Jump to content

Kjære førere av halvplanere


NovaMalin

Recommended Posts

tror ofte det er mangel på kunnskap som fører til ubehageligheter på sjøen. som f.eks. når man skal krysse en seilbåt. har da sett flere som gir gass for å passere forand :confused::confused::confused::confused: Alle må jo skjønne at man skal passere bak :yesnod:

tar man igjen en båt som går saktere enn deg selv, da bør man passere på :sailing: side :confused: eller :confused: ikke sant.... var det flere som ble usikkre nå :eek:

:confused: kanskje lage en kunnskapstest her på baatplassen som alle må bestå for å kunne være medlemmer :confused: båtvimpel som premie :lol:

Link to post
Share on other sites

Det blir mye kjeft på oss med motorbåter og spesielt oss med halvplanere. Seibåtfolk mot motorbåtfolk :boxing:

<Men en ting skal vi motorbåt folka ha.... vi er hyggelige og behjelpelige mot hverandre og mot seilbåtfolk.

Jeg har ALDRI fått hjelp eller et "hei" i fra noen i seilbåt.

De viker heller aldri i sin kurs. De styrer heller litt imot, slik at vi med motorbåter må gjøre en ekstra sving. Opplevd dette mange ganger.

:sailing::boxing::sailing:

 

 

Vi er nok flere med den erfaringen, desverre.

 

Og hvorfor i alle verden?? :crazy:

 

Vi har til og med et felles båtforbund..


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke man skal ta for gitt at alle forstår hvordan en seilbåt fungerer. Det er ikke så mange ikke seilere som vet at man ikke kan seile rett mot vinden, som kan beregne at en seilbåt også har avdrift på kryss eller at den av og til må slå.

Mange seilere er jo fanatiske også når det gjelder den ultimate kryssen som antakelig er bedre enn sex. Selv er jeg i hvertfal slik når jeg skjærgårdsseiler. Det er jo så utrolig morsomt å krysse når man kan følge vindens krumspring over og rundt holmer og nes. Men enkelt for motorbåtene er det ikke.

 

En annen sak man skal være bevisst: Det er ikke enkelt for en motorbåtkjører å vite hvor store bølger man faktisk lager. Jeg sliter med det selv - for jp større båt man ha jo høyere over vannet sitter man - og da mister man perspektivet på egne bølger. Ingen unnskyldning - bare en forklaring.

Link to post
Share on other sites

Mange seilere er jo fanatiske også når det gjelder den ultimate kryssen som antakelig er bedre enn sex.

Skjønner jeg har en del igjen før jeg kommer i nærheten av en optimal kryss

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne melde på taxibåtene i Kragerø også... De fortjener absolutt å bli medlem av hekksjøklubben..... Problemet er nåe de slipper båten ned av plan og det gjørdevanligvis 20-30 meter unna bryggen..... Dette kan få alvorlige konsekvenser,en 1/4 boks øl (Lundetangen også :drink: ) var på vippet til å tippe i helgen på Jomfruland.

 

Taxibåter i Kragerø må bannlyses. Jeg skal personlig sende et brev til hans hellighet Paven om at dette iverksettes for sesongen 2007, og at skjærsilden fyres godt opp for disse havets banditter dersom de ikke oppfører seg som folk. :eek: :nono:

Link to post
Share on other sites

Vi må nok tåle litt ekstra fra sjøens Cowboyer, de lever tross alt av det. Kort sesong, mye som må rekkes.

 

Her i Kr.sand byfjord er vi rammet av Color-lines Spesial-tsunami. Forresten Masterferries er og med på laget. Vil du oppleve meget hurtiggående, kraftfulle "hekkbølger", så er du hjertelig velkommen til å ankre opp i omkringliggende svaberg. Du får deg garantert en minnerik opplevelse!

Link to post
Share on other sites

Det finnes både seilere og motorbåtførere som ikke er de skarpeste knivene i skuffen. Er tungt for noen å vise hensyn. Men de er i fåtall. Synes de fleste tar hensyn. Det kan også tenkes at noen er litt ferske, derfor ikke ta alle over en kam.

 

 

Hilser til de som ferdes på sjøen, synes de fleste hilser igjen. Kan ikke huske at jeg har hilst på noen som ikke har hilst igjen. Erfaring fra både motor/seil-båt.

