Jump to content

Trøbbel med en gammel Johnson 20hk


Dag T

Recommended Posts

hei hå...

 

Ja, da begynner det å flaske seg med balja. Gelcoatsparkel er ordnet og såret er pusset i.

Styrekonsollen har jeg sånn passe kontroll på, trur det blir en salig blanding av litex og epoxy. Det virker i alle fall på folk

her at dette er en miks som skal gå an. Skal kjøpe en plate eller to, så blir det mekking til helga.

 

Men, og det er alltid et men. Putta påhengeren i en tønne i dag og skulle testkjøre den litt.

Fylte tanken med bensin, blyerstatning og en skvett olje og begynte å dra.

Nå er det sånn at benken motoren er satt fast på ikke er satt fast i bakken, sånn at jeg fikk ikke tatt ordentlig i, så det ble litt

kvasidraing i snora.

Men motoren starta etterhvert, etter litt hosting og harking! Den har visstnok stått lenge i ro, men den gikk som snus.

Problemet her er illustrert med bilder....

 

img7485lu4.jpg

Her er "koblinga" mellom gasshandtaket og staget som går inn i motoren gåen. Tannhjulene på den ene delen ser ut til å ha tatt kvelden. Er dette noe som kan ordnes enkelt og greit, eller blir det en dyr spas?

Nå skal jo forhåpentligvis det berømte konsollet opp etterhvert, sånn at på sikt gjør dette ikke så mye, men sånn foreløpig hadde det vært greit å ha.

 

 

img7490zl2.jpg

Her er ligger ledningene i en slags strømpe, og denne strømpen er tydeligvis ikke særlig glad i høye temperaturer. Etter at motoren hadde putret og gått en stund så begynte det jammen å smelte!

Om dette er utført fagmessig vet jeg egentlig fint lite om, det virker uansett som om ledingene er originale og at dem har rett føringsvei i motoren. Tanken som slo meg var at motoren ikke får tilstrekkelig kjøling. Når jeg hadde den igang så var det ikke antydning til "kontrollstrålen", som visstnok skal indikere at motoren har kjøling.

Kanskje kan inntaket til kjølevannet være lakket igjen?

 

img7489sd2.jpg

Til slutt bare et fin fint bilde av rumpa på motoren, en Johnson Sea Horse 20 521 C.C.

Forresten, det er et uttak i siden på motoren, det kan virke som om det er et strømuttak. Går det an å lade f.eks. et 12V-batteri med dette? :blush:

 

Takker aller hjerteligst for alle velmente svar!

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett par slike Johnson 18/20Hk (1963 og 1969) og på disse kommer eksosen ikke ut i propellen men i en eksosport over kavitasjonsplata. Disse motorene har ingen kontrollstråle, kjølevannet kommer ut sammen med eksosen. Når vet jeg ikke hvor gammel din motor er i forhold til mine, men hvis du har samme eksosport på stammen vil du se om motoren har kjøling ved at det spruter vann ut her. Forøvrig det som gir disse motorene så rå lyd i forhold til sånne nymotens motorer :cool:

 

Den stanga du trenger bør være helt kurant å få tak i fra noen av de som annonserer på finn med brukte deler til påhengere. Er identisk i 20-30 år på disse motorene..

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett par slike Johnson 18/20Hk (1963 og 1969) og på disse kommer eksosen ikke ut i propellen men i en eksosport over kavitasjonsplata. Disse motorene har ingen kontrollstråle, kjølevannet kommer ut sammen med eksosen. Når vet jeg ikke hvor gammel din motor er i forhold til mine, men hvis du har samme eksosport på stammen vil du se om motoren har kjøling ved at det spruter vann ut her.

 

Ja, det med eksosen stemmer, den kommer ut i overkant av kavitasjonsplata.

Men er du sikker på at det ikke er kontrollstråle?

Den slagen som er merket med rødt her, ender i en tut som kommer ut i underkant av motoren.

Så for meg at det skulle komme ut en fin stråle her...

img7490mn0.jpg

 

Jeg har snakket med en forhandler av Johnson, og han tvilte på at impelleren er gåen. Han mente heller at røret er grodd igjen, så jeg skal ta meg et tak med luft og pilkeverktøy.

Forrige eier hadde også byttet impelleren, sånn at jeg tror den er ok.

 

Hvorfor blyerstatning på en totakter??

Øh...skal det ikke være det? Før i "gamle" dager fylte man jo blybensin på motorene?

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Bly ble brukt for at ikke ventilene i 4-takts motorer skulle brenne seg fast i ventilsetene, på nye motorer er det ventilseter og ventiler som er laget for å gå uten bly. Totaktsmotorer har ikke ventiler, derfor trenger de ikke blyerstatning. Mener nå jeg, mulig det er en bedre forklaring.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med en forhandler av Johnson, og han tvilte på at impelleren er gåen. Han mente heller at røret er grodd igjen, så jeg skal ta meg et tak med luft og pilkeverktøy.

**

Øh...skal det ikke være det? Før i "gamle" dager fylte man jo blybensin på motorene?

