Steffen Startet 23.Mai.2007 Del på Facebook Startet 23.Mai.2007 Skal til å teststarte/kjøre en gammel fordmotor. Mener å ha hørt at dynamo må tilkobbles batt. for ikke å bli ødelagt...(At den må ha et batteri til å levere strøm til.) Er det slik, eller har jeg drømt Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Kan du ikke bare vippe av reima hvis du er usikker... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
hifo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 trenger ikke koble til et batteri.. dynamoen lager ikke strøm uten strøm inn. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Steffen Svart 23.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Reima må stå på siden den drive vannpumpa også:) Men siden den ikke lader uten å ha strøm inn er det ikke noe problem. Takker for raske svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 (redigert) trenger ikke koble til et batteri.. dynamoen lager ikke strøm uten strøm inn. Må bygges opp et felt i dynamoen før den begynner å lade. Dette er elektrisk styrt (ofte via ladelampen). Når ladelampen lyser, går det strøm via kabelen til lading, når feltet er mettet/ladet, så går det ikke lengre strøm og den slukker. Mao. Ryker ladelampen din, du får heller ikke ladet batteriene. Redigert 23.Mai.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Det man ikke må gjøre er å koble batteriet ifra en dynamo som lader. Det er en treghet i systemet og spenningen kan bli skadelig høy når dynamoen plutselig ikke blir "kvitt strømmen", for å si det populært. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 **Ryker ladelampen din, du får heller ikke ladet batteriene. Er vel som oftest koblet en motstand i parallell med ladelampa, i tilfelle pæra skulle ryke . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Nei, det er ikke vanlig. Det er bare vi smarte her på baatplassen.no gjør! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grisli Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Nei, det er ikke vanlig. Det er bare vi smarte her på baatplassen.no gjør! Lars H. Herreguud. Må jeg tenke på det også nå da. Blir jo aldri ferdig med den strømmen! motstand? Hvor? hvordan? Hæ?????? detaljerte iddiotforklaringer mottaes med takk. Gjerne med teskje... Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Normalt får en dynamo til å lade uten feltstrøm fra batteri. Det skjer ved at det nesten alltid er litt magnetisme igjen i jernet som er omgitt av feltspolene. Det er nok til at det blir produsert litt spenning/strøm som kommer tilbake til feltet via ladelampe som øker feltstrømmen som gjør at den lader enda mer og så er systemet i gang. Det er en forutsetning at det ikke er påkoblet stor belastning. Da kommer ikke "karusellen" i gang. Som oftest kreves det litt turtall ( På bil ca. 1500 til 2500 o/min) Har fått dette til på bil flere ganger. Jeg fraråder deg derfor å starte uten noen form for batteri. Du kan om du er uheldig, få for høy spenning. Dette er også systemavhengig. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Larspo Svart 23.Mai.2007 Del på Facebook Svart 23.Mai.2007 Herreguud. Må jeg tenke på det også nå da. Blir jo aldri ferdig med den strømmen! motstand? Hvor? hvordan? Hæ?????? detaljerte iddiotforklaringer mottaes med takk. Gjerne med teskje... Ladelamper generelt er vel ikke fullt så vanlig i båt. Jeg har i hvertfall aldri hatt det, og i mine tilfeller, har disse vært erstattet med en lavohmig motstand isteden. Dersom du kobler en motstand i parallell med ladelampa løser du dette problemet. Lyset i lampa vil lyse litt svakere, avhengig av motstanden. Har ikke noen gode kalkulasjoner akkurat nå, men rundt 20-30 ohm burde fungere bra. Bør være en motstand som tåler litt (ikke en av de små 0,6W motstandene). Tipper rundt 3-4W. Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 24.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Jeg fraråder deg derfor å starte uten noen form for batteri. Du kan om du er uheldig, få for høy spenning. Dette er også systemavhengig. Da tar jeg nok ikke sjangsen. Får finne på noe lurt slik at reima ikke går innom dynamoen, eller koble dynamo til batt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 ...Da tar jeg nok ikke sjangsen.Om du bare skal kjører en kort tid, dvs. 5 minutt eller noe sånn så går det helt greit uten vannpumpe. Jeg ville absolutt ikke kjørt dynamoen uten batteri tilkoblet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Blir jo aldri ferdig med den strømmen! motstand? Hvor? hvordan? Lampe holder lenge. Motstand er noe de med Ladac bruker, ellers "tenner" ikke dynamoen. Har man ikke ladelampe kobler man bare tenningsnøkkelen direkte til D+, intet behov for noe motstand her. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 er det noen som har knekt dynamo fordi de har koblet den ifra og kjørt motoren??????????????? tror ikke jeg.. teoretisk er vel omtrent alt mulig ., men at en dyn uten strøm , ikke kan dreies\kjøres tror jeg ikke noe på... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Båtvenn Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Ein tidlegare kollega av meg køyrde ein eldre buss eit par minuttar uten batteri. Bussen vart starta med startkablar frå ein lastebil deretter vart kablane kobla frå og bussen vart køyrd eit par hundre meter nærmast på tomgang. Dynamoen i bussen var ein heilt vanlig såkalt 9 dioders dynamo. 3 store pluss diodar og 3 store minus diodar til ladestraumen og 3 små diodar til magnetiseringa av rotoren. Denne dynamotypen finn vi i mange båtar og bilar i dag. ALLE diodane i bussdynamoen var defekte etter køyreturen. Nokon var brudd i andre var kortslutta slik at straumen kunne gå begge veger. Dette bekreftar at dette ikkje berre er teori, men rein lotto og køyre ein dynamo uten batteri. Enten det er å koble vekk batteriet mens den ladar eller å la dynamoen svive uten at batteriet er tilkobla. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 er det noen som har knekt dynamo fordi de har koblet den ifra og kjørt motoren??????????????? tror ikke jeg.. teoretisk er vel omtrent alt mulig ., men at en dyn uten strøm , ikke kan dreies\kjøres tror jeg ikke noe på... Hvor mange tilfeldighetene skal jeg fortelle deg om Det er bare sånt. Uten overlastbeskyttelse direkte på dynamoet knekkes alle over kort eller litt lengre. Så synes jeg at det ikke er fint å anbefale noe som man antakeligvis ikke vet noe om. Og hvis noen synes at det ikke stemmer da ønsker jeg en hver hjertelig velkommen til en prøvekjøring med sin egen dynamo her på testbenken min, uten batteri Da kan man veldig god se når diodene har røykt opp. På oszilloskopen nemelig. Litt mer bakgrunn for de som ikke vet det. Med standardregulatorer leverer de fleste dynamoer gjennomsnittlig bare 25 til 35% av det som dynamoet er angitt for.(husk det). En stykke knekkt diode resulterer med 33% mindre effekt av dynamoet, så er det 67% igjen. Så blir det 32% som man fortsatt ikke er vant til at man ser dette i det hele tatt. Spenningen på batteriene blir oftest også stabil, først og fremst og ved opphøyt turtall (mer enn 600 O/min). Det sker ofte at man kjører med en knekt diode uten at de fleste overhodet skjønner det med en gang, minst så lenge man ikke har en fornuftig Amperemeter og ekstern regulator som igjen tvinger dynamoet på jobb, som igjen gjør at man "plutselig" savner noe fordi man forventer det pga. at man nå har sjanse å se dette. ER en diode knekkt da følger senere uutvikelig andre. F.o.m. andre diode blir det spennende fordi da blir enten belastningen på de andre kritisk, men vanligvis røyker resten da med en gang. Men også f.om. den første diode som røyker sender dynamoet vekselstrøm på nettet. Dette blir så gjennomsnittlig 28V som sliter med stor glede på alt annet som kaller seg "elektronisk" på båten. Og så undrer seg mange hvorvor for helv... at radar, vhf , kompressoren av kjøleskapet og andre "leketøy" har gitt seg plutselig. Nå sikkert følgende argumenter som f.eks. "batteriet virker jo som stabiliserende og filterer vekselspenning" stemmer, men bare delvis og hjelper lite fordi senest når andre diode gikk er det fullstendig kaos også på likestrømnettet. "Anbefalingen" blir da uansett: ALDRI skal du kjøre en dynamo uten tilkoblet batteri, hvis ikke dynamoet er spesiellt forberedt for det. Det gjelder også for "bare for å sjekke i noen få sekunder", fordi en diode kan knekkes før motoren bare har begynnt å gå. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 ikke hør på de. gjør som jeg anbefaler.. jeg vet best.. ehhh . sorry .. legger meg flat. tok helt sikkert feil. men kan bare ikke forstå at hvis man snurrer en dynamo på en arbeidsbenk med en drill . feks i 1 min så går den i stykker..men det er vel som alt det andre jeg ikke skjønner.. båtvenn. jeg mente uten startstrøm på dynamoen .altså ikke tilkoblet, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Hallo hifo. Nå er jeg litt usikkert om jeg skal oppfatte dette lite granne sarkastisk? Missforstår jeg så får du unnskylde meg mange ganger. (!!!) Ellers kan ingen forvente av meg at jeg skal være aktiv her på forumet, men at jeg sammentidig ikke si klart i fra når noe ikke stemmer. Dette også selv om en ikke føler seg meget komfortabelt etterpå. Vi alle lærer, uten unntak, og det er ikke noe skam når man innser noe. Spesiellt ang. slike tilfeldigheter havner en sånt forsøk med stort sikkerhet i en skade. Og da er jeg enda raskere med å rette på det, fordi en slik skade treffer skjelden mannen som gi feil informasjon, men alle