Jump to content

Er båtfolk litt spesielle ?


che

Recommended Posts

Karen fra marinaen som uttalte seg på Østlandssendingen i kveld mente at det har gått på ca. 20 båter så langt i sesongen (som for de fleste nettopp har begynt)! Ikke vet jeg hvor mange av disse båtførerne som har tatt båtførerprøven, men det aktualiserer iallfall spørsmålet om opplæring. Et kardinalmerke (øst idette tilfellet) burde ikke være noe problem å forstå dersom man har vært borte i teorien om merking. Med sine gule og svarte markeringer skiller de seg godt ut - og burde være nok til at man tenkte seg om før man manøvrer rundt.

 

Jeg skal ikke påstå at ikke bommerter gjøres selv av folk som har hatt teoretisk opplæring (har gjort en del selv :headbang: ), men det burde være et godt utgangspunkt - samme hvor mange års erfaring man har i snekka si.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

12353_1_jpg_99174e.jpg

Får håpe det ikke var Roald som stod på her - lik båt i hvertfall

 

Ble nettopp observant på denne saken.Vi er 4 swifter i Oslofjorden, 3 med hvitt skrog og en med blått.Denne gangen var det ikke meg - men hovmod står for fall.Jeg seiler så mye i ureine farvann at jeg er forberedt på at jeg en dag står godt på moder fjell.Håper at Swiften ikke fikk skadet begge propellene og begge akslingene og begge akselbrakettene - da blir det fort dyrt for forsikringsselskapet.Jeg fikk nettopp årets forsikringsavtale. Med egenandel på 20.000 og årspremie på 19.308 synes jeg ikke det er så galt.Det er dessuten en rekke brukbare ordninger hva gjelder motorhavari o.a.

Link to post
Share on other sites

Et kardinalmerke (øst idette tilfellet) burde ikke være noe problem å forstå dersom man har vært borte i teorien om merking. Med sine gule og svarte markeringer skiller de seg godt ut - og burde være nok til at man tenkte seg om før man manøvrer rundt.

 

Nå vet ikke jeg hvor godt kjent du er i dette området, men som du ser av kartet så er denne grunnen laaaaaang, og vil tro at mange av de som går på grunn her f.eks ser at de kommer inn til feil brygge og svinger over uten å være klar hvor laaaang denne grunnen er.

Og så sies det at svære mange grunnkjenninger skjer like ved hjemmehavn for da slapper man av, legger vekk kart, tar blikket vekk fra plotter og konsentrerer seg om bryggeplass, fortøyningstau osv

 

Dette er ingen unnskyldning, men en mulig forklaring, er heller ikke veldig imponert, men det kan jo tenkes at noen av disse båtførerne har avlagt båtførerprøven, og vel så det, uten at jeg skal påstå at jeg vet så mye om det!

 

Forøvrig er det et håp om at problemet blir løst ved at båthavnen der blir utvidet ut mot dette skjæret! Da løser man jo to problemer; flere båtplasser og færre grunnkjenninger! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett så er det kanske vanlig og se etter i kartet hvis man er usikker på vilket merke som står der

i dette tilfellet så er det et østmerke som betyr at det er farbart på østsiden av merket hvid det hadde vært mørkt så ville meret gitt tre lysblink.

men alle kan være uheldige sånn er det bare.

 

Men den grunna i leang bukta er vel en av de mest kjente i indre Oslo fjord.

Men uansett så må man sjekke med kart(plotter) når man ser et slikt merke (Kardinalmerke)

:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Antar det er dette stedet:

leangb.jpg

 

Jeg ser denne grunna er diskutert en del i denne tråden.

 

At der er mange som går på der er utvilsomt. Dette har jeg fra personer som har kontorer ut mot vannspeilet.

 

Men at der er en del som går på, kan faktisk forklares litt etter mitt syn jeg på nevnte skjær heller ville hatt annet sjømerke enn hva der forefinnes nå. Nå husker ikke jeg om det var nordmerke/østmerke (har bare sett det på lang avstand), men mitt inntrykk er at alt for få er sikre på betydningen av nord/sør/øst/vest sjømerkene og hvordan man skal seile i forhold til dem (jeg må selv ærlig innrømme at jeg må ha jukselapp (klistremerke) for å huske dette til enhver tid).

 

Jeg synes også at avstand fra sjømerke til grunne er forholdsvis lang ?

 

Bit merke i at jeg slettes ikke forsvarer at man går på grunn, men at jeg mener at dersom man hadde annerledes merking ville kanskje antall grunnstøtinger gå ned??

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det alltid båtføreren som har gjort noe galt når man går på tydelig merkede grunner, men med båtplass med utsyn rett mot denne grunna i Leangbukta må jeg innrømme at jeg har større forståelse for at det går galt her enn mange andre..

 

Det kan synes underlig at så mange båter går på grunn når man ser kartet, men jeg har en mistanke om at kartet og terrenget ikke stemmer helt overens.. Det har vært flere runder med utfylling av tangen som neppe har kommet med på kartet. Spissen av tangen ligger dermed vesentlig nærmere grunna enn det man får inntrykk av. I tillegg ligger det idag lange brygger ut fra spissen på tangen, både mot NV og SØ.

Dybden på utsiden av de ytterste bryggene er slik at det bare er mulig å passere over grunna dersom jeg går helt inntil bryggene med mitt dyptgående på 1.70..

For båtførere som kommer innover bukta kan det dermed være lett å tro man er klar av grunna når man ser veggen av båter noen båtlengder unna..

 

Når det er sagt er det veldig interessant å se folks reaksjon når man først har gått på. I klassen "årets optimist" tror jeg vinneren må være skippern på en stor seilbåt, ny av året som bakket, tok rennafart og prøvde igjen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...