Dag T

Slipp ned undervanns huset og sjekk impelleren, tar 0,5t , og da er du 100% sikker .

 

Har du testet motoren i ei tønne eller på båten ??( og da ute på vannet ), hvor høyt oppe på stammen gikk da vannet ??, vannet bør være 10 til 15 cm over kavitasjons plata for at pumpa skal klare å hente vannet .

 

Hvis motoren blir så varm at ledningene smelter, da er det noe annet galt en en tilstoppet slange til kontrollstrålen .

Grei tommelfinger regel, du skal kunne holde hånda på toppen i 3 sekunder uten å brenne fingrene, brenner du fingrene går den for varm.

 

Forrige eier hadde også byttet impelleren

 

Er ingen garanti, har pumpa blitt tørrkjørt er den ødelagt etter 30 sek ( noe som kan ha skjedd hvis der har vært for lite vann i prøvekjørings tønna )

Er vannpumpa blitt teste ETTER byttet ??, var den i orden da ??

 

Blyerstatning har ingen nytte i en 2-takter, har brukt blyfri på alle mine motorer siden det kom på markedet her ( eldste motoren er ifra 1964 ).

Eneste tilsetning du skal bruke til motoren er 2% TC-W3 spec. olje ( står kanskje 1% på motoren, men Omc sendte ut en service bulletin som endret det til 2% )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står ute på plassen her nå og klør meg i hodet...

Jeg fylte likså tønna heelt opp for å være sikker. Så nå sliter jeg med en million liter vann som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av! :diving:

Har ikke prøvd motoren på båten enda, siden båten er på land og mottar siste finish.

 

Når du sier pumpa, så mener du impelleren og det? :blush:

Spurte ikke selgeren om han hadde testet etter byttet i såfall. Burde kanskje gjort det...

 

Ang blyerstatning, så blir det blåst en lang marsj i det fra nå av!

 

Har løsnet på dekslet over vanninntaket, og kan ikke se mye skitt der i alle fall.

*Finne frem skiftnøkkel og løsne på undervansshuset* :smiley:

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

*Finne frem skiftnøkkel og løsne på undervansshuset* :smiley:

 

skiftenøkkel er fy-fy på sånt (bolter som sitter godt , tæring osv) . Et passende fastnøkkelsett og koppnøkkelsett bør stå på innkjøps/ønskelista...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

skiftenøkkel er fy-fy på sånt (bolter som sitter godt , tæring osv) . Et passende fastnøkkelsett og koppnøkkelsett bør stå på innkjøps/ønskelista...!

 

 

Hehe...okei da! Jeg har bilen full av slikt verktøy, jeg bare skrev det første jeg tenkte på! :smiley:

Men jeg plages med å løsne det....

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

hehe...noen som trenger en service på en gammel Johnson??

Jeg kan mer enn gjerne hjelpe dere jeg! :cool:

 

Denne impelleren ser vel okei ut??

Finns det noen måte å teste denne på?

img7499pw7.jpg

 

Skal det være noen form for pakninger rundtom her?

Det er rester av noe blått gusjebæ, likner på silikon eller no...

img7500ka1.jpg

 

 

Hvilke deler bør man smøre med, og hva er mest egnet? :confused:

Til slutt...skal det være mye gearolje oppi hullet der akslingen ender?

Kan vel så vidt skimte noe nedi der...

 

 

Dag T, Johnsonreperatør!

Link to post
Share on other sites

Ser hel ut, men ta den ut, se etter sprekker og slitasje ( bøy bladene godt tilbake, begge veier )

Sjekk også at impellern sitte godt imot akslingen, følger med når du rotere akslingen.

 

Vil anta at denne modellen skal ha en pakning, er det ikke noe pakning, kjøp litt paknings papp og lag en, det er mye bedre en bare å bruke silikon ( rens og godt før montering ).

 

Smøre ??, tenker du på impelleren....litt Salo gjør sikkert nytten, du kan også ha på litt fett på den simmringen som sitter nede i girhuset .

 

Olje nivået på girhuset kan du sjekke når akslingen er montert igjen ( skal være på nivå med nivå skrue ).

 

Regner med at du har sjekket vann inntaket på motoren, lett tilgjengelig nå .

 

Kan også være en fordel å koble hageslangen inn på røret som går OPP i motoren, å spyle igjennom hele kjølesystemet ( da vil du se om kontrollstrålen er ok ( hvis den da ikke er avhengig av at termostaten skal være åpen ).

Sjekk samtidig om røret er uten skader, har sett tilfeller der tidligere reparatører har bommet med tilkoblingen av røret, slik at røret har blitt bøyd unna = ingen eller dårlig kjøling ( men mye vann inne i stammen ) .

 

Så vær obs på at du treffet riktig med røret ( litt fett eller Salo på røret letter entringen ) .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har brukt trykkluft på vannrøret opp til motoren, og det kommer luft ut nippelen til kontrollstrålen, så det tyder i alle fall

på at røret er åpent.

Skal få ta i litt grease og smøre skruene i morra før jeg setter den sammen.

