Jump to content

Daycruiser med utenbordsmotor. Hva skal jeg velge?


EirikF

Recommended Posts

Hei,

Håper jeg poster i riktig forum :smiley:

 

Jeg har tenkt å kjøpe med en daycruiser på rundt 18-25 fot. Den bør ha en fart mellom 25-35 knop.

Overnatting for 2 personer i lukket cabin foran er en fordel, samt godt med sitteplass ute.

Jeg hadde håpet å bruke under 90.000,- på båt og motor.

 

Lettere oppussing av båten innvendig og utvendig kan jeg fikse selv, men fint med en "start og kjør" båt også. :smiley:

 

Har dere noen anbefalinger av båt? Noen som har noen tips hva jeg bør se etter?

 

På forhånd takk

 

Mvh

Eirik

Link to post
Share on other sites

Det kan være litt av hvert av småfiks, og kanskje storfiks, på båt og motor av denne type/størrelse til den prisen. De 90.000,- vil derfor gjerne få litt påpluss. Men du kan være heldig. Båten er det sjelden problemer med, men til denne prisen må du regne med en gammel motor. Om du kommer over en pen eldre båt med en nyere motor så kan det være verdt å sjekke.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ja, den der var flott.

En slik kunne eg godt ha tenkt meg. :smiley:

 

Hva måtte du gi for din? Hvor gammel er motoren?

 

Edit: Hvor gammel kan en utenbordsmotor egentlig være?

Hva bør jeg holde med unna?

 

Hei!

 

Takk for det EirikF..

 

Jeg ga 40 000,- med 85 hesters utenbords motor! Jeg har strippet hele båten og skal bygge alt nytt så det går nok 20 000,- i kostnader før alt er klart til en god ferie på vannet...

Link to post
Share on other sites

Edit: Hvor gammel kan en utenbordsmotor egentlig være?

Hva bør jeg holde med unna?

Finnes ikke noe fasit for dette.

Se an hvordan motor og selger :lol: ser ut og oppfører seg.

Ellers er jo et tips å tenke på at det skal selges igjen en gang og da er iallefall ikke Yamaha å forakte :wink:

etter mitt syn så er det stort sett det eller Suzuki som gjelder.

Men det er garantert mange som er uenige med meg.

Skal du tenke på hva som er størst mulighet for å få gode tips om her på forumet, velger du Yamaha eller Mercury :cheers:

 

 

Jeg ga 40 000,- med 85 hesters utenbords motor! Jeg har strippet hele båten og skal bygge alt nytt så det går nok 20 000,- i kostnader før alt er klart til en god ferie på vannet...
Da høres det ut som du har fått en god pris :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva med denne eldre 20 fots Skibsplasten fra 1984 med 90 hesters Evinrude til 105.000.

 

Hvis du ikke er redd for gammel påhenger. Selv har jeg ganske så samme behov som deg, men har valgt å legge et par hundre tusen mer i båten, og får da en topp 4-takter og ganske ny båt.

 

Skibsplast er kjent for god kvalitet, og fyller faktisk 50 år i år.

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Finnes ikke noe fasit for dette.

Se an hvordan motor og selger :lol: ser ut og oppfører seg.

Ellers er jo et tips å tenke på at det skal selges igjen en gang og da er iallefall ikke Yamaha å forakte :wink:

etter mitt syn så er det stort sett det eller Suzuki som gjelder.

Kan være enig i at en eldre Yamaha, for det er eldre motorer vi snakker om her, kan være det mest fornuftige. Eller Mariner som vel hadde en del motorer som var nesten identisk med Yamaha. Men du kan da ikke mene at en gammel Suzuki er noe å trakte etter...? Idag er 4-takts Suzuki bra, og de 2-takterne de hadde på 90-tallet var også bra, men du verden for noe skrammel de Suzuki-motorene som var eldre enn det var.

 

Mitt viktigste råd med eldre motorer er å få en fagmessig vurdering. Om det nå er Yamaha, Mariner, Mercury, Johnson, Evinrude - her er store kvalitetsforskjeller, alt etter bruksmønster og vedlikehold. Men ja, i utgangspunktet er en eldre Yamaha blandt det mest safe.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Eller Mariner som vel hadde en del motorer som var nesten identisk med Yamaha.
:nonod: Mariner var samme som Mercury i de motorstørrelsene vi snakker om her.

 

Men du kan da ikke mene at en gammel Suzuki er noe å trakte etter...? Idag er 4-takts Suzuki bra, og de 2-takterne de hadde på 90-tallet var også bra,
:yesnod: Disse kom på begynnelsen av 80 tallet og skiftet farge på slutten av 80 tallet. Motorene er så å si det samme. Av de motorene jeg har vært borti fra denne tiden (da de var nye) var det oftere å se problemer med både yamaha og amerikanere enn med Suzuki motorene. Det kan selvfølgelig ha vært tilfeldig. Jeg har hatt noen Suzukier og det jeg lurer på kan være svakheten dems er muligens gear. Men det er jo rimelig bruker relatert så det er egentlig vanskelig å si. Er jo som med Clutch på bil det.

