Jump to content

Daycruiser med utenbordsmotor. Hva skal jeg velge?


EirikF

Recommended Posts

Ja, den er ikke så verst den der. Jeg har sett litt på den.

Er det mulig å lukke helt frem til cabinen iden? Feks hvis noen går på toalettet.. hehe..

 

På 2000dc utgaven(den jeg har) kan du lukke helt til cabinen. Den minste portapottien passer akkurat inn i det ene stuverommet) Når det gjelder CC utgaven er jeg litt usikker. Kanskje DAFFY kan svare på det?(han har en slik)

Link to post
Share on other sites

Noen bilder av kmv2000dc, dersom du er interessert (Og litt nostalgi for fusebox :smiley: ).

 

Ja, savner båten, og jammen har du fått den fin. Tror ikke den koster 120.000 lenger, eller hva ? :wink:

 

Har nok en liten tanke om å slå til om jeg finner et slikt eksemplar igjen. Bytte ut Kragerø'n for en stund :smiley:

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Ja, savner båten, og jammen har du fått den fin. Tror ikke den koster 120.000 lenger, eller hva ? :wink: Har nok en liten tanke om å slå til om jeg finner et slikt eksemplar igjen. Bytte ut Kragerø'n for en stund :smiley:

/Are

 

Takk for det. Har egentlig ikke gjort så mye - ny kalesje, dørk og omtrekk av sofaen bak, samt nye stoler. Ca. 15000,- til sammen. Pris i dag er jo ikke så godt å si-virker som om markedet er litt overopphetet om dagen :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å titte litt på KMW With 2000 DC.

 

Kanskje DENNE ?

 

Denne båten har en kjempefin kabin, stor nok for 2 voksne og et barn i midten, svært praktiske løsninger inkludert ei bysse som bortimot forsvinner inn i siden på båten.

 

 

Hei , en bekjent hadde tilsvarende båt for noen år siden. Mener det var en 86-87 mod. Han var meget godt fornøyd med båten, men han hadde en innvending. Båten passer best på "flatt vann". Den slo ganske hardt i motsjø.

Dromedille typen er kjent som en lettplanende båt, meget stødig , men litt ubehagelig i motsjø. Så et annet innlegg i denne tråden at samme båt hadde vært i bruk på Glomma. Der passer den sikkert meget bra. :flag:

Link to post
Share on other sites

Her et alternativ, samme skrog men noe annerledes kabin løsning. Bysse, seter og sofa forøvrig likt tror jeg. Husk også på at oppgitt pris i annonsen bare er en indikasjon :smiley:

Se DENNE ?

Den var ganske rimelig ja

Tror jeg at jeg kan anbefalle :cool:

 

 

Er det mulig å lukke helt frem til cabinen i den? Feks hvis noen går på toalettet.. hehe..
jepp du lokker igjen lemmene (som er vippet ned når de er åpne) med unntak av døren se kryssene jeg satt inn her.

60_1180372468859.jpg

Lånte bildet fra annonsen jeg

regner med det var greit

 

Det ser ut til at han har skrudd av lemmene siden døren også er uten.

Den døren kan faktisk være litt irriterende når man skal kikke rundt viker og sånn men det er verdt å ha den der når barn skal sove og andre nevnte private gjøremål skal utføres :wink:

 

 

Fin båt du har Ynroenn :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kjempebåt for mitt bruk, men som sagt, jeg er ikke motorkyndig.

Ser den der har defekt motor. :sad:

 

Prøve deg press dem nede pris? feks 5-60 000 kr pga defekt motor og kjøpe brukt utenbordmotor du kan skaffet?

Håper du får snart uansett merke type og mer båtliv.Lykke til. :flag:

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra jeg kjøpte den

 

Lukket

170_7042.jpg

 

Dør åpen

Legger nå merke til at jeg har hel dør

det hadde ikke den andre

170_7044.jpg

 

Fra andre siden

170_7040.jpg

 

En fiks detalj (Vindu kan åpnes)

170_7054.jpg

 

og så et bilde for å vise plassen på nattestid :smiley:

Junior på 6 år sover inni spissen der

klart_til_natten.jpg

 

Håper dette viste litt av mulighetene :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

fra litt lengre opp i tråden:

Hei , en bekjent hadde tilsvarende båt for noen år siden. Mener det var en 86-87 mod. Han var meget godt fornøyd med båten, men han hadde en innvending. Båten passer best på "flatt vann". Den slo ganske hardt i motsjø.

