Jump to content

Skarpnes 30 - med fart.


syvers

Recommended Posts

Henger meg på her da jeg var veldig spent på hva trimplan ville gjøre for sjøegenskaper og fart i min Tresfjord 28 (nå 29 :lol: ). Ble litt overasket over at farten ikke var større da kjølvannet ga en flott avslutning med begynende kjølstråle.

Farten ble målt til 10,5 knop, med 2 separate gps`er.

Men det beste var de store flotte hekksjøbølgende jeg greide å produsere.

De liknet på de Color Festival lager, så nå kan jeg melde meg inn i hekksjøgeneralenes forening (eller hva denne losjen heter) :lol::lol:

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på her da jeg var veldig spent på hva trimplan ville gjøre for sjøegenskaper og fart i min Tresfjord 28 ..........

Skrogformen bestemmer her ... og hvis dette er med Std 49 HK Perkins maskinen, så synes jeg det er bra...

 

Vi hadde en gang en "eksperimentell" Tresfjord 26 med Seil ... litt annerledels innredning, og en 80 HK Lavprofil Ford Sabb... Den klarte 13 knop, med baugen rett opp og en hekksjø som klipperfjord kunne være stolt av ... Marsjet som regel på 7 - 8 knop og nesten på tomgang . For my HK for skrogformen, og svært liten gevinst... )lurer på hvor denne er nå ?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Synes også 10.5kn for en 28fot med 49hk var bra, eller rettere sagt veldig bra. :smiley:
Hvor stor var farten før du monterte trimplanet?

8,4 knop.
Har vært oppe i 9,6 knop men det har vært i høy medsjø når vi "surfet" på bølgende og da ble farten 6 når neste bølge feide forbi...
Men det som bekymrer meg er at turtelleren viser nesten 4000 omdr???
Må da være mye å hente her på å bytte propell i forhold til belastning på propell og støy for skipperen.
Men det er ivertfall flott å se at det er nesten ikke mulig å se røyk fra eksos, kun litt gråtone og det tyder vel på at motoren er i grei tilstand?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...