Jump to content

To båter i fjellveggen i dag.


celia

Recommended Posts

Jeg har fått i "oppdrag" fra klubben og finne ut hvilket byggenummer Junkeren som forliste hadde. Dette fordi de har et godt register over de fleste Junkere. Målet er å få registrert alle båtene!

 

Hvis noen dykkere skal ned og se på vrakene Så hadde vi satt STOR pris på om dere kunne skjekke byggenummeret. Et lite messingskilt på akterspeilet som starter på Junker 22??? Står rett der som akterstaget er festet.

 

Noen andre som kan hjelpe meg med dette?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja det var den båten, fikk prøvd den to turer... Bygge nummer er 22193. Ikke nyeste modell, kunne nesten se ut til å være halvfabrikat da innredning ikke helt passet. Har forresten et komplett putesett til båten som aldri rakk å komme i båten. Skummgummien er orginal, men putene er trekt i marine blå sky. For de som lurte så var det ikke motor på seilbåten, den lå trygt i kjelleren i påvente av en ny festebrakett til påhengsen som skulle monteres etter at junior var født.

Må jo si takk til de som har levert tilbake redningsvestene til barna og de dykkerene som har tatt bilder av vrakene. Har dem på en cd her og det blir lenge til neste gang jeg skal se på dem...

Link to post
Share on other sites

Ja det var den båten, fikk prøvd den to turer... ...

 

Hei Leif_Trygve og velkommen til baatplassen.

 

Synd det skulle ende slik med båten, men Dere kan vel tross alt si dere heldig som slapp unna med matrielle tap. Håper ikke dette har tatt knekken på båtgleden din. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hyggelig at du selv ville fortelle litt om denne tragiske hendelsen!

 

Jeg har Selv Junker 22, og har god kontakt men han som driver Junker 22 klubben i Danmark.

 

Junker 22 var halvfrabrikat. Skrogene ble levert med ferdig utskærte treplater tin innredningen, men de måtte pusses, lakkes og monteres av kjøperen. Alt står på hjemmesiden www.junker22.dk Men det er kansje ikke så kjekt å lese om det nå... :nonod:

 

Her er profilen til din båt. Skal sende oppdatering med byggenummer på e-post i kveld. Dumt jeg også har nytt putesett, eller kunne jeg kjøpt av deg... Jeg vet om en som pusser opp en Junker 22 som har ligget under vann en stund. Kansje han er interessert... :confused:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har vært mye innom junker 22 siden.. mye bra informasjon om båten og andre sine båter. Denne båten var også et oppussings objekt. Slukene i cockpiten hadde gått tett med blader og fyllt opp båten med regnvann. Hadde all innredning ute og pusset ned til frisk "ved". Båten var 90% ferdig innvendig da den skulle flyttes med alt verktøy og stæsj ombord. Planen var å flytte den selv med motor og seil ,men dessverre endte vi på riksen i oslo i 6 uker med poden. Regner med at til neste år blir det kjøpt inn ett nytt prosjekt... Var imponert over plassen i båten. På 22 fot hadde den 4 ligge plasser inne og 2 ute med bom telt. Og ikke minst all lagrings plassen under benkene og under cockpiten. Var veldig fornøyd med båten, men har hørt noen rykter at den kan være noe vanskelig å seile i enkelte vind forhold.

Link to post
Share on other sites

Kan legge til for dere som er frelst for junker..Junkeren sank sist. Busteren gikk opp i naglene og sank egentlig i det den traff land. Svigerfar som var i junkeren med storseilet i hånda (hadde pakket fokka og storseilet i en søppelsekk) hoppet rett på tørt land da junkeren tålte de første støtet mot land. Visst man ser på videoen kan man se at seilbåten virker noe tung forran. tipper det er fordi bustern drar den ned... Han som hoppet fra busteren måtte hoppe i sjøen og havnet under sin egen båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte min Junker i liten stom alene her for 2 uker siden. Det var heftig, men imponernede. Jeg seilte kun for revet storseil og hold 5.5 knop. Var oppi 7 på det meste! :eek: Båten krenger bare på forseilet har jeg funnet ut. Genoan er ubrukelig så lenge det nesten ikke er vind. Den legger bare båten flat, men fokken er fantastisk å seile med.

 

Passen i den lille båten var grunnen til at jeg kjøpte den, at at den er langkjøt og har gode sjøegenskaper til størrelsen.

 

Håndopplangt glassfieber tåler jo en god del, i forhold til en "puslete" Buster. Men uhell skjer, å det er lite å gjøre med det. Håper ikke du eller svigerfar har mistet gnisten for sjølivet!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Har ikke vært på forlisplassen på lenge, men fant plater fra busteren en kilometer lenger vest i høst, så det er tydelig at det er en værutsatt plass. Skal litt til før en aluminiumsplate på 0,5 m2 driver avgårde.

Vi dykker på søndag. Kanskje vi tar en tur bort og ser på restene og kikker mer etter den kjettingen vi fant der etter forliset.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Dere skal dykke på søndag ja.. sukk.. jeg mangler ei 232 bars flaske, så kunne jeg vært med å testet utstyret jeg akkurat har fått ordnet meg og fått igjen fra service osv..

Har ikke dykket på 10 år, men nå er det tenkt at hobbyen skal vekkes til live igjen :D

Den nye båten er jo genial å dykke fra.

 

5-6 april skal vi en gjeng på jobben ta advanced kurset, og i mai skal vi en ukes dykketur i egypt.. skal bo på en båt i 6 dager og dykke 3-4 dykk om dagen, gjett om vi gleder oss.. :D

 

Så bare jeg får litt erfaring igjen, så kan vi ta en liten baatplassen-dykk :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...