che Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Ny sesong er i gang og med dem kommer grunnstøtingene. I Asker hadde man i går 3 kostbare grunnstøtinger på ett og samme skjær og meldingene fra lokalavisen preges stort sett av surmagede innspill fra tilsynelatende erfarende båtfolk. Er det en kultur blandt båtfolk å kose seg over andres ulykke ?? Quote Link to post
Astor Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 (edited) Det har jeg aldri opplevd. Å kose seg når andre plundrer er vel mangel på god oppdragelse. Strekk ut en hjelpende hånd, uansett hva slags båt eller båteier som kommer. Jeg hjalp selv en frue som sto med hampen og lyste av lykke da jeg tok tampen fra henne i Sandspollen. Skippern bak trakk ikke på en mine. Han plundret nok litt men ikke værre en jeg gjorde da jeg var uerfaren. Båtfolk SKAL hjelpe hverandre! Edited May 29, 2007 by Astor (see edit history) Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Egen success er bra, men andres misære er heller ikke å forakte! Men nå får vi jo snart den etterlengtede obligatoriske båtførerprøven innført og da vil jo også båtfolkets holdninger endre seg etter det jeg forstår av tilhengerne? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SveinHa Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Er det en kultur blandt båtfolk å kose seg over andres ulykke ??I den grad det er en kultur så kan det være fristende å tro at det er en kultur blandt Folk-i-båt og ikke blandt Båtfolk. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
SpaceCab Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Er det en kultur blandt båtfolk å kose seg over andres ulykke ?? Kan ikke se at det skal være noe å kose seg over. Alle kan (elles skal) ha ett par uhell, det er vel bare ett spørsmål om tid før det skjer ? Quote Link to post
avsluttet Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 koset de seg? 3 grunnstøtninger på ett og samme skjær på samme dag ville vært oppsiktsvekkende i mine øyne. Quote Link to post
Sandvik(a) Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 I forhold til trafikken er dette få. Kart er heller ikke på moten her hos oss. Dette blir mer og mer spennende for hvert år som går. Det er bra så lenge vi bare treffer disse fjell knausene under vann. Gruer meg til vi begynner å treffe hverandre Quote Link to post
wave Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Norges dyreste skjær Tankevekkende artikkel. 13 registrerte grunnstøtinger siden nyttår. Les for øvrig 60 tatt i båtkontroll i helgen i samme distrikt. Quote Link to post
avsluttet Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 enig med trådstarter, ser ihvertfall at ett par av innskriverne har hatt morro av dette. Men tror ikke det er spesielt for båtfolk. Ellers må dette være bevis på at østmerket og andre kardinalmerker ikke fungerer tilstrekkelig, de ER vanskelig å huske. Selv etter å ha lært dem flere ganger. Uten at jeg har sett på kartet; hvorfor ikke bare bytte ut med en rød eller grønn bøye der? Quote Link to post
Sydvesten Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Jeg tror nok at vi kan være litt spesielle... i helgen blåste det kraftig på Jomfruland og det var ikke lett å finne en god bryggeplass, jeg hadde ikke noe annet å gjøre enn å drikke øl og kikke litt, når det kom en båt mot brygga så gikk jeg selvsagt ut på piren og vinket til krabaten om hvor det var ledige plasser som passet vinden... Følte meg nesten som en "Narvestad", men fikk bare positive tilbakemeldinger.... Forsøke å lose de uten mast inn i havnen og de med på bryggen utenfor... pga. dybden.. Alle jeg snakket var fornøyd.. Det var aldri noe problem å få hjelp med tampen for noen denne helgen, vi stilte selvsagt alle opp og hjelp til så godt vi kunne.. Hadde også en grunnstøting på en umerket skjær i Jumfrulandarenna lørdag kveld, det var en svenskbygget "Colin Archer" skøyte fra 1895 som ble liggende et par timerstid før redningskjøyten dro den av... Mannskapet var båtvant og ikke barn ombord, så det ble ikke noen redningsaksjon fra vår side... Det var en Bavaria 38 som sjekket forholdene ombord en halvtimes tid, men signalene de fikk fra skjøyta var at alt var ok... så han gikk til Jomfruland. "Colin Archeren" var innom Jomfruland rett før den gikk på skjæret og vi var selvsagt bortom og kikket litt... er ikke så ofte båter seiler med unionsflagg.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
giver Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Norges dyreste skjær Hei Det kommer sikkert noe der på privat iniativ. Så en rød jolle lå ved skjæret og to mann sto på det i ettermiddag. mvh giver Quote Link to post
Sydvesten Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Er ikke dette skjæret merket på sjøkartene da? Er det noen som kartutsnitt av skjæret Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Daffy Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Er det en kultur blandt båtfolk å kose seg over andres ulykke ??har du ikke sett SOS selskapsreisen 3 da?Den veggen han kioskeieren har er vel ganske treffende der Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bliss X Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Er det noen som kartutsnitt av skjæret Antar det er dette stedet: Quote Link to post
