Jump to content

Klasse B AIS


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har fått testet CSB200 transponderen min i sommer. De som har fulgt meg via Kystverkets server, har sett meg men jeg har forsvunnet i noen områder der det burde være god dekning radiomessig. Årsaken er muligens at enkelte basestasjoner ikke oppdatert for class B.

 

Ellers var jeg i kontakt med en båt med class B på VHF. Han så meg, men ikke båtens navn/callsign. jeg så ikke ham i det hele tatt.

Tror dette skyldes hans kartmaskin og min plotter som ikke er tilstrekkelig satt opp softwaremessig for å motta class B meldinger.

 

Var også i kontakt med flere class A skip, de sa alle at de så meg, men fikk kun MMSI nummeret. Ikke navn/callsign.

Ikke tror jeg at de som jobber som navigatører bryr seg noe særlig med å få tansponderne oppgradert til å kunne lese class B meldinger.

De skulle vel helle ønske at de kunne filtrere bort class B targets.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

De som trenger dette systemet er nok ikke så begeistret for at alt av små båter som tusler rundt får seg AIS sendere. Om en kikker på dette plottet, postert ovenfor, så kan en tenke seg om alt av skjærgård jeep'er og oppover skulle hatt dette utstyret. En ville ikke lenger kunne se Oslo fjorden i det hele tatt!!

Men jeg forstår at dette er et artig leketøy, samtidig som at det kan være nyttig å se annen trafikk. Men kikker en ut av ventilen en gang i mellom opp fra elektronikken mener jeg, så er det utrolig hvor mye informasjon som dukker opp da også.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at flere vil anskaffe klasse B AIS sender ombord. Hittil er det imidlertid svært få å se. Hvorvidt man skal kalle det et leketøy eller ei blir vel en smak sak. Jeg har i år for første gang begynt å bruke CPA (Closest Point of Apporoach ) og TPCA (Time to Closest Point og Approach) aktivt. Før var det tidkrevende å beregne dette på radaren - med mindre man benyttet ARPA/MARPA. Med AIS blir dette beregnet automatisk for den AIS sender man observerer. Jeg synes dette har vært nyttig på de lengre strekningene jeg har seilt.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har all mulig forståelse for nytten av en AIS mottager, men ser at om alle skulle anskaffe seg sendere vil nytten om mulig bli borte i og med at skjermen vil fylles av ekko, noe som igjen fører til at folk skrur den av!

Problemet er vel det samme for radar også da og spesielt om man har montert radarreflektor på båten. Det vil jo føre til veldig mye ekko. :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel det samme for radar også da og spesielt om man har montert radarreflektor på båten. Det vil jo føre til veldig mye ekko. :confused: :confused:

 

Den blir for dum!!!!

 

En AIS var ment for nyttetrafikken, dvs båter over 300 tonn har krav om en AIS sender ombord. Nytten av dette viktige instrumentet vil da bli mye forringet om små båtene vil fylle skjermen med sine relativt uinteressante ekko fra senderene sine. Nå var faktisk AIS et instrument som kom i forbindelse med terror frykten til Amerikanerene, men har vist seg å være et nyttig instrument i mange henseelser.

Radar ekko fra småbåter er ikke det store problemet, det er ikke mange som dukker opp på radaren alikevel, om det da ikke er en som har en skikkelig radar reflektor da, montert høyt oppe!

Link to post
Share on other sites

Men jeg forstår at dette er et artig leketøy,

Jeg som i min naivitet trodde dette var sikkerhetsutstyr..... "Se og bli sett" er noe jeg alltid har lært..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nytten av dette viktige instrumentet vil da bli mye forringet om små båtene vil fylle skjermen med sine relativt uinteressante ekko fra senderene sine.

Nå vil disse småbåtene være svært interessante dersom det er fare for kollisjon. Dersom fjorden er pepret med småbåter og skipperen på et større skip bekymrer seg for skjermbildet på en plotter så prioriterer han ikke riktig.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sommer ble jeg oppkalt av Norman Draupne på Statfjordfeltet. Han ropte på seilbåt i posisjon xx.xx.xx. osv. Han så meg ikke på sitt AIS system, for da kunne han ropt båtnavnet eller brukt MMSI nummeret mitt.

 

En tysk seilbåt med Class B AIS spurte hurtigruteskipet Rickard With, om de så han på deres AIS system. De svarte at de mottok ingen signal fra han. Jeg så begge båtene på mitt Class B system.

 

Dette får meg til å tro at en ikke kan stole på at Class A båter ser Class B båter, slik at en bør investere i Class A system, for å være sikker på å bli sett.

