Jump to content

Daycruiser med utenbordsmotor. Hva skal jeg velge?


EirikF

Recommended Posts

Jeg har og fundert litt på denne: Skagerak 21

 

Tror ikke jeg ville slått den i fra meg sånn uten videre. En 2002 innenbords vil nok være betydelig bedre på drivstoff forbruk enn en eldre utenbords. Motoren ser også ut til å være ferskvannskjølt, så den ville jeg vurdert.

 

Det at du har over 200 gamp i en liten båt betyr bare at du kan gå på lav belastning på motoren og fremdeles marsje i god fart med lavt forbruk. Du trenger ikke bruke alle 205 hestene hele tiden :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hva med denne?

Ørnvik 18 til 95000

 

8_1176628828810.jpg8_1176628825196_hoved.jpg

8_1176628826723.jpg8_1176628828950.jpg

 

Er jo ikke i nærheten av With`en komfortmessig men man kan ikke få i pose og sekk vet du :wink:

Skrogmessig skal iallefall denne være bedre.

Jeg har lest endel om disse (holdt på å kjøpe en slik i 2001) og de vant visst endel race med disse båtene på slutten av 70 begynnelsen av 80 tallet.

 

Du kan nok få prutet litt på denne vil jeg tro.

Blant annet er ikke motor 88 modell hvis det er riktig motordeksel. Da skal den se ut som min.

 

daffy140yamaha.jpg

Men her kan du se litt om hvordan du sikkert finner ut hvilken modell det er. står det en j innstanset i platen med serienr er det en 86 modell

 

Kanskje noen andre kan mer om og har erfaring med denne typen?

Står hvertfall noe her i erfaringsdatabasen

 

Lykke til

:sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har litt blandede erfaringer med eldre totaktere, hadde en 90 hk Mercury som skar seg to ganger på samme sylinder uten at den lokale marina på Hvaler fant feilen. Så en 85 hk Johnson, den fikk jeg aldri til å gå pent. Eldre Yamaha er jo solid, men er ikke det mere brukt som arbeidsmaskiner? I det minste så tyder populariteten blant yrkesbrukere på at Yamaha er solide greier. Selv foretrekker jeg faktisk Mercury, hadde sikkert bare uflaks med den jeg hadde. :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Hei.

Hva med diesel billigere enn bensin drift? samme type skagerak skrogg.

At-le

 

 

Jeg har vært i kontakt med denne selgeren. Problemet er at han ikke virker troverdig i noe av det han sier.

Han skriver i annonsen at han har mistet gløden for båtlivet, men sa på tlf at han ikke ville reparere motor,

da han hadde annen båt han brukte.

Han visste heller ikke hva som var feil med motoren. Jeg er ikke motorkyndig, og vil ikkje kjøpe noe som selgere ikke vet hva feiler.

Link to post
Her har du en med "ny motor". Med denne motoren planer båten på om trent "kvart gass" så tror den vil være ganske økonomisk. Ligger litt utenfor prisområdet, men kanskje mulig å prute litt?

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...os=9&tot=30

 

Denne så fin ut. "Ny" motor er ikke akkurat å forakte. Tilby 125.000,- så gjør du nok et godt kjøp om du får den. 150 hk. er derimot unødvendig mye på denne, men skitt au :eek:

Link to post
Denne så fin ut. "Ny" motor er ikke akkurat å forakte. Tilby 125.000,- så gjør du nok et godt kjøp om du får den. 150 hk. er derimot unødvendig mye på denne, men skitt au :eek:

 

Båten var veldig flott, og ny motor er som sagt en fordel.

Det som ikke er en fordel er at jeg har 90.000 å bruke.

 

Skal se på en Halco 19 senere idag, så får vi se hvordan den ser ut. :smiley:

Link to post

Jeg synes denne Flipper er fin jeg... får du sikkert for 90 000.- Topp stand, stillegående og meget velholdt. Se på bildene - den ser jo nesten ny ut! Finsk kvalitet hvis jeg ikke tar feil? Blås i det med innenbords/utenbords. Her får du en solid og lettstelt Volvo Penta motor med utrolige få timer på telleren. Den gjør 40 knop... og med båten i plan i 25 knop bruker denne langt mindre bensin enn en gammel totaktspåhenger på full flis. Og så behagelig med lite støy!

 

62_1023338226.jpg

 

 

Jeg skulle også i utgangspunktet ha en daycruiser med påhenger. Var innom en Karnic med 225hk Yamaha en stund og den var langt vanskeligere å skru på og brukte mye mer bensin enn min VP innenbordsmotor. Redd for brann? Sikre deg at slangeklemmer og bensinslanger er hele og i orden. Kjøp et automatisk brannslukningsapparat/system og monter det selv i motorommet. Faktisk er det vel kjent at innenbordere er lettere å serve enn utenbordere. Jeg gjør det meste på min VP og har relativt liten erfaring, så ikke vær redd for det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...