Jump to content

Treplate til innstøping i akterspeil


geo

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Skaff deg ei vannfast X-finerplate på et snekkerverksted. Ikke bruk plater som er "oljepresset", brune,glatte forskalingsplater bl.a. fordi polyesteren sitter s.g.s. ikke på dette etter en stund.

 

Det er vel fordi dette brune glatte er epoksy at ikke polyesteren sitter, ja jeg ve ikke men heft av polyester på epoksy har vel vært nevnt noenganger her på baatplassen. Kun epoksy på polyester og ikke andre veien

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det billigste alternativet er 18mm vannfast x-finer, legg 2 lag 600gr glassfiber, bor masse 8-10mm hull i x-fineren og press den fast i glassfiberen, når den er herdet legger du eit par lag glassfiber over, da har du eit solid speil. Skal du spare vekt sliper du speilet så plant som mulig, legger eit lag 600gr glassfiber, og bruker 200gr dyvinicell der boltene går gjennom speilet, og 80-100dyvinicell på resten i steden for x-finer, men det er dyrere.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Ser at mange sverger til Divinycell når de skal støpe ting inn i polyester. Men ikke spør meg om pris osv.. :smiley:

 

Divinycell er ok til forsterkning av områder som skal belastes med "fot-tråkk". Men dersom noe skal festes er trevirke tingen. Kryssfiner er sterkt og fungerer ok til dette formålet. Men se til at at all luft er borte og treveket er tettet med polyester.

Det jeg ser for meg er at du må fjerne det ødelagte fra innsiden. Når alt er fjernet og rent, du sitter igjen med ytter siden av hekken. Stiv denne av fra utsiden slik at denne blir så stiv og fasongfast som muligt. Smør plyerster på og legg 650 gr glassfiber, mett dette og legg finer på. Fineren må ikke være i en hel plate, kan være en fordel å ha flere plater da det er viktigt å se at når du presser platen på plass (la denne stå under press til herding er ok.) at det tyter polyester ut rundt platen. Når platenen sitter legger du på minst to lag med matter som mettes med polyester.

Platene bør få press på så lenge at polyesteren er herdet før videre arbeide, dvs. at det ikke må være gjennomherdet men platene må sitte..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Skal du spare vekt sliper du speilet så plant som mulig, legger eit lag 600gr glassfiber, og bruker 200gr dyvinicell der boltene går gjennom speilet, og 80-100dyvinicell på resten i steden for x-finer, men det er dyrere.

 

Der det skal gå bolter gjennom bør det være "hel ved" , ellers vil divinycellen bli deformert når boltene trekkes til.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

bør det være "hel ved"
Ikke bør, det MÅ! :smiley:

Jeg ville laget en utsparing i distansematerialet i området der man skal ha gjennomgående bolter, iallfall de til motoren da disse kan komme under vann. Dette uavhengig om det er benyttet diviycell eller finér.

 

Kan man unngå finér er det best. Finer er en løsning med veldig dårlig styrke/vekt forhold. Spes. når den er full av vann, noe som er svært vanskelig å inngå.

At produsentene brukte (bruker?) finer er fordi det er en enkel og rimelig løsning.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en god løsning å spare ut en åpning på X*diameteren til bolter som skal inn og fylle dette med epoksy og egnet fyllstoff?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

X-finer holder sikkert i de fleste tilfeller, billig, lett å arbeide med, holder lenge ( hvis gjort riktig)

 

Følg rådet til Ingar

Jeg ville laget en utsparing i distansematerialet i området der man skal ha gjennomgående bolter, iallfall de til motoren da disse kan komme under vann. Dette uavhengig om det er benyttet diviycell eller finér.

 

Burde holde til "evig" tid .

 

Men for å komme med en annen ide.....

Glassfiber rør...... kappes like lange som platen skal være tykk, eventuelt et sekskant rør...

En kan/bør fremdele følg rådet til Ingar.

 

432px-CompositeSandwich.png

 

 

Lett, sterkt, litt arbeid... ja .

 

Bør helst finne rør med liten diameter.....15 > 25 mm ??

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...