 

Jeg har lyst til å spørre Telenor om dette. For er ikke Class B brukbart, for å bli sett, vil nok mange heller ty til Class A, og det var vel ikke meningen?

Link to post
Share on other sites

Radar ekko fra småbåter er ikke det store problemet, det er ikke mange som dukker opp på radaren alikevel, om det da ikke er en som har en skikkelig radar reflektor da, montert høyt oppe!

Jeg vil tro at det er lagt større sjanse for at det blir flere småbåter med radarreflektorer enn AIS transpondere.

 

I likhet med Roaldbj har jeg ikke sett særlig mange class B transpondere i drift.

Men det er i ferd med å ta av nå, ikke pga. lystbåter, men pga. nytte og fiskefartøyer under 300 br.t.

som kjøper den billige løsningen, ettersom class A koster 4 ganger så mye som class B.

 

At skjærgårdsjeeper etc. utstyres med AIS har jeg ingen tro på.

 

Trafikktettheten vil ikke føre til forsinkelse av signalene, men kan være et forstyrrende element på skjermen

forutsatt at denne tar inn "rubb-og-rake" Kan slike kartprogrammer/plottere settes opp til å plotte targets

innenfor en riktig avstand fra eget skip, og presentere stilleliggende båter eller båter utenfor definert CPA/TCPA verdier som små svake symboler

trenger dette ikke bli noe problem. Det er bruken/presentasjonen av data som er problemet, ikke dataene i seg selv.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Synes at innlegget til GeirT er nyansert. Selv kan jeg legge inn flere verdier for når jeg skal alarmeres av andre båter med AIS, minste avstand er 0.1 nm - dvs i underkant av 200 m. Jeg må si etter å ha brukt AIS klasse B i ca 2 mnd at dette er det beste navigasjonshjelpemidlet etter radaren jeg har hatt. Det er mye enklere å få CPA/TCPA med AIS enn med MARPA. Videre vises AIS signalene både på radaren og på kartplotteren. AIS sendere kommer helt klart - etter mitt skjønn - ikke til å bli montert på hurtige småbåter, men på båter som seiler over lengre distanser. Jeg vil ikke tro at båter som seiler fra havna og et par mil til favoritthavnene kommer til å montere klasse B sender. Jeg vil tro at det er fritidsbåter som allerede er utstyrt med redningsflåte og annet redningsmeteriell ombord som vurderer AIS klasse B sendere. Jeg har i Kattegat i sommer fått et par meldinger fra store skip om at de har sett meg. Jeg synes dette er betryggende. Videre er det betryggende at myndighetene kan etterspore min seilas dersom det skulle gå galt. Jeg vet ikke om den sørgelige historien http://f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/2...24/1002/AKTUELT i ettertid kan spores med hans AIS signaler. Dette er en båt som bl.a. har blitt benyttet for å teste avansert utstyr for fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Dette får meg til å tro at en ikke kan stole på at Class A båter ser Class B båter, slik at en bør investere i Class A system, for å være sikker på å bli sett.

Akk ja, jeg fikk noen underlige kommentarer da jeg nevnte dette problemet i diskusjonen om messa Sjøen for alle :rolleyes:

 

Det enkle svaret er at ting tar tid. Det tar noen år før gammelt AIS A-utstyr er oppdatert, men det vil også ta tid før det er nevneverdig mange båter med AIS B. At det skurrer litt i starten bør ikke ha så mye å si for sikkerheten, for du er fremdeles pålagt å holde god gammeldags utkikk. :wink:

 

For min egen del er AIS noe som kommer etter radar på listen navigasjonsutstyr jeg skal anskaffe. Radar står på lista over slikt som bør gjøres i vinter. :yesnod: Dermed kommer vel en AIS B inn i båten i løpet av neste vår, men det er stort sett nice to have den første tden.

Link to post
Share on other sites

Radar ekko fra småbåter er ikke det store problemet, det er ikke mange som dukker opp på radaren alikevel, om det da ikke er en som har en skikkelig radar reflektor da, montert høyt oppe!

Dette er jeg ikke helt enig i. Jeg tror det har noe med hvordan man stiller inn radaren sin også. I fjor fikk ikke inn mye på radaren vår - men etter at jeg i år begynte å justere filtrene på radaren manuelt får vi inn flagg som markerer fiskegarn og kanoer. Hos oss var "auto" verdiene på tuningen satt alt for hardt slik at masse ekko ble filtrert bort.

