Jump to content

VP MD 2030 fusker etter 1 times gange (luft?)


Myrica G

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD 2030 (tresylindret 28 hk) med ca 600 t gangtid. Problem: Ved oppstart starter den lett som bare det, men stopper med en gang. Ved neste start går den greit. Etter ca 1/2-3/4 time på vanlig marsj turtall (2200 rpm) synker turtallet, til nesten stopp for deretter å gå veldig ujevnt, noen ganger helt stopp. Etter en slik stopp er det bare å starte opp igjen og motoren går greit en stund. Er rimelig motorkyndig både på bensin- og diesel, men dette finner jeg ikke ut av. Vann og dieseldyr er utelukket; alle filter er skiftet og tanken er rengjort. Har også byttet de fleste tilførselslanger, ettertrukket alle muttere osv. Min teori har vært at det kommer luft i systemet et eller annet sted, men nå må jeg bare høre om det er noen som kan ha lignende erfaringer og/eller ideer om hva dette kan være.

Link to post

Har samme type motor, og var lenge plaget av at den plutselig kunne begynne å gå ujevnt slik du beskriver.

Hadde det ikke like ofte som deg - det kunne gå uker mellom hver gang, men symtomet høres ut til å være det samme.

Jeg antok at det kom av luft i dieseltilførselen, men klarte aldri å finne ut hvor lufta kom inn.

 

For ca et år siden skiftet jeg derfor ut alt mellom motor og tank, dvs slanger koblinger, vannutskiller og grovfilter. I tillegg skiftet jeg ut den lille pumpa som brukes ved lufting av motoren (antagelig unødvendig men ...)

 

Etter at jeg gjorde denne jobben har jeg ikke hatt problemet.

Link to post

Takk for respons!

Du bekrefter forsåvidt teorien min; at det må være luft som kommer inn et eller annet sted. Det er jo bare umulig å finne ut hvor, så løsningen blir jo som du har gjort, å bytte alt som har med dieseltilførselen å gjøre. Det er jo forsvinnende små mengder med luft som skal til for å skape problemer. Det jeg er nysjerrig på er om det er andre teorier; pumpe, dyser, varmgang......... Leste i et annet innlegg noe om returslangen som måtte ned i tanken under dieselnivået....

Link to post

Tror jeg ville ha sjekket luftingen til tanken først og fremst. Kan nesten tyde på noe slikt når du kan kjøre nesten en time før den stopper. Nettingen i gjennomføringen til luftingen har lett for å gro igjen med salt og skitt. Stikk den ut med en syl, og se om det hjelper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ved oppstart starter den lett som bare det, men stopper med en gang. Ved neste start går den greit. Etter ca 1/2-3/4 time på vanlig marsj turtall (2200 rpm) synker turtallet, til nesten stopp .....

Synes dette virker rart hvis tett lufting til tank er årsak. Da må tanken stå med undertrykk ved første start. Sjekkes i så fall enklest med å åpne påfylling.

 

Har dett kommet plutselig, gradvis eller vært der hele tiden?

Har det kommet etter arbeid/reparasjon/service?

Er tanken montert lavere enn drivstoffsystemet på motor?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Luftingen til tanken er sjekket. Tanken ligge over motornivå. Problemet startet ifjor da jeg kjørte tanken tom etter å ha kjøpt båten i Stavanger (40 liters tank!). En tur som forøvrig ble ganske slitsom. Forrige eier sier han ikke har opplevd dette og at han hadde gjort ren tanken om vinteren. Ved inspeksjon ser dette ut til å være riktig, det har ikke vært et eneste rusk eller vanndråper å se i vannutskiller/filtre. Etter å ha gått over alle tilkobliger, byttet de fleste slanger, dratt til alle tenkelige muttere ble det ganske bra, det var kun ved oppstart at jeg måtte starte to ganger. Så på første turen i år dukker dette opp igjen.

Idag er det skikkelig drittvær her så jeg drar på meg arbeidsklær og tenker jeg får gå over alt på nytt. Det kan jo også være en tilstopping et eller annet sted, så nå får jeg får jeg bar plukke fra hverandre alt sammen. Elsker jo lukten av diesel i båten :crazy:

Link to post

At motor må startes et par ganger før den kommer igang er vel ikke så unormalt. Høres for meg ut som om det er snakk om to forskjellige ting her.

Det at tanken står over motoren var en viktig opplysning, da kan ikke luft helt utelukkes likevel. Luft kan suges inn under gange, filteret er vel vanligste årsak. Og så fylles det opp igjen når motoren blir stanset.

Men da bør det etterhvert lekke ut diesel når motoren står.

Link to post
Svart (redigert)

Halleluja!!!

Nesten litt flaut dette her, men var nå i hvert fall heldig med at jeg begynte i riktig ende; slangen mellom tanken og vannutskilleren hadde en propp av dritt i koblingen. Dette var den eneste slangen jeg ikke sjekket i fjor, for det fløt jo diesel greit inn til vannutskilleren. Men ved større belastning blir det selvfølgelig press her. Har kjørt i over en time nå uten tegn til trøbbel. Ikke blei det nevneverdig søling heller :cheers:

Redigert av Myrica G (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...