andre som ikke vet det bedre. Altså, en gang til. Det er akkurat sånt som bl.a. jeg sier, om det passer eller ikke. Og husk det er ikke jeg har oppfunnet dette problem Bakgrunnen er bl.a. at også regulatoren, som påvirker dynamoet, finner verken noe å måle eller redusere på. Kjører man en dynamo uten tilkobling av "noe" som kan begrense eller tar i mot spenningen den produserer, f.eks. en batteri, da er sjansen veldig stor at dynamoets dioder blir knekkt. Punkt. Knekker disse, da knekker annet også. Det gjør heller ikke noen forskjell om dynamoet drives med forbrenningsmotor eller med en boremaskin, fordi en boremaskin har også nok effekt og turtall at en dynamo produserer spenning. Altså blir også anbefalingen her: ikke prøv dette heller, så sant det ikke finnes en batteri som er tilkoblet som det skal. Og spørsmål: er det et så stort problem å bruke en batteri og startkabel?! Tiden vi brukter nå for å diskutere dette her er sikkert dobbelt så mye. Med minst båtvenner-vennligstvennlige hilser Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Larspo Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 (redigert) Joerg: Jeg løfter alltid av hatten for din kunnskap ang. ladning, så tror nok du er den rette å høre på. At dioder ryker ved høye spenninger er riktig, at du får transienter på nettet, selv med batteri innkoblet, er også riktig. Men...jeg trodde en dynamo først hadde mulighet til å produsere strøm/spenning når den først ble indusert. Er det noen permamagneter i en dynamo som kan sørge for dette? Jeg trodde man måtte tilføre en spenning for å bygge opp et felt, før den i det hele tatt kunne produsere noe. Og uten produksjon, ei heller noe problem. Men du har sikkert en flott forklaring på hvorfor en dynamo likevell kan produsere spenning/strøm uten å få bygd opp et felt. Redigert 25.Mai.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 (redigert) Men du har sikkert en flott forklaring på hvorfor en dynamo likevell kan produsere spenning/strøm uten å få bygd opp et felt. En annen sa det allerede her på tråden. Det finnes en egeninduksjon pga. magnetisme som finnes igjen på dynamoet, selv om den er uten spenning på D+. Dette holder ofte at dynamoet "tenner" (bygger opp feltstrøm) og deretter forsyner seg dynamoet selv via egne D+-diodene. Noen har sikkert opplevt det allerede at dynamoet bare begynnte å lade når motoren bler ruset noen ganger. Da har du effekten det vi snakker om: større turtall = mer effekt av den lite biten spenning som finnes igjen. Og da starter dynamoet ofte også uten tilførsel av eksternt spenning. De allerfleste dynamoer forsyner seg selv uansett. D+ er bare starthjelp. Jørg red: sjekk de fine bilde og forklaringer som Ingar har lagt ut. der kan man se koblingen fra statoren via D+ diodene til D+ og regulatoren. Veldig flott. Redigert 25.Mai.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SveinHa Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 sjekk de fine bilde og forklaringer som Ingar har lagt ut. Her Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Bakgrunnen er bl.a. at også regulatoren, som påvirker dynamoet, finner verken noe å måle eller redusere på. Takk! Men ut fra den artikkelen fremgår det også at den forklaringen du kommer med ikke stemmer. Regulatorens mulighet for å måle utspenningen, samt regulere denne, er ikke avhengig av at det er noe batteri tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 Regulatorens mulighet for å måle utspenningen, samt regulere denne, er ikke avhengig av at det er noe batteri tilkoblet. Ikke ubetinget, da er jeg helt enig med deg. Men uten stabilisering fra batteriside kan en træg regulator overstyre meget rask. Over 18V = "slutt med lustig" , og det går rask uten batteri som danner en rel. stabil potensial. Men man kan jo også montere en overspenningsvern. De som savner slike detalj får unnskylde meg. Dere som har lest gjennom flere innlegg av meg har sikkert skjønnt at jeg skjelden går for dypt i detalj med en gang. Jeg er på oppfattningen at "normalt folk" (dette skal ikke oppfattes som nedsettende !) ikke må unødvendig forvirres med det. Slik synes jeg kan diskuteres så snart "hovedreglene" ligger på bordet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 25.Mai.2007 Del på Facebook Svart 25.Mai.2007 det var ikke sarkastisk ment joerg.. mere en spøk. antok at folk ,så at jeg la meg flat og beklaget det jeg skrev. og at de da skjønte at jeg fleipet med de første orda... men jeg trodde oppriktig at det ikke gjorde noe å turne dynamoen uten strøm .. men har du selv prøvd dette på en dynamo som har stått uten strøm en stund ?.. altsåå er det sikkert at det skjer i praksis selv om teorien tilsier at dette skjer? mvh hifo.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.