Link to post
Share on other sites

Gjentar også her at denne sommeren med mye nedbør er det viktig å stille inn manuelt både RAIN og FTC. Flere nyere radarer har også forskjellig "automatikk" om man seiler innaskjæres (noen steder kalt HARBOUR, hos Raymarine forkortet til HBR) eller utaskjærs (Ocean, hos Raymarine forkortet til OSH). Dette stilles ikke inn automatisk. Når jeg seiler på flatt hav er det aldri vanskelig å se fiskegarn på 1/2 til 1 nm avstand med innstilling HBR. Dersom det er endel bølger vil ekko fra bølgetopper gjerne bli vanskelig å skille fra fiskegarn, og da må man over på OSH. I endel områder, særlig sør i Kattegat krever det mye arbeid å justere radaren optimalt for å få med fiskegarnene. Det er fiskegarnene som er min største bekymring i Kattegat idet jeg ofte seiler utenom hovedledene.

Link to post
Share on other sites

For de som bruker klasse B AIS sendere, som Olav Ringdal Jr., håper jeg at dere også benytter den software som følger med for å overvåke tilstanden til senderen på PC. En ting er at senderen kan oppdateres via PC, en annen ting er at man kan snakke med andre som har klasse B sender og få informasjon om hvordan man blir sett. Jeg har i løpet av sommeren fått informasjon om at det kanskje er 6 - 8 "fabrikanter" som bruker samme hardware og software i Europa. Min enhet heter ProAIS og selges av ProNav i Egersund. Jeg har sett andre som har nøyaktig samme software. Prisen i Norge synes å være i det nedre skikt sammenlignet med Sverige, Danmark og Tyskland. Her er et bilde som viser to andre klasse B sendere i mitt område, de er avbildet blått Narnia og Vest). Narnia klarte via MMSI nummer å finne mitt mobiltelefonnummer og ringe meg opp her om dagen. Vi har hatt hyggelige båtsamtaler.

 

proais_limfjorden.jpg

Link to post
Share on other sites

Har innstallert programmet, og oppdatert software på sender til ver. 10.0.5, denne var vedlagt på CD rom som fulgte transponderen.

 

Får inn meldinger fra andre båter, men får selvsagt ikke sende kortmeldinger.

Har fortsatt ikke sett noen i Måløy som benytter AIS klasse B, men det kommer vel nok.

 

For de som bruker klasse B AIS sendere, som Olav Ringdal Jr., håper jeg at dere også benytter den software som følger med for å overvåke tilstanden til senderen på PC. En ting er at senderen kan oppdateres via PC, en annen ting er at man kan snakke med andre som har klasse B sender og få informasjon om hvordan man blir sett. Jeg har i løpet av sommeren fått informasjon om at det kanskje er 6 - 8 "fabrikanter" som bruker samme hardware og software i Europa. Min enhet heter ProAIS og selges av ProNav i Egersund. Jeg har sett andre som har nøyaktig samme software. Prisen i Norge synes å være i det nedre skikt sammenlignet med Sverige, Danmark og Tyskland. Her er et bilde som viser to andre klasse B sendere i mitt område, de er avbildet blått Narnia og Vest). Narnia klarte via MMSI nummer å finne mitt mobiltelefonnummer og ringe meg opp her om dagen. Vi har hatt hyggelige båtsamtaler.

 

proais_limfjorden.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har lyst til å meddele en erfaring da jeg seilte fra Ålborg/Limfjorden til Bjørkø nord for Gøteborg i slutten av juli i sommer. Vi hadde fantastisk vær, lite vind og mye sol og jeg "lekte" meg med AISen ombord. Jeg så et AIS signal som kom hurtig bakfra og fikk følgende informasjon:

 

stenacarismaais.jpg

 

Bildet er tatt med fotoapparat og litt vanskelig å tyde. Skipet som kommer bakfra er Stena Carisma, kommer med en fart på 35.4 knop. CPA (dvs nærmeste avstand mellom meg og fartøyet er beregnet til 1.5 nm) og TPCA (tidspunktet når dette inntreffer) er beregnet til vel 12 minutter. Jeg følger med på AIS informasjonen og CPA endrer seg gradvis til 0.1 nm. Jeg holder stø kurs med autopilot, men det andre skipet girer. Jeg legger kursen om 10 grader BB og oppnår en CPA på 0.25 nm idet skipet passerer. Slik ser det ut:

 

stenacarisma.jpg

 

Ved siden av radaren er nå AISen mitt viktigste navigasjonsinstrument ombord - bortsett fra øyne, kompass og papirkart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...