Hadde egentlig litt lyst å prøve å montere en skrumaskin på akslingen og dyppe undervannshuset under vann for å teste om det kommer vann opp av pumpa. Men skrumaskinen er ikke stor nok til akslingen, så jeg får la det være.

 

Håper at det er den forrige monteringen som ikke traff rett med vannrøret og vannpumpa, men det finner jeg tidsnok ut av.

 

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig litt lyst å prøve å montere en skrumaskin på akslingen og dyppe undervannshuset under vann for å teste om det kommer vann opp av pumpa. Men skrumaskinen er ikke stor nok til akslingen, så jeg får la det være.

 

Dag T

 

Kapp litt av hjørnene på en M8 bolt ( med sekskant hode ), den passer da til 1/2" pipe sett :yesnod: , da finner du sikkert ei pipe som passer akslingen .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miljøvern Mouche :wink:

Unngå bruk og kast :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Miljøvern Mouche :wink:

Unngå bruk og kast :rolleyes:

 

Bedre å kaste en impeller en en utenbords motor, pga motor havari :yesnod: .

 

Er helt enig med Mouche

En skal IKKE være usikker ang tilstanden på impelleren, hvis en er i tvil eller lurte på om det kan være problemer.....bytt.

Jobben tar ifra 20 > 60 min på de fleste utenbords motoren, impelleren koster ?? 100 > 350 kr ?? ny motor ??? .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Sånn!! Etter timer med pussing og flikking var spenningen til å ta og føle på når motoren skulle startes opp.

Etter litt hosting og harking startet den, og vips....kontrollstrålen var på plass igjen!! :cheers:

Kjørte motoren en stund, ikke så mye turtall siden klokka var seint, og den ble på laangt nær så varm som

den ble sist.

Konklusjonen min her er at enten så har forrige eier bommet med uttaket på pumpa mot vannrøret opp i motoren,

eller så har bare impelleren ikke vært rett montert.

Hva det nå enn er, så funker det nå!

 

Nå mangler bare tannhjulsoverføringa mellom gasshandtaket og staget inn på motoren, som jeg muligens får tak i imorra...

Da bærer det rett til hytta for sjøsetting!! :sailing:

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Nuvel...

 

Er redd jeg kommer til å gå igjen i denne tråden, men dere får være overbærende med meg.

 

Nå er det meste kommet i orden på motoren, kjølinga gasshandtaket osv...

Men det viser seg nå at motoren plages med å gå ordentlig.

Den hoster og harker og stopper som regel med et smell.

Når jeg skal dra makkverket igang igjen, så skyter motoren i øst og vest før den tenner.

 

Hva i all verden kan dette være?

Pluggene ser temmelig nye ut, har hatt dem ute og pusset dem litt og blåst dem rene.

Det ser ikke ut til at dem soter spesielt mye ned, og det lukter bensin av dem :crazy:

 

I forkant av motoren, under dekslet er den en skru for å justere blandinga ved "low speed".

Kan det være at motoren får for feit blanding av et eller annet?

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Den hoster og harker og stopper som regel med et smell.

Når jeg skal dra makkverket igang igjen, så skyter motoren i øst og vest før den tenner.

Høre ut som om du bør sjekke tenninga, kan virke som om den tenner for tidlig ( FØR TDC ), kan også være feil justerte stag ( imellom gasspådrag /forgasser/tenning ).

Hvordan går den da du får start på den da ??, går den på tomgang ?? eller stopper den med et smell....tomgangen justere på de fleste utenbords motorer med tenning tidspunktet .

Du kan teste dette ved å dra på mere gass før du prøver å starte (70%av gasspådraget er kun justering av tenningstidpunkt, forgasser spjeldet åpner ikke før du når over 70% gass ).

 

I forkant av motoren, under dekslet er den en skru for å justere blandinga ved "low speed".

Kan det være at motoren får for feit blanding av et eller annet?

 

Heller heller til at den får for mager blanding ( skruen justerer forholdet imellom luft og bensin ),prøv 1/4 til 1/2 omdreining ut .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvordan går den da du får start på den da ??, går den på tomgang ?? eller stopper den med et smell....tomgangen justere på de fleste utenbords motorer med tenning tidspunktet .

Når jeg får start så går den ikke særlig "rent". Den smeller litt og hoster og harker. Når jeg vrir gassen nesten ned til tomgang stopper den som regel. To av tre ganger stopper den med et smell.

Når jeg skal starte den må jeg ha nesten full gass.

 

Jeg byttet det staget som går fra rota av styrestanga og inn under motoren, men jeg kan ikke skjønne at dette skal ha noe med saken å gjøre. Den ble satt på likt som den andre stod...

 

Skal prøve å justere skruen litt ut og starte en gang til...

 

Takk Droll!

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Sånn!

 

Da var motoren inspisert av en som kan...og nå putrer den temmelig fornøyd! :smiley:

Det var visstnok noe med lufttilførselen, eller noe i den kategorien.

Det virket som om motoren fikk for mye bensin, men dette visste jeg egentlig fra før da pluggene ble våte.

Men, nå blir det tur på bøljan blå i helga!! :cheers:

 

God helg til alle!

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...