Jump to content

Kjære førere av halvplanere


NovaMalin

Recommended Posts

Jeg ønsker ikke å dra opp en diskusjon om halvplanere generellt. Halvplanere har mange gode kvaliteter. Men, halvplanere lager mye sjø når de kommer opp i litt fart. Vær grei å ta hensyn til omgivelsene når dere fører disse båtene. De aller fleste gjør dette, men ikke alle.

 

Vil dere:

 

1. Holde god avstand når dere passerer andre båter når dere går i halvplan.

2. Holde god avstand til land når dere går i halvplan.

3. Ikke gå i halvplan innaskjærs og i nærheten av båthavner og ankringsplasser, selv om det ikke er noen fartsrestriksjoner i området.

 

Nå i pinsehelga var familien på tur i Vestfjorden/Tønsbergfjorden, og fant fine ankringsplasser hvor vi lå skjermet for vær og vind. Men der drønnet det halvplanere forbi med en hekksjø som nesten kastet oppankrede båter på land. Man måtte holde på barn og løse gjenstander så de ikke skulle falle om kull.

 

Så vær vennlig å ta hensyn. Tenk også på andres båtglede, ikke bare din egen.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Som om jeg skulle ha sagt det selv!

 

Sikkert kjekt og se ungdommer i en liten 22 fots seilbåt, men ta da i det minste ned farten dersom dere skal snirte oss :boxing::wink:

Junkeren rullet sånn av bølgene fra svære halvplanere i går at jeg hadde fenderlisten i vannet :diving:

For å "roe ned" rullingen tok jeg opp storseilet når jeg gikk for motor. (det var ingen vind så det gikk ikke å seile) Det hjalp godt. Jeg gjorde det ikke for at andre skulle få vikeplikt for meg! :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Kjære sjekteeier.

Jeg vet hva du snakker om og er selvfølgelig helt enig med deg, men mange bare :lol: av oss. Jeg kjører selv halvplaner og vet at allerede ved 8 kn lager jeg ubehagelig hekksjø. Alle som har halvplanere vet dette, de er IKKE uvitende som vi av og til prøver å unnskylde dem med. Neida, de vet hva de gjør og dri... i det. Har inntrykk av dess mer trøbbel for andre dess mere moro. Det som idag gjelder er å være størst og først, hensyn, ære og sjømannsskap er mangelvare i vårt ego-elskende samfunn.

Akk ja, måtte bare få det ut. Er klar over at bildet er mer nyansert.

 

For å skryte litt, jeg forsøker etter beste evne å ta hensyn og la andre også ha det hyggelig på sjøen, men må innrømme at den oppførselen jeg møter i dag kan tære på egen moral.

Det verste er at også førere av yrkesbåter som i alle fall VET bedre ser ut til å ynde å kjøre så kloss i deg at du neppe får sjanse til dreie opp mot den hekkans bølgen.

 

Får leve i håpet at obl. båtførerprøve kan bidra til en endring, men har egentlig lite tro på det. Det ser desssverre ut som enkelte kun viker for noen som kan snakke et kraftigere maktspråk enn de selv og som kan legge inn kraftig etrekk i lommeboka.

 

Leve solidariteten !

 

God sessong !

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne melde på taxibåtene i Kragerø også... De fortjener absolutt å bli medlem av hekksjøklubben..... Problemet er nåe de slipper båten ned av plan og det gjørdevanligvis 20-30 meter unna bryggen..... Dette kan få alvorlige konsekvenser,en 1/4 boks øl (Lundetangen også :drink: ) var på vippet til å tippe i helgen på Jomfruland.

 

Propblemet er ikke bare halvplanere, men også helplanere som skal være snille og greie ved å ta båten ned i deplasementsfart akkurat litt for sent..... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da jeg seilte Horten->Tønsberg på Søndag så møtte jeg 3stk Princess V50/58 ?? utenfor Ringshaug som gikk etter hverandre nordover og kjørte i samme sporet med 30sekunders mellom hverandre forbi oss med rundt 50meters avstand til oss , vi hadde oppe gennakeren og alle med litt vett i skallen ville i det tilfellet ha justert kursen litt for å ikke komme så voldsomt nært men de hadde vel nok å gjøre med å se på DVD eller noe for å ta hensyn det var de ikke opptatt av.

De kjørte fjordplog , skal ikke de båtene der kunne kjøre uten å lage så voldsomme bølger ? Plane eller noe ?

 

Akkurat da hadde jeg lyst til å sette pekefingeren mot tinningen men jeg hilste i stedet med et smil til siste mann hadde passert (selv om ingen hilste tilbake :nonod: )

Link to post
Share on other sites

..... 3stk Princess V50/58 ?? .....

Så skal Princesseiere få en omgang igjen ja. 50 meter i fra er vel klaring nok det, god tid for deg til å endre kurs og treffe bølgene som best. Pent gjort av dem. Må nok bare finne oss i litt bevegelse ute i åpent farvann innaskjærs i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Glemte kanskje å nevne at jeg møtte en Albin Vega (tror det var det) og de kjørte mellom oss med omtrent samme avstand til de.

