Jump to content

Sammenleggbar sykkel


Jan Rune

Recommended Posts

Olav Borgen skrev On 17.7.2021 at 16.12:

Ang spørsmål om hva sykkel har med båt å gjøre, kan jeg skrive en lang artikkel om - en annen dag. 

 

Vi venter fortsatt på den artikkelen :-)

 

I mllomtiden får vel jeg skrive litt om sammenhengen mellom båt og sykkel. Jeg har kun sykler som ikke er sammenleggbare, men har likevel hatt med meg min voksne offroadsykkel i en av båtene mine, en With Vital på 15 fot, hvorav mye av plassen går bort til dekk og seter osv, men det går på et vis ved å sette sykkelen baki på tvers, litt på skrå. Gjort kun en gang da jeg hadde bil og båthenger og sykkel parkert ca ei mils bilvei fra passende båtrampe og skulle hjem fra ferie. Hentet da sykkelen der og kjørte bå til rampa, fortøyde båten og syklet til bil og henger og stroppet fast sykkelen på hengeren og kjørte til båtrampa og tok opp båten før jeg lempet sykkelen oppi båten og kjørte 300 km på veien hjem.

 

Har også syklet ombord i båt, opp ei lasterampe, inn i en heis, tok heisen ned (uten å sette beina i bakken eller holde meg fast) og syklet videre inn i lasterommet. Betydelig enklere med disse støre hurtigrutene enn de små der man må leie/bære sykkelen opp og ned bratte landganger og bratte trapper, med tunge sykkelvesker.

 

Har også hatt med sykler når vi har gått fra en båt til en annen ute på sjøen. Er jo ikke alle steder Hurtigruta går til kai, så da må man gjøre det slik.

 

Ellers er det jo endel som bruker elsparkesykkel som et alternativ til sykkel nå da det går fort og den er såpass liten at den lett kan puttes i båten og i bagasjerommet når logisitkken skal gå opp i forbindelse med båtutsett og turer i land osv. Men faren for å skade seg  er nok mye større på elsparkesykkel en på vanlig sykkel.

 

I 71 grader nord Team så tok de forøvrig med seg vanlige sykler når de padlet. Var vel packraft de brukte da tror jeg, med en person og en sykkel og litt bagasje i hver packraft. Forøvrig veldig misvisende navn når de avslutter innerst i Lysefjorden elelr noe sånt på vestlandet, langt unna 71 grader nord (som er Nordkapp, hvor jeg har reist til/utafor med både bil, buss, sykkel, båt og fly).

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

@Barbaria og @Pequod , hva er konklusjonen på båt-sykkel-anbefaling/forslag?

Vi som snart blir tvunget til å investere i to slike kjøretøy som må løftes ombord og i land i x antall gjestehavner,

må snart ha et svar !!! :sailing: Det er mye mas om dette, ikke sikkert vi greier å trenere innkjøpet til våren -24.

Vi kan selvfølgelig bestemme at vi skal ligge på svai hele -24........men da må vi kanskje trene til triatlon :confused: 

Hvilken sykkel - type er best for båt-håndtering?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Vi sverger til helt vanlige sykler med minst mulig dill. Våre håpløse sammenleggbare ligger på bunnen et sted i Sverige. 

Denne ligner på den vi kjøpte i 2014 super å sykle på og den holder fremdeles koken et sted i Middelhavet.

https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/damesykkel/damesykkel-28-3-gir-2000045607

 

Link to post
Share on other sites

Brompton. Ingen ved siden, ingen over.

 

Vi har en ombord som vi har hatt i over ti år. Den har fungert knirkefritt. Av ulike grunner ble den stående en vintersesong++ i Polen uten tilsyn og fraktet av uforsiktig budtjeneste, så den har blitt litt rusten og har et par skavanker nå - men den benyttes fortsatt. Tolvåringen fikk en splitter ny Brompton-klone i bursdagsgave, men foretrekker den rustne ekte Brompton-sykkelen.

 

Så har fruen kjøpt en splitter ny elektrisk Brompton nå, og er så langt fornøyd med den.

