott har 8002 fra Raymarine også eller var det Rayban :cool:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare nevne "trimfaktoren" som etter min mening er særlig viktig når en seiler med autopilot og wierstyring. Jeg har en gammel Autohelm med reimdrift og den fungere tilfredstillende så lenge jeg trimmer båten slik at ikke rorpresset blir for stort. Jeg har seilt båter med hydr. styring, jeg syntes ikke noe særlig om det pga av manglede følsomhet, men det er vel noe smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med hydrauliask styring på en seilbåt må vel bli antall omdreininger på rattat,
De hydrauliske drivenetene kobles rett på rorkvadranten og har magnetventil som kortskutter hydraulikken når den ikke er i bruk. Slik vil wirestyringen være helt urørt selv med hydraulisk drivenhet. På min båt må (eller bør :crazy: ) jeg ha drivenhet med 12" slaglengde mens normalen er 8"
Jeg vil bare nevne "trimfaktoren" som etter min mening er særlig viktig når en seiler med autopilot og wierstyring.
Jepp, en kan trimme bort mye av den statiske rorbelastningen men i tung sjø blir det tungt periodevis uansett.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er ikke 12" omtrent det samme som 300 mm som er vanlig på fra Raymarine i allefall.... Det er forøvrig akkrat samme patent på min båt... henger på en ekatra rorarm og alt er adskilt fra den mekaniske styringen.

 

Dette er sakset fra Raymarine sin side om lineær drivenhet.

 

Type 1 Linear Drive 12 V

Linear drive for mechancically steered vessels up to 22,000lb (10,000kg)

 

Product Number: M81130

 

Specifications

 

Helm speed Hardover to hardover time(+/- 35º, no load) 11 sec

Maximum rudder torque 6,500 lb.in (735Nm)

Maximum stroke 12 in(300mm)

Maximum vessel displacement 22,000lb (10,000 kg)

Peak thrust 650lb (295kg)

Power Consumption 18-36 Watts average

 

Er riktignok den minste saken beregnet for S1 og S1G corepack som nok blir for liten for din båt og på grensen for min. Men om du får til et knakende bra tilbud så er jeg med, fruen har vært på seilerkurs for damer og lært at Autopilot er som en del av mannskapet, så vinduet for innkjøp er nok ennå åpent..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Siden der ikke er kommet noen erfaringer med Navman autopilot (bortsett fra drivenheten) kommer et nytt Navman spørsmål: Hva med Navman vindinstrument 3150 og andre instrument i denne serien, er dette brukende greier?

 

Nå begynner innkjøpet å nærme seg så det begynner å få tankene inn på riktig spor.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Værre en Raymarine blir det vel ikke, så jeg vil tro at dette er brukbare greier... Raymarine er jo ikke akkurat kjent for å være feilfrie i allefall... (i følge innehaveren av Boatersland i St. Augustine i florirda som jeg snakket mye med når jeg var der).

 

Det ser vi jo også her med giver feil og divers annet småkjafs...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er et spørsmål om hva som vil skje med Navman/Northstar pilotene siden firmaene er kjøpt av Simrad (Navico) Det foregår for tiden en stor rasjonalisering når det gjelder produkter og også større omorganiseringer innenfor Navico gruppen. Usikkerheten om Navman/Northstar pilotene finnes til neste år og hvordan supporten blir er en faktor som bør tas med i avgjørelsen.

Link to post
Share on other sites

Værre en Raymarine blir det vel ikke...
Har vel hatt et inntrykk av at folket her er rimelig godt fornøyd med Raymarine... eller kanskje ikke :crazy:
Usikkerheten om Navman/Northstar pilotene finnes til neste år...
Godt poeng.

 

Om en sammenligner prisene hos Seatronic kommer Navman (kr 30.440.-) kr 7.450.- billigere ut enn Ray Sail S2 (kr 37.890.-) og det er jo penger det og. Forskjellene er ikke like store i det store utland. På instrumenter er også Navman en smule billigere, tusenlappen for vind og noe mer for logg/lodd.

 

Ikke lett dette her. Har litt sansen for den trådløse fjernkontrollen til Ray men vet ikke om det er mest "Kjekt å ha" eller om det virkelig har nytteverdi for meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siden der ikke er kommet noen erfaringer med Navman autopilot (bortsett fra drivenheten) kommer et nytt Navman spørsmål: Hva med Navman vindinstrument 3150 og andre instrument i denne serien, er dette brukende greier?

 

Nå begynner innkjøpet å nærme seg så det begynner å få tankene inn på riktig spor.

 

 

Heisann..

 

Vi selger Bavaria seilbåter og har bare gode erfaringer med Raymarine sine produkter :yesnod:

 

Hadde for en stund tilbake en kunde som absolutt ville ha Northstar produkter, dette pga pris selvølgelig :crazy:

Produktene som vi solgte ham ble Raymarine autopilot,windex og instrumenter og Northstar plotter,radar og VHF..(disse North produktene er billige av en grunn!!! :nonod: )

Men de funker sikkert greit nok for denne herren som i ettertid har innrømmet overfor meg at han angret på at han ikke kjøpte komplett pakke fra Raymarine av oss....

