Jump to content

Autopilot - kalibrering m.v.


roaldbj

Recommended Posts

Noen autopiloter har to parametersett som automatisk velges basert på fart og det hadde nok hjulpet deg.

 

Vil bare minne om at "autolearn" funksjonen til Raymarines autopilot er slik at autopiloten tilpasser seg såvel skrogakarteristikk under ulike hastigheter og bølge- og vindkarakteristikk i seilingsområdet. Men kan selv innstille hvor hurtig båten skal justere seg.

Link to post
Share on other sites

 

Vil bare minne om at "autolearn" funksjonen til Raymarines autopilot ...
Mener autolearn kun gjelder Raymarines piloter med rategyro.

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig Marwin, din ST5000 har nok ikke autolear funksjonen. Den er forbeholdt de tre utgavene S1, S2 og S3, eventuelt med innebygd "rategyro" og har da betegnelsen henholdsvis S1G, S2G og S3G, her er et lite utdrag fra Raymarines egen beskrivelse:

Each corepack contains a SmartPilot course computer in either a standard configuration or a “G” version. "G" version corepacks feature a built in Rate Gyro sensor and Raymarine AST (Advanced Steering Technology). SmartPilot corepacks are available in three levels (S1, S2 and S3) of performance. Based on the type of drive unit or your vessel displacement use the chart below to select the appropriate SmartPilot corepack for your vessel.

 

Henvisningen det vises til finnes bl.a. her: http://www.raymarine.com/default.aspx?site...61&Parent=5

Link to post
Share on other sites

ST6002 har ikke rategyro, men det er kurs komputeren som har eventuelt har rategyro.. S1G, S2G eller S3G.... det kommer an på hvilken komputeren du har valgt det... forøvis så kan dette ettermonteres også om en ikke har valgt "G" utgaven

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er vel ikke "Autolearn" noen ny funksjon som kun finnes på de mest avanserte Raymarine enhetene? Selv på min mange år gamle ST4000W Autohalm/Raymarine mekaniske autopilot med standard Fluxgatekompass og uten rorgiver, har jeg en funksjon som heter: "Automatic Deadband Control (Auto Seastate) som "lærer seg" båtens bevegelser i sjøen. Hvor godt denne fungerer sammenlignet med nyere systemer, er vel en annen sak.

 

auto_seastate.gif

 

Selv bruker jeg autopiloten mye da jeg i helgene på de vanlige turene har to lange kjedelige strekk på 30min og 45min. Da blir det autopilot med XTE data fra opptegnet rute på plotteren. Og selv med mye sjø og vind inn på tvers (som det gjerne er når jeg krysser Oslofjorden), er det utrolig hvor nært den opptrukkne linjen båten holder seg, over 20m avvik fra kurslinjen er en skjeldenhet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitat:

Det er mange tråder som omtaler autopilot.

Jeg tenkte at vi i denne tråden kan drøfte forskjellige erfaringer og rutiner med bruk og kalibrering av autopilot ombord i de små båtene våre. Kanskje vi også kommer innom faktorene som:

 

- styresystem (vaierstyring, hydralikkstyring)

 

Så til spørsmålet;

Er det noen som har erfaring med autopilot-system på vaierstyring fra Mercruiser? (Bravo)

Eller er eneste (beste) løsning å bygge om sysyemet til hydraulisk.

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet;

Er det noen som har erfaring med autopilot-system på vaierstyring fra Mercruiser? (Bravo)

Eller er eneste (beste) løsning å bygge om sysyemet til hydraulisk.

 

Jeg har vaierstyring på min autopilot (Raymarine ST6001). Denne monterte jeg for 2 år siden og den fungerer bra. Selve drivenheten med motoren i bakkant er vel litt over en meter lang pluss ca en meter vaier ut fra denne (hvis jeg ikke husker helt feil).

Denne drivenheten hadde jeg problemer med å finne i pakkene som er til salgs, men jeg fant det til slutt og jeg handlet det hos www.boatfix.com.

/per

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Tenkte jeg skulle nevne at jeg på båtmessa i Lillestrøm i våres snakket med representant for Belamarin og nevnte at jeg hadde noe spesielle utslag med Raymarine autopilot ved enkelte kurset når jeg hadde kursskifte ved veipunkter. Representanten ba meg levere inn autopiloten fordi intern software var oppdatert. I dag fikk jeg tilbake autopiloten med følgende tekst fra service avdelingen: Oppgradert software. Testet. Konstatert feil på intern ratesensor. Byttet denne og testet. OK. MÅ kjøres opp på nytt i båt. Det hører med til historien at Belamarin sjekket nummer på autopiloten og fant den ikke i sine systemer. Seatronic som er min hovedleverandør opplyste at autopiloten var motert ved kjøp av utenlandsk båt. Dermed løste hele saken seg og alt gikk på fabrikkgaranti. Flott historie. Nå setter jeg meg inn i hvordan jeg skal "kjøre" autopiloten opp på nytt. Det er endel knapper som skal tastes i en bestemt rekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også slitt med at piloten tuller når den skal finne WP #2 osv. i ei rute. Sendte piloten til Seatronic, som oppgraderte SW. Ikke hatt problemer etter det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter at oppgradert Raymarine autopilot er montert har jeg i dag utført ny kalibreringsprosedyre. For de som har Raymarine autopilot (SmartPilots Inboard Autopilot), er det tre prosedyrer for kalibrering av autopiloten: "user calibration, "seatrial calibration" og "dealer calibration". Dealer cabration har 21 punkter som skal håndteres. Seatrial calibration gjennomfører mellom 7 til 27 tester i et spesielt seilingsmønster hvor det bør var god plass i seilingsleden. Vår autopilot seilte gjennom 15 tester før den var ferdig. Nå seiler båten rett som en strek. Ser frem til å sjekke autopiloten under andre seilingsforhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...