Spinner Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 (edited) Er ikke dette skjæret merket på sjøkartene da? Er det noen som kartutsnitt av skjæret Her er det berømte skjæret... Båten min har retning rett på skjæret. Godt merket på kartet, men ikke hvis du spiller Playstation på kartplotteren... Upps...6 minutter for sent.... Edited May 29, 2007 by Spinner (see edit history) Quote Senior-du er min helt! Link to post
Brutus Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Så det på lokalnyheter for østlandet, undervannsskjæret er jo den langgrunna jo, og bare merket med et skarve østmerke uten lys. Sjøfartsdirektoratet mente at det var godt nok merket og at grunnstøtingene skyldtes dårlig sjømannskap... Det må jeg si er en skremmende arrogant uttalelse fra et direktorat som styrer bl.a. med sjøsikkerhet. Det er det samme som å si at går du på grunn her, ja da er du så dum at du ikke fortjener bedre. Ganske drøyt for et direktorat må jeg si... Quote Link to post
Sydvesten Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 (edited) Sjøfartsdirektoratet mente at det var godt nok merket og at grunnstøtingene skyldtes dårlig sjømannskap... :c Akkurat denne uttalelsen kan det vel ikke være tvil om er riktig, så lenge en grunne er godt merket på kartet og i tillegg har et kardinal merke så er det vel dårlig sjømannskap om man havner midt opp på den etter mitt syn.. Edited May 29, 2007 by Sydvesten (see edit history) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Grunna er i utgangspunktet godt nok merket, men hvis folk stadig går på grunn der er det likevel ikke holdbart å sitte med hendene i fanget. Quote Link to post
Brutus Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Grunna er i utgangspunktet godt nok merket, men hvis folk stadig går på grunn der er det likevel ikke holdbart å sitte med hendene i fanget. Hadde man stått på Rauberggrunna i stiv kuling og tåke, så hadde det hjulpet lite at sjøfartsdirektoratet hadde ment at det var godt nok merket. Pr. dd er det jo midlertidig lanterne der da (heldigvis). Quote Link to post
bliss X Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Det er vel ikke så ofte stiv kuling og tåke der samtidig men ... Quote Link to post
lippert Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Selv jeg som bare har kjøpt båt i Leangbukta kjenner til denne grunnen. En av kommentatorene i Budstikka mener at man burde kunne gå i Indre Oslofjord uten bruk av kart. Det sier kanskje litt om holdningen til en del båtførere. Jeg håper vi aldri kommer til en situasjon hvor alle skjær og grunner der fritidsbåter ferdes skal merkes med bøyer og staker. Man må ikke glemme at prinsippet bak merkingen av leden er hvor man kan gå, ikke hvor man ikke kan gå. I Leangbukta finnes det en stor marina/båtforening og flere stor båtforhandlere. Det som forundrer meg litt er at dersom dette skjæret er et så stort problem hvorfor har ingen av de tatt initiativet til å sette opp en stake. Det er jo ikke forbudt med litt privat initiativ. Quote mvh Knut Erik Link to post
Spinner Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 I Leangbukta finnes det en stor marina/båtforening og flere stor båtforhandlere. Det som forundrer meg litt er at dersom dette skjæret er et så stort problem hvorfor har ingen av de tatt initiativet til å sette opp en stake. Det er vel slik at de som har båt i Leangbukta vet inderlig godt hvor grunnen er, og at de som driver verksted har en god ekstra omsettning av propell og drev så lenge det ikke merkes... Quote Senior-du er min helt! Link to post
Sydvesten Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Jeg har også gått ut fra denne bukten i fjor høst, og fulgte kartet.... enkelt og greit... Riktignok var det ikke tåke og stiv kuliv denne morgenen.. men jeg vil fremdeles si meg enig med sjøfartsdirektiratet som hevder at det er dårlig sjømannskap å gå på en merket grunne.... Om kravet er at man skal kunne ferdes trygt i indre Oslofjord uten kart så vitner det vel mest om statusen på generelle sjømanns kompetansen i dette området. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fenix Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Man kunne kanskje lage et slags system imed inngjerding av trygge leier i fjorden? Eller en form for løpestreng som man kunne koble seg på? Eller evt ta båtførerprøven... Neida. Vi går på grunn alle sammen. Men merkingen er vel forholdsvis tydelig når det gjelder akkurat dette skjæret, da. Quote Link to post
litt peiling Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 det er mange "skumle" skjær like der under vannflata. Jeg mener at de er for dårlig merket. Alle skvalpe skjær, burde vært merket. Hva kan kostnaden bli på det. Hva om de store forsikringsselskapene gikk inn med noen millioner? Jeg ser ikke problemet. Å le av andre som går på, er det kun duster som gjør Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.