Jump to content

To båter i fjellveggen i dag.


celia

Recommended Posts

I går ettermiddag var selv indre Oslofjord i friskeste laget. Trodde aldri jeg skulle få testet sjøegenskapene til Nimbusen så langt inn i fjorden. Den gode nyheten var at den oppførte seg bra i sjøen, den dårlige var at jeg nok må skifte noen pakninger i hardtoppen selv om det bare var snakk om noen dråper.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg tviler på at det er stort igjen av seilbåten etter å ha sett på videoen i Fedrelandsvennen og den julingen den fikk der.

Hadde den gått rett ned, så ville det kanskje vært håp. Bare tre-fire meter nede er det adskillig roligere vann enn i overflaten, og de harde slagene unngås, men her fikk den for mye juling før den sank. Antar motor ol kan berges om ønskelig.

Busteren? kan det kanskje være mer håp for, men den har nok også fått så det holder.

 

Hadde håpet det skulle bli vær for å dykke der i kveld, men det var for mye sjø til å gjøre det på en trygg måte.

Ettersom det er spennende å se hva som skjer med en båt i slik sjø mot land kommer vi til å dykke der såsnart sjøen tillater det - antakelig i morgen.

 

Området utenfor Hellevika har flere stykker der det er 4-10 meter dypt rett ved leia, og der vokser bølgene veldig i forhold til områdene rundt disse grunnpartiene. Fra nødmeldingen ble sendt til folkene var på land gikk det bare ett kvarter, og dette sier noe om marginene vi har på sjøen.

 

Losskøyta og båten til dykkerklubben var på vei til stedet, men Snorkel stoppet da folkene ble meldt vel på land, og losbåten kom for sent. Antar RS Kaptein Nygård i Kristiansand var opptatt på annet hold ettersom HRS innkalte andre båter.

 

Godt det gikk bra med folkene ombord!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk bra med folkene ombord!

 

Mons

 

Ja for all del! Det er jo det viktigste!

 

Har du annledning til å ta bilder hvis du er på stedet i morgen??

 

 

 

Kansje jeg kunne fått tak i Junkeren som "Delebåt" :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei

Dykket der ute i dag. Et trist og skremmende syn.

Motoren på Busteren var engang over 200 hester, men er nå en rund klump av aluminium og stål der det stikker ut noen ledninger hist og pist. Selve festene på motoren er knekt, og festebraketten med tilten (restene) står igjen på speilet. Stammen delvis knekt og propell smadret. Helt klart ikke et restaureringsobjekt der den ligger 30 meter fra båten.

Busteren står på høykant med hekken i bunnen. All innmat er løs (delvis vekk) og båten er delt på langs flere steder. Inner og ytterskrog er stort sett separert, og båten er en halvmeter kortere og en liten meter smalere enn orginalt. Baugen står opp pga skummet som er igjen.

Alt som har stukket ut er knust eller knekt av, som feks pullere, vindskjermer rattkonsoll osv.

Seilbåten ligger i skråningen noen meter bortenfor Busteren. Overbygningen er knust vekk og skroget har delt seg på langs 2-3 steder, men henger såvidt sammen. Tauverk og mast er krøllet rundt steinblokker i området, og alt som var inni båtene og kan synke ligger spredt utover. Deler tilhørende Busteren ligger oppi seilbåtskroget.

Vi tok endel bilder, og regner med at disse blir lagt ut snart.

 

Bare trist. Eneste lyspunktet var at vi fant en nokså grov kjetting på bunnen ved havaristedet. Denne var rustet fast i bunnen og anslås til å være mer enn 100 år. Nokså mye tang så vi fulgte den ikke til enden, men kommer til å foreta søk i området for evt å finne et gammelt vrak hvis vi har flaks.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Trist historie... :nonod:

 

Gleder meg likevell til å se noen bilder...

 

Hvis du skal ned igjen, klarer du og se byggenummeret på Junkeren. Et lite messingskilt på akterspeilet som starter på Junker 22??? Oppdrag fra Junker kluppen i Dannmark som har register over alle båtene.. :wink: Bare hvis du gidder og får det til!!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

På turen traff vi en av de to som var med på havariet, eieren av Junkeren. En erfaren seiler, skulle ha båten på hytta for at den yngre garde kunne lære seiling. Han hadde egentlig tenkt å seile den ut, men i havna i Kristiansand traff han en kjenning som skulle samme vei..

Da de var utfor Hellevika stoppet motoren på slepebåten (Busteren). Motoren var 2 år gammel og hadde ikke hatt problemer tidligere. Mulig at årsaken kan ha vært filtrere som gikk tett pga den grove sjøen.