Dromedille typen er kjent som en lettplanende båt, meget stødig , men litt ubehagelig i motsjø. Så et annet innlegg i denne tråden at samme båt hadde vært i bruk på Glomma. Der passer den sikkert meget bra. :flag:

 

Spørs hvor båten skal brukes, er det åpent farvann ville jeg vurdert noe annet..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke å gi en subjektiv vurdering:(her kan sikkert Daffy/fusebox utdype)

 

Dromedille skroget fikk jo sitt navn da Bror With skulle parre egenskapene til en deplesamentsbåt med en planende-like vanskelig som å parre en dromedar med en krokodille :lol:

Det medfører at skroget oppfører seg nesten som ei snekke i fartsområdet opp til 7-8 knop. ved 5-6 knop glir båten ekstremt lett i vannet(litt over tomganshastighet) Ved 7-8 knop begynner det å skubbe vann foran seg. I området 0-7 knop har båten veldig god styrerespons og er meget retningsstabil. I grov sjø og lav hastighet ruller båten med undersjøen til en viss grad(som ei snekke). Det betyr langsomme/trygge bevegelser, uten at man må gjete baugen på samme måten som i en ordinær planende båt.

 

Grunnet konstruksjonen er båten relativt lettdreven og planer med moderat motor. Det at båten er så brei, samt relativt flat bak har sine fordeler og ulemper:

Fordeler: Planer lett, VELDIG stødig, og oppleves som trygg, spesielt for de med liten båterfaring. På relativt flatt vann oppleves den nærmest som om den går på skinner.

 

Ulemper: Det at båten mangler V-bunn bak gjør at den kan slå litt dersom det blir krappe bølger. Dette kan justeres noe ved å trimme baugen, men i metersbølger finnes det båter som er mere komfortable(f.eks. draco, eller winrace 22 som har ganske skarpt skrog). Da dromedille skroget i liten grad legger seg over i svingene-blir også svingradiusen i plan litt større.

 

Det at båten kan slå litt i bølger trenger imidlertid ikke være så veldig dramatisk. SKroget på disse båtene er veldig kompakt/stivt og relativt tungt (er også skumfyllt slik som på Boston Whaler båtene) KMV 2000dc var også en veldig dyr båt da den ble solgt. Hentet følgende fra båtguiden 1987: Kmv 2000dc: 129 000,-. Skipsplast 600vs:95 000,- Skipsplast 670vs 119000,-. Dette tror jeg sier noe om byggekvaliteten. Selv har jeg blant annet erfaring fra diverse Hansvik båter, og i forhold til f.eks. Hansvik 18HT tar den bølgene som en drøm.

 

Her blir det altså litt opp til bruksområdet du ser for deg. Etter min mening kjøper alt for mange skjærgårdsjeeper med dyp v-bunn(som KREVER stor motor), og så skal de bare kjøre innaskjærs. Men skal du ferdes MYE utaskjærs finnes det vel bedre alternativer enn denne båten.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår riktig så bor du i Oslo og båten vil for det meste brukes i Oslofjorden. Husk at Oslofjorden, også indre del, er nokså åpen og det blir mye og ganske urolig sjø her inne. Dette vil jeg råde deg til å ta hensyn til ved valg av båt og skrogform! Selv ville jeg definitivt valgt en båt som vil gi behagelig gange også når det blåser og skvalper litt. Avstandene er også mye større enn man tenker over. KMV2000 vil jeg si er for flatbunnet og hard i sjøen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som sagt, jeg bruker min for det meste på elva, men også endel i Storsjøen, som er en stor innsjø som er relativt åpen. Har også brukt den mye på Mjøsa, og der kan det virkelig bli ubehagelige bølger. Har også brukt den en del i ytre-namdalen i nord trøndelag, mest innaskjærs med noen åpne kryssinger. Til det bruket synes jeg båten har fungert veldig bra.

 

Om somrene de siste åra har vi disponert ei hytte på mostranda i Tjøme. Bryggeanlegget ligger mellom Havna-hotell og verdens ende. 200 meter fra båtplassen er det rett ut på det "åpne havet". Skulle jeg hatt båten fast der, ville jeg nok vurdert noe som hadde skarpere v-bunn, og kanskje også et lengre og smalere skrog.

 

Oslo fjorden har jeg ikke mye erfaring med. Er jo som Mouche sier endel relativt åpne områder, men vil ikke tro at det er i nærheten av farevannet utenfor verdens ende, samt utaskjærs utenfor Rørvik?

 

Ps. fusebox brukte jo båten min i oslo-fjorden og kan sikkert gi deg litt mer kvalifisert synsing rundt temaet :wink:

 

Uansett, kjøper du den som var til salgs til 79000,- pusser den opp litt innvendig, gir skroget en skikkelig rubbing, og motoren som følger med holder, tror jeg ikke den synker i verdi. Da kan du jo prøve et år og gjøre opp status: Selge en nyoppusset båt med en pen fortjeneste, eller kanskje har du blitt så fornøyd at du selger medfølgende motor og kjøper en ny suzuki df140hk (sikle, sikle) :cool:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig

Godt potensiale der

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...