Jump to content

Er båtfolk litt spesielle ?

che

Recommended Posts

Det har jeg aldri opplevd. Å kose seg når andre plundrer er vel mangel på god oppdragelse.

Strekk ut en hjelpende hånd, uansett hva slags båt eller båteier som kommer.

Jeg hjalp selv en frue som sto med hampen og lyste av lykke da jeg tok tampen fra henne i Sandspollen. Skippern bak trakk ikke på en mine. Han plundret nok litt men ikke værre en jeg gjorde da jeg var uerfaren.

Båtfolk SKAL hjelpe hverandre! :smash:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er det en kultur blandt båtfolk å kose seg over andres ulykke ??
I den grad det er en kultur så kan det være fristende å tro at det er en kultur blandt Folk-i-båt og ikke blandt Båtfolk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

enig med trådstarter, ser ihvertfall at ett par av innskriverne har hatt morro av dette. Men tror ikke det er spesielt for båtfolk.

Ellers må dette være bevis på at østmerket og andre kardinalmerker ikke fungerer tilstrekkelig, de ER vanskelig å huske. Selv etter å ha lært dem flere ganger. Uten at jeg har sett på kartet; hvorfor ikke bare bytte ut med en rød eller grønn bøye der?

Jeg tror nok at vi kan være litt spesielle... i helgen blåste det kraftig på Jomfruland og det var ikke lett å finne en god bryggeplass, jeg hadde ikke noe annet å gjøre enn å drikke øl og kikke litt, når det kom en båt mot brygga så gikk jeg selvsagt ut på piren og vinket til krabaten om hvor det var ledige plasser som passet vinden... Følte meg nesten som en "Narvestad", men fikk bare positive tilbakemeldinger.... Forsøke å lose de uten mast inn i havnen og de med på bryggen utenfor... pga. dybden.. Alle jeg snakket var fornøyd..

Det var aldri noe problem å få hjelp med tampen for noen denne helgen, vi stilte selvsagt alle opp og hjelp til så godt vi kunne..

Hadde også en grunnstøting på en umerket skjær i Jumfrulandarenna lørdag kveld, det var en svenskbygget "Colin Archer" skøyte fra 1895 som ble liggende et par timerstid før redningskjøyten dro den av... Mannskapet var båtvant og ikke barn ombord, så det ble ikke noen redningsaksjon fra vår side... Det var en Bavaria 38 som sjekket forholdene ombord en halvtimes tid, men signalene de fikk fra skjøyta var at alt var ok... så han gikk til Jomfruland.

"Colin Archeren" var innom Jomfruland rett før den gikk på skjæret og vi var selvsagt bortom og kikket litt... er ikke så ofte båter seiler med unionsflagg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er ikke dette skjæret merket på sjøkartene da? Er det noen som kartutsnitt av skjæret

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Er det en kultur blandt båtfolk å kose seg over andres ulykke ??
har du ikke sett SOS selskapsreisen 3 da?

Den veggen han kioskeieren har er vel ganske treffende der :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Så det på lokalnyheter for østlandet, undervannsskjæret er jo den langgrunna jo, og bare merket med et skarve østmerke uten lys. Sjøfartsdirektoratet mente at det var godt nok merket og at grunnstøtingene skyldtes dårlig sjømannskap... :crazy::confused:

Det må jeg si er en skremmende arrogant uttalelse fra et direktorat som styrer bl.a. med sjøsikkerhet. Det er det samme som å si at går du på grunn her, ja da er du så dum at du ikke fortjener bedre. Ganske drøyt for et direktorat må jeg si... :eek:

Sjøfartsdirektoratet mente at det var godt nok merket og at grunnstøtingene skyldtes dårlig sjømannskap... :c

Akkurat denne uttalelsen kan det vel ikke være tvil om er riktig, så lenge en grunne er godt merket på kartet og i tillegg har et kardinal merke så er det vel dårlig sjømannskap om man havner midt opp på den etter mitt syn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Grunna er i utgangspunktet godt nok merket, men hvis folk stadig går på grunn der er det likevel ikke holdbart å sitte med hendene i fanget.

:yesnod:

Hadde man stått på Rauberggrunna i stiv kuling og tåke, så hadde det hjulpet lite at sjøfartsdirektoratet hadde ment at det var godt nok merket. Pr. dd er det jo midlertidig lanterne der da (heldigvis).

Selv jeg som bare har kjøpt båt i Leangbukta kjenner til denne grunnen. En av kommentatorene i Budstikka mener at man burde kunne gå i Indre Oslofjord uten bruk av kart. Det sier kanskje litt om holdningen til en del båtførere. Jeg håper vi aldri kommer til en situasjon hvor alle skjær og grunner der fritidsbåter ferdes skal merkes med bøyer og staker. Man må ikke glemme at prinsippet bak merkingen av leden er hvor man kan gå, ikke hvor man ikke kan gå.

I Leangbukta finnes det en stor marina/båtforening og flere stor båtforhandlere. Det som forundrer meg litt er at dersom dette skjæret er et så stort problem hvorfor har ingen av de tatt initiativet til å sette opp en stake. Det er jo ikke forbudt med litt privat initiativ.

mvh Knut Erik

I Leangbukta finnes det en stor marina/båtforening og flere stor båtforhandlere. Det som forundrer meg litt er at dersom dette skjæret er et så stort problem hvorfor har ingen av de tatt initiativet til å sette opp en stake.

Det er vel slik at de som har båt i Leangbukta vet inderlig godt hvor grunnen er, og at de som driver verksted har en god ekstra omsettning av propell og drev så lenge det ikke merkes... :wink:

Senior-du er min helt!

Jeg har også gått ut fra denne bukten i fjor høst, og fulgte kartet.... enkelt og greit... Riktignok var det ikke tåke og stiv kuliv denne morgenen.. men jeg vil fremdeles si meg enig med sjøfartsdirektiratet som hevder at det er dårlig sjømannskap å gå på en merket grunne.... Om kravet er at man skal kunne ferdes trygt i indre Oslofjord uten kart så vitner det vel mest om statusen på generelle sjømanns kompetansen i dette området.

det er mange "skumle" skjær like der under vannflata. Jeg mener at de er for dårlig merket. Alle skvalpe skjær, burde vært merket. Hva kan kostnaden bli på det. Hva om de store forsikringsselskapene gikk inn med noen millioner? Jeg ser ikke problemet. Å le av andre som går på, er det kun duster som gjør :boxing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...