Jump to content

2-takter 4-takter hvem har hva?


Finnmaster57BR

Recommended Posts

Å drive "butikk" er tross alt noe litt annet enn å drive barnehage!

 

Regner med at han driver butikk og har solgt meg en 4-takter.

 

Er ganske sikker på at dette ikke skaper problemer for meg. Men grunnlaget var et snev av usikkeret på ca 1%. Hadde det ikke vært for at spørsmålet kom fredag ettermiddag etter at butikken hadde stengt(de har steng på lørdag også) hadde jeg jo tatt en telefon til de.

 

Har ikke skrevet noen avtale og har ikke betalt noen ting så det skaper helt sikker ikke noen problemer for meg. Kommer til å se på motoren når jeg leverer båten. :yesnod::yesnod:

 

Er f.eks en motor produsert i oktober 2006 å anse som en overligger når den taes ut av esken og monteres på en båt i juni 2007?

 

Kall det hva du vil. Selges ting som normalt ikke er i handelen kan salget heves. Det vil si at hvis det ikke selges 2007 mod 2-taktere kan den ikke selges i 2007 uten at kjøperen vil ha en slik motor heller at selgeren opplyser om dette.

Link to post
Share on other sites

Normalt ikke i handelen: ting som ikke produsreres og er kun i salg pga stort lager. 2006 mod i 2007 men finnes ikke som 2007.

 

Normalt i handelen: ting som fortsatt produseres og kan være overlagret. 2006 mod i 2007 men finnes også som 2007 mod.

 

Hvis det legges til litt godvilje mener jeg dette kan forstås slik jeg mener det :wink::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Normalt ikke i handelen: ting som ikke produsreres og er kun i salg pga stort lager. 2006 mod i 2007 men finnes ikke som 2007.

 

Beklager, men jeg ble ikke noe klokere og skjønner ikke hvordan du kan hevde denne retten til å heve? Tenk på alle de forskjellige ting vi kjøper i butikken som er produsert i 2006, men fortsatt selges i 2007 uten at det lages en tilsvarende 2007 model? Hvis jeg fant ut at denne buksa, teskjeen, skruen, boken sykkelhjulet osv osv var produsert i 2006 (og ikke produsere lenger eller kommer som en 2007 model) kunne jeg da gå tilbake til butikken og heve kjøpet? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Beklager, men jeg ble ikke noe klokere og skjønner ikke hvordan du kan hevde denne retten til å heve? Tenk på alle de forskjellige ting vi kjøper i butikken som er produsert i 2006, men fortsatt selges i 2007 uten at det lages en tilsvarende 2007 model? Hvis jeg fant ut at denne buksa, teskjeen, skruen, boken sykkelhjulet osv osv var produsert i 2006 (og ikke produsere lenger eller kommer som en 2007 model) kunne jeg da gå tilbake til butikken og heve kjøpet?

 

Sikter til ting som er årsmodellavhengig :yesnod::yesnod::yesnod:

 

En bil, båt, båtmotor, motorsykkel, etc er årsmodellavhengig.

 

Ting og tang er ikke årsmodellavhengig.

 

Klokere :confused::confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan du si, men på den annen side når jeg går ut av en butikk etter å ha kjøpt, eller bestilt, en bil, så vet jeg om bilen har bensin eller dieselmotor og om den har automatgir eller manuelt! Kjøper har vel fortsatt noen plikter og ikke bare (reklamasjons) rettigheter! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ting og tang er ikke årsmodellavhengig.

 

Og ja, hva tror du din kone sier hvis hun stolt viser frem sin nyinnkjøpte kjole og blir fortalt av sine venniner at det er fjorårets model? :wink:

 

Enig i at ting og tang ikke er årsmodelavhengige, det er det du og jeg og alle andre som er! :yesnod: Og svært ofte så er forskjellen på årets, kontra fjorårets, en fargenyanse eller pyntestripe eller annet fjas. Jeg snakker da selvfølgelig ikke om toktakt kontra firetakt, det sier seg jo selv at vi da snakker om et helt annet produkt og ikke årsmodel! :yesnod:

 

Men bortsett fra alt dette så er jeg rimelig trygg (på dine vegne) at du har bestilt en fire-takter og at du vil få en motor som du blir fornøyd med - det er jo tross alt det viktigste! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

da har du ikke sett under dekslene på de nye totakterene.............. :lol:

 

Å joda, gitt.... - Det er som å løfte taket av en katedral, og når lyden i tillegg kan anta som et cresendo ifra et kirkeorgel er man innen rekkevidde av en sakral opplevelse.... Dessuten tviler jeg på at du har gjort det, du er jo bare interressert i disse 4-takterne dine..... :wink:

 

 

Og ja, hva tror du din kone sier hvis hun stolt viser frem sin nyinnkjøpte kjole og blir fortalt av sine venniner at det er fjorårets model? :wink:

 

- Eller av far i huset? :crazy::crazy: Garantert at ingen nåde vil bli utvist..... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Å joda, gitt.... - Det er som å løfte taket av en katedral, og når lyden i tillegg kan anta som et cresendo ifra et kirkeorgel er man innen rekkevidde av en sakral opplevelse....

 

joda, jeg skal være enig i at de går stygt som gamle slitte Briggs N´Strattons og støyer vederstyggelig mye (US motorer er D)

 

 

... Dessuten tviler jeg på at du har gjort det, du er jo bare interressert i disse 4-takterne dine..... :wink:

joda og det morer meg storligen og gleder med stort til alle feil i ledninger og slanger, duppeditter, dingser og dippedutter man ikke hadde på de gamle motorene blir litt mer påtrengende enn når motorene er helt nye... men, når det er sagt stoler jeg på at Nippon Gakkiene klarer seg best fordi de er designet i Nihon(ia) hvis engineering jeg i det store og hele kjenner ekstremt godt opp til og med state of the art....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men så var det en som mente at jeg hadde fått en for god pris på motoren til at det kunne være 4-takter...

Kan du opplyse oss om hva slags pris du har fått da?

 

Høres ellers ut som at du og selger har snakket litt forbi hverandre her...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Høres ellers ut som at du og selger har snakket litt forbi hverandre her...

 

Er 110% sikker på at vi ikke har det :wink: Det var bare jeg som var litt usikker en periode.

 

Kan du opplyse oss om hva slags pris du har fått da?

 

Da jeg ringte dem skulle de ha 68.00 for motor og 3.000 for montering.

 

Da jeg kom til butikken skulle de ha 68.000 ferdig montert inkudert nytt batteri og tank. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dersom kjøpet ikke er i boks enda: Fant denne på brobakken motor service på finn.no:

 

 

Beskrivelse

Nye Selva, to og firetakts motorer selges. Selva et et italiensk merke med lang erfaring på båtmotorer. (4 takts motorene lages av Yamaha.)

 

Selva leveres med 3 års garanti!

 

Pris.eks: 50 Hk, 4 takt - 59.900Nok.

9,9 Hk, 2 takt - 12.900Nok.

 

Selva 4-takt = yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...