Motoren startet igjen, men stoppet med en gang den ble satt i gear. Dette gjentok seg noen ganger før de innså at de kom til å drive på land.

Vedkommende fikk da tatt seg ombord i Junkeren og hentet det han trodde var fokka. Men da han kom opp viste det seg å være storseilet. Dette ville være umulig å få heist i tide.

De var da så nærme land at det ikke var tid til noen flere forsøk på å komme seg ut av situasjonen.

Med et utrolig hell kom begge seg i land på det bratte partiet der de traff. Kraftig oppskrubbete på bena, men uten alvorlige fysiske skader. Man kan se de hvite merker i fjellet etter Junkeren.

Fra motoren stoppet til de var på land anslo han at det tok 3-4min.

Junkeren var ikke forsikret, men det var uten betydning så lenge de kom fra med livet i behold.

 

helleviga_forlis.jpg

 

Blå sirkel er stedet båtene traff land, rød sirkel (omtrentlig) der motoren stoppet. Normalt pleide de å gå langs land, men pga været valgte de å gå utenfor staken.

Vestergapet og vestspissen av Flekkerøya til høyre.

 

helleviga_forlis1.jpg

Link to post
Share on other sites

Junkeren var ikke forsikret, men det var uten betydning så lenge de kom fra med livet i behold.

Jeg vet om en til Junker som ikke er det... :nono: :crazy:

Men nå skal jeg sannelig få det på plass!

 

De gjorde det de kunne, og at de kom fra dette uten alvorlige skader er jo helt utrolig! Det skal vi være glade for! :flag:

Dette kaller jeg god dekning av en sak. Nærmere virkligheten kommer man ikke.

:yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på hvor dypt det er og om dreggen kan brukes eller ikke.

Jeg gjorde et tilsvarende stunt med Gjeld-frid I da jeg hadde den liggende i draghale nedenfor huset. Det blåste kraftig opp og etter det jeg kunne se hadde lensepumpen sviktet så jeg tok meg ombord og skulle flytte båten til havnen noe som gikk bra. På grunn av at lense pumpen ikke virket var der endel vann i båten og pga været skulle jeg bare kjøre litt utpå før jeg fikset med pumpen. Mens jeg da kjørte i bølgene så ble bensintanken som lå og fløt grunnet lite bensin og myevann i båten hivd rundt. Dette førte sansynligvis til at motoren dro luft. Start fikk jeg iallefall ikke mere og tilslutt ga jeg opp og ringte til en nabo med beskjed om at han måtte komme ned på veien og se at jeg kom meg iland når jeg hoppet. Noe jeg heldigvis gjorde.

 

Båten prøvde vi å holde ifra og få festet til draghalen igjen uten at vi lyktes med det, eneste reultatet av det ble att jeg fikk 17 fot med trebåt oppå pekefingeren og femti paralgin forte :eek: til legen for å døyve smerten med. Båten delvis knust, Motoren reddet, jeg reddet og kunne kjøpe meg Gjeld-frid II isdedenfor med samtykke fra kona

 

Lagt til: poenget her med dreggen var at det utenfor her jeg bor kjapt går ned til 200 meters dyp

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er ganske brådypt utenfor der, sannsynligvis minst 30m. Med den korte tidsrammen det er snakk om vil jeg tro det var for sent å kaste anker idet de skjønte at de ikke ville klare å komme seg fri.

(Det var ikke mange meterne lenger vest de skulle før de hadde drevet inn i bukta.) Men dette blir spekulasjoner i ettertid, jeg fikk klart inntrykk av at dette var sjøvante folk som hadde gjort alt de kunne for å redde seg ut av situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Det er litt imponerende hvor lenge båtene holder seg flytende med tanke på julingen de får (tenker på videoen)

 

En kvalitets Junker i håndopplagt glassfieber tåler det meste :smash:

Men naturens krefter vinner alltid om den bare vill, og det ville de denne gangen :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sendt linken til denne tråden til Junker klubben i Danmark. (Etter å ha klarert det med Ingar)

 

Jeg har fått i "oppdrag" fra klubben og finne ut hvilket byggenummer Junkeren som forliste hadde. Dette fordi de har et godt register over de fleste Junkere. Målet er å få registrert alle båtene!

 

Hvis noen dykkere skal ned og se på vrakene Så hadde vi satt STOR pris på om dere kunne skjekke byggenummeret. Et lite messingskilt på akterspeilet som starter på Junker 22??? Står rett der som akterstaget er festet om jeg husker rett... :crazy:

 

Kansje du Ingar treffer på eieren igjen, og kan tipse om at han må ta kontakt med klubben :yesnod:

 

Skal vrakene heves?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...