roaldbj Startet 22.Mai.2007 Del på Facebook Startet 22.Mai.2007 Det er diskutert i flere tråder her på BP hvorvidt klasse B AIS sendere kan leses av de som ombord har mottagere for de tradisjonelle klase A AIS senderne som er pålagt å være ombord for skip over 300 br. tonn. Jeg har drøftet denne saken ganske inngående med datateknisk ekspertise hos ProNav i Egersund som har levert min klasse B AIS sender. Jeg har i dag fått omfattende forklaring på hvorledes situasjonen synes å se ut i dag og velger å legge noe ut noe av denne informasonen på BP. For særskilt interesserte kan jeg videresende vedlegg jeg har mottatt til personlige internett-adresser. I det følgende siterer jeg og tilføyer enkelte kommentarer. Først: Ny meldinger som er lagt til for bruk i class B er melding 18, 19, 24A og 24B Message 18 - Standard Class B CS Position Report. Melding inneholder følgende ting. UserID/MMSI, Time, SOG, COG, Longitude, Latitude, True Heading. {CS, or Carrier Sense, integrates politely with the Class A protocol known as Self-Organizing Time Division Multiple Access or SOTDMA}. Hvis en ser på melding 18 som blir sendt ser en at den blir sendt hver 30s > 2 Kn eller hver 3 min < 2 Kn. Dette er en forskjell mellom class A og B. Klasse A sender oftere: static - every 6 minutes or when data has been amended or on request reporting interval » dynamic - at anchor or moored and not moving faster than 3 knots 3 minutes - at anchor or moored and moving faster than 3 knots 10 sec - speed between 0~14 knots 10 sec - speed between 0~14 knots and changing course 3 1/3 sec - speed between 14~23 knots 6 sec - speed between 14~23 knots and changing course 2 sec - speed of greater than 23 knots 2 sec - speed of greater than 23 knots and changing course 2 sec » Voyage related - every 6 minutes or when data has been amended or on request. Message 19 - Extended Class B Equipment Position Report: Melding inneholder følgende ting.: Same as 18, plus Ship Type and Dimensions {measured bow/stern and port/starboard relative to GPS, which may be why they are often screwed up}. Message 24 - Class B CS Static Data Report: Melding inneholder følgende ting. UserID/MMSI, Boat Name, Ship Type, Call Sign, Dimensions, and Vendor ID {i.e. transponder manufacturer, to help track down problems}. Det er denne melding som lager trøbbel for Klasse A angående utlesning av båt navn o.l. Som en ser for klasse A er det 2250 slots (/min/channel) Hver slot er på 26.7 ms/slot og er på 256 bits/slot. For Klasse B er melding delt opp i to så det vil si at den bruker to slot for å sende posisjons melding. Problemer som må løses for å kunne utnytte klass B AIS. 1. Oppdatering av software på klass A for å lese ut melding 18, 19 og 24 A / B riktig. 2. Landbaserte stasjoner må oppdateres for klass B. 3. AIS mottakere må oppdateres for å håndtere klasse B. 4. Plottere / kartprogram må oppdateres for å håndtere klass B. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Takk for det, Roaldbj. Da vet jeg at dette er bare å glemme. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Det er vel liten tvil om at AIS systemet er innført av IMO for å vedvare en god stund. Jeg synes det kan være verdifullt om det legges inn erfaringer med bruk av AIS her på BP, uavhengig av hvilken mottager/sender man har ombord. Så langt har jeg hatt svært lærerikt forhld til Ship Plotter og nedlasting av felles informasjoner ("sharing"). Er det noen som har oversikt over hvem som er hvem ved "sharing"? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Dette var veldig god informasjon roaldbj. Ser jo nå grunnen til at vi ikke får opp navn på båter med klasse B. Bruker SeaClear og informasjonen fra kystverket. Går da ut fra at båter med klasse A ser det samme uten båtens navn. Er det rette vil den jo bli sett og at det er båt med klasse B. Mener også at det er svært nyttig med en slik informasjon her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 (redigert) Jeg har lastet ned et bilde fra Ship Plotter med eget fartøy fortøyet i Son. Jeg vet ikke riktig hvordan jeg har fått opp bildet, men poenget er at vest for vår båt som er oppankret i Sonskilen. Son, Akershus, med navnet Swan, kan man se Oslofjorden, med bl.a. Color Festival. Mitt spørsmål er hvor jeg har fått opplysningene om vår egen båt, sender har identifikasjonen eO? Redigert 22.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Du har sikkert sett denne siden. Der har noen oppgitt sin sharing-ID, men dette må jo være bare noen få av di som har sendere. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Du har sikkert sett denne siden. Der har noen oppgitt sin sharing-ID, men dette må jo være bare noen få av di som har sendere. Disse som sharer har kun mottagere, og sharer via Shipplotter. For å frenskaffe id til e0 bør man spørre på Nordisk AIS forum. Det er i dette forumet disse holder til. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Problemer som må løses for å kunne utnytte klass B AIS. 1. Oppdatering av software på klass A for å lese ut melding 18, 19 og 24 A / B riktig. 2. Landbaserte stasjoner må oppdateres for klass B. 3. AIS mottakere må oppdateres for å håndtere klasse B. 4. Plottere / kartprogram må oppdateres for å håndtere klass B. Jeg siterer meg selv AIS klasse B sender ut i ett annet format enn klasse A, de som ikke har oppdatert softwaren på AIS klasse A kan ikke lese navnet til klasse B transpondere, dette er ett kjent problem som blandt annet finnes på Saab før en oppdaterer softwaren. Så det er ingenting galt med transponderen til roaldbj. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Hei, Det finnes kanskje andre tråder der det er bedre å spørre eller kanskje svaret finnes allerede, men jeg prøver meg. Kjøpte en NASA AIS i fjor av Pronav. Er denne klasse A eller B? Om klasse A er det da mulig å oppgradere SW på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Kjøpte en NASA AIS i fjor av Pronav. Er denne klasse A eller B?Om klasse A er det da mulig å oppgradere SW på denne? Dette er jo kun en mottaker så den er vel ikke definert med klasse da den ikke sender. Jeg ville hørt med pronav om de har oppdatert software til denne så er du sikkert på å få med klasse B navnene. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det er vel ikke klasse B som har problemer med å lese andre klasse-B. Det er vel heller klasse A som ikke leser alle setningene til klasse-B. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det er vel ikke klasse B som har problemer med å lese andre klasse-B. Det er vel heller klasse A som ikke leser alle setningene til klasse-B. Men kan en kalle en mottaker klasse B? Den mottar begge klassene om den har ny nok software men å kalle den en klasse A eller B blir vel ikke helt riktig så vidt jeg kan forstå. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Ifølge ProNav i Egersund er det mulig å oppgradere NASA AIS mottager slik at den også leser informasjon fra klasse B sendere. Dette gjøres visstnok hardwaremessig, ved at en IC-chip må byttes enten hos Pronav sentralt eller hos kyndig salgsledd. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Men kan en kalle en mottaker klasse B? Den mottar begge klassene om den har ny nok software men å kalle den en klasse A eller B blir vel ikke helt riktig så vidt jeg kan forstå. En mottager er en mottager av begge klassene A og B. Men i dag "ser" de med klasse A-transpondere kun et plot som fører klasse-B. De mangler en setning etter hva jeg har forstått av Roalds forklaring. Jeg tror om en kort tid vil man få et stabilt opplegg mellom klasse A- og B. Det skjer noe hele tiden på denne fronten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det er vel ikke klasse B som har problemer med å lese andre klasse-B. Det er vel heller klasse A som ikke leser alle setningene til klasse-B. En mottager er en mottager av begge klassene A og B. Da er vi enige, i ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du mente at Nasa boksen var en klasse B mottaker Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) Da er vi enige, i ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du mente at Nasa boksen var en klasse B mottaker Da misforsto vi hverandre. Jeg har selv en NASA AIS-mottager her hjemme, koblet opp til Shipplotter. Den tar bare A pga gammel firmware. I båten har jeg gått over til Easy-AIS som jeg mener har en bedre følsomhet enn NASA sin svarte boks. Dette ut fra målinger jeg har gjort fra båtplassen min på Sætre. Jeg fikk en helt ny Easy-AIS fra Seatronic denne uken som jeg tror har en enda bedre følsomhet enn min ett år mottager av samme merke. Det jeg ikke har fått prøvd er om denne tar inn klasse B. Jeg legger ned mye energi og tid i dette da jeg ser på utviklingen som meget spennende. Så får pengepungen og utviklingen se om det blir en AIS klasse B transponder på sikt når markedet har stabilisert seg noe mer. Redigert 23.Mai.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Disse som sharer har kun mottagere, og sharer via Shipplotter. For å frenskaffe id til e0 bør man spørre på Nordisk AIS forum. Det er i dette forumet disse holder til. Antar at dette er adressen til Nordisk AIS forum: http://www.erimax.com/easyforum/?u=5301 Hadde vært fint om vi klarer å lage noen gode henvisningssider til AIS også her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 (redigert) Fikk i dag tilgang på AIS informasjon som viser del av en tur jeg hadde fra Horten til Son sist lørdag (Hortenkrakken til høyre på sjøkartet). Ganske imponerende hvorledes AIS systemet kan registrere våre bevegelser for ettertiden. Redigert 25.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Antar at dette er adressen til Nordisk AIS forum: http://www.erimax.com/easyforum/?u=5301 Hadde vært fint om vi klarer å lage noen gode henvisningssider til AIS også her på BP. På AIS-sidan finnes og mye informasjon. Der er og en lenke til forumet samt en del andre aktuelle lenker. Her er linken til AIS-sidan Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 På AIS-sidan finnes og mye informasjon. Der er og en lenke til forumet samt en del andre aktuelle lenker. Her er linken til AIS-sidan Dette er en god lenke om AIS. Har allerede fåt fine svar i forhold til spørsmål jeg hadde om min egen AIS identitet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Har i dag lastet opp siste versjon av Ship Plotter (v. 10.5d) og ser nå at det foreligger en norsk versjon av Ship Plotter, se http://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm Jeg har ikke lastet programmet ned enda og vet ikke om det endrer innstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2007 Ser nå at klasse B senderen jeg har ombord blir registrert av *0, mens den før ble registrert av e0, jfr innlegg #5 i tråden. Er det noen som kan forklare hva som har skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 AIS klasse B transponder til under 500$ se side 35 Ting er i gjære og snart kan man vel få en klasse B til prisen av en mottaker Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Bra artikkel i Digital Ship, men den er fra november 2005 utgaven. Det skjer stadig ting på dette området. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2007 Det virker som om AIS klasse B sendere nå registreres av flere systemer. Min klasse B sender er registrert som en gul trekant med "spissen" pekende nordover øst for TEVLA, inne i Sonskilen på andre siden av Oslofjorden i forhold til TEVLA. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.