Jump to content

Ny påhenger 50HK - hva kjøper jeg?


Finnmaster57BR

Recommended Posts

Vurderer å bytte påhenger men er i tvil på hva jeg skal kjøpe.

Motoren skal forflytte en 15 fots båt og jeg har en 50Hk mercury fra 89 stående på båten idag.

Kjøpte båten med motoren i fjor vår(min første båt) og fikk problemer med motoren. Dette er fikset nå men jeg giider ikke å bruke tiden på å plages med motoren, da kjøper jeg heller ny og tenker litt sånn at det er bedre å selge denne mens den går å få litt igjen for den enn å vente til den stopper å må vrake den.

 

Hva man skal velge er det selvfølgelig ikke noe fasitsvar på men ønsker meninger og erfaringer med de forskjellig fabrikatene.

Prisene varierer også mye men antar at det er noen merker som koster mere pga navnet.....

 

Hva er den vesentligste forskjellen på de forskjellige fabrikatene. Har moment noen betyding? Antall sylindre?

 

Det varierer fra dag til dag og flere ganger om dagen om jeg skal bytte heller ikke og til hvilket merke :confused::confused::confused:

 

Det er to merker som går igjen og det er Suzuki og Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Det er vel to likeverdige motorer så da koker det ned til hvilken forhandler er nærmest, mest troverdig osv.

Lykke til med valget :cheers:

 

Med likeverdige mener jeg "ingen over ingen ved siden" :smiley:

Kanskje med Unntak av Johnson hvis det er firetaktsmotor vi snakker om da :lol: (Den er produsert av Suzuki)

 

Ellers for å forvirre deg litt til, skrytes det veldig av E-tec motorene men de er det vel ikke så mange som har høstet erfaringer med enda

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kommer også an på hva slags bruk den er tiltenkt , f.eks fisking, putre rundt i skjærgården, dra vannski/tube etc..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gutta som kjører V-50 sverger til Mercury, Yamaha og Tohatsu når det gjelder max effekt i forhold til hva som er oppgitt på dekselet. V-50 er en offshoreklasse med V-bunn og max 50hk originalmotorer. Motorene blir plombert ved leveranse og man har ikke lov til å øke effekten på noe vis. Så dette er en grei indikator på hva som går best på bånn pinne i alle slags forhold.

 

Skal du dørje etter makrell har du sikkert andre kriterier for kjøp.

 

Hvis du skal kjøpe to-takter så kommer Tohatsu etter hva jeg har hørt med en ny "grønn" totakter nå. Med grønn menes motor som tilfredstiller de siste utslippskravene som gjorde at mange totaktere ble ulovlige å selge fra januar i år.

 

To-takter gir deg raskere akselerasjon, lavere vekt og lavere pris på bekostning av ett noe høyere forbruk. Men med de nye direkteinnspøytede motorene er ikke forskjellen i forbruk så stor lenger.

Link to post
Share on other sites

Da er gammelmotoren annonsert så får vi se om det er noen interesse..........

 

Er fortsatt usikker på om det er verdt pengene med en ny motor men klarer sikkert å finne årsaker til kjøpet.

Nymotoren blir jo billigere avhenging av hva jeg får for gammeln :cheers:

 

Har satt en grense på hva jeg selger den for men den grensen regner jeg med flyttes etter hvert som lysten på ny motor øker.........

 

Fant ut at for 50 HK er Yamaha litt billigere(1.900) enn Suzuki så der er Yamaha valget.

 

Skal i tillegg kjøpe en 6 HK men der er Suzukien vesentlig billigere(6.500) enn Yamaha så der er Suzuki valget.

 

Hadde sikkert vært en fordel å kjøpe begge på samme plass for å oppnå et kundeforhold så hva jeg ender på er usikkert.

Link to post
Share on other sites

Fant ut at for 50 HK er Yamaha litt billigere(1.900) enn Suzuki så der er Yamaha valget.

Selv om jeg er Suzuki-fan på 4T outboard synes jeg også akkurat dette valget taler til fordel for Yamaha dersom det er 50 Hk firetaktere av begge fabrikat du ser på. I tillegg til at du ser ut til å ha fått lavest pris på Yamahaen skal du også huske på at den har et ikke ubetydelig større slagvolum akkurat for 50 Hk utgaven. Det anser i alle fall jeg som positivt da det gjerne gir mer bunndrag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Helge der, Yamahaen er 935cc , mens Suzukien er 814cc. Dette gjør også at Yamahaen har et lavere toppturtall enn 'zukien, 6000 vs 6500.

 

Vekta er vel omtrent identisk, rundt 108kg for begge.

 

den 6hk'en , er det reservemotor eller dorgemotor? Antar det er 4t du har fått pris på? Kanskje en 2takts overligger hadde vært like greit?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde selv forgasserutgaven av Yamaha 50, 1996 modell tror jeg. Hadde den i 5 år fram til i fjor. Jeg brukte den mye til dorging, men også endel transportettapper og litt vannsport. Motoren fungerte helt suverent. Oppgradert med innsprøytning må dette være et bra valg.

