Jump to content

Ny påhenger 50HK - hva kjøper jeg?


Finnmaster57BR

Recommended Posts

hva krevde/krever du for gammelmotoren da? og hva gjorde at den stoppet for deg?

 

Jeg krevde og fikk 15000. Motoren her hentet av kjøper :flag::flag::flag::flag:

 

Grunnen til at den stoppet var en feil med CD enheten(hjernen). Dette er fikset men motoren er fra 88 så jeg fant ut at det var bedre å selge den nå å få 15000 enn å vente til den stoppet å få kr 0.

 

I tillegg satt jeg med hjerte i halsen og ventet på at den skulle stoppe i store deler av sommeren i fjor. Denne følelsen sitter igjen også nå så for å få en avslappende sommer med mange gode båtturer valgte jeg å bytte.

 

Neste helg er det båttur døgnet rundt :flag:

Motoren kommer ikke for litt ut i uka :cryin::cryin:

 

I kveld er det :drink::drink::drink::drink:

Link to post
Share on other sites

(Hondaen er fortsatt lettest av alle 50 hk)

og svakest :cheers:

(men flott motor for det, for de som ikke er ute etter de siste knopene..)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

- Og videre er "din" motor utsyrt med EFI, den testede versjonen forgassere... Kjöp et 10-micron fuelfilter også----- Og gratulerer; Lykke til men din nye motor! :cheers:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

og svakest :cheers:

(men flott motor for det, for de som ikke er ute etter de siste knopene..)

 

joda men udi den store bådverden er det bevist at Hondaer behøver minst 200t god bruk før de leverer det de skal med forhøyet ytelse og lavere bensinforbruk - dette gjelder også andre Honda produkter - de bygges så "trange" for et langt liv og "slipper" ikke før lang tids "innkjøring".

 

et australsk eller new zealandsk båtblad har bevist dette gang på gang og viste bla at den gamle Honda BF130 fra 1998 når den var godt og vel innkjørt banket bla 135 Optimaxen i akslerasjonster . (hands down som de sier down there)

 

jada, jada referanser kan klores fram om nødvendig.

 

tror forøvrig 50hk´en har vært igjennom en oppgardering i år uten at vekten har økt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Men uten propell og "gasshåntak" :cryin::cryin::headbang::headbang::cryin::cryin::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::cryin::cryin:
:eek: Ferdig montert uten gasshåndtak :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ferdig montert uten gasshåndtak

 

Delene manglet da motoren kom til butikken hvor jeg kjøpte den. Kommer vist i flere kolli. :cryin::cryin:

 

Da er det vanskelig å montere delene :headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Ble etterbestilt med ilpost idag så jeg håper på at de kommer i morgen men man vet jo aldri :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvor går grensen for når en motor blir levert med gashåndtak og når den kun er klargjort for fjernstyring da?
Den burde iallefall bli levert med "gasshådtak" eller kontrolboks i dette tilfellet da det var avtalt ferdig montert og montering av den er jo en stor del av jobben.

 

50 hk blir ikke levert "klargjort" for fjernstyring. Den er laget for det

Største motor som leveres med styrekult er 40 hk.

 

Med unntak av enkelte 50 hk som kunne spesialbestilles med styrekult iallefall på 80 tallet.

(Nå snakker jeg om Yamaha som jo tråden gjelder)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

well it was eaten by snakes....

 

mmm.... ser ut til at du er enhver båt/motorpushers drøm........ :crazy:

 

Flakes! Flakes!

 

They can't fix yer brakes

You ask 'em, "Where's my motor?"

"Well it was eaten by snakes . . ."

You can stab 'n' shoot 'n' spit

But they won't be fixin' it

They're lyin' an' lazy

They can be drivin' you crazy

Swear t'God they got the most

At every business on the coast

Swear t'God they got the most

At every business on the coast

[Take it away, Bob. . .]

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
mmm.... ser ut til at du er enhver båt/motorpushers drøm........

 

Tusen takk for den :cryin::cryin:

Det at jeg er fersk og ikke kan navnene på alle delene tror jeg ikke gjør meg til noens drøm.

Ser at jeg av og til kan formulere meg litt anderledes da ting kan ha en tendes til å "ta av litt" og skal ved snere innlegg prøve å finne de rette ordene og formulere meg slik at ting ikke misforstås :yesnod::yesnod:

Redigert av skipsplast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er slettens ikke uvanlig at utenbordsmotorer blir priset uten propell. Forståelig siden ulike båter gjerne bruker ulike propeller med samme motor.

Da jeg var i markedet for å shoppe motor var det rett og slett et lite puslespill å sammenligne priser.

Pris med/uten propell er en ting, priser med/uten kontrollboks, priser med/uten styre og gass kabler og priser med ulik instrumentering gjorde det ikke alltid like lett å sammenligne ulike merker og forhandlere.

Link to post
Share on other sites

F 50 F ligger i en eske der 703 kontrollboks og digital turteller ikke er med.... Dette er såkalt riggingsutstyr hvor du mot et mindre tillegg kan velge i andre varianter, men standard 703 og digitalt instrument er i prisen. Alu - propell er standard. Prøv å få en avtale om å prøve ut alternative propeller på din båt..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

det var ikke vondt ment - heller en påminnelse om at alle og av de svært mange "useriøse" forhandlere utnytter kjøperene ganske rått fordi de ikke vet nok til å handle riktig for å si det slik. kan kanskje være en fordel å ta med seg en kjentmann/kvinne når man handler....

Link to post
Share on other sites

fordi hvermansen desperat forsøker å unngå "riktige" kjøp, beste kvalitet og teknikk og best driftsikkerhet samt laveste drivstofforbruk... howzaT?

 

dezzuten hørez kawaZaki, Yamaha, (nippon gakki aka japan musical instruments) eller suZuki - et navn like vanlig i japan som andersens her....;) mye finere ut enn Honda - ikke zant.... ;)

Link to post
Share on other sites

F 50 F ligger i en eske der 703 kontrollboks og digital turteller ikke er med.... Dette er såkalt riggingsutstyr hvor du mot et mindre tillegg kan velge i andre varianter, men standard 703 og digitalt instrument er i prisen. Alu - propell er standard

 

Det er nettopp det som har skjedd. Det er kun sendt en eske til forhandler :headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Det var vist også noen endringer fra 07 til 08 modell der forhandlerne måtte spesifisere hva de skulle ha. Dette viste ikke min forhandler noe om. Jeg mener at han burde ha fått spørsmål om dette fra de som mottok bestillingen. Det går vel ikke ann å la være å sende noe pga av manglende opplysninger, da burde vel de som mottar bestillingen spørre om hvilke fjernkontroll og propell som skal medsendes :confused::confused::confused:

 

Delene som manglet inngår selvfølgelig i prisen.

 

Var innom forhandleren idag å hentet "brukerhåndboken". Kan jeg ikke kjøre motoren så får jeg gjøre det nest beste og det er å lese om hvordan den fungerer og hvordan den skal brukes :smiley:

Link to post
Share on other sites

Absolutt en god ide :yesnod:

ikke som nordmenn flest da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...