Finnmaster57BR Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Hvilke fabrikat har 2-takter og hvem har 4-takter? Er det noen som har både og? Quote Link to post
Sebaldus Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Honda har kun 4 takter og Johnson/Evinrude har vel lenge sverget til kun 2 takter. Ellers tror jeg de fleste har begge deler fortsatt. Quote Link to post
Finnmaster57BR Posted May 26, 2007 Author Share Posted May 26, 2007 Ellers tror jeg de fleste har begge deler fortsatt. Uansett størrelse? Quote Link to post
Sebaldus Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Nei...er sikkert mer nyanset. Er jo visstnok også slik at de ble forbudt å importere de små to-takterne fra nyttår og at de nå selger av store partier de tok inn før forbudet. Ikke vet jeg...kjøpte meg en 2 takt tohatsu 8hk nylig i alle fall og da hadde forhandleren nok av. Quote Link to post
ivar Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Fra og med 1.1.07 er det ikke lov å importere "gammeldagse" 2-taktere, slik at nye motorer som innføres må være enten 4-taktere eller direkteinnsprøytede 2-taktere. Men fins sikkert enda noen overliggere å få tak i... Yamaha, Mercury, Mariner og Tohatsu har alle hatt både konvensjonelle 2T, direkteinsprøytede 2T, og 4T. Johnson/Evinrude: har hatt alle 3 de også. Har solgt Suzuki's 4T som både Evinrude og Johnson. Idag er Evinrude dir.innsp. 2T som de kaller E-Tec. Suzuki hadde tidligere konvensjonelle 2T, selger i dag bare 4T Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Johnson har fire-takter som er laget av Suzuki. Evinrude har bare to-takter - E-tec, het tidligere Ficht. Mercury har både to (EFI) og fire-takter (Optimax) Tohatsu har både to og fire-takter Honda har bare fire-takter Selva har både to og fire-takter Her; http://www.bakken-motor.no/_innhold_2007/v...gruppe.asp?id=4 finner du mere info om de fleste av disse motormerkene. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Finnmaster57BR Posted May 26, 2007 Author Share Posted May 26, 2007 Hva med Yamaha? Quote Link to post
roesok Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 (edited) Mercury har både to (EFI) og fire-takter (Optimax) Er det ikke motsatt da; at EFI er 4-takt og Optimax 2-takt ? Suzuki hadde tidligere konvensjonelle 2T, selger i dag bare 4T Mener at Suzuki i årets brosjyre fortsatt har med 2-taktere på noen småmotorer, tror også 25 hk. Edited May 26, 2007 by roesok (see edit history) Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Er det ikke motsatt da; at EFI er 4-takt og Optimax 2-takt ?Mener at Suzuki i årets brosjyre fortsatt har med 2-taktere på noen småmotorer, tror også 25 hk. Joda, du har rett ang. EFI og Optimax. Tok alt på husken og da kan man fort gå litt surr! Du finner fortsatt også en del Johnson to-taktere til salgs og annonsert, men disse er vel alle importert før nyttår? Se: http://www.erling-sande.no/ skipsplast - regner med at du vet hva som er verdt å vite om Yamaha nå? Det du (kanskje) ikke vet finner du her: http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...enbordsmotorer/ Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Mener at Suzuki i årets brosjyre fortsatt har med 2-taktere på noen småmotorer, tror også 25 hk. det kan sikkert stemme Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Yamaha har kun i gjen "overliggere" av 2T forgasser, dvs, 9,9 og 5 hk som er importert store lagere av pga popularitet i markedet. Videre ryktes det at de kommer til å kutte ut 2-T HPDI motorene i fremtiden - i hvert fall i europa grunnet ensidig etterspørsel av 4T og stadig strengere støykrav.... Det som jeg lurer på er; Er det slik at et importforbudet i EU for å utestenge denne typen 2-T påhengere kun regulerer importen av Jordklodeødleggende 2-T motorer, og Selva som produserer disse i Italia innenfor EU forsatt kan selge sine 2-T av denne type.....? Quote ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Finnmaster57BR Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 skipsplast - regner med at du vet hva som er verdt å vite om Yamaha nå? Blir man noen gang utlært Det har kommet og vil komme spørsmål fra meg som mange mener jeg burde ha vist men når jeg får forskjellige svar blir jeg usikker. Jeg var "sikker" på hvilket utvalg Yamaha hadde og hva jeg hadde kjøpt men så var det en som mente at jeg hadde fått en for god pris på motoren til at det kunne være 4-takter... Sjekket på nettet og fant ingen 2-taktere fra Yamaha men siden noen "eksperter" påstår ting blir jeg usikker og har da heldigvis dere på båtplassen til å hjelpe meg Quote Link to post
slettet Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 (edited) ........, og Selva som produserer disse i Italia innenfor EU forsatt kan selge sine 2-T av denne type.....? Selva sine 2T motorer er av samme type som de andre 2T motorene godkjent for salg nå i hht gjeldende miljøkrav. de har et egendesignet injectionsystem lik det de andre 2T produsentene har. var å lese i et båtblad for kort tid siden - tror det var Båtliv. men, o´hildandre du... nå er det mer rall under dekslene på disse "moderne" totakterene enn det noen gang vil bli på noen 4T motorer - med unntak av Veradoene da........ Edited May 27, 2007 by The Scrutinizer (see edit history) Quote Link to post
Mouche Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Blir man noen gang utlært Kan bare svare for meg selv og da er svaret; Ser jeg glemte en etter kommentaren om at du nå sikkert vet alt om Yamaha, m.a.o. var det ment spøkefullt! De fleste spørsmål her synes å ha mange svar og til slutt så må man bare ta en avgjørelse om hva/hvem man har størst tillit til. Forøvrig er det min erfaring at flere enn et svar kan være "riktig"! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rago63 Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Jeg var "sikker" på hvilket utvalg Yamaha hadde og hva jeg hadde kjøpt men så var det en som mente at jeg hadde fått en for god pris på motoren til at det kunne være 4-takter... Faderullan; du må da for svingene vite om du har kjøpt 2-T eller 4-T !!!! Selva sine 2T motorer er av samme type som de andre 2T motorene godkjent for salg nå i hht gjeldende miljøkrav. ......nå er det mer rall under dekslene på disse "moderne" totakterene enn det noen gang vil bli på noen 4T motorer Selva er det Frydenbø som har agentur på - Alle DFI har div. "Hai-navn" og den minste er 40. De andre er vanlige forgassermotorer.... Det er de jeg lurer på..... 4-T er vel de som har mest "rall" under dekslene... - Nevner f.eks. VVT og VIL på mange store modeller ...... Quote ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Finnmaster57BR Posted May 27, 2007 Author Share Posted May 27, 2007 Faderullan; du må da for svingene vite om du har kjøpt 2-T eller 4-T !!!! Jeg trodde jeg viste det ja. Men jeg hefter ikke når jeg kjøper ting og tang. Jeg sjekket litt på nett og båtplassen, ringte på pris for Suzuki 50Hk. Det var det jeg hadde tenkt kjøpe i utgangspunktet. Etter noen dager og for å sammenligne prisen med Yamha 50HK ringte jeg for å få pris på den. Oppdaget da at den var jo billigere. Hadde regnet med at den var dyere. Satte så inn annonse på gammelmotoren på torsdag, solgte den på torsdag(kjøper hentet den på fredag). Var innom butikken som selger Yamaha i fem min på tur til jobben på fredag og da var handelen i boks. Jeg spurte ikke, selgeren sa ingen ting. Jeg hadde ikke sett noen plasser at Yamaha selger 2-taktere så jeg ble litt i tvil da en kompis sa jeg hadde betalt for lite til at det var 4-takter. De hadde ikke motoren men måtte bestille den. Derfor spørsmålet. Var jo bare 99% sikker på at det var en 4-takter. Generelt så lurer jeg jo på hvorfor noen fabrikater har 2-takt og noen 4-takt. I min verden er 4-takt fremtiden. Quote Link to post
