Jump to content

Skarpnes 30 - med fart.


syvers

Recommended Posts

Ja, det var veldig billig. Mulig jeg hadde tittet på denne selv, men det sto solgt på den første gang jeg så den, og jeg er inne og sjekker veldig ofte om dagen, så denne har blitt solgt rimelig raskt.

På den annen side blir man jo litt skeptisk ang. seriøsiteten da, når det går an å juge så grovt på knop. En anne ting jeg stusset på var at båten lå enten i Asker ELLER Bærum ?? Kan selvfølgelig være en grunn til at det er skrevet sånn, men det så litt rart ut.

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Volvo 62 hk, det må vel være md21, samme som jeg har i en 24 fots båt som ikke går fortere enn 10 knop - tror jeg må vriste hemmeligheten ut av han der skarpnesselgeren. Kanskje han har slik svart vidunderiumvæske i dieselen :drink: Jeg går f.eks. litt bedre på Guinnes.................. Eller kanskje det bare er båten som tror den går bedre etter inntak, i likhet med meg.............. :smiley:

Link to post
Share on other sites

RESULTS

Speed

To Achieve a Maximum Speed of 20 kts

Required Power

At Prop: 118 SAE hp 87.7 kW

At Flywheel: 121 SAE hp 90.3 kW

 

Dette gjelder for en "slow planning" som nok er noe bedre enn Skrapnes'en, vekten er antatt til 3000kg som sikkert er for lite og vannlinjen er antatt til 27 fot

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uansett rette motor eller ikke, riktig fart eller ikke..... så var i allefall prisen grisebillig... i allefal om resten av det som står i annonsen stemmer da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slapp nå av litt da :smiley:

 

Det kan vel hende at han leste :

Motor ? 62 hk!

Maks fart ? "Åhh, maks fart, aner ikke, men den kan sikkert klare 15-20 knop med stor nok motor.........."

 

Jeg kan lage modellfly av en låvedør, bare jeg har en stor nok motor til å dra den :wink:

 

Prisen var bra, motor var oppgitt, det er lov å bruke hodet selv uten å dømme enkelte nord og ned.

 

Pokker at jeg ikke så den først.

 

Redigert; Har dere også lite å gjøre på jobb ? :cheers:

Redigert 2; Sjøsetting i dag, fest i morgen, båttur søndag til mandag. Endelig sesong igjen :cheers:

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisen var bra, motor var oppgitt, det er lov å bruke hodet selv uten å dømme enkelte nord og ned.

Tja, hvis kjøperen virkelig har lagt det som står i annonsen til grunn vil han sannsynligvis etterhvert føle seg lurt.

I dag, hvor "alle" skal ha båt, vil en god del av kjøperne være ganske uvitende om det meste.

 

Vi kan iallfall gjøre det vi kan for at våre medlemmer ikke opplever det samme.

Ut fra det som har fremkommet på forumet er det enkelte ting som går igjen:

 

-Båt eldre enn oppgitt

-Utenbordsmotor tildels mye eldre enn oppgitt.

-Optimistisk fart

Link to post
Share on other sites

Ligger i Horten på pinsetreff i sammen med en kamerat (Solungen ) som har Skarpnes 30 med VP 40 B . Den gjør 16 kn , var opplyst da han kjøpte den at den skulle gjøre 18 . Men som sagt , han har aldrig hatt den over 16 kn.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Isåfall må det være på motorstørrelsen. Farten er jo gjentatt opptil flere ganger i annonsen.

 

 

Du er nok inne på noe der Ingvar. Så litt på Finn.no og jeg fant ikke en Skarpnes 30 med motor under 100hk. Flere med 130-165 HK og fart på ca 18 knop.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tja, hvis kjøperen virkelig har lagt det som står i annonsen til grunn vil han sannsynligvis etterhvert føle seg lurt.

I dag, hvor "alle" skal ha båt, vil en god del av kjøperne være ganske uvitende om det meste.

 

Vi kan iallfall gjøre det vi kan for at våre medlemmer ikke opplever det samme.

 

Jo, det er helt klart mange som kanskje ikke sitter inne med spesifikk kunnskap om båt og utstyr. Kan nok være fort gjort å gjøre ukyndig kjøp for en nybegynner (Hr/Fru Hvemsomhelst for den saks skyld også :smiley: ), og det vil jo være ergerlig. Besiktigelse, kaffeprat med selger og prøvekjøring stiller heldigvis de fleste spørsmål.

 

Uansett, viktig å være kritisk ved kjøp.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er nok inne på noe der Ingvar. Så litt på Finn.no og jeg fant ikke en Skarpnes 30 med motor under 100hk. Flere med 130-165 HK og fart på ca 18 knop.

 

Jeg har tittet etter Skarpnesen i en lengre periode, og mener jeg har sett et par stykker med motorer rundt 60-80 hk. Kan tenke meg at man ved bytte av motor har vurdert 7-9 knop som OK fart, der og da, når man fikk prisen på 60-80 hk kontra 130-150 hk på bordet. Turen er jo over når man kommer frem :wink:

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skarpnesen det referes til opplyser 18 knop. Leste man annonsens tekst hvor eieren forklarer saker og ting opplyser han langt lavere fart. Spørs om han ikke satt med reklamebrosjyra i handa når han lagde annonsen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...