 

Northstar sine produkter kan ikke sammenlignes med Raymarine sine,både når det gjelder brukervennlighet og kvalitet er Raymarine overlegen...I tillegg så ser Northstar i mine øyne ut som noen billig polske etterlatenskaper fra den kalde krigen :wink:

 

Uansett,hvis pris er viktigste faktor...gå for Northstar- Skal du ha det som vi har kommet frem til er det beste....gå for Raymarine :yesnod:

 

Lykke til med valget :cheers:

Link to post
Share on other sites

Værre en Raymarine blir det vel ikke, så jeg vil tro at dette er brukbare greier... Raymarine er jo ikke akkurat kjent for å være feilfrie i allefall... (i følge innehaveren av Boatersland i St. Augustine i florirda som jeg snakket mye med når jeg var der).

 

Det ser vi jo også her med giver feil og divers annet småkjafs...

 

 

Har lest en del av innleggene dine,og konklusjonen er at du ikke liker Raymarine fordi du ikke likte den minste plotteren deres?? Stemmer dette? eller er jeg helt ute på viddene nu?? :wink:

 

Og JA,jeg har montert en del og kjører selv full E-serie fra Raymarine så jeg har litt peiling på disse produktene :yesnod:

 

Ha en fortreffelig dag fortsatt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uansett,hvis pris er viktigste faktor...gå for Northstar- Skal du ha det som vi har kommet frem til er det beste....gå for Raymarine
Det handler jo hele tiden om å finne riktig pris/nytteverdi. Det dyreste er det utstyret som ikke virker, helt uavhengig av innkjøpspris.
...du ikke liker Raymarine fordi du ikke likte den minste plotteren deres??
Den tanken slo meg også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har lest en del av innleggene dine,og konklusjonen er at du ikke liker Raymarine fordi du ikke likte den minste plotteren deres?? Stemmer dette? eller er jeg helt ute på viddene nu?? :wink:

Jeg hadde i grunnen ikke planer om å refere selgeren jeg snakket med hos Boatersland i januar siden jeg ikke har noe som kan dokumentere dette... vel noe kan vel spores tilbake til pollen om feil på elektronikk hvor ikke akkurat Raymarine og Garmin gikk seirende ut som det mest feilfrie merket, men denne pollen hadde en svakhet som jeg skrev om på slutten av pollen og må dermed tolkes som den er.

 

Jeg har Raymarine vindinstrumenter ombord og skal ha Raymarine autopilot når bare lommeboken blir mere velfyllt, så det å hevde at jeg ikke liker Raymarne finner jeg litt merkelig Selvsagt kan du konkludere hva du vil om mitt forhold til Raymarine men jeg forbeholder meg retten til å korrigere deg med litt fakta og ikke konkludering uten rot i virkeligheten som du her bedriver.

 

Det er riktig at jeg ikke fant meg tilrette med Raymarine A65 og det har jeg gitt tilkjenne her på forumet, men til da å trekke konklusjonen at jeg ikke liker Raymarine generelt finner litt merkelig.

 

Jeg referete til det som selgeren sa til med meg når jeg diskuterte plottere som han hadde i utstillingen sin, og han sa at de som han fikk mest reklamasjon på var Raymarine. Boatersland.com selger vel et par plottere de også vil jeg tro, så litt peiling formoder jeg nok selgere der også har, men neppe så mye som du gir uttrykk for å ha....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden der ikke er kommet noen erfaringer med Navman autopilot (bortsett fra drivenheten) kommer et nytt Navman spørsmål: Hva med Navman vindinstrument 3150 og andre instrument i denne serien, er dette brukende greier?

 

Nå begynner innkjøpet å nærme seg så det begynner å få tankene inn på riktig spor.

 

Jeg har Navnman vindinstrument, logg og ekologg (m GPR repeater mm) som jeg har hatt i 3 år. Jeg er hvertfall kjempefornøyd og har ikke angret et sekund på at jeg valgte Navman. (instrumentene overlevde til og med brannen i båten, de var påslått under brannen i båten og var kun å vaske etterpå. Kvalitet! )

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte Navman G-Pilot 3100 og Octopus elektrohydraulisk pumpe i min 29fots stålbåt før ferien i fjor. Er meget tilfreds med autopiloten og kan vanskelig finne noe å sette fingeren på. Styringen er stødig og det brukes imponerende lite ror når autopiloten styrer. Autopiloten påvirkes ikke av giring og rulling og har meget godt kurshold under alle forhold. Har ikke opplevd at autopiloten har problemer på spesielle kompasskurser. Styrer som en drøm når jeg setter opp en rute i kartplotteren.(Navman Trackfish 6600) På "heading capture" og "heading hold" er den faktisk bedre enn enkelte fly/helikopter-autopiloter jeg har vært borti. Hadde i tidligere båt en Robertson AP20, denne autopiloten er, etter min mening, et hestehode foran AP20. Installasjonsmanualen er godt skrevet og er nøyaktig, den gir deg all informasjon du trenger bare du leser den.

Det eneste spetakkelet jeg hadde ifm. installasjonen var å få all lufta ut av hyd.pumpa. . Etter å ha nedverdiget meg til å lese papirene som fulgte med pumpa og følge prosedyren som var beskrevet der tok det meg 5 minutter å løse problemet med stadige utkolinger av autopiloten.

 

For meg var det et viktig utvelgelseskriterium at kartplotter og autopilot skulle være av samme fabrikat. Dette for å unngå problemer med

sammenkopling & datakommunikasjon via NMEA. At rate gyro ble levert som standard er også meget positivt.

 

Nevnes må også at Pronav yter utmerket kundeservice. Da jeg var innom Egersund i fjor sommer stilte de på kaia med oppgradering til kartplotteren,

free of charge.

 

Tola

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...