 

I de fleste andre motorstørrelser hadde jeg nok valgt Suzuki, men for 50hk er Yamaha sannsynligvis et bedre valg.

Link to post
Share on other sites

For å snu det på hodet:

Dersom du kjører mye opå1/2 til full fart, lite dorging og saktekjøring, ville jeg vurdert Evinrude e-tec på grunn av lav vekt, god akslerasjon, og BILLIG vedlikehold.

 

Dersom du dorger/kjører mye sakte ville jeg valgt:

A) Yamaha hvis du synes blå motor passer best, eller forhandleren ligger nærest

B) Suzuki dersom du ønsker sort, , eller forhandleren ligger nærest

C) Johnson dersom du ønsker hvit motor, , eller forhandleren ligger nærest

..........på grunn av mindre eksoslukt og lavere forbruk på dorgefart.

 

Uansett, i dette kobbelet finnes det ikke dårlige valg. Blir som å velge mellom Ferrari og Aston Martin :cool:

Link to post
Share on other sites

Okei :smiley: Har også sett at ikke alle modellene til e-tec faller like heldig ut vektmessig. Det beror vel på hvilke andre modeller som produseres med samme blokka. F.eks er 90hk e-tec ekstremt lett i forhold til konkurrentene(største utgaven i serien) mens 115 hk er heller tung.

Link to post
Share on other sites

Da er salget av gammelmotoren nesten i boks. Har kjøper, men er fortsatt litt usikker på om jeg skal investere i ny motor. Regner med at jeg finner gode nok grunner til kjøpet i løpet av kvelden :lol:

 

Tror jeg har kommet frem til at det blir Yamaha. Men synes Suzukien er penere............

 

Bruker båten stort sett til rolig kjøring samt litt kjøring med gummiring. Sjelden heller aldir full guffe.

Tar meg god tid når jeg er på vannet.

Link to post
Share on other sites

Da er salget av gammelmotoren nesten i boks. Har kjøper, men er fortsatt litt usikker på om jeg skal investere i ny motor. Regner med at jeg finner gode nok grunner til kjøpet i løpet av kvelden :lol:
Vær forsiktig med å regne motoren som solgt før motoren er borte og du har pengene i hånden :nono:

Du blir så skuffet etterpå når kjøper ikke dukker opp engang :headbang:

 

Tror jeg har kommet frem til at det blir Yamaha. Men synes Suzukien er penere............
Jeg tror det er et klokt valg.

Det er nok fortsatt mange her i landet som heller kjøper en brukt Yamaha enn Suzuki.

I mine øyne ikke helt berettiget men slik er det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med å regne motoren som solgt før motoren er borte og du har pengene i hånden

Du blir så skuffet etterpå når kjøper ikke dukker opp engang

 

Kjøper ringte to ganger før han kom å så på den. Kjørte 12 mil og hadde en tilsvarende motor som han hadde tenkt å benytte som reservemotor. Hadde vært på utkikk etter motor lenge. Anser han som en seriøs kjøper men har det i bakhodet at han kan trekke seg.

 

Jo mere jeg tenker på ny motor jo mere lyst får jeg og regner med at jeg ringer kjøperen i kveld heller i morgen tidlig. Skal da be han om å overføre pengene så jeg kan løpe å kjøpe meg en ny Yamaha. :yesnod:

 

Det ble letter å bestemme seg når jeg leser hva som skrives og har nok en gang fått den bistanden jeg trengte. :flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

YAMAHA! :cool:

 

SKRUZUKI :puke:

Det var slike fordommer jeg tenkte på ja :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bruker båten stort sett til rolig kjøring samt litt kjøring med gummiring. Sjelden heller aldir full guffe.

Tar meg god tid når jeg er på vannet.

 

Med denne bruken så vil du være godt tjent med både Suzukien og Yamahaen - eller en Honda for den saks skyld. På tomgang / lave turtall så er 'zukiene utrolig stillegående, mest bare kjølevannstrålen du hører.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt meg ny Yamaha og det ble billigere enn først antatt. De inkuderte montering, batteri, etc i prisen uten at jeg prutet heller spurte om det :flag::flag:

 

Venter nå på at kjøper av gammelmotoren skal komme.................... Han har ring i dag og sagt at han kommer i løpet av ettermiddagen så jeg regner med(håper) at han er like rundt hjørnet :eek:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer da :flag:

God start på Pinsen det :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! :flag:

 

Har prøvd å finne en test jeg mener å ha sett for noen år siden og da fikk denne 50hk Yamaha'n kjempekritikk - noen som vet hvilken test (og hvor den finnes) jeg mener å ha sett, eller har jeg bare drømt?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...