 

Prøver å ta hensyn selv, ved å være bestemt i manøvren. Bav vår kan også lage hekkbølger, 2,2 liter grønt beist, 3 bladet

foldeprop, så vidt rekken er over vann. :cool: Derfor tenker også jeg på våre bølger

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Både i Kielerkanalen og Gøtakanalen har jeg flere ganger opplevd at store skip som haler innpå benytter sjøveisregel 34. De første gangene skvatt jeg til - inntil jeg lærte regel 34. Har også hørt at regel 34 benyttes hyppig i kanalsystemene i Europa. Tror aldri jeg har opplevd regelen praktisert i norske farvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ALDRI fått hjelp eller et "hei" i fra noen i seilbåt.

De viker heller aldri i sin kurs. De styrer heller litt imot, slik at vi med motorbåter må gjøre en ekstra sving. Opplevd dette mange ganger.

:sailing::boxing::sailing:

Hei, Litt Peiling! (Ein gong må vera den første :smiley:)

 

At vi ikkje endrar kurs, kjem av regel 17 i Sjøveisreglane:

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(a)

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart

Det som undrar meg er, at når vi møter ein motorbåt på kryssande kurs, skal motorbåten alltid passera framfor oss, og går difor ein ekstra sving for å komma klar av oss. Det ser ut som ein del motorbåtførarar ikkje forstår at vi også gjer fart gjennom vatnet. :crazy:

 

Som du ser ei sak har to sider. Eg synes det er leit at ingen i seilbåt har hjelpt deg eller sagt hei. Velkommen til Ryfylke, send ein IM så skal du få kallesignalet mitt, slik at eg får sagt hei til deg på skikkeleg, og om eg kan hjelpa deg med noko så gjer eg gjerne det og. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at regel 34 benyttes hyppig i kanalsystemene i Europa. Tror aldri jeg har opplevd regelen praktisert i norske farvann.

 

Forsvaret bruker den, holdt på å bli nedkjørt en gang p.g.a. dette.

Kom sigende i snekken og ble "tutet" på av en meeeget hurtiggående grå sak, la meg godt over til styrbord for å gi plass........ :lol:

Da lærte jeg at det var forskjell på "tuting" og signal ja.....

 

Fikk omøblert alt utstyr som ikke var skrudd fast, og utløp for litt voksensnakk.... :headbang:

 

Nå som jeg har skaffet meg sjøplog selv, prøver jeg å ikke glemme mine erfaringer som seilbåt og snekkeeier.

 

Har det aldri mer travelt enn at jeg kan senke farten innimellom, ellers går jeg godt klar av land.

Ser jo at jeg drar noen alvorlige bølger rundt på rundt 10 kts, så da er det jo bare å gå ned under 5 kts.

 

Ha en fin båtsommer, der vi hjelper hverandre uavhengig av pinne eller ei. :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

<Men en ting skal vi motorbåt folka ha.... vi er hyggelige og behjelpelige mot hverandre og mot seilbåtfolk.

 

I går hadde noen frekke folk i motorbåt fortøyd i seilforeningens rundingsmerke for å fiske.

Svært hyggelig og behjelpelig siden det var regatta på gang.

Link to post
Share on other sites

Håper du skrev dette for å provosere.

No vart æ skræmt

 

Ja, jeg skrev det delvis for å provosere, men også for å forsøke å si at en situasjon kan oppfattes på flere måter avhengig av ståsted. Jeg kjører etter eget skjønn med forsiktighet og vett og har opplevd mange ganger at når jeg har slakket ned på farten til 5-6 knop, har den som jeg har utvist forsiktighet mot, startet opp og kjørt avgårde (sakte eller fort avhengig av båttype) før jeg er kommet fram.

 

Når øvelsene ned av plan, opp på plan, ned av plan, opp på plan, ned av plan osv for å vise hensyn til båter som av en eller annen ukjent grunn ligger å driver i leia kanskje har gjentatt seg 4-5 ganger i løpet av en times tid, synes jeg godt den andre parten kunne vente til jeg har passert før de stikker av! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra noen få blandt oss, som egentlig ikke bryr seg om andre mennesker velvære på noe som helst område, så beror de fleste episoder på manglende viten om hvordan andre båter oppfører seg. Eller hvilke begrensninger en langsom båt kan ha. De aller fleste forstår heldigvis at en liten åpen båt, som ligger for anker, ikke har noen mulighet til å verge seg mot bølger fra forbipasserende. Med litt avstand ved passering eller møte kan også den lille båten, når den går for motor, vende baugen opp mot bølgen og unngå ubehag for de ombord. Avstand og fart må jo den enkelte fører kunne vurdere. Hvis ikke så mange fikk nakkesperre av å sitte der oppe i trekken på flybridgen, så hadde de kanskje sett seg tilbake av og til?