 

Suzuki var også først ute med Oil Injection og Power trim som std på mindre motorer. den gang de kom med det på 65 hk hadde Yamaha det som tillegg på 115 hk. (Power trim altså)

 

Mitt viktigste råd med eldre motorer er å få en fagmessig vurdering.
Det er jo helt klart det beste :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å titte litt på KMW With 2000 DC.

 

Kanskje DENNE ?

 

Denne båten har en kjempefin kabin, stor nok for 2 voksne og et barn i midten, svært praktiske løsninger inkludert ei bysse som bortimot forsvinner inn i siden på båten.

 

Den bør vel ha en motor på over 100 hk tror jeg (jeg hadde 115 på min, gjorde da på en god dag 33 knop).

 

Jeg har sett priser helt opp til 190.000,- men det er altfor mye. Solgte min for ca. 120.000 for 3-4 år siden, så rundt der eller litt over kanskje ? Helst under :smiley:

 

Pass også på at motor dekselet er så lavt som mulig. Har sett flere typer, der noen nærmest er et lite tårn bak der.

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å titte litt på KMW With 2000 DC.

 

Kanskje DENNE ?

 

Denne båten har en kjempefin kabin, stor nok for 2 voksne og et barn i midten, svært praktiske løsninger inkludert ei bysse som bortimot forsvinner inn i siden på båten.

 

Den bør vel ha en motor på over 100 hk tror jeg (jeg hadde 115 på min, gjorde da på en god dag 33 knop).

 

Jeg har sett priser helt opp til 190.000,- men det er altfor mye. Solgte min for ca. 120.000 for 3-4 år siden, så rundt der eller litt over kanskje ? Helst under :smiley:

 

Pass også på at motor dekselet er så lavt som mulig. Har sett flere typer, der noen nærmest er et lite tårn bak der.

 

Hilsen

Are

 

 

Fin den der ja, men litt for stiv pris :wink:

Foreløpig så har jeg en grense på 90.000,- så vi får se hva som skjer.

Tanken var å kjøpe en relativt rimelig båt i førsteomgang, for så å kjøpe noe større og bedre etter hvert. :smiley:

 

Men takker for gode tips så langt!

Link to post
Share on other sites

Hvis du går på Finn.no , avansert søk, og setter opp min-maks størrelse + båttype og makspris, så får du et greit bilde over hva som er tilgjengelig.

 

edit: hvis du klarer deg med 18 fot og hardtop (ikke lukket kabin) , så er det flere interessante båter å velge mellom til en fornuftig pris. F.eks Skibsplast 550 som man finner fra rundt 50 og oppover, alt avhengig av alder og motor. Da blir det mer penger å bruke på bensin og stash... :D

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ikke lett å finne riktig.. hvorfor ikke også innenbordmotor, du får sikker bra pris der.

Lykke til videre....Uten båt, jeg blir gal :lol:

 

At-le :wink:

 

Jeg er ikke noe særlig motorkyndig, og tenker det kanskje er enklere med en utenbords, i tilfelle noe må fikses?

Utenbordsmotorer er vel og litt sikrere enn innenbords? Med tanke på gasser og antenning?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noe særlig motorkyndig, og tenker det kanskje er enklere med en utenbords, i tilfelle noe må fikses?

Utenbordsmotorer er vel og litt sikrere enn innenbords? Med tanke på gasser og antenning?

Gammel innenbords bensinmotor? Nja, skeptisk!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Utenbordsmotorer er vel og litt sikrere enn innenbords? Med tanke på gasser og antenning?

 

Tja kan være farlig. Men jeg holdt tidlig vår båt andy bensin innenbordmotor 9 år lenge .(se på min blogg båter bilder ligger der) . Min kameraten er motorkyndig (bilmek.)

Ikke problem. Men hver vår år kontroll slangbensin-tenning-motor service......litt kostnad mer pga drev trenger også service tillegg.

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Fin den der ja, men litt for stiv pris :wink:

Foreløpig så har jeg en grense på 90.000,- så vi får se hva som skjer.

 

Her et alternativ, samme skrog men noe annerledes kabin løsning. Bysse, seter og sofa forøvrig likt tror jeg. Husk også på at oppgitt pris i annonsen bare er en indikasjon :smiley:

 

Se DENNE ?

Link to post
Share on other sites

Fin den der ja, men litt for stiv pris :wink:

Foreløpig så har jeg en grense på 90.000,- så vi får se hva som skjer.

 

Hei!

Tror den prisen er litt FOR stiv. Er 99,9% sikker på at denne båten lå ved siden av MIN kmv dromedille (kjøpt av fusebox i 2003 for ca 120000 :wink: ) ved Årnes brygge. Daværende eier kjøpte båten for 85000,- i 2002 (jeg var og så på den, angret veldig på at jeg ikke slo til). I 2004 ble båten solgt usett over telefon til Nord-norge, mener da prisen var ca 100-110 000 (dette husker jeg ikke helt).

Riktignok følger det nå med en gummibåt + 9,9hk, men uansett-her bør det være prutningsmonn!

 

Uansett-båttypen anbefales-jeg er fortsatt godt fornøyd med min (men den er ikke til salgs :cool: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...