Fjordutsikt Startet 21.Mai.2007 Del på Facebook Startet 21.Mai.2007 Satte ut båten i dag og det ristet så jeg gikk kun på tomgang til båtplassen, regner med at jeg har fått kast i akslingen. Jeg måtte bytte klemflens i vinter. I forbindelse med byttet har jeg trolig vært så hardhent at det har gått utover akselen. Nå må båten på land igjen for å bytte akselen. Er det noen som kjenner noen som har en propellaksel min. 1,50 mtr lang m/kon 1- 10 og dia. 35 mm. Hvor er dette lagervare fra Arendal til Oslo - noen som vet?? Antar at dette perfekte forum klarer denne biffen i løpet av kvelden. PS! Jeg bor i Bamble kommune, men er veldig mobil innenfor ca. 150 km. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Har den gamle akslingen fra min Fjord 27AC liggende i garasjen, denne mener jeg er original og 1,5 tommer (38 mm). Trenger en liten oppfrisking av kon og kilespor. Men Bergen er vell litt langt unna ..... Kontrollmålt... ca 170 cmm og 38 mm. Glemte skrive at denne er gratis... Redigert 21.Mai.2007 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jens_P Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Maritim kan være et greit sted å begynne. Sleipner motor er et alternativ, men de selger så vidt jeg vet ikke direkte sluttbruker. Måtte kjøpe propell via en forhandler. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Har den gamle akslingen fra min Fjord 27AC liggende i garasjen, denne mener jeg er original og 1,5 tommer (38 mm). Trenger en liten oppfrisking av kon og kilespor. Men Bergen er vell litt langt unna .....Kontrollmålt... ca 170 cmm og 38 mm. Glemte skrive at denne er gratis... Sier tusen takk for tilbudet, men må takke nei, da min er kun 35 mm - ellers ville den vært perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Hvordan er du sikker på at akslingen har fått kast? Hva med klemflens og sentring mot gearet? At du greier å få bøyd akslingen bare ved å bytte flensen syntes underlig. Kan du se om akslingen "vandrer" sideveis ved rotasjon? Er klemflensen i orden? Kan du beskrive litt mer av hva slags symtomer du kan se, måle etc. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Vribrasjon skrogg? likner som min båt en uke siden, pga lav turtall motor ga vribrasjon. Nå det er bra. Tillegg tråden her vil hjelper deg? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24842 At-le Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 (redigert) Det siste først, jeg har ikke målt. Jeg slet forferdelig med å få av den gamle klemflensen - pga av tæring fikk jeg kun skrudd ut en av to settskruer. Så prøvde jeg å splitte flensen med en kutteskive og hammer og meisel, men nei. Tilslutt kuttet jeg av akslingen ved klemflensen og kjøpte ny klemflens. Den nye klemflensen ble montert og passet utmerket til giret - tilsynelatende OK. Jeg har en fleksibel kobling mellom girflens og klemflens som kan oppta en vinkeldifferanse på opptil 1 grad. Når jeg nå satte båten i gir fikk jeg vibrasjon i motor som aldri har vært der. Motoren har vært ute av båten nå i våres men jeg har ikke justert noe på festene verken før eller etter montering. PS! Ingen vibrasjon når giret er utkoblet - kun når giret er innkoblet. Redigert 21.Mai.2007 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Sakser fra et tidligere innlegg jeg har hatt: Dersom du har mulighet for å måle propellakselen er det bra. Først legger du akslingen på svært friksjonssvake glidelagre. Deretter måler du med måleur "kast". Anbefalingen er visstnok avvik radialt 1/100 mm per meter ( ref Sleipner). Her viser måleuret avvik mens akselen roteres. Du kan evt også måle ubalanse i propell ved å legge den på samme friksjonssvake lagre og se om et av bladene typisk faller ned: Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Det siste først, jeg har ikke målt. Jeg slet forferdelig med å få av den gamle klemflensen - pga av tæring fikk jeg kun skrudd ut en av to settskruer. Så prøvde jeg å splitte flensen med en kutteskive og hammer og meisel, men nei. Tilslutt kuttet jeg av akslingen ved klemflensen og kjøpte ny klemflens.Den nye klemflensen ble montert og passet utmerket til giret - tilsynelatende OK. Jeg har en fleksibel kobling mellom girflens og klemflens som kan oppta en vinkeldifferanse på opptil 1 grad. Når jeg nå satte båten i gir fikk jeg vibrasjon i motor som aldri har vært der. Motoren har vært ute av båten nå i våres men jeg har ikke justert noe på festene verken før eller etter montering. Mulig slit motorlabber?? samme måte jeg hadde den ifjor Iår jeg skiftet ny motorlabber. Idag er det perfekt nesten stille motor og skrogg. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Ref. tråden som At-le refererer til så skriver bl.a. poebe - sitat: Det er heller ikke uvanlig at kast oppstår over tid på den midtre og "frie" delen av akslingen dersom det er litt avstand til lagere/ girkasse. Sitat slutt. Dette kan absolutt være en årsak, da jeg har kuttet akslingen ca. 10 - 15 cm - det var et meget stor avstand fra aktre lageroppheng og til propellen, ca. 15 - 20 cm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Tommelfingerregelen er vel at avstanden fra stevnelager/propellakselbrakett til propell skal tilsvare diameter på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Mulig slit motorlabber?? samme måte jeg hadde den ifjor Iår jeg skiftet ny motorlabber. Idag er det perfekt nesten stille motor og skrogg.At-le Nye motorlabber i 2005, motor har gått kun 130 timer etter at de ble byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Oppdatering Satte båten på vannet i dag etter å ha byttet propellaksel, men ingen bedring, så nå må jeg finne ut om en av motorlabbene er defekt. Trodde ikke det var mulig etter kun 130 timer , men hvem vet, inte jag. Det kunne se ut som om den bakre på styrbord side hadde større bevegelser enn de andre, så jeg vil prøve å bytte denne først, tror det skal være mulig å få byttet labbene uten å løfte hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Byttet labber på min 2704 uten å løfte ut motoren. Brukte talje til å løfte denne, festet i en 2x4 som hadde støtter ned på dragerene i bunnen. Måtte ha "hardere" labber akter da mye vekten kom her grunnet giret og at motor stod skrått nedover akter. Ellers er avretting et must, har opplevd et par ganger at en av labbene har "løsnet" og motor måtte rettes opp igjen... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Etter å ha byttet bakre motorlabber uten at dette hjalp koblet jeg fra propellaksel og startet motoren og kunne da se "kast" i den fleksible koblingen. Denne ble så fjernet og propellaksel koblet til og vips så var det ingen vibrasjon lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.