Jump to content

Teste motor uten at dynamo er tilkoblet batteri?


Steffen

Recommended Posts

Hei igjen, hifo.

Heller ikke jeg mente dette "hart", men jeg må spørre noen ganger fordi jeg kan ikke lese så meget bra mellom liniene.

Men omvent takler jeg mye, fordi man har jo bl.a. humør også :yesnod:

 

Jeg har sikkert aldri prøvd bevisst å starte en dynamo uten tilføring av spenning, pga. at man er skerpet mht. jobben.

Men ser man f.eks. på båt som ligger på land i mange år og som skal gjenoppstartes og der det finnes akkurat den feilen med mangelfulle kontakter,

da kan jeg si "ja".

 

Den småbiten magnetisme for å sette i gang kjedereaksjonen får man rask.

Det holder jo allerede pga. forskjellige materiell på dynamoet at magnetism oppstår.

Dette gjelder som sagt sikker ikke alle, men stortsett er det nok med litt kraftig bevegelse/turtall.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen krets= ingen strøm!?
Riktig nok det men det som knekker diodene i dette tilfellet er spenningen. Når dynamoen ikke får levere noe strøm så vil spenningen kunne øke til mange ganger nominell spenning...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

nå ble jeg i tvil... ingen strøm bekrefter du.. da er det vel ikke mulig å opnå spenning heller ..får vel ikke 18 volt ved 0,0 amp. tenker litt høyt: feks statisk elektrisitet.. er vel masse spenning og lite strøm..?? er det da mulig å oppnå skadelige spenninger helt uten strøm??

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

...ingen strøm bekrefter du.. da er det vel ikke mulig å opnå spenning heller ..får vel ikke 18 volt ved 0,0 amp.
Det går helt utmerket. Du har vel 220 volt i kontakten hjemme du som oss andre, der går ingen strøm der heller før du kobler til et eller annet, lampe, ovn hva som helst, først da begynner der å gå strøm.

 

Om en sammenligner med en hageslange: Spenningen er vanntrykket og strømmen er vannstrømmen. Er strålerøret stengt har du ingen strøm men likevel fullt trykk fram til strålerøret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ps.. kjøpte en motor nissan diesel for en uke siden.. på en palle .. startet 3 ganger før overtagelse og 4 ganger heime for div kontroller av oljetrykk osv.. dynamoene var koblet ifra .(ikke reimene) der er 2 stk en 12 og en 24 v. spennende og se om teoretikerne har rett eller om det er som jeg fremdeles :-) tror , at ikke dynamoen nødvendigvis går i stykker,., kommer med tilbakemelding når motoren er 8 båten. ca en uke fra nå.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

...at ikke dynamoen nødvendigvis går i stykker...
Du er på ingen måte garantert at dynamoen ryker men sannsynligheten for havari er rimelig stor...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
altsåå er det sikkert at det skjer i praksis selv om teorien tilsier at dette skjer? mvh hifo..

 

Da har jeg fått prøvet ut dette i praksis, riktignok helt ufrivillig! :blush: Skiftet impeller her om dagen, og i den forbindelse ble en del som var i veien fjernet midlertidig. Deriblant ledningene ut fra dynamoen. Startet opp etterpå for å se om den pumpet som den skulle, og lot den gå et kvarters tid eller så. I går var jeg så nede for å stille ventilene, og måtte nedi motorrommet en tur da den viste seg vanskelig å få start på. Og der hang pluggen til dynamoen løs og slang!!! :eek: Plugget den inn igjen, startet opp, og alt fungerte som det skulle! Puh!!! Litt flaks har man lov å ha iblant også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...