Brutus Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Det er vel ikke så ofte stiv kuling og tåke der samtidig men ... Nei der kan man vel nærmest vade i land til brygga, men jeg tenkte mer på holdningene til sjøfartdirektoratet. De mente jo at Store Bloksen også var godt nok merket.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Får håpe det ikke var Roald som stod på her - lik båt i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Båtfolk er ikke spesielle! Ikke er de spesielt hjelpsomme, heller ikke uhjelpsomme Ikke er de spesielt hyggelige, heller ikke uhyggelige Eneste fellesnevner er at de har interesse av båt og båtliv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ter-av Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Karen fra marinaen som uttalte seg på Østlandssendingen i kveld mente at det har gått på ca. 20 båter så langt i sesongen (som for de fleste nettopp har begynt)! Ikke vet jeg hvor mange av disse båtførerne som har tatt båtførerprøven, men det aktualiserer iallfall spørsmålet om opplæring. Et kardinalmerke (øst idette tilfellet) burde ikke være noe problem å forstå dersom man har vært borte i teorien om merking. Med sine gule og svarte markeringer skiller de seg godt ut - og burde være nok til at man tenkte seg om før man manøvrer rundt. Jeg skal ikke påstå at ikke bommerter gjøres selv av folk som har hatt teoretisk opplæring (har gjort en del selv ), men det burde være et godt utgangspunkt - samme hvor mange års erfaring man har i snekka si. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Får håpe det ikke var Roald som stod på her - lik båt i hvertfall Det var det første jeg tenkte på. Men han har båtnavnet med store bokstaver foran på fly'en. Så dersom de ikke har retusjert det vekk er det ikke hans båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Det lå en helt lik båt som Roalds i Sandspollen i helgen. Mente Roald sa at det var fire slike i landet nå. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Får håpe det ikke var Roald som stod på her - lik båt i hvertfall Ble nettopp observant på denne saken.Vi er 4 swifter i Oslofjorden, 3 med hvitt skrog og en med blått.Denne gangen var det ikke meg - men hovmod står for fall.Jeg seiler så mye i ureine farvann at jeg er forberedt på at jeg en dag står godt på moder fjell.Håper at Swiften ikke fikk skadet begge propellene og begge akslingene og begge akselbrakettene - da blir det fort dyrt for forsikringsselskapet.Jeg fikk nettopp årets forsikringsavtale. Med egenandel på 20.000 og årspremie på 19.308 synes jeg ikke det er så galt.Det er dessuten en rekke brukbare ordninger hva gjelder motorhavari o.a. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Et kardinalmerke (øst idette tilfellet) burde ikke være noe problem å forstå dersom man har vært borte i teorien om merking. Med sine gule og svarte markeringer skiller de seg godt ut - og burde være nok til at man tenkte seg om før man manøvrer rundt. Nå vet ikke jeg hvor godt kjent du er i dette området, men som du ser av kartet så er denne grunnen laaaaaang, og vil tro at mange av de som går på grunn her f.eks ser at de kommer inn til feil brygge og svinger over uten å være klar hvor laaaang denne grunnen er. Og så sies det at svære mange grunnkjenninger skjer like ved hjemmehavn for da slapper man av, legger vekk kart, tar blikket vekk fra plotter og konsentrerer seg om bryggeplass, fortøyningstau osv Dette er ingen unnskyldning, men en mulig forklaring, er heller ikke veldig imponert, men det kan jo tenkes at noen av disse båtførerne har avlagt båtførerprøven, og vel så det, uten at jeg skal påstå at jeg vet så mye om det! Forøvrig er det et håp om at problemet blir løst ved at båthavnen der blir utvidet ut mot dette skjæret! Da løser man jo to problemer; flere båtplasser og færre grunnkjenninger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Uansett så er det kanske vanlig og se etter i kartet hvis man er usikker på vilket merke som står der i dette tilfellet så er det et østmerke som betyr at det er farbart på østsiden av merket hvid det hadde vært mørkt så ville meret gitt tre lysblink. men alle kan være uheldige sånn er det bare. Men den grunna i leang bukta er vel en av de mest kjente i indre Oslo fjord. Men uansett så må man sjekke med kart(plotter) når man ser et slikt merke (Kardinalmerke) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Trådstarter lurer på om båtfolk er litt spesielle. Jeg er i hvertfall veldig spesiell!! Det sier kona. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg er også spesiell!!! Får i allefall høre det hver dag, men det er jo halve kosen! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Antar det er dette stedet: Jeg ser denne grunna er diskutert en del i denne tråden. At der er mange som går på der er utvilsomt. Dette har jeg fra personer som har kontorer ut mot vannspeilet. Men at der er en del som går på, kan faktisk forklares litt etter mitt syn jeg på nevnte skjær heller ville hatt annet sjømerke enn hva der forefinnes nå. Nå husker ikke jeg om det var nordmerke/østmerke (har bare sett det på lang avstand), men mitt inntrykk er at alt for få er sikre på betydningen av nord/sør/øst/vest sjømerkene og hvordan man skal seile i forhold til dem (jeg må selv ærlig innrømme at jeg må ha jukselapp (klistremerke) for å huske dette til enhver tid). Jeg synes også at avstand fra sjømerke til grunne er forholdsvis lang ? Bit merke i at jeg slettes ikke forsvarer at man går på grunn, men at jeg mener at dersom man hadde annerledes merking ville kanskje antall grunnstøtinger gå ned?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Kartet viser jo ett øst-merke og da skal en jo gå østenom. ( Utrolig hva vi kan, vi som har tatt båtførerbeviset ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Enig med Verrie. Ville hatt vekk østmerket her, og heller erstattet med staker: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Selvfølgelig er det alltid båtføreren som har gjort noe galt når man går på tydelig merkede grunner, men med båtplass med utsyn rett mot denne grunna i Leangbukta må jeg innrømme at jeg har større forståelse for at det går galt her enn mange andre.. Det kan synes underlig at så mange båter går på grunn når man ser kartet, men jeg har en mistanke om at kartet og terrenget ikke stemmer helt overens.. Det har vært flere runder med utfylling av tangen som neppe har kommet med på kartet. Spissen av tangen ligger dermed vesentlig nærmere grunna enn det man får inntrykk av. I tillegg ligger det idag lange brygger ut fra spissen på tangen, både mot NV og SØ. Dybden på utsiden av de ytterste bryggene er slik at det bare er mulig å passere over grunna dersom jeg går helt inntil bryggene med mitt dyptgående på 1.70.. For båtførere som kommer innover bukta kan det dermed være lett å tro man er klar av grunna når man ser veggen av båter noen båtlengder unna.. Når det er sagt er det veldig interessant å se folks reaksjon når man først har gått på. I klassen "årets optimist" tror jeg vinneren må være skippern på en stor seilbåt, ny av året som bakket, tok rennafart og prøvde igjen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Flyfoto fra gulesider. Ser ut til at noe har skjedd siden kartet ble tegnet: Flyfoto Redigert 29.Oktober.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.