Personlig synes jeg at når det er fri fjord med milevis i hver retning så trenger man ikke kline rett inntil andre båter når man har tid nok til å justere litt på kursen , spesielt når de man møter seiler med spinn/gennaker og dermed har veldig liten mulighet til å endre kurs. (folk med såpass stor båt vet vel litt mer om båter enn vi andre så det virket bare litt rart)

Link to post
Share on other sites

Ja, med tanke på hvor trangt farvannet er utenfor Ringshaug så må da 50 meters avstand være meget generøst! :wink: Og så er det jo klart mye lettere for en seilbåt å endre kurs og fart enn for sånne prinsessejoller!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig Sigurd.

50 meter er ikke mye. Er det plass så går det fint an å doble den avstanden fra 50 til 100. Hekkbølgene er like store men de er da ikke så krappe og man får litt bedre tid på seg til å legge skuta opp mot bølgene.

Er det ikke plass til å øke avstand til 100 meter så bør man ikke gå i den farten.

Balticen er beryktet for hekkbølgene, det vet jeg og forsøker å skåne andre båter så godt som mulig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vel, på ei linje mellom Filtvet og Granbusundet mener i hvertfall jeg at man er såpass mye utaskjærs at det må være lovlig å blåse reint litt. Alle som ferdes i området vet at dette er "hovedleia" mellom Oslo og Tjøme. Noe skvalp må påregnes. Men stem gjerne for fartsreduksjon innafor Tristein for min del. Har ingen problemer med det.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette går på fartsgrense, Sigurd.

 

Det dreier seg om sunt folkevett, og å kunne ta hensyn til andre enn seg selv.

 

Om du kjører på en vei med 80 km/t grense...og denne veien har et langt følge av folk på hester langs den ene siden....da bremser de aller fleste litt opp og kjører pent forbi.

 

På vannet er vi som har mindre båter "folk til hest"...., og uten at større hekksjøbåter tar hensyn til oss, så vil ulykkene fort vise seg.

 

Jeg har et godt eksempel fra i forfjord.... Jeg og min yngste datter (da var hun 2,5 år) lå mellom to holmer i breviksfjorden og fisket. Vi hadde min fars gamle plastsnekke på 19 fot.. Vi lå stille på dregg, og ser at det kommer en stor cruiser på 40 fot eller så mot oss. Den holdt sine 15-18 knop...akkurat nok til å lage de største hekksjøene. Jeg forsøkte å signalisere at de måtte slakke av, men det gikk dem hus forbi og de drønnet forbi på 30 meter eller så.

Jeg fikk tak i datteren min, og kastet oss inn i kabinen og satte oss på gulvet der (tok et rask overblikk om noe kunne falle og skade oss) og så var det en sinnsyk rulling. Datteren hylgråt i lange tider etterpå, og jeg måtte sette kursen til land. Da jeg kom inn i Helgeroa så jeg at den nevnte cruiser lå på gjestebrygge med tydelig besøk ombord. Jeg og datteren gikk bort til dem, og hilste...de hilste pent tilbake, men det ble straks en annen stemning da jeg lurte på om eieren av båten var blind og blottet for folkeskikk. Jeg forklarte dem hva de forårsaket og at det bare er flaks at vi ikke ble skadet..

 

Mannen ble rød i toppen...kona unnskyldte seg i fleng og de besøkende så rimelig flaue ut der de satt.

 

Vi satte oss i båten igjen, men jeg fulgte litt med i cruiseren og der var det rabalder. Kona sendte besøkende hjem, og kjeftet høylytt på mannen...og etter litt tid så satte de ut fra land. Tror nok ikke det var noe morro i takt med bølgene ombord der på flere dager.

 

Slike folk bør vi ikke utsettes for....selv om de er fri fart mange steder på sjøen. Å ta hensyn heter det.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo filosofere litt over hvorfor disse "sjøplogene" skal kline seg opp i andre båter(seilbåter) når de kjører forbi (jeg tar det for gitt at disse krabatene ikke fører sin båt). En årsak er jo at de stikker grunnere enn en seilbåt og da slipper dette kompliserte greiene med å lese kart, en annen kan jo være at de vil vise litt frem... det er sikkert mange flers mulige årsaker...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og takk for at dette kommer her nede på på "Sørlandet" så det blir levlig i den indre leia igjen :seeya:

 

kilde fvn.no

 

Aust-Agder kan bli det første fylket til å forby fri fart i en sone langs hele kysten. AUST-AGDER: Et utvalg fra de fem kystkommunene i fylket foreslår at kysten inndeles i tre soner.

 

Mer enn 100 meter utenfor øyer og fra land blir fartsgrensa 30 knop. Er avstanden mindre enn 100 meter, er det en maksimal fartsgrense på fem knop. Fri fart blir kun tillatt i Skagerrak. :flag:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Kan vi inkludere Telemark i dette prosjektet også.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er mange store helplanere som også lager mye sjø...