 

I tillegg har vi en sykkel fra eltempo.no, fungerer ganske fint, men litt mer problemer, mye mer klomsete å brette sammen, og tyngre.  Og brompton-klonen som nå benyttes av ni-åringen ... den er helt håpløs.

 

På kortere turer hender det at vi surrer sammen syklene under cockpittelt eller i hekken. For folk som bare drar på finværsturer i indre Oslofjord så går det sikkert bra å lagre sykler ute på dekk, men min erfaring er at syklene må lagres under dekk på langturer, og da kommer man seg ikke utenom sammenleggbare sykler. Vi prøvde å ta med en vanlig barnesykkel på en sommerferie, aldri igjen.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Kjøpte to stk slike https://www.importpris.no/products/eurobike-sammenleggbar-sykkel til ferien i år, og har syklet noen mil de siste par ukene. Har ikke erfaring med andre, men disse har fungert fint så langt. Kunne godt vært litt lettere. 

Må innrømme at jeg falt mer for denne, ikke så veldig dyrere og virker ved første øyekast som mer solid. Større dekk også, noe som er en fordel for en såpass svær og høy fyr som meg.

 

https://www.importpris.no/products/sammenleggbar-mountain-bike-g4-rod

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 43 minutter siden:

Må innrømme at jeg falt mer for denne, ikke så veldig dyrere og virker ved første øyekast som mer solid. Større dekk også, noe som er en fordel for en såpass svær og høy fyr som meg.

 

https://www.importpris.no/products/sammenleggbar-mountain-bike-g4-rod

Helt sikkert mere sykkel, men 19kg synes jeg er mye etter å ha dratt 2stk 13kg i land x antall ganger siste to uker. Også er det begrenset hvor liten den blir med 26» hjul, om det betyr noe. 

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, 5nacks said:

Har gått for en litt annen variant. En bydue A3 sparkesykkel.

 

Når vi snakker om alternativer, så har vi også rulleskøyter ombord.  Vi har hatt mye glede av dem, og de tar adskillig mindre plass enn sykler - men det er jo mye begrensninger med dem, det blir fort ubehagelig å bruke dem om man ikke har svært glatt asfalt, betong eller andre "glatte" underlag, det er ikke overalt man kommer seg frem, det er ikke alltid så populært å komme inn i butikker, resturanter e.l. med rulleskøyter, og det blir mye styr om man skal ha med seg både rulleskøyter og sko på tur, og skifte mellom dette.  Når vi har med nok sykler til alle ombord, så blir rulleskøytene i praksis ikke brukt - men det har vært tider hvor de har vært mye i bruk.  Kanskje de blir mer brukt etterhvert som vi blir liggende på svai og bruker jolla for å komme oss i land.

Link to post
Share on other sites

On 5/19/2007 at 7:36 PM, Jan Rune said:

Ville vel aldri finne på å kjøpe en sammenleggbar sykkel til bruk hjemme?? :crazy:

 

Den første Brompton-sykkelen kjøpte min frue på ferie i England, jeg tror det var noen år før vi fikk første båt .  Vi bodde da i Tromsø.  Jeg syntes hun var helt teit.  Den var svindyr, vi hadde da ikke plass til å ta med oss en sykkel i bagasjen hjem igjen, og hva i all verden skulle vi med en sammenleggbar sykkel i Tromsø?

 

Argumentasjonen min var fjellsolid, vi hadde virkelig ikke noe bruk for en slik sykkel dengangda - allikevel, Kjøpet har stått seg noe så til de grader, av to grunner - fordi vi flyttet til Oslo, og fordi vi fikk oss båt.  En god sammenleggbar sykkel (en godt vedlikeholdt Brompronsykkel lar seg folde ut og inn svært raskt og effektivt etter litt trening) kan være svært nyttig selv om man ikke har båt:

 

  • En allminnelig sykkel må stues unna et sted, helst beskyttet for vær og tyver.  Det er ikke alle som har plass til et sykkelskur i hagen.  Noen lagrer sykkelen sin innendørs eller på balkong.  En god sammenleggbar sykkel kan relativt lett (12 kg) bæres opp og ned trapper og inn og ut dører, og kan til og med rulles i sammelagt tilstand, og passer fint i inngangspartiet eller i et skap hjemme - mens en vanlig sykkel tar mye plass uansett hvor man putter den.
  • En allminnelig sykkel må parkeres og låses ett eller annet sted, og vil svært ofte være utsatt for tyveri - en god sammenleggbar sykkel kan man bære med seg f.eks. til kontoret og plassere trygt under kontorpulten.  Fruen skryter også hemningsløst over hvor velegnet Bromptonsykkelen er til å trilles i halveis sammenlagt tilstand inne i butikker, og at kurven kan benyttes som handlekurv.
  • En allminnelig sykkel er vanskelig å få med seg på busser og trikker, og tildels også på tog, t-bane og trikk.  En god sammenleggbar sykkel kan man relativt enkelt ta med seg uten å måtte betale barnebillett for sykkelen.  For oss som bor i halvlang avstand fra nærmeste kollektiv, så har det virkelig vært et gode for oss.

Men sykkel på båt, det er noe annet enn sykkel på land.  Enten trenger man en sykkel som tåler å regelmessig bli utsatt for saltvann (finnes det noe slikt?), eller sykkelen må være lett å stue unna (og sykkelen må også være såpass robust at den ikke blir skadet under stuingen, særlig når man prøver å få plass til flere sykler).  Den må også være relativt lett å ta inn og ut av båten, også når man ligger med baugen mot land, eller med hekken mot land (og nå har vi diverse skrot lagret på toppen av davider -  Brompton-syklene får vi fint lurt under davider og ned på badeplattformen på hekken for så å få den opp på land, men det er svært vanskelig med eltempo-sykkelen).

 

Vi har gjennom tidene hatt litt av hvert av sykler med oss på båten, mange av syklene har for alle praktiske formål blitt skrotet få år etter kjøp.  Etter vårt syn er det ingenting som har kommet i nærheten av Brompton-sykkelen, den er praktisk, robust og holdbar.

 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Barbaria said:

Har hatt vår «normale» sykkel stående på rekka siden 2014, og på to langturer. Kun kjedet som trenger litt smøring en gang i blant. Lett å bære i land og ute av veien i trange stuerom. Vi ler godt når vi glir forbi sammenleggbare sykler med trillebårhjul..

 

Skyller dere syklene med ferskvann jevnlig?

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en barnesykkel ute på dekk på en tur til Danmark.  Vi forsøkte så godt vi kunne å pakke den inn i plast for å beskytte den mot brottsjøer, men det hjalp ikke så mye.  Jeg husker ikke detaljene, men det tok ikke lange tiden før det ble ganske så vanskelig å sykle på den.  Kanskje det er mulig å forebygge skader ved å sørge for at sykkelen til enhver tid er er velholdt, vellakkert, svært godt oljet og smurt, samt spyle med ferskvann regelmessig.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 22 timer siden:

Helt sikkert mere sykkel, men 19kg synes jeg er mye etter å ha dratt 2stk 13kg i land x antall ganger siste to uker. Også er det begrenset hvor liten den blir med 26» hjul, om det betyr noe. 

Det er nok viktigere for meg at den er lit stor enn at den er lett, for jeg er en svært fyr! Jeg har lest noen brukeranmeldelser og tester på sykkelen, og den får jevnt over god kritikk, men en test skriver at den ikke anbefales for personer over 180 centimeter, og siden jeg er 194 så blir jo det et lite problem...:giggle: Litt overraskende egentlig, med så store hjul.

Link to post
Share on other sites

Jeg er over 180cm og er (evt var, lenge siden jeg har vært på en vekt) over 90kg, og har ingen problemer med å sykle på de sammenleggbare syklene - også i terreng, har syklet noen langturer også.  Det er selvfølgelig en vanesak, første gang jeg syklet på en sammenleggbar sykkel med små hjul føltes det noe rart ut.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...