rago63 Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 F50 har en listepris på 68700.- 2-T 50G hadde i 2006 en listepris på 59000.- I og med at den måtte bestilles, vil jeg anta med 99,5% sannsynlighet at det er en 4-T. Yamaha tilbyr ikke lenger 50 2-T, da måtte det i så fall være en overligger som befant seg hos forhandler.... Quote ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ynroenn Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Ring butikken og spør. Dette er det ingen grunn til å spekulere i Quote Link to post
Ingar Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Skulle det være slik at de har solgt en 2-takt overligger uten å fortelle deg om det bør kjøpet kunne heves uten diskusjon. Har du kjøpt har du vel også fått en kvittering som viser motortypen? Quote Link to post
slettet Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 4-T er vel de som har mest "rall" under dekslene... - Nevner f.eks. VVT og VIL på mange store modeller ...... da har du ikke sett under dekslene på de nye totakterene.............. Quote Link to post
Mouche Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 Skulle det være slik at de har solgt en 2-takt overligger uten å fortelle deg om det bør kjøpet kunne heves uten diskusjon. Hvorfor det? Kjøper er jo tydeligvis ikke klar over om han har kjøpt, eller bestilt, en to-takter eller fire-takter selv om han tilsynelatende trodde/mente at det var en fire-takter han skulle ha, men dette er ikke formidlet selger. Og når blir en motor å anse som "overligger"? Er f.eks en motor produsert i oktober 2006 å anse som en overligger når den taes ut av esken og monteres på en båt i juni 2007? Å drive "butikk" er tross alt noe litt annet enn å drive barnehage! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tintin Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 (edited) Tror det er lurt å få avklart og på bordet nøyaktig hva som er dine forventninger og hva selgeren har forutsatt var greit. Send dem en epost eller ring dem og si at du trenger skriftlig bekreftelse med leveringstid på F-50'en du har bestillt så snart som mulig. Og en bekreftelse på at det er året modell av firetakt, siden den støtter NMEA) (Hvorvidt tingene bak ordet F-50 stemmer er irrelevant, siden formålet er å skriftlig dokumentert at du forventer det og ikke noe annet. Avkarende og greit - så har dere evt. noe å diskutere ut fra lenge før du har maskinen og må ut og kjøpe totaktsolje ) Edited May 28, 2007 by tjeh (see edit history) Quote Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
roesok Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 (edited) Det må da være en smal sak å sjekke hva dette er. Trolig står det "4-stroke" på motoren. Event. kan Skibsplast ta en sjekk på nettet hvordan en nyere 2-takt og 4-takt 50 hk Yamaha ser ut - da burde det meste være klart. (PS - Eller er det slik at du ikke har fått motoren, da er det vel ikke så enkelt. Få da en skriftlig dokumentasjon hos forhandler) Edited May 28, 2007 by roesok (see edit history) Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
slettet Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 grå Nippon Gakki = 4T? blå Nippon Gakki = 2T? slik pleide det i allefall å være med mindre noe er endret nylig...... Quote Link to post
slettet Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 (edited) kikket på Nippon Gakki sin UK hjemmeside - regnet med at sugetotakterene fortsatt selges der og ganske riktig...... alle ser nå ut til å være grå nå men totakterene skiller seg klart ut med rød dekor på motordekslet - 4T med en diskret blå dekor..... i hvertfall på denne serien: dø takt.... quatre takt... übrig: fra Nippon Gakki Skandinavia sin hjemmeside: HPDI totaktere kun fra 150 hk og opp. alt under 150 er 4T Edited May 28, 2007 by The Scrutinizer (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.