 

Eksempel på uforstand (1):

For et par sesonger siden, på vei nordover mot Breiangen, blir vi prajet av en hurtiggående motorbåt. Vi slører med spinnaker på en skjæring opp mot Hortenskrakken. Motorbåten kommer helt kloss på lo side og føreren skriker til meg at her er det båtrace, og at vi må flytte oss med en gang. Vi er to ombord og jeg går på dekk for å jibbe. Mens jeg gjørt klart til en dip jib, som jeg gjør på min båt, så blir fyren i motorbåten fullstendig krakilsk og skriker alle tenkelige ukvemsord. Dette fortsetter han med mens vi jibber. Jeg streifes av onde tanker om hva jeg kan gjøre med en spinnakerbom men lar det være. Motorbåtføreren er bare helt uvitende om manøvreringsevnen til en båt som seiler for spinnaker. Eller genakker for den saks skyld. Mye tyder dog på at han generelt ikke hadde mye til overs for seilbåter.

 

Uforstand (2):

Ettersom taxibåtene i Kragerø er nevnt i denne tråden kan jeg opplyse om at det er en type båter jeg holder god avstand til. For noen år tilbake tok vi en taxibåt fra Jomfruland til Schweigaardsholmen, der vi lå fortøyd. Føreren hadde det så travelt at han ikke fikk stanset i tide og kjørte hele baugen opp på den åpen hekken på seilbåten min. Jeg så for meg mitt verste mareritt når baugen stopper kun en halv meter fra rattet. Skadene fikset jeg selv dagen derpå, men en erfaring rikere.

 

Med ønsker om en god sommer til alle. Hvis vi viser hensyn og prøver å være litt oppmerksomme på hvordan vi manøvrerer i forhold til andre båter, så unngår vi nærgående situasjoner. Det gjelder selvsagt også seilerne. Det er lov å bruke sundt fornuft, å ikke nødvendigvis fremprovosere situasjoner, selv om man skulle ha rett til veien.

 

Og har du en halvplaner så trenger du vel ikke gå på innsiden av Gullholmen, om du ser det seiler som plattlenser seg gjennom renna?

Link to post
Share on other sites

kjenner følelsen :lol:

For å spore av litt:

Kanopadlere er det verste som finnes i så måte.

sakker av for å unngå å gi de bølger i det man passerer.

 

Og hva gjør de? Jo de padler på alt de kan :eek:

Neste gang du padler og det kommer en båt forbi...stopp og slipp den forbi.

Det gir deg nok som regel mindre bølger :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Og har du en halvplaner så trenger du vel ikke gå på innsiden av Gullholmen, om du ser det seiler som plattlenser seg gjennom renna?

 

 

Klart du må ha Gullholmsundet for deg selv. Men bare om du plattlenser..... :lol::lol:

 

Husk jeg har en halvplaner!! :smash:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Føler meg litt mellom barken og veden her, Har halvplaner og snekke samt at jeg bruker taxibåt i Kragerø. I Kragerø med snekka (Polar20) passer jeg bestandig på å gå opp i mot hekkbølgene fra taxibåtene eller andre store tunge båter som trekker mye sjø. ( ferger, skip, osv. )Dette har jeg gjort siden jeg var liten og kjørte snekke,Gh. With eller annen liten båt. Klart det er irriterende, Men slik er det nå en gang, og slik har det vært leeenge. Her hjemme fører jeg en Fjord38. som er nesten 11 tonn og 42 fot med badeplattform osv. Den tar med litt sjø i 16 knop. Men tar hennsyn så langt det lar seg gjøre ovenfor mindre båter og seilbåter ( Som hilser til meg som motorbåtfører både i Trondheim og Kragerø) Maaaange kan lære litt bedre folkeskikk på sjøen. Sikkert mange her inne også. Samt slutte å syte.. la oss møtes på middelvegen... Oss i småbåter som kan møte bølgene slik at unger og kjærringer ikke blir kastet veggimellom. og oss i store flybridgde båter som kan ta mere hensyn....... Så blir det bedre for alle. Eller som Ole Brum ville ha sagt. Ja takk begge dele. Jeg forsvarer selvfølgelig ikke båter som ikke tar hensyn til andre som ligger for anker osv... men det sier seg vel selv.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...