 

Det er sant! Mange av de store helplanerne ser ikke ut til å komme helt opp i plan. De går i hvertfall med baugen relativt høyt i været og har stor hekksjø. Jeg vet ikke om det er båtene som er slik, eller om det er båtførerne som ikke kan trimme dem riktig?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Det er sant! Mange av de store helplanerne ser ikke ut til å komme helt opp i plan. De går i hvertfall med baugen relativt høyt i været og har stor hekksjø.

De heter gjerne Princess eller lignende og er undermotorisert og går gjerne med "nesen i sky"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Vi lå stille på dregg, og ser at det kommer en stor cruiser på 40 fot eller så mot oss. Den holdt sine 15-18 knop...akkurat nok til å lage de største hekksjøene".

 

Jeg antar at du førte det reglementerte dagsignalet for ankerligger slik at den andre kunne se at ikke var i stand til å forflytte deg eller endre kurs slik at du kunne ta bølgene på den beste måten. Hvis du viste den andre din styrbord side kan det lett oppfattes som om du hadde vikeplikt og ville forholde deg deretter når det passer deg. Dette forutsatt at du ikke hadde oppe ankerkulen. Hadde du den opp, var det absolutt ingen unnskyldning for for den andre parten.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du førte det reglementerte dagsignalet for ankerligger slik at den andre kunne se at ikke var i stand til å forflytte deg eller endre kurs slik at du kunne ta bølgene på den beste måten. Hvis du viste den andre din styrbord side kan det lett oppfattes som om du hadde vikeplikt og ville forholde deg deretter når det passer deg. Dette forutsatt at du ikke hadde oppe ankerkulen. Hadde du den opp, var det absolutt ingen unnskyldning for for den andre parten.

 

Håper du skrev dette for å provosere.

du mener ikke i fullt alvor at det er helt greit, å passere en 19 fots båt med 30 meters avstand, i 15 -18 knop med en 40 fots "vannplog"?????

No vart æ skræmt

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det blir mye kjeft på oss med motorbåter og spesielt oss med halvplanere. Seibåtfolk mot motorbåtfolk :boxing:

<Men en ting skal vi motorbåt folka ha.... vi er hyggelige og behjelpelige mot hverandre og mot seilbåtfolk.

Jeg har ALDRI fått hjelp eller et "hei" i fra noen i seilbåt.

De viker heller aldri i sin kurs. De styrer heller litt imot, slik at vi med motorbåter må gjøre en ekstra sving. Opplevd dette mange ganger.

:sailing::boxing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel av de som har en planende båt som kan lage en hel del sjø for mange. Prøver å ta hensyn så godt vi kan, og er det småbåter i området så slakker jeg alltid av til deplasemtentsfart på ca 6 knop. Tar så kort tid å gå ned og opp igjen i plan at det er helt greit - og konsekvensene er ubetydelige for meg - men store for de andre. Synes det er normal høflighet. Har lært meg at er jeg i tvil så slakker jeg av. Bedre en gang for mye enn en gang for lite.

 

MEN det jeg sliter med er at hele leia til enhver tid er fylt med båter i begge retninger. Vet ikke om alle er klar over det, men sjøveisreglene slår faktsik fast at det er høyrekjøring til sjøs, dvs at man i så stor grad som mulig skal holde til høyre i leia. Hadde alle fulgt det tror jeg det hadde vært betydelig enklere for alle å trives samme på fjorden. Da har de som vil kjøre fort rom nok til passere på god avstand, og de som kjører sakte vet hvor de bakfra kommer (med mindre man er komplett idiot og passerer på innsiden da)

 

50 meters passeringsavstand mener jeg er alt for lite, men en del ganger er det vanskelig å beregne avstanden. En god huskregel kan være at om du ser detaljer på ansiktet til en person så er man ca 50 meter i fra (med normalt godt syn).

 

En del ganger jeg passerer gir jeg også på litt ekstra gass. Ofte cruiser vi i 23-25 knop - og da lager båten mer sjø enn om vi gjør 30-32 knop. Mulig det oppfattes som provoserende av de vi passerer - men det er godt ment :smiley: Også pleier jeg å hilse når vi passerer - har ikke opplevd å få fingern tilbake ennå i hvertfall.

 

Jeg har aldri opplevd at noen bare på pur f-skap hindrer en annen i å passere. Synes det er synd at dere andre opplever det.

 

Forøvrig finnes det behørige lydsignaler å bruke for å spørre om hvordan man vil at den andre skal passeres. Regel 34 i Sjøveisreglene

Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:

(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:

- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr « Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side »,

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr « Jeg akter å gå forbi på Deres babord side »,

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

 

Har ennå ikke hørt det praktisert - men en gang må jo være den første. På fleip kan man jo kalle dette " fra hvilken side vil de at vi endevender båten deres i dag" regelen :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår at det kan være et problem (eller flere) med hekkbølger fra halvplanere og planere i halvplan.

 

Men...

Det synes som en sport for snekkeiere å hindre andre å komme forbi seg.

Mange som gir det de eier og presser seg mot deg.

Hvis de i stedet hadde sluppet litt på gassen og hjulpet andre forbi tror jeg mange av disse problemene hadde vært eliminert.

 

Stikkord er vel samhold og vise hensyn til hverandre her :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...