Jump to content

Uskrevne (litt morsomme) båtregler


Baatmannen

Recommended Posts

Har lurt på disse ordtakene som stadig dukker opp ifbm båtlivet.

Strofer som dette:

- Ikke piss mot månen.

- Nevn ikke ordet hest ombord.

- Aldri ryggsekk ombord.

- Slagstøvler ombord er forbudt.

- Fendere som henger langst skuesida er fy (enig at det ikke ser pent ut, men er det så ille da?).

 

Er det noe hold i disse påstandene, eller er det mest for morro?

Helt sikkert noen som kan flere, så fyr i vei.

 

Baatmannen

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lurt på disse ordtakene som stadig dukker opp ifbm båtlivet.

Strofer som dette:

- Ikke piss mot månen.

- Fendere som henger langst skuesida er fy (enig at det ikke ser pent ut, men er det så ille da?).

Baatmannen

 

Ikke piss mot vinden - da får du en skvulp.

Fendere må jo henge et sted så hvorfor ikke utenfor skutesiden.

 

jawik

 

mat musa før musa mater deg.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det med å ikke ha ryggsekk i båt, har sitt utspring i at før så hadde ryggsekker meis med rørender som stakk ut her og der, og det funket heller dårlig i kombinasjon med løst tauverk.

 

Ellers har jeg hørt at det å spytte snus ( eller tannkrem) i lo, er noe du bare gjør en gang :lol:

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Svarene på det meste det spørres om og mye mer finner man i boken "For bare stumpene" av Jon Winge. Undertittel "Arven fra de hvite seil og det svarte kull. Sjømannsuttrykk i daglig tale."

Denne boken kan anvefales på det sterkeste, mye artig og mye interressant.

Den utgis på NKS Forlaget.

Link to post
Share on other sites

Vet iallfall en grunn til å ikke la fendere henge ute. Har skjedd at personer ombord i hurtiggående båter har blitt slått ihjel av fendere de har latt henge langs siden.

 

På snekker, seilbåter og annen saktegående tonnasje er det rett og slett bare dårlig sjømannskap

Link to post
Share on other sites

- Nevn ikke ordet hest ombord.

Baatmannen

Åssen skal en da prate om motor og effekt!

"Hvor mange 1 kg opp 1 meter på 1 sekund har du da?" :lol::lol:

Hvis ikke flertallsformen av ordet er greit da (var det pronomen presens) :lol::lol::lol:

 

Vet iallfall en grunn til å ikke la fendere henge ute. Har skjedd at personer ombord i hurtiggående båter har blitt slått ihjel av fendere de har latt henge langs siden.

 

På snekker, seilbåter og annen saktegående tonnasje er det rett og slett bare dårlig sjømannskap

Sjømannskap og sjømannskap, går vel heller på estetikk, fare for gnissing/dunking i skrog og muligheten for å miste de underveis.

Men må innrømme at jeg alltis tar de inn jeg og.

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjømannskap og sjømannskap, går vel heller på estetikk, fare for gnissing/dunking i skrog og muligheten for å miste de underveis.

 

Går ikke alt dette under sjømannskap da? Båten skal være ship shape. Det blir den ikke av gnissing på skroget som riper opp og gjør det matt. Ang miste fendere er vel det egentlig forsøpling. De fleste fendere er av plast, og brytes derfor ikke ned i naturen så veldig lett. Dessuten er fendertau utmerket mat på propeller o.l

 

Satt på spissen? Japp!

Link to post
Share on other sites

Åssen skal en da prate om motor og effekt!

 

Det blir gjerne litt tungvindt å regne alt om til kilowatt - da kan man alternativt bruke ordet "gamp".

Det er vel lov å snakke om dyret bare man ikke nevner ordet "hest" ? :confused:

 

 

Har også hørt et rykte om at man ikke skal tenne sigaretten ved hjelp av et stearinlys. Grunnen skulle visstnok være at de som bodde langs sjøen tidligere satte stearinlys i vinduene for å varsle de sjøfarende om hvor land var. Vis man da bruker dette lyset til å tenne sigaretten, går lysstyrken veldig ned et lite øyeblikk, noe som kan gi fatale utfall :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg har rett og slett aldri forstått hva som skal være slik stas med å gå med "ballene ute" til vanlig :wink::wink:

Færre greier ombord som kan være i veien.

Alltid klar for å ta imot noe mot skutesiden.

Ikke behov for fenderholdere, alternativt mer plass i stuerommene.

Mindre jobb dvs mer tid til annet, ikke minst i forbindelse med havneanløp hvor det ofte er behov for viktigere ting enn å flytte/feste disse.

 

Nei, jeg tar inn fendrene mine, men kan godt tenke meg noe annet dersom det ikke forargrer observatørene. Hadde en slags permanent fendring på min forrige båt.

 

Legger til: nå ser jeg bort fra dine :wink: , Poseidon :lol:

Link to post
Share on other sites

Færre greier ombord som kan være i veien.

Alltid klar for å ta imot noe mot skutesiden.

Ikke behov for fenderholdere, alternativt mer plass i stuerommene.

Mindre jobb dvs mer tid til annet, ikke minst i forbindelse med havneanløp hvor det ofte er behov for viktigere ting enn å flytte/feste disse.

 

Da er det fastmonterte fendere man trenger. Evt en RIB

 

Eksempel på fastmontert:

B71%20UT755.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel da er det slutt på italienerlefsa (pizza) ombord, for teknisk sett skal den være en lefse.

Litt OT men same det. :wink:

 

Nokon som har høyrt om vossingen som bestillte pizza i "bydn"? Reaksjonen hans når pizza'en kom på bordet var: "Kem svarte e da so har sydd på lefso mi" :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Har lurt på disse ordtakene som stadig dukker opp ifbm båtlivet.

Strofer som dette:

- Slagstøvler ombord er forbudt.

Baatmannen

 

Husker fra tidligere dager, da vi hadde besøk av britiske trålere/fiskebåter i havna, og manskapet (så ut som å konkurere om å gå værst kledd med hensyn til fottøy) gikk i land med slagstøvler ala kaptein Kid. Muligens det var vadestøvler av datidens modell. Bretten i skaftet var stor og resten av karen så ikke ut. Stinket fisk i lange baner, men ville likevell ha tilgang til kafeer og penere steder. Disse karene hadde nok ikke noe peiling på strofen din. Men en ting var godt med dem. De hadde GOD sjokolade i massevis som de delte ut til oss unger som hang rundt båtene. En og annen sigaret vanket det jo også på oss til lått og løy for karene på brygga. Som i sangen - jeg tok min første sigarett bak den gamle stall - tok jeg den bak naustet.

 

jawik - f.t.i. hjemmehavn, Syvde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mye artig lesing her. Koser meg.

Tillater meg å lage en liste på bakgrunn av innleggene som kommer inn.

Lista skal jeg ha i båten så landkrabber og ikke sjøvante kan lese når de er med på tur.

Mest for morro skyld. :cheers:

Send meg en PM, så får du lista.

 

Baatmannen

Link to post
Share on other sites

Husker fra tidligere dager, da vi hadde besøk av britiske trålere/fiskebåter i havna

De engelske trålergastan stilt opp for en helaften på kafe Nøden i Skippergata i Tromsø i full mundur som jawik beskriver. De greide det kunstykket å drikke seg snydens full på lagerøl - norsk =lettøl ,men engelsk lager er vanlig øl. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...