Jump to content

Sammenleggbar sykkel


Jan Rune

Recommended Posts

Har ingen erfaring med den sykkelen, men man får gjerne det man betaler for. Kjøpte meg et par stykker fra Maritim for noen år siden, ca 3000 pr stykk. Greit nok å ha i båten for litt bruk i ny og ne, men ikke noe mer. Skulle jeg sykle litt minst annenhver dag ville jeg kosta på litt mer.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg sykle litt minst annenhver dag ville jeg kosta på litt mer.

Skal man sykle så mye når man er i båten så er jeg enig, men det gjelder vel de færreste av oss vil jeg tro (Det blir jo 180 sykkelturer i året :eek: ). For de aller fleste blir nok sykkelen liggende trygt forvart i bunnen av et skott i håp om å bli brukt en vakker dag.... og til det så tror jeg at denne Biltema sykklen duger i massevis, skal ikke se bort fra at man kan sykle litt på den også om det skulle bli påkrevd.. Den har jo store sammenlignet med annet av de sammenleggbare og til 1700 kroner så får en jo neste 2 stykker til prisen av en andre steder..

 

Jeg leter etter et ledig skott jeg kan presse ned at par stykker av denne utgaven, men må vel kaste ut noe annet som er kjekt å ha, men som jeg ikke trenger først..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt 3 stk hos Biltema. Meget bra! 6 gir, bagasjebrett og skjermer, til og med lykter både foran og bak er det med! Pris 1490,- pr stykk.

Biltema har ikke transportbagger lengre, men jeg har bestillt bagger hos Gillow og Telle i Bergen. (Watski) Det er godt å ha da syklene skal settes nedi den ene stikkøyen i Baltic,en.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Vi har to av disse om bord. Meget bra saker, tåler det salte miljøet overraskende godt. Helt OK i bruk, like bra for de små som for de store. Det eneste mulige minus er at de er litt lavt giret. Får ikke så voldsom fart. Mulig at det er en fordel? De er i alle fall solid nok.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt 3 stk hos Biltema. Meget bra! 6 gir, bagasjebrett og skjermer, til og med lykter både foran og bak er det med! Pris 1490,- pr stykk.

Biltema har ikke transportbagger lengre, men jeg har bestillt bagger hos Gillow og Telle i Bergen. (Watski) Det er godt å ha da syklene skal settes nedi den ene stikkøyen i Baltic,en.

 

Vi har to av disse om bord. Meget bra saker, tåler det salte miljøet overraskende godt. Helt OK i bruk, like bra for de små som for de store. Det eneste mulige minus er at de er litt lavt giret. Får ikke så voldsom fart. Mulig at det er en fordel? De er i alle fall solid nok.

 

Dette høres jo meget bra ut! Da skal mitt gavekort på Biltema få ben å gå på....... :flag:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Nettauksjonen Gooba

 

Her kjøpte vi to sykler i fjor. Har ikke tatt dem skikkelig i bruk enda, men vi har fått satt dem sammen, og de virker slett ikke dumme.

 

Dette er jo en auksjon, slik at man kan være heldige og få dem billige om det ikke er mange om beinet :cheers:

 

Våre to sykler kostet oss tilsammen kr 1333,- inkl frakt. Bor man i Osloområdet, kan man kjøre direkte til lageret deres og slippe hele frakten, men for oss som bor i Stavanger, ble det inkl. kr 352,- i fraktomkostninger i denne summen.

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med denne sammenleggbare sykkelen fra Biltema?

 

Jeg mener å ha lest et sted at her skal det bare skrives om ting som har med båt og/eller båtliv å gjøre. Kan ikke skjønne at noen har så store båter at de må sykle fra fra den ene til den andre enden. Trimsykkel er kanskje OK, men ikke denne vel?

 

Etter min mening må kanskje dette være på linje med at Chelsea slo Manchester United 1 -0 i FA cupen idag. 0-0 etter 1. omgang var det. Men så slo Drogba til

i 1. ekstraomgang og scoret 1 mål da det kun var 3,5 minutter igjen.

Redigert av Anton H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man aldri beveger seg lenger lenger enn til og fra grillen på bryggekanten når man ligger i havn, er din innvendig vel relevant :wink:

Hvis man har lyst å komme seg litt rundt og se på stedene man besøker, kan noen sammenleggbare sykler være greit å ha med i båten. Ville vel aldri finne på å kjøpe en sammenleggbar sykkel til bruk hjemme?? :crazy:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sykkel når der finnes en sammenleggbar moped som også kan leveres i rustfritt.

Denne må jeg nok ha. I tillegg til at jeg vel er den eneste som har så stor båt at jeg trenger moped for å komme meg fra baugen til aktercabinen akterdekket (les badeplatformen) må den jo være særdeles egnet som trim-moped. Trenger jo ikke å tråkke da vet du.

Redigert av Anton H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Escada; på Husnes fant jeg den utlimate metode. Husnes Btåhavn som er landets beste to år på rad, låner ut slike "gammel dame" trillebager. Jeg festet håndtaket til abgasjebrettet på en av de sammenleggbare og dro av gårde til butikken ... helt perfekt!! Jeg brukte webbing-stropper, blå Fasty, det funket som bare juling. Poser på styret?? Neidda neidda. ryggsekk?? kanskje .. hvs man er ekstra tørst .. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

http://3smotorsport.no/product_info.php?cP...96dd1848ed9dd69

 

Hvorfor sykkel når der finnes en sammenleggbar moped som også kan leveres i rustfritt.

 

moped.jpg

 

Denne var stilig du, og farlig fristende for en sedat og makelig anlagt person som undertegnede.

Tror likevel jeg går for "tråkk-selv-varianten". Har vel mer godt av det. Så får heller Anton H frese omrking på moped på det store dekket sitt..... :wink:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Stoppet i fjor på OBS Hvaler på vei til båten og kjøpte to stk sammenleggbare sykler til under 500kr/stk. Kvaliteten er vel ikke all verden, litt lealøse i styringen, men til ungene holdt de iallefall ifjor. Ruster litt på bolter, men annet kan ikke ventes når de står på dekk.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en ide. Burde kanskje kommuner med gjestehavn ha leiesykler i havna. Alle har ikke plass til sykkel ombord selv om den kan legges sammen. Skal vi be politikere tenke litt pa dette. I gjestehavner er der for eksempel lang vei til polet. Da hadde det hjulpet med sykkel.

Redigert av Pee49 (see edit history)

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppildnet av denne tråden fikk jeg da en venn til å gå på Biltema for å kjøpe sykler, og så skulle jeg gå i morgen dersom det var flere sykler igjen.

 

Tilbakemeldingen var at Biltema hadde sluttet å selge disse syklene, selv om de faktisk sto utstilte. Noen som vet hvorfor?

 

Da blir det nok moped til Jan Rune likevel....

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Er det ikke på tide å oppgradere diskusjonen om sammenleggbare sykler, - fra 2007?

Biltemas sykkel, City Folding med 7 gir gikk ut av produksjon i 2020, men er av god kvalitet, i likhet med Clas Ohlsons sykkel, - begge med prislapp på ca 3000 kr. 

Watski derimot, som selges i maritime butikker, ble omtalt som "styr unna" i siste test jeg klarte å finne, fra 2017. Bare én sykkel i testen får lavere skore, Yess, som burde hett No, No, ifølge samme test. 

Jeg mistenker at begge disse har fått nye navn etter 2017-testen, og tror at den på Maritime heter Active Folding, med 6 gir. Jeg håper at kvaliteten ble bedre da navnet ble endret. 

Clas Ohlsons sykkel heter stadig Asaklit, har tre gir, og regnes i 2021, sammen med Biltemas utgave til samme pris og antall gir, som trauste solide sykler til bruk i båt og camping. 

 

Ang spørsmål om hva sykkel har med båt å gjøre, kan jeg skrive en lang artikkel om - en annen dag. 

 

Link to post
Share on other sites

Begge våre Biltema sammenleggbare sykler ligger på bunnen et sted i Skagerak. Helt ubrukelige som transportmiddel, og de tar større plass enn man skulle tro. Siste 9 år har vi hatt en rød enkel damesykkel med tre gir fra Biltema stående på rekka, gud den er god å ha og går som et skudd!
 

Tåler fint 12 flasker med to liter vann og 16 stk. 0,66l pils + noe potetgull med grei fart, eller 30 kg vask og et par briller…:giggle:
 

image.jpeg.ffb24081fb32e3f68ac1b447a779f6d1.jpeg
Hmm, solgte vi begge bilene?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Løfter denne jeg.

 

Er det noen som har ferske erfaringer med sammenleggbare sykler? Jeg har jo noen utfordringer med å bevege meg til bens over lange strekk, så tanken på en sammenleggbar sykkel har jo ligget i bakhodet et par år nå, uten at jeg har gjort noe med det.

 

I tillegg har jeg litt dårlig balanse og har ikke sittet på en sykkel på fem-seks år...

 

Jeg er både høy (194) og tung (har ikke vekt hjemme, men er i alle fall godt over 100 kg, vil vel anslå rundt 110 enn så lenge).

 

Så veldig små sykler er vel uansett ikke et alternativ...

 

Siden jeg er amputert har jeg en slik firehjuls "mobilitetsscooter" som Nav har gitt meg - som jeg har et hat/elsk-forhold til (eneste gang jeg føler meg som funksjonshemmet og gammel gubbe er når jeg bruker den), men den er for stor og tung til å ta med i båten!

 

Det finnes sammenleggbare versjoner av disse, men det må jeg antakelig betale for selv - og de ligger på 30-40.000 kroner, så det er absolutt ikke aktuelt. De fleste av dem er uansett mest laget for innendørs bruk.

 

Jeg har også tenkt på en sammenleggbar elektrisk, men tenker også på at jeg kan ha godt av litt mosjon, så jeg er vel mest interessert i